بیوگرافی محمد معتمدی

پانته آ توتونپیان
محمد معتمدی یکی از خوانندگان جوان و هنرمند ایرانی و کاشانی است.

بیوگرافی محمد معتمدی:

محمد معتمدی یکی از خوانندگان جوان و هنرمند ایرانی و کاشانی است.محمد معتمدی 39 سال سن دارد و در دوم مهر ماه سال 1357 در شهر قمصر استان کاشان به دنیا آمده است.محمد معتمدی فرزند سوم خانواده خانواده و هیچ کدام از اعضای دیگر خانواده ی او به سمت هنر نرفته اند.

تحصیلات محمد معتمدی:

محمد معتمدی دانش آموخته ی رشته ی کارگردانی از دانشکده ی صدا و سیماست..

 

معتمدی  در دبیرستان ریاضی خواند؛ اما کنکور هنر داد.

او در اینباره می گوید:

“دفترچه کنکور هنر را باز کردم و چند رشته را انتخاب کردم. دوست داشتم رشته تخصصی‌ام آواز باشد؛ اما چون ما در دانشگاه‌های‌مان رشته‌ای با این عنوان نداریم، ترجیح دادم رشته دیگری کار کنم و آواز را با استادانی که خودم دوست دارم، کار کنم و این شد که به تهران آمدم”

آغاز فعالیت هنری محمد معتمدی:

محمد معتمدی،فعالیت هنری را تحت نظر استاد حمیدرضا نوربخش آغاز کرده است و او را استاد خود می داند.یکی از برجسته ترین ویژگی های آغاز فعالیت هنری محمد معتمدی این است که او نواختن ساز نی را بدون داشتن استاد و به صورت خود آموز از سنین کودک فراگرفته است.

آنگونه که خود محمد معتمدی در مصاحبه ای عنوان کرده است در در زمان تحصیل دانش‌ آموز خیلی شیطان و بازیگوشی بوده است و همیشه در گروه‌ های سرود حضور داشته است.محمد معتمدی در دوران نوجوانی،سرود‌ هایی خوانده‌ است که در آرشیو صدا و سیما موجود است.

سبک مورد علاقه ی محمد معتمدی در آواز،مکتب آواز اصفهانی است و به همین دلیل همزمان به تمرین و الگوبرداری از آواز اساتیدی چون تاج اصفهانی و ادیب خوانساری پرداخت و در این مسیر از راهنمایی کسانی چون مرحوم دکتر حسین عمومی و علی‌اصغر شاه‌زیدی استفاده کرد. 

گروه های موسیقایی که محمد معتمدی در آنها فعالیت داشته است:

محمد معتمدی تاکنون با گروه‌های متعددی فعالیت داشته که از جمله آنها می‌توان به گروه خورشید (مجید درخشانی)، همنوازان شیدا (محمدرضا لطفی)، ارکستر ملی ایران (فرهاد فخرالدینی)، هم آوایان (حسین علیزاده) و گروه ادیب (که خود وی پایه‌گذار آن است) اشاره کرد.

افتخارات هنری محمد معتمدی:

محمد معتمدی در سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی رادیو دولتی فرانسه به عنوان موزیسین برگزیده سال انتخاب شده و جایزه فرانس موزیک ۲۰۱۳ را دریافت نموده است.

اکسپوی موسیقی «بابل مد» که همه ساله در شهر مارسی فرانسه برگزار می‌شود، عهده‌دار اهدای جایزه سال رادیو فرانسه است. در سال ۲۰۱۳ ضمن معرفی چهره برگزیده سال جایزه «فرانس موزیک» را به محمد معتمدی اهدا کردند.

حضور محمد معتمدی در ارکستر موسیقی ملی و ارادت به شهدای غواص:

ارکستر موسیقی ملی بعد از سه سال، فعالیت مجدد خود را آغاز کرد؛ این بار، با رهبری «فرهاد فخرالدینی» که از آخرین اجرایش همراه با ارکستر، بیش از ۶ سال می‌گذرد. در آخرین برنامهٔ ارکستر به همراه آقای فخرالدینی، «محمد معتمدی» به عنوان خواننده حضور داشت و حالا بار دیگر او در این برنامه قطعاتی را اجرا کرد و با همراهی «سالار عقیلی» خوانندهٔ اولین اجرای ارکستر به مدت سه شب شد. او هر سه اجرای خود را به ۱۷۵ شهید غواص تقدیم کرد و دلیلش را ارادت همیشگی‌اش به شهیدان دانست.

آموزشگاه موسیقی محمد معتمدی:

محمد معتمدی در ادامه‌ فعالیت‌ های موسیقایی خود یک آموزشگاه موسیقی نیز افتتاح کرده است. این آموزشگاه که با عنوان خود خواننده یعنی آموزشگاه موسیقی محمد معتمدی نامگذاری شده، در بخش سازهای ایرانی و سازهای کلاسیک، تمامی رشته‌ های این دو بخش هنرجو می‌ پذیرد.

آلبوم ها و آثار هنری محمد معتمدی:

ای عاشقان (محمدرضا لطفی و بانوان شیدا – ۱۳۸۸)
وطنم ایران (محمدرضا لطفی و همنوازان شیدا – ۱۳۸۷)
آلبوم سایه جان (محمد رضا لطفی و همنوازان شیدا)
بودن و سرودن (مجید درخشانی و گروه خورشید – ۱۳۸۵)
صوفی (محمد معتمدی – سینا جهان‌آبادی – حسین رضایی نیا – ۱۳۸۶)
اپرای عاشورا (بهزاد عبدی – بهروز غریب پور- ۱۳۸۷)
اپرای مولوی (بهزاد عبدی – بهروز غریب پور- ۱۳۸۸)
اپرای حافظ (بهزاد عبدی-بهروز غریب پور-۱۳۹۱)
یادواره عارف قزوینی (محمدرضا لطفی و همنوازان شیدا – ۱۳۸۸)
آلبوم تصویری کنسرت دشتی- وطنم ایران (محمد رضا لطفی و همنوازان شیدا- ۱۳۸۷)
آلبوم تصویری کنسرت چاوش ۸ – ایران ای سرای امید (محمدرضا لطفی و همنوازان شیدا – ۱۳۸۸)
بدرود با بدرود، انتشارات آوای خورشید (علی قمصری اردیبهشت ۱۳۹۰)
گاهی سه گاهی (خرداد ۱۳۹۱)، پویا سرایی
سراسر مه (آرش کامور و گروه سروشان اردیبهشت ۱۳۹۲)
باده تویی(۱۳۹۴) به آهنگسازی استاد حسین علیزاده و همراهی گروه هم آوایان
دورها آوایی است(۱۳۹۴)
کنسرت عبور (محمد معتمدی و علی قمصری)(۱۳۹۴)
عشقیم گَل(۱۳۹۴) (به زبان ترکی آذربایجانی، اجرای زندهٔ کنسرت گروه هم آوایان در سال ۹۲، به آهنگسازی استاد حسین علیزاده)

حضور محمد معتمدی در اپراهای عروسکی:

ایفای نقش در اپرای مولوی،اپرای حافظ ،اپرای عاشورا و اپرای سعدی از جمله مهمترین آثار محمد معتمدی است. وی در هر سه اپرای مولوی، حافظ و سعدی ایفاگر کارکتر اصلی داستان و نقشِ اول می‌باشد.

صحنهٔ دیدار شمس و مولانا از اپرای مولوی، که در آن محمد معتمدی در نقش مولوی و همایون شجریان در نقش شمس به هنر نمایی می‌پردازند، از جمله موفق‌ترین سکانس‌های این اپراهای عروسکی می‌باشد که با استقبال چشم‌گیر هنردوستان مواجه شده است.

اپرای عروسکی مولوی نمایش عروسکی است به کارگردانی، نویسندگی و طراحی صحنه بهروز غریب‌پور و اجرای گروه نمایشی آران که برای اولین بار در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ در تالار رودکی به روی صحنه رفت.

اپرای عروسکی مولوی براساس اشعار مثنوی معنوی و کلیات شمس نوشته شده و موسیقی آن بر اساس موسیقی کلاسیک ایرانی، دستگاه‌ها و ردیف‌های آوازی با آهنگسازی بهزاد عبدی ساخته شده است. خوانندگانی چون محمد معتمدی و همایون شجریان روایت آوازین این اپرا را بر عهده دارند. ضبط موسیقی این اثر در اکراین انجام شده است. بیش از ۱۰۰ عروسک ریسمانی در آن به کار گرفته شده‌اند.

اپرای عروسکی مولوی نخستین اجرای خود را در بخش میهمان بین‌الملل در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انجام داده است. این نمایش در کشورهای خارجی همچون گرجستان و امارات متحده عربی اجرا گردیده است.

موسیقی این اثر در دستگاه‌های نوا، همایون، ماهور، شور، چهارگاه و آوازهای بیات اصفهان، شوشتری و دشتی است. اپرای مولانا دومین همکاری مشترک بهروز غریب پور به عنوان نویسنده لیبرتو و بهزاد عبدی است که در سال ۱۳۸۸ به رهبری ولادمیر سیرنکو ضبط شد. این اپرا نیز همانند اپرای عاشورا با دو استیل آواز کلاسیک ایرانی و آواز کلاسیک غربی تنظیم شده‌است که محمد معتمدی، همایون شجریان، حسین علیشاپور، علی خدایی، ملیحه مرادی، مصطفی محمودی، اسحاق انور، مهدی امامی، کیوان فرزین، سارا رضازاده، علی یاری، رضا نجفی مهیاری، علی نجفی ملکی، سولماز بدری در آواز ایرانی و محمد رضا صادقی، عامر شادمان، مهدی جاور، سجاد پورقناد و احسان نصیری خوانندگان کلاسیک آن هستند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ