علت مرگ جلال طالبانی

پانته آ توتونپیان
خبر مرگ جلال طالبانی رییس جمهور سابق عراق در سن 84 توسط شبکه رووداو عراق اعلام شد.

مرگ جلال طالبانی

خبرمرگ جلال طالبانی رییس جمهور سابق عراق در سن 84 توسط شبکه رووداو عراق اعلام شد.

علت مرگ جلال طالبانی

هنوز علت دقیق فوت جلال طالبانی،رییس جمهور سابق عراق،اعلام نشده است.

مرگ جلال طالبانی مدتی قبل در سال 2014 توسط  یکی از مسئولان دفتر جلال طالبانی تکذیب شد و اعلام شد که او وضعیت جسمانی مناسبی ندارد.

بیوگرافی جلال طالبانی

جلال طالبانی که از رهبران کردهای عراق محسوب می‌شود از 7 آوریل 2005 تا 24 ژوئیه 2014 رئیس جمهور عراق بود گرچه در پی یک سکته مغزی شدید در سال 2012، عملا از همان سال از صحنه سیاسی عراق خارج شد.

جلال طالبانی که شخصیتی کاریزماتیک در میان کردهای عراق و تقریبا تمامی کردها محسوب می‌شود، بیشتر عمر خود را به عنوان پیشمرگ در مبارزه با رژیم بعث عراق گذرانده و رهبری جنبش‌های مسلحانه مختلفی را علیه حکومت صدام بر عهده داشت.

جلال طالبانی در سال ۱۹۳۳ در روستای کلان در دامنه کوه کوسرت کشور عراق به دنیا آمد. وی دوران کودکی خود را در همان روستا سپری کرد و پس از آن که پدر وی به‌عنوان مرشد تکیه طالبانی در شهر کویسنجق برگزیده شد، خانواده وی به شهر نقل مکان کردند. 

جلال طالبانی از اوایل دهه 1950، به عنوان عضو بنیانگذار اتحادیه دانشجویان وابسته به حزب دموکرات کردستان وارد فعالیت‌های سیاسی شد و در سال‌های بعدی، به مقام عضو ارشد حزب ارتقا یافت

جلال طالبانی در سال 1961 در قیام علیه حکومت عبدالکریم قاسم، رییس جمهوری وقت عراق، شرکت کرد و پس از سرنگون شدن قاسم، عضو هیاتی شد که برای مذاکره با رییس جمهوری عراق انتخاب شده بود (سال 1963). 

جلال طالبانی بعدها به همراه جمعی دیگر اتحاد میهنی کردستان را تاسیس کردند.

جلال طالبانی از جمله چهره‌های سیاسی عراق است که در خلال 4 دهه گذشته در صحنه سیاسی عراق مطرح بوده است.

در ماه مه ۱۹۹۲، در کردستان عراق انتخابات محلی برگزار شد و حزب میهنی 42.2 درصد آراء را کسب کرد و با توجه به اینکه هیچکدام از دو حزب اکثریت آرا به دست نیاوردند توافق شد که منطقه به دو بخش مساوی تقسیم شده و هر کدام به اداره بخشی از آن بپردازند.

اما با این همه جنگ داخلی شدیدی بین دو حزب در ۱۹۹۴ به وجود آمد.

پس از برگزاری چند نشست بین اعضای ارشد دو حزب، سرانجام در سال ۱۹۹۸ توافقنامه صلحی بین رهبران دو حزب – مسعود بارزانی و جلال طالبانی – به امضا رسید.

او در ششم آوریل 2005 به عنوان هفتمین رئیس جمهور عراق انتخاب شد.

طالبانی و ریشه ایرانی

طبق کتاب زندگی‌نامه وی، طالبانی یکی از کُردهای ایران است که خاندان وی از ایران به عراق مهاجرت کرده‌اند. خاندان طالبانی به ایل زنگنه تعلق دارد.

جد این خاندان به ملامحمود زنگنه مشهور است. از لحاظ بطنی و نیز از سوی مادر به ایل زنگنه تعلق دارند. اجداد پدری جلال طالبانی اصالتاً ایرانی و از کُردهای بوکان بوده‌اند که در دوره صفویه به عراق مهاجرت کرده‌اند.

در زندگی‌نامه جلال طالبانی چنین آمده که:

آغا رستم (خان) که از بی رحمی شاه عباس صفوی از بوکان به عراق رفت و در قره داغ سکنی گزید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ