طرز تهیه لواشک

zahra
تهیه لواشک خانگی بر خلاف آنچه تصور می‌شود بسیار ساده است. درست‌کردن لواشک تقریبا قانون خاصی ندارد و شما می‌توانید از هر میوه‌ای با هر طعم و مزه‌ای از میوه‌های نارس و سفت گرفته تا میوه‌های حسابی رسیده و له‌شده در تهیه لواشک استفاده کنید.

طرز تهیه لواشک در خانه به راحتی و با بیشتر میوه ها امکان پذیر است. تابستان، فصل میوه های رنگارنگ که می توانید از بیشتر میوه های تابستانی خوشمزه ترین لواشک ها را تهیه کنید، لواشک آلو، زردآلو، آلبالو، گیلاس، هندوانه و …. لواشک ها از خوراکی هایی هستند که بیشتر افراد به آن علاقه دارند طرز تهیه لواشک به روش خانگی و صنعتی انجام می شود از آنجا که به لواشک های صنعتی (بازاری) خیلی نمی توان اعتماد کرد چون از ترکیبات آن آگاهی ندارید،  همچنین از رنگ های غیرمجاز برای جلب توجه خریدار استفاده می شود که برای بدن مضر است ما در این مقاله به روش تهیه انواع لواشک ها در خانه می پردازیم. لواشکی که در منزل تهیه می‌شود بهداشتی‌تر بوده و شما می‌توانید ترشی، شیرینی و میزان نمک آن را بر اساس ذائقه خود تعیین کنید.

تهیهلواشک خانگی بر خلاف آنچه تصور می‌شود بسیار ساده است. درست‌کردن لواشک تقریبا قانون خاصی ندارد و شما می‌توانید از هر میوه‌ای با هر طعم و مزه‌ای از میوه‌های نارس و سفت گرفته تا میوه‌های حسابی رسیده و له‌شده در تهیه لواشک استفاده کنید.

لواشک زرشک، لواشک انار، لواشک آلو، لواشک کیوی، لواشک آلبالو از جمله پرطرفدارترین انواع لواشک خانگی هستند که از خشک‌شدن عصاره میوه بدست می‌آیند.

روش تهیه لواشک زردآلو

مواد لازم برای تهیه لواشک زردآلو:

آلو زرد: یک کیلو

 آبجوش: یک چهارم پیمانه

 نمک: یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه لواشک زرد آلو

آلو‌ها را شسته، همراه بقیه مواد در قابلمه ریخته و با شعله کم و در بسته قابلمه برای پخت زمان می‌دهیم. چند مرتبه آلوها را هم زده و زیر و رو می‌کنیم تا کاملاً نرم شده و هسته آنها جدا شود. سپس وقتی میزان آب مواد کم شد به وسیله یک آبکش مواد را به ظرف دیگری منتقل می‌کنیم و هسته‌های باقیمانده در آبکش را خارج می‌کنیم.

از این مرحله به دو روش می‌توان عمل کرد:

1.  لرد میوه را با پشت قاشق فشار می‌دهیم تا یک دست از آبکش خارج و با بقیه مواد مخلوط شود و بعد پوسته‌های باقیمانده را دور می‌ریزیم.(اگر مواد هنوز خیلی رقیق بود مجدداً کمی روی گاز قرار می‌دهیم)

2.  پوسته‌های باقی مانده را همراه لرد میوه در میکسر ریخته و خوب مخلوط می‌کنیم تا یکدست شود.

3. در آخر روی سینی مورد نظر را با سلفون می‌پوشانیم، مواد را یکدست روی سلفون پخش می‌کنیم و در آفتاب قرار می‌دهیم تا خشک شود. (ضخامت موادی که می‌ریزیم بسته به سلیقه متفاوت است)

4. پس از خشک شدن روی لواشک را نیز سلفون می‌کشیم و به قطعات کوچک برش می‌زنیم و در ظرف در دار در فریزر نگهداری می‌کنیم.

شیوه تهیه لواشک آلو

مواد لازم جهت تهیه لواشک آلو

آلو قرمز 1 کیلو‌گرم

آب 1/2پیمانه

نمک به میزان لازم

ربان یا نخ تابیده برای بستن رول لواشک

کاغذ به میزان لازم

روش اول:

طرز تهیه لواشک آلو فوری

ابتدا آلو‌ها را بشویید و در صورت تمایل آن‌ها را نصف کنید و هسته آن‌ها را جدا کنید. شما همچنین می‌توانید از آلو کامل استفاده نمایید.

آلو‌ها را به قابلمه بزرگی منتقل نمایید و روی حرارت ملایم نمک و 1/2پیمانه آب به آن اضافه کنید تا مانع از ته‌گرفتن آن‌ها شود.

لواشک سیب، لواشک خانگی، آلو قرمز، خواص آلو، خواص آلو قرمز، طرز تهیه لواشک آلو قرمز فوری

پس از اینکه آلو‌ها کاملا له شد از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شوند. سپس بوسیله گوشت‌کوب برقی و یا مخلوط‌کن آلوها را پوره کنید. اگر از آلو کامل و با هسته استفاده کرده‌اید ، آلوها را درون سبد بریزید و با پشت قاشق آن‌ها را نرم کنید تا هسته و پوست آلو جدا شود و در نهایت پوره آلو حاصل شود.

در این مرحله پوره آلو را به سینی منتقل نمایید و به قطر نیم سانتی‌متر پهن کنید.

سینی را به فر که از قبل با درجه حرارت 120 تا 150 درجه سانتی‌گراد گرم نموده‌اید به مدت 2 ساعت قرار دهید تا زمانی که آب لواشک تبخیر شود و حالت تردی پیدا کند.

پس از خنک‌شدن لواشک‌ها را بوسیله پیتزا‌بر به اندازه دلخواه برش بزنید و با قرار دادن تکه کاغذی روی آن شروع به رول‌کردن آن کنید و به وسیله نخ تابیده لواشک را ببندید.

روش دوم:

دستور پخت لواشک آلو قرمز لواشکی مناسب برای ذائقه های ترش

آماده سازی: ۳۰ دقیقه

مواد اولیه برای ۱۶نفر :

آلو قرمز (۳) کیلوگرم

نمک (۳/۴) پیمانه

لواشک آلو قرمز 

لواشک آلو قرمز

طرز تهیه لواشک آلو قرمز :

ابتدا آلو‌ها را می شوییم و پس از خشک شدن آن‌ها را نصف می کنیم و هسته آن‌ها را جدا می کنیم.

لواشک آلو قرمز سپس با کاغذ روغنی سینی فر را می پوشانیم و آلو هارا درون سینی قرار می دهیم و به مدت ۲۰ دقیقه با درجه حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد روشن میکنیم. ۵دقیقه آخر چک می کینیم که آلو ها نسوزد. از فر خارج میکنیم و به مدت ۲۰ دقیقه می گذاریم آلو ها خنک شوند

در چند مرحله آلو هارا درون میکسر میریزیم تا کاملا یک دست شود .

سپس همه پوره را درون ظرفی میریزیم .

ونمک را به آن اضافه میکنیم و به خوبی هم میزنیم تا نمک حل شود.

پوره آلو را به قطر نیم سانتی‌متر به سینی منتقل میکنیم. سینی را با دو لایه کاغذروغنی(ویا پلاستیک) می پوشانیم و مایع صاف شده را درون سینی می ریزیم و به مدت یک الی سه روز سینی را در آفتاب و یا در هوای آزاد می گذاریم تا خشک شود. و یا حتی می توانید سینی را به فر که از قبل با درجه حرارت ۱۲۰ تا ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد گرم نموده‌ایم به مدت ۲ ساعت قرار دهیم تا زمانی که آب لواشک تبخیر شود و حالت تردی پیدا کند.

پس از خنک‌شدن لواشک‌ها را بوسیله پیتزا‌بر به اندازه دلخواه برش می دهیم و آن را رول میکنیم.

روش سوم

مواد لازم برای لواشک آلو

آلو :3 کیلو

نمک :به مقدار لازم

شیوه تهیه لواشک آلو

 میتوانید از انواع مختلف آلو و یا مخلوطی از آلو ها  استفاده کنید اما بهتر است آلو گوشتی باشد. بعد از شستن آلو را در دیگ ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید تا آلو پخته و غلیظ شود به آن کمی نمک و اگر شیرینی آن کم بود مقداری شکر اضافه کنید و با استفاده از صافی ( دارای سوراخ درشت) هسته و پوست آلو ها را بگیرید.

همچنین بخوانید : تمام دستور تهیه های مربوط به ترشیجات و شور

کف سینی را یک لایه نایلکس بیندازید و پس از سرد شدن آلوی پخته را بطور یکنواخت روی نایلکس پهن کنید و دستمال تمیزی را روی سینی بیندازید و به وسیله گیره های متعدد آن را به لبه سینی طوری وصل کنید که دستمال با آلو تماس نداشته باشد و از آلوده شدن در هوای آزاد جلوگیری کند.

سپس سینی را در مقابل نور خورشید گذاشته تا خشک شود. بعد از خشک شدن دستمال را برداشته و یک لایه نایلکس دیگر روی لواشک بیندازید و با دست فشار داده تا به لواشک بچسبد و با قیچی  لواشک را به شکلهای مختلف برش دهید و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه لواشک گوجه سبز (لواشک آلوچه):

مواد لازم برای تهیه لواشک گوجه سبز یا آلوچه

گوجه سبز یا آلوچه:2 کیلوگرم

آب: به میزان لازم

نمک: به میزان لازم

روش تهیه لواشک گوجه سبز یا لواشک آلوچه:

برای تهیه لواشک گوجه سبز ابتدا باید؛ گوجه‌ سبزها را شسته و داخل یک قابلمه بزرگ بریزید.

مقداری آب روی میوه‌ها بریزید. آب باید به قدری باشد که کامل روی گوجه سبزها را بپوشاند.

به مقدار کم نمک و در صورت تمایل کمی شکر به گوجه‌ها اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. درب ظرف را کامل نبندید زیرا سر می‌رود.

آن‌ها را با یک کف‌گیر هم بزنید تا هم ته نگیرد و هم بهتر له شود.

وقتی گوجه‌ سبزها پخته شدند و مایع به غلظت رسید، شعله را خاموش کرده و اجازه دهید کمی خنک شوند سپس از صافی عبور دهید.

در این مرحله، هسته گوجه‌سبزها جدا می‌شود و فقط عصاره میوه از صافی می‌گذرد.

این کار را تا زمانی‌که تفاله خیلی کمی باقی بماند، ادامه دهید.

 مایع به‌دست‌آمده پس از هم‌زدن، باید به اندازه ماست زده‌شده غلیظ باشد.

 داخل یک سینی و یا سفره را با روغن مایع به خوبی چرب کنید، البته نباید این روغن زیاد باشد، فقط به اندازه‌ای که خاصیت جداسازی داشته باشد.

مایع لواشک را بهم بزنید تا یکدست شود و بعد داخل سینی بریزید طوری‌که ضخامت آن کمتر از هشت میلیمتر شود. (اگر لواشک بیش‌ازحد ضخیم شده و یا یکدست نشده باشد، کپک می‌زند.)

سینی‌ها را در جایی‌که در معرض آفتاب باشد و به دور از رطوبت قرار دهید تا لواشک گوجه سبز خشک شود.

بعد از حدود 2 تا 3 روز لواشک گوجه سبز شما آماده مصرف است. می‌توانید لواشک‌ها را لایه‌به‌لایه داخل نایلون قرار داده و در یخچال نگه‌داری کنید.

روش تهیه لواشک انار:

مواد لازم برای تهیه لواشک انار خانگی:

دانه انار :1 کیلو

نمک:1 ق مرباخوری

روش پخت و تهیه لواشک انار:

ابتدا انارها را دانه کنید و داخل ظرفی ریخته، روی آن‌ها نمک بپاشید. حدود 2 ساعت صبر کنید تا نمک به خورد انارها برود.

بعد از این مدت، دانه‌های انار را داخل بلندر یا مخلوط کن بریزید تا خوب له شوند.

دانه‌های له‌شده انار را از صافی عبور دهید و بعد، عصاره جداشده را در صورت تمایل به همراه مقداری آب انار به مدت 15 دقیقه بجوشانید.

وقتی کمی غلیظ شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود تا دست‌تان نسوزد.

کف یک سینی آلومینیومی را سلفون بکشید و عصاره انار را کف سینی به طور یک‌دست پهن کنید. بعضی افراد برای بهتر جداشدن لواشک از سینی، کف سینی را چرب می‌کنند اما این کار توصیه نمی‌شود؛ زیرا اگر از سینی آلومینیومی مناسب استفاده کنید، نیازی به چرب‌کردن کف سینی و حتی پهن‌کردن سلفون نیست.

سینی لواشک را زیر نور خورشید و یا جلوی پنکه قرار دهید تا لواشک خشک شود.

معمولا بعد از یکی، دو روز لواشک خشک شده و آماده مصرف است.

لواشک را داخل یخچال نگهداری کنید.

لواشک کیوی:

لواشک کیوی یکی از انواع لواشک‌ های ترش و به رنگ سبز است. طرز تهیه لواشک کیوی با بقیه لواشک‌ها متفاوت بوده و میتوان آن را بدون پخت تهیه کرد.

لواشک میوه یکی از تنقلات محبوب در سرتاسر دنیاست که از شیره غلیظ‌شده و قوام‌آمده میوه‌هایی مانند آلوچه، زردآلو، آلو، قیسی، کیوی و امثال آن تهیه می‌شود. برای تهیه لواشک، عصاره میوه را گرفته مانند نان لواش آن را خیلی نازک پهن می‌کنند تا خشک شود.

لواشک در واقع عصاره میوه‌ خشک‌شده است که متخصصان تغذیه به آن “اکستراکت یا کنسانتره” می‌گویند. خشک‌کردن زیر نور خورشید از ساده‌ترین و متداول‌ترین روش‌‌های تهیه لواشک است اما امروزه از وسایلی چون شوفاژ، بخاری، فر و … نیز برای تهیه لواشک استفاده می‌شود.

از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین انواع لواشک می‌توان به لواشک آلو، لواشک گوجه سبز یا آلوچه، لواشک زردآلو، لواشک انار، لواشک کیوی و … اشاره کرد که در اینجا، ما قصد داریم طرز تهیه لواشک کیوی خانگی را به دو روش ساده یکی به شکل سنتی و با پخت و دیگری بدون نیاز به پخت به شما آموزش دهیم.

لواشک کیوی، طرز تهیه لواشک کیوی، لواشک کیوی خانگی، لواشک کیوی ترش، لواشک کیوی بدون پخت

مواد لازم برای تهیه لواشک کیوی سنتی:

کیوی:2 کیلوگرم

نمک یا شکر: به میزان لازم

روش تهیه لواشک کیوی سنتی:

روش اول

ابتدا کیوی را پوست کنده و ریز خرد کنید و روی حرارت ملایم بگذارید (تا جایی که ممکن است قسمت هسته کیوی یا همان دانه‌های سیاه را جدا کنید، به این صورت که می‌توانید کیوی را حلقه‌حلقه برش زده و با قالب دایره‌ای کوچک، قسمت وسط را جدا کنید.)

در ابتدای پخت، کیوی آب می‌اندازد و با همان آب پخته و نرم می‌شود پس نیازی به اضافه‌کردن آب نیست.

اگر کیوی ترش است و شما لواشک ترش دوست دارید، نیازی به اضافه‌کردن شکر نیست. در غیراین‌صورت، به مقدار دلخواه به آن شکر اضافه کنید.

وقتی آب آن تبخیر شد، با گوشت‌کوب آن را له کنید.

کف سینی مورد نظر را با یک لایه نایلون یا سلفون بپوشانید و مایه لواشک را به طور یکنواخت روی آن پهن کنید و اجازه دهید خشک شود.

بعد از خشک‌شدن لواشک کیوی، آن را با قیچی به شکل دلخواه ببرید.

می‌توانید از دستگاه‌های مخصوص خشک‌کردن میوه و یا از فری که قبلاً روشن کرده و بعد خاموش کرده‌اید نیز استفاده کنید. به این صورت‌که سینی را درون فر قرار دهید و چندبار لواشک را چک می‌کنید تا وقتی که لواشک به اندازه کافی خشک شود و یا حتی می‌توانید حرارت بخاری را به حداقل رسانده و سینی را با فاصله (روی پایه به فاصله ۱۰ سانتی‌متری) روی بخاری قرار دهید و یا روی شوفاژ بگذارید تا لواشک شما خشک شود.

همچنین می‌توانید برای خوش‌رنگ‌تر شدن لواشک کیوی، کمی رنگ مجاز خوراکی سبز نیز در حین پخت به آن اضافه کنید.

روش دوم

طرز تهیه لواشک کیوی خانگی بدون پخت:

برای تهیه لواشک کیوی به روش دوم یا همان روش بدون پخت ابتدا باید کیوی‌ها را پوست گرفته و مثل دفعه قبلی خرد کنید.

کیوی‌های خردشده را داخل مخلوط‌کن یا بلندر بریزید تا کاملا پوره شوند.

پوره کیوی را کف سینی آلومینیومی به صورت یک‌نواخت بریزید و زیر نور آفتاب یا جلوی بخاری قرار دهید تا لواشک شما خشک شود. به همین راحتی.

لواشک هندوانه:

روش تهیه لواشک هندوانه خانگی

فر را از قبل گرم کنید و روی حرارت ۱۵۰ درجه ی فارنهایت تنظیم کنید و با اسپری در یک ظرف مخصوص پخت، کمی روغن مایع بپاشید.

پوست هندوانه را جدا کنید و تخمه هایش را دور بریزید. هندوانه را به صورت مکعبی قاچ کنید.

قاچ های هندوانه را درون مخلوط کن بریزید و دکمه ی پوره کردن (Puree) مخلوط کن را فشار دهید تا هندوانه صاف و یکدست شود.

برای اینکه مدت زمان خشک کردن را کاهش دهید مقدار آب هندوانه را کم کنید؛ زیرا می خواهید خود هندوانه را استفاده کنید و آب بیشتر، زمان خشک کردن را افزایش می دهد.

۲ و یک دوم فنجان از هندوانه ی پوره شده را در ظرفی که قبلاً آماده کردید بریزید. ظرف را در زوایای مختلف بچرخانید تا هندوانه به طور مساوی تمام کف آن را پر کند.

ظرف را درون فر قرار دهید و در فر را باز بگذارید تا رطوبت اضافی بتواند خارج شود.

نمی توان زمان مشخصی برای آماده شدن تعیین کرد چون این زمان به اندازه ی فر و همچنین ضخامت لایه ی پوره بستگی دارد. احتمالاً خشک شدن آن چند ساعت طول می کشد. هر زمان که لبه های پوره خشک شود، شروع به جدا شدن از ظرف می کند.

ظرف را از فر بیرون بیاورید و روی کانتر قرار دهید و لواشک را از آن جدا کنید و درون یک کیسه ی پلاستیکی قرار دهید. می توایند لواشک را مربعی ببرید و هر کدام را لوله بپیچید.

نکات و هشدارها

اگر دوست داشتید، دو قاشق غذاخوری عسل به هندوانه اضافه کنید تا لواشک تان شیرین تر شود.

برای تمیز کردن لواشک چسبیده شده به چاقو از نشاسته ی ذرت استفاده کنید.

لواشک را در یک کیسه ی پلاستیکی یا فویل قرار دهید.

اگر میوه ها بیش از حد خشک شوند، ترد و شکننده خواهند شد.

لواشک آلبالو:

مواد لازم برای تهیه لواشک آلبالو خانگی:

آلبالو:1 کیلوگرم

نمک: به میزان لازم

 

شیوه تهیه لواشک آلبالو خانگی:

برای تهیه لواشک آلبالو ابتدا آلبالو‌ها را بشویید و داخل قابلمه ریخته و همانطور که خیس هستند، روی آن‌ها نمک بپاشید.

آلبالوهای نمک‌پاشی‌شده را روی شعله بگذارید تا پخته شوند.

وقتی آلبالوها پخته شدند، شعله را خاموش کرده و اجازه دهید کمی خنک شوند.

آلبالوها را فشار داده و از صافی رد کنید. البته می‌توانید تفاله‌های آن را هم داخل غذاساز ریخته و در آخر با عصاره آلبالو مخلوط کنید‌.

حالا یک نایلون یا سلفون کف سینی پهن کرده و مایه لواشک آلبالو  را به صورت یک‌نواخت داخل آن بریزید.

سینی را جلوی آفتاب بگذارید تا لواشک خشک شود.

حدودا 2 روز طول می‌کشد تا لواشک خشک و آماده خوردن شود.

لواشک گیلاس:

شیوه تهیه لواشک گیلاس:

برای تهیه لواشک گیلاس تقریبا باید مانند روش طرز تهیه لواشک آلبالو عمل کرد به این صورت که ابتدا باید گیلاس‌ها را بشویید و هسته آن‌ها را جدا کرده، آن‌ها را داخل قابلمه بریزید و یا اینکه بدون هسته‌گیری گیلاس‌ها را بپزید زیرا در مرحله صاف‌کردن، هسته آن‌ها جدا می‌شود.

وقتی گیلاس‌ها پخته شدند، شعله را خاموش کرده و اجازه دهید کمی خنک شوند.

یک سبد آبکش روی یک کاسه یا قابلمه قرار دهید و گیلاس‌ها را داخل صافی ریخته، فشار دهید تا عصاره آن‌ها به ظرف زیرین منتقل شود.

می‌توانید بعد از صاف‌کردن گیلاس‌ها، تفاله‌های آن را هم داخل غذاساز ریخته و در آخر با عصاره گیلاس مخلوط کنید‌.

حالا یک نایلون یا سلفون کف سینی پهن کرده و مایه لواشک گیلاس را به صورت یک‌نواخت داخل آن بریزید.

سینی را جلوی آفتاب بگذارید تا لواشک خشک شود.

حدودا 2 روز طول می‌کشد تا لواشک گیلاس شما خشک و آماده خوردن شود.

لواشک شلیل:

روش تهیه لواشک شلیل و هلو:

برای تهیه لواشک شلیل، ابتدا شلیل‌ها و هلوها را بشویید.

آن‌ها را تکه‌تکه کنید.

میوه‌های خردشده را داخل قابلمه ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید تا آب آن‌ها کم شود.

وقتی میوه‌ها پخته و له شدند، آن‌ها را داخل غذاساز و یا مخلوط‌کن بریزید و آن را روشن کنید تا به شکل پوره دربیایند.

در این مرحله، مواد را در سینی چرب شده پهن کنید و یا این‌که کف سینی یک سلفون یا پلاستیک فریزری پهن کنید و مواد لواشک شلیل را به طور یک‌دست کف سینی پخش کنید.

سینی را زیر نور آفتاب قرار دهید. تقریبا بعد از دو روز لواشک شما آماده است.

نکته:

لواشک را بیش از دو روز زیر نور خورشید قرار ندهید زیرا در این صورت بسیار خشک و غیرقابل‌خوردن می‌شوند.

لواشک آماده شده را تکه تکه کرده و برای تازه‌ماندن، داخل فریزر و یا جایخی یخچال نگه دارید.

لواشک زرشک:

مواد لازم برای تهیه لواشک زرشک:

زرشک تازه:1 کیلوگرم

آب:1 پیمانه

نمک: به میزان لازم

طرز تهیه لواشک زرشک:

برای تهیه لواشک زرشک ابتدا زرشک تازه ‌را خوب پاک کرده و بشویید.

زرشک‌های شسته‌شده را داخل سبد آبکش بریزید.

حالا یک قابلمه مناسب برداشته و زرشک‌ها را داخل آن بریزید. توجه کنید اندازه قابلمه باید به اندازه‌ای باشد که آب زرشک‌ موقع جوشیدن سرازیر نشود.

حدود 1 پیمانه آب به زرشک‌ها اضافه کنید و اجازه دهید با شعله بسیار ملایم بجوشد.

وقتی یکی دو قل زد و مقداری از آب جوشید، زرشک‌ها را همراه با آب آن‌ها داخل مخلوط‌کن بریزید و خوب میکس کنید.

کف یک سینی سلفون بکشید و روی سلفون را چرب کنید و مایه را خیلی نازک کف سینی بریزید.

با کمک کاردک روی لواشک را صاف کنید تا یک‌دست شود و زودتر خشک شود.

حالا سینی را پشت پنجره‌ای که آفتاب گیر باشد قرار دهید و یا اینکه روی شوفاژ و یا جلوی بخاری بگذارید تا لواشک زودتر خشک شود.

چند نکته درباره تهیه لواشک زرشک:

سعی کنید بیشتر از 1 پیمانه آب روی زرشک‌ها نریزید چون در این صورت مدت زمان جوشیدن آب طولانی‌تر شده و رنگ زرشک‌ها و در نهایت لواشک شما تیره می‌شود.

برای تهیه لواشک زرشک از  زرشک خشک‌شده نیز می‌توانید استفاده کنید. در این صورت باید زرشک‌ها را 24 ساعت در آب خیس کنید.

به جای استفاده از سلفون و یا حتی چرب‌کردن کف سینی، می‌توانید مایه لواشک را کف یک سینی آلومینیومی بریزید.

در صورت تمایل می‌‌توانید مقداری نمک نیز به مایه لواشک اضافه کنید. این به ذایقه شما بستگی دارد.

معمولا لواشک زرشک را به صورت مخلوط تهیه می‌کنند. یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع لواشک؛ لواشک زرشک و انار است.

لواشک زغال اخته:

لواشک زغال اخته و ریواس مانند لواشک آلبالو، لواشک زرشک، لواشک انار، لواشک آلو جزو لواشک‌های ترش است. با طرز تهیه لواشک زغال اخته آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه لواشک زغال اخته و ریواس:

زغال اخته :1 پیمانه

ریواس: 2 پیمانه

عسل:   2-4 ق غذاخوری

آبلیمو:  1 ق غذاخوری

آب: 2-4 ق غذاخوری

طرز تهیه لواشک زغال اخته و ریواس:

برای تهیه لواشک زغال اخته و ریواس باید ابتدا میوه‌ها را خوب شسته و داخل سبدی بریزید تا آب اضافه آن‌ها خارج شود.

ریواس‌ها را خرد کنید. برای جدا کردن هسته زغال اخته آن را ۵ دقیقه در آب سرد خیس کنید.

سپس همراه با ریواس‌های خردشده، عسل و آبلیمو با آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید، به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید.

وقتی میوه‌ها نرم شدند، قابلمه را از روی حرارت بردارید و کمی که خنک شد زغال اخته‌ها را با گوشتکوب بکوبید یا از صافی عبور دهید تا هسته‌ها به راحتی خارج شود.

دوباره میوه‌ها را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به غلظت برسد.

وقتی مایه به غلظت مناسب رسید، حرارت را خاموش کنید تا مواد کمی خنک شوند.

سپس کف یک سینی را با سلفون بپوشانید و مایه لواشک که کمی خنک‌شده را کف سینی پهن کنید.

توجه کنید که مایه خیلی نازک یا خیلی ضخیم نشود و در همه‌جا به یک ضخامت پهن شود.

حالا سینی را جلوی آفتاب بگذارید تا لواشک خشک شود.

حدودا 2 روز طول می‌کشد تا لواشک خشک و آماده خوردن شود.

لواشک زغال اخته و ریواس ترش و خوشمزه شما آماده است. شما می‌توانید به جای خشک‌کردن لواشک جلوی آفتاب، از دیگر روش‌ها مانند استفاده از فر، شوفاژ و … نیز اسنفاده کنید.

نکته:

استفاده از عسل به این علت است که هم تعادلی در طعم لواشک ایجاد کند و هم لواشک بعد از خشک‌شدن راحت‌تر جویده شود.

در صورت تمایل می‌توانید عسل را حذف و به مایه لواشک نمک اضافه کنید.

شیوه تهیه لواشک ترشِ ترش خانگی!!

برای درست کردن لواشک ترش می‌توانید از ترکیب آلو و آلبالو استفاده کنید. شاخه‌های آلبالو رو جدا کنید، بعد آلو و آلبالو را بشویید و همانطور خیس در یک قابلمه بریزید. قابلمه‌ای که برای حجم میوه‌ها کافی باشد.

به میزان دلخواه نمک بزنید و روی شعله گاز بگذارید، تا حدی که میوه‌ها نرم شوند. مقدار آلو را بیشتر از آلبالو در نظر بگیرید چون آلو یک میوه گوشتی است.

حالا شعله را خاموش کنید. بگذارید مواد اولیه‌تان نیم ساعت بمانند تا دمای آن‌ها متعادل شود. یک سبد بردارید و روی قابلمه دیگری بگذارید.

این مواد خوشمزه و بی‌نظیر را کم کم در سبد خالی کنید. آن‌ها را به دیواره سبد بمالید تا  گوشت و هسته‌ها کاملا جدا شود.

حالا در قابلمه دوم، یه مایع رقیق از ترکیب آلو و آلبالو دارید. کافی است آن را در یک سینی بریزید و در آفتاب بگذارید تا کاملا خشک شود.

بهتر است کف سینی یک نایلون پهن کنید تا خوردن و نگهداری لواشک آسانتر باشد. در هوای گرم تابستان، معمولا دو روز برای آماده شدن لواشک کافی است.

لواشک ترش تابستانی شما آماده است. می‌توانید آن را به تیکه‌های کوچکتر تقسیم کنید و برای مدت طولانی در یخچال و یا حتی فریزر نگهداری کنید.

در صورتیکه در دو طرف لواشک (یعنی زیر و روی آن) را با نایلون پوشانده باشید، پس از آماده شدن، می توانید مانند شکل زیر آن‌ها را به صورت رُل‌های کوچک درآورید و برای طولانی مدت نگهداری کنید.

برای درست کردن لواشک شیرین هم می توانید با میوه‌هایی که دوست دارید، همین روش را امتحان کنید. میوه‌هایی مثل سیب، شلیل، هلو …

طرز تهیه لواشک هفت میوه خوشمزه

لواشک های میوه ای از آن دسته خوراکی هایی هستند که اکثر افراد در هر سنی به آن علاقه دارند . لواشک هفت میوه که در ادامه این مقاله آسمونی دستور تهیه آن را برای شما عزیزان منتشر می کنیم یکی از خوش طعم ترین نوع لواشک ها است. از شما همراهان خوب آسمونی دعوت می کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

روش اول:

آب: مقدار لازم

انواع میوه:  مقدار لازم

نمک: مقداری

میوه ها را تمیز کنید ( پوست ، هسته و دم میوه ها را بگیرید ) سپس میوه ها را درون قابلمه بریزید و تا نصف قابلمه آب بریزید و با حرارت ملایم میوه ها را بپزید تا نرم شوند.

پس از اینکه میوه ها پختند و آب قابلمه تمام شد قابلمه را از روی حرارت بردارید و بگذارید میوه های پخته خنک شوند.

پس از اینکه میوه ها خنک شدند به مقدار لازم نمک بزنید سپس میوه ها را درون ابکشی با توری های نازک بریزید و با قاشق میوه ها را صاف کنید.

پس از صاف کردن میوه ها مایعی غلیظ خواهید داشت ، کف سینی را چرب کنید یا نایلون پهن کنید سپس این مایه را کف سینی بریزید و به قطر نیم یا یک سانتیمتر پخش کنید.

سینی را در آفتاب یا روی شوفاژ قرار دهید تا گرما باعث خشک شدن مواد شود (بسته به نوع حرارت از 1-2 روز زمان برای خشک شدن لواشک زمان لازم است) پس از اینکه لواشک اماده شد به اندازه های دلخواه برش بزنید و مصرف کنید.

نکته ها : غلظت مایع لواشک باید مناسب باشد (نه خیلی رقیق باشد و نه خیلی غلیظ بلکه غلظتی مانند ماست داشته است)، از انواع میوه ها میتوانید برای تهیه لواشک استفاده کنید.

روش دوم :

مواد اولیه تهیه لواشک هفت میوه:

آب: ۱ استکان

نمک و جوهر لیمو: در صورت تمایل کمی

آلبالو، هلو، شلیل، سیب، آلوچه،آلو قرمز، زردآلو: به میزان لازم

میوه ها رو شسته و داخل قابلمه میریزیم و یک استکان آب هم روی آنها می دهیم.

میذاریم رو شعله ملایم بجوشد. هر چند وقت یک بار هم میزنیم تا ته نگیرد. بعد شعله رو خاموش میکنیم اجازه میدیم تا مایع لواشک سرد بشه.

میریزیم تو آبکش و با پشت قاشق یا ملاقه فشار میدیم تا تفاله ها ازش جدا بشن.

آخر کار نباید چیزی جز تفاله باقی بمونه.(اگه خواستیم نمک و جوهر لیمو رو هم تو این مرحله اضافه میکنیم.) کف سینی رو نایلون میندازیم. لواشک رو میریزیم تو سینی (نباید قطر لواشک کم باشه چون بعد از خشک شدن لواشک نازک تر خواهد شد.) میذاریم تو آفتاب تا خشک بشه(نیمه خشک هم بشه کافیه )

توصیه‌ها:

۱ ـ لواشک‌های صنعتی حاوی اسیدیته بالایی هستند. مکیدن آنها به مدت طولانی باعث فرسایش سطح مینای دندان و پوسیدگی زود هنگام می‌شود. از طرفی، مصرف مکرر این خوراکی می‌تواند باعث افزایش ترشح اسید معده و سوزش معده شود.

۲ـ لواشک‌های صنعتی کالری زیادی دارند. در تهیه این محصولات از شکر یا خرمای تغلیظ شده به مقدار زیاد استفاده می‌شود. مصرف این محصول برای مبتلایان به دیابت و اضافه وزن توصیه نمی‌شود.

۳ ـ بر خلاف تصور عامه‌، لواشک کسی را لاغر نمی‌کند بلکه لواشک‌ها با افزایش ترشح بزاق و اسید معده، غذا و چربی موجود درآن را زودتر هضم می‌کند و به گرسنگی زود هنگام و افزایش اشتها و چاقی منجر می‌شود.

۴ ـ لواشک‌های صنعتی به دلیل نمک زیاد برای مبتلایان به فشار خون بالا، بیماران کلیوی و قلبی ـ عروقی محدودیت مصرف دارد و اصلا توصیه نمی‌شود.

بزرگ‌ترین ضرر آلوچه یا میوه‌هایی که به لواشک تبدیل می‌شوند، اسیدیته بالای آنهاست. بچه‌ها معمولا عادت دارند لواشک یا آلوچه را کنار د‌هانشان بگذارند و آنها را به آرامی بمکند و چون اسیدیته این خوراکی‌ها بالاست، این کار باعث فرسایش سطح مینای دندان‌ در درازمدت می‌شود. به همین دلیل،‌توصیه می‌شود که بعد از خوردن این خوراکی‌ها حتما کمی آب بنوشید.

5- برای خشک کردن لواشک می توانید یکی از روش های زیر را انتخاب کنید:

– رایج‌ترین و بهترین روش خشک‌کردن لواشک، قراردادن آن زیر نور مستقیم خورشید است. از آنجا که بیش از 90 درصد لواشک‌ها را با میوه‌های متنوع تابستانی درست می‌کنند و نور خورشید هم در تابستان به اندازه کافی هست، این کار بهترین روش برای خشک‌کردن لواشک‌هاست. برای جلوگیری از نفوذ حشرات و گردوغبار، می‌توانید یک تور روی لواشک‌ها بکشید. دقت کنید که تور روی سطح لواشک نیفتد و به شکلی روی لواشک‌ها قرار گیرد، که با سطح رویی لواشک فاصله داشته باشد.

– استفاده از فر و روش غیرمستقیم برای خشک کردن لواشک توصیه می شود. به این ترتیب در عرض 3 تا 4 ساعت لواشک آماده خوردن می‌باشد.

– فضای بسته (جلوی پنکه):

اگر به حیاط یا بالکن دسترسی  ندارید یا اینکه هوای آزاد مساعد خشک‌کردن لواشک زردآلو نیست، می‌توانید لواشک‌ها را داخل خانه و جلوی پنکه خشک کنید البته توجه کنید که این روش زمان بیشتری می‌برد.

شوفاژ، بخاری و..

– می‌توانید برای خشک‌کردن لواشک در فصل سرد، از بخاری یا شوفاژ کمک بگیرید. به این صورت که لواشک را نزدیک شوفاژ یا جلوی بخاری و یا حتی روی بخاری یا شوفاژی که حرارت خیلی کم دارند قرار دهید. به این صورت لواشک به تدریج با گرمای شوفاژ یا بخاری خشک می‌شود.

6- در صورت تمایل برای تهیه لواشک ترش‌مزه از مخلوط آلو‌قرمز و آلبالو در کنار هم استفاده نمایید. همچنین اگر مزه شیرین برای لواشک را می‌پسندید می‌توانید از میوه‌هایی همچون سیب، هلو، زرد‌آلو و… استفاده نمایید.

7-  ترکیب‌های پیشنهادی برای تهیه لواشک:

لواشک‌ شیرین: هلو، شلیل، زردآلو، سیب گیلاس، انبه، گلابی

لواشک ترش: آلبالو، انواع آلو، غوره، زرشک تازه، شاه‌توت، تمشک، گوجه سبز

لواشک‌های زمستانی: خرمالو، کیوی، انار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ