علت دیر شارژ شدن گوشی

علت دیر شارژ شدن گوشی های مختلف متفاوت است اما یک قاعده کلی وجود دارد که ممکن است باتری شما ضعیف شده باشد. بهتر است در ادامه مطلب دلایل مختلفی که ممکن است گوشی شما دیر شارژ شود را مطالعه کنید.

از جمله مشکلات اکثر کاربران گوشی های هوشمند این است که باتری گوشی انها دیر شارژ می شود . این مشکل وقتی که صبح از خواب پامیشیدو میبینید گوشیتان شارژ ندارد و باید با عجله خانه را ترک کنید و همچنین قرار است تادیروقت بیرو ناز خانه بمانید بیشتر خودش را نشان می دهد. در ا ین مطلب علت دیر شارژ شدن گوشی به شما گفته می شود و در کنار ان راهکاری ارائه خواهد شد که بتوانید حداقل به شارژشدن گوشیتان کمی سرعت ببخشید تا از این به بعد سریعتر شارژ شود.

 علت دیر شارژ شدن گوشی شاید استفاده از کابل نامناسب باشد

هرگاه متوجهآهسته شارژ شدن گوشی خود شدید اولین کاری که باید انجام دهید بررسی کابل یو‌اس‌بی است. عموما استفاده روزمره از این کابل باعث پاره شدن و آسیب دیدن بخشی از آن می‌شود. بسیاری از کاربران ممکن است برای سال‌ها از یک کابل و شارژر برای گوشی خود استفاده کنند و به مساله خرابی و غیرقابل استفاده بود کابل توجه چندانی نداشته باشند.

کابل‌های یو‌اس‌بی ممکن است دچار خمیدگی یا کشش زیاد قرار گرفته باشند یا به خاطر ماندن در اتومبیل، در معرض سرمای شدید مانده باشند. تمام این موارد در کنار استفاده روزمره باعث بروز مشکل در این کابل‌ها می‌شود. تعویض درگاه شارژ گوشی شما کاری سخت و هزینه‌بر است به همین دلیل کابل‌ها که ارزان‌تر هستند و تعویض ساده‌تری نیز دارند، فشار بیشتری را نسبت به درگاه تحمل می‌کنند.

ممکن است همیشه مشکل از بدنه‌‌ی کابل نباشد و مشکلی در اتصال کابل به گوشی وجود داشته باشد. به قسمتی از شارژر که کابل به آن متصل می‌شود کمی دقت کنید دو دندانه خواهید دید که برای اتصال محکم‌تر کابل به شارژر تعبیه شده است. این دو دندانه به سادگی در شرایطی مانند کشیدن سریع کابل از شارژر خم می‌شوند و به راحتی آسیب می‌بینند. به قسمتی از کابل که به گوشی متصل می‌شود نگاه کنید درون آن دندانه‌هایی می‌بینید که از فلز نرم ساخته شده‌اند تا در زمان استفاده نادرست، درگاهشارژ گوشی شما آسیبی نبیند و تنها کابل دچار مشکل شود.

به صورت خلاصه می‌توان گفت این کابل‌ها از جمله آسیب‌پذیرترین اجزای گجت شما هستن که باید مراقب خرابی احتمالی آن باشید. ۹۰ درصد مشکلات مربوط به شارژ آهسته از خرابی کابل شارژ شما سرچشمه می‌گیرد.

مشکل در منبع برق مورد استفاده برای شارژمیباشد

زمانی که از کامپیوتر برایشارژ گوشی خود استفاده می‌کنید سرعت شارژ شدن گوشی به شدت افت می‌کند. حتی وقتی از USB 3.0 استفاده کنید شما فقط ۰.۹ آمپر (برای USB 2.0 این میزان ۰.۵ آمپر است) جریان از پورت دریافت می‌کنید. حال تصور کنید در شرایطی مانند مشکل‌دار بودن کابل یا پورت این میزان کمتر نیز خواهد شد. هیچ کس منکر خوبی‌های شارژ بی‌سیم نمی‌شود اما استفاده از آن سرعت شارژ شدن گوشی را کاهش خواهد داد.

از نظر بسیاری از افراد شارژ کردن گوشی با روش‌های مختلف فرقی با هم ندارد و با این دیدگاه به استفاده از روش‌های شارژ غیربهینه می‌پردازند. سریع‌ترین راه شارژ کردن گوشی‌ها تا به اینجا شارژ مستقیم با شارژر است اگر شما از این روش استفاده می‌کنید و هنوز هم مشکل شارژ آهسته دارید احتمالا مشکلی در سیم‌کشی برق ساختمان خواهید داشت البته این احتمال را پس از بررسی بقیه احتمالات باید بررسی کرد.

استفاده از آداپتور نامناسب نیز می تواند علت دیر شارژ شدن گوشی باشد

بله درست است آداپتور شما نیز ممکن است باعثشارژ آهسته شود. تغییر ولتاژ ناگهانی ممکن است باعث آسیب دیدن آداپتور شود و در عملکرد آن مشکل ایجاد کند. آداپتور برای حفظ دستگاه شما از آسیب دیدن در شرایط مختلف ساخته شده و استفاده نادرست از آن مشکلاتی را برای گوشی شما به همراه خواهد داشت. تا به حال به این فکر کرده بودید که خود شما ممکن است باعث کند شدن فرآیند شارژ گوشی باشید؟ نگاهی به آینده بیندازید و از خودتان بپرسید چقدر به شبکه های مجازی اعتیاد دارید؟ آیا وقتی گوشی در حال شارژ است با آن Clash of Clans بازی می کنید؟ خیلی از کاربران نمی دانند بزرگترین عامل خالی شدن شارژ گوشی ها نمایشگر آنهاست. روشن نگه داشتن نمایشگر هر چقدر نور آن بیشتر باشد باعث سریعتر شدن مصرف باتری می شود و اگر یکی از موارد بالا را با این نکته در نظر بگیرید آن وقت به احتمال زیاد مشکل اصلی را پیدا خواهید کرد. در واقع سرعت مصرف باتری با کاری که شما از گوشی می کشید بسیار بیشتر ازسرعت شارژ شدن باتری است. همچنین ممکن است منبع قدرت شما ضعیف باشد : اگر از رایانه برای شارژ کردن گوشی استفاده کنید حتما متوجه خواهید شد که صفر تا صد پر شدن باتری سالیان سال طول خواهد کشید! حتی استاندارد خروجی USB 3.0 نیز 0.9 آمپر است و به همین دلیل با این سرعت پایین مواجه هستیم و اگر این مورد را به احتمال قبلی اضافه کنیم آن وقت مدت زمان شارژ به چند قرن می رسد! همین داستان برای شارژرهای بی سیم نیز برقرار است. البته شارژ بی سیم تکنولوژی بسیار جالبی است اما محدودیت های فیزیکی و ایمنی فعلا باعث شده استفاده از این روش مدت زمان بیشتری برای شارژ نیاز داشته باشد. به همین دلیل بهترین راه برای اطمینان از سریع شارژ شدن گوشی استفاده از پریز های برق است. اگر سیم شارژرتان مشکلی ندارد و با وصل کردن آن به پریز برق باز هم مدت زمان زیادی طول می کشد تا گوشیتان شارژ شود احتمال دارد سیمکشی داخلی در آن قسمت با مشکل مواجه باشد.

برنامه های پس زمینه

برنامه هایی که همیشه در پس زمینه گوشی در حال اجرا هستند کاندیداهای خوبی برای مصرف باتری به حساب می آیند. برنامه های اندرویدی معمولا پس از روشن شدن گوشی در پس زمینه شروع به کار می کنند و حتی بعد از خارج شدن نیز از کار نمی افتند. البته در اندروید 5 گوگل سعی کرد این مشکل را به نحوی بر طرف کند اما به هر حال هنوز به صورت کامل موفق به انجام این کار نشده و به همین دلیل باید آنها را هم به عنوان بخشی از علت دیر شارژ شدن گوشی در نظر بگیرید. بهترین راه حل برای این مورد استفاده از برنامه های task manager و بستن برنامه هایی است که بی دلیل باز هستند.

مسدود شدن، زنگ زدن (اکسید شدن) و خراب شدن پورتUSB

به عنوان آخرین مورد پیشنهاد می کنیم ورودی پورت USB را هم بررسی کنید. ممکن است ذرات گرد و خاک وارد مسیر شده باشند و با مسدود کردن آن مشکلاتی به وجود بیاورند. اگر چنین اتفاقی قبلا رخ داده باشد و شما بدون اینکه بدانید به زور کابل را متصل کرده باشید آن وقت ذرات اضافی را بیشتر فشرده کرده اید که در دراز مدت باعث بروز مشکل در مسیر شارژ شدن گوشی می شود. همچنین ممکن است ناخواسته به پورت صدمه زده باشید و یا حتی بخشی از آن را شکسته باشید. به علاوه اگر محیطی که در آن زندگی می کنید رطوبت بالایی دارد ممکن است در شرایطی خاص ورودی USB گوشی شما زنگ زده یا اکسیده شده باشد. به همین دلیل بد نیست نگاهی به این ورودی بیندازید و ببینید آیا مشکلی برای آن پیش آمده است یا خیر. برای تمیز کردن قسمت درگیر با خوردگی از سرکه سفید یا الکل مخصوص تمیز کردن باید استفاده شود. بعد از باز کردن گوشی و دسترسی به قسمت مورد نظر با گوش پاک‌کن آغشته به سرکه سفید قسمت دچار خوردگی را مرطوب کنید. مراقب ورود سرکه به قسمت‌های دیگر باشید. پنج تا هشت دقیقه صبر کنید سپس به وسیله دستمال کاغذی قسمت آغشته به سرکه را پاک کنید. حال به وسیله گوش پا‌ک‌کن سطح را به الکل آغشته کنید و آن را نیم ساعت در هوای آزاد قرار دهید. گوشی را با قرار دادن تمام قطعات در جای درست خود ببندید. بار دیگر یادآور می‌‌شویم که بهترین راه، سپردن گوشی به یک تعمیرکار ماهر است.

راهکاری برای سریع شارژ شدن گوشی های اندرویدی

 طولانی بودن زمان شارژ شدن تلفن های هوشمند یکی از مشکلاتی است که کاربران اندرویدی دارند. با استفاده از نرم افزار faster charger شما می توانید سرعت شارژ شدن گوشی هوشمند خود را بین 15 تا 30 درصد افزایش دهید. این نرم افزار به گونه ای است که با نصب نرم افزار تمامی برنامه هایی که در حال مصرف از باتری دستگاه است را متوقف و فقط صرف شارژ شدن گوشی یا تبلت اندرویدی می شود. نحوه استفاده به گونه ای است که ابتدا برنامه را اجرا و سپس شارژر خود را وصل و بر روی دکمه start کلیک کنید و از شارژ شدن سریع تلفن اندرویدی خود لذت ببرید.

موارد ایمنی شارژ کردن گوشی

گوشی خود را در نزدیکی آب و یا در شرایط بیش از حد گرم یا مرطوبشارژ نکنید. گوشی را بیش اندازه شارژ نکنید. شارژ کردن گوشی در ساعات طولانی امری نامناسب بوده و ممکن است منجر به انفجار باتری یا آسیب رساندن به دستگاه شود. اگر قصد تعویض کابل یا شارژر را دارید مراقب باشید، چرا که اینترنت پر از گزارش‌هایی است که در آن خرید وسایل ارزان قیمت و استفاده از آنها باعث خرابی دستگاه‌های هوشمند شده است. بنابراین مطمئن شوید که تجهیزات الکترونیکی که قصد خرید از آنها را دارید، مطابق با استانداردهای ایمنی باشند.

حل مشکل دیر شارژ شدن گوشی با بازگشت به آپدیت قبلی سیستم عامل

به روز رسانی سیستم عامل اندروید می‌تواند باعث کاهش طول عمر باتری شود، به ویژه اگرسیستم عامل یک گوشی قدیمی را بروز رسانی کنید. دستگاه‌های جدید برای استفاده بهینه از جدیدترین ورژن سیستم عامل‌ها طراحی شده‌اند، در حالی که ممکن است دستگاه های قدیمی با به روز رسانی سیستم عامل دچار مشکل شود.

اگر چنین اتفاقی برای شما پیش آمد و قادر به عیب یابی مشکل خود نبودید، پیشنهاد ما به شما بازگردندان سیستم عامل گوشی خود به ورژن های قدیمی تر است. هر چند که این عمل ممکن است خطرات امنیتی نیز در پی داشته باشد. معمولا به روز رسانی برای محافظت از گوشی شما توصیه می شود. با این حال ریسک داشتن ورژن های قدیمی تر سیستم عامل برروی گوشی اغلب ناچیز بوده و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

بعضی مواقع ممکن است عمر باتری دستگاه با یک به روز رسانی به طور قابل توجهی بهبود یابد. برای به روز رسانی سیستم عامل اندروید می توانید به تنظیمات گوشی خود مراجعه کرده و در قسمت About phone از آخرین به روز رسانی ها مطلع شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ