خواص انبه

a.mahammadi
انبه‌ها در زمره پر مصرف‌ترین میوه‌های سراسر جهان لقب گرفته‌اند

ارزش غذایی: انبه از نظر غذائی بسیار غنی است. هر یکصد گرم از قسمت خوراکی انبه حاوی ۱۹۹۰ واحد بین المللی بتاکاروتن (ویتامین آ) است که خیلی  بیشتر از میزان موجود در سایر میوه هاست. خوردن میوه در فصل آن می تواند ذخیره ای از( ویتامین آ) در کبد تأمین کند که برای دوام آوردن برای بقیه سال کفایت می کند و برای پیشگیری  از ناهنجاری های کمبود ویتامین آ مثل شب کوری، بسیار مفید است.

انبه، چه رسیده وچه نارس منبع خوبی از( ویتامین  ث) می باشد . در 100 گرم انبه مقدار ۱۶ میلی گرم ویتامین ث  موجود است. انبه رسیده تامین کننده  خوبی از کالری است. یک انبه رسیده به ازای هر یکصدگرم وزن مقدار ۴۷کیلو کالری تأًمین می کند. (که بیشتر از قند فروکتوز به دست می آید). انبه نارس در مقایسه با رسیده آن کالری کمتری دارد. انبه رسیده همچنین منبع خوبی از پتاسیم بوده و  مقدار ناچیز سدیم آن، باعث می شود برای بیماران دارای فشار خون بالا مناسب باشد. افرادی که محدودیت رژیم پتاسیم دار مثل رژیم غذایی برای نارسائی  کلیه دارند باید از مصرف انبه پرهیز کنند. انبه نه تنها میوه خوشمزه ای است، بلکه غنی از ویتامین، املاح و آنتی اکسیدان  هاست. دارای فیبر زیادی است، ولی کالری و سدیم  آن کم است. فاقد کلسترول  و چربی اشباع است. انبه یکی از منابع غنی ویتامیناست. همچنین دارای مقادیر کافی ویتامین، ویتامین B ، پتاسیم ، کلسیم  و آهن  است. نصف میوه ی انبه ی متوسط معادل یک واحد میوه است و۷۰ کالری انرژی دارد. طعم انبه رسیده و تازه شبیه مخلوطی از طعم هلو و آناناس است و بسیار آبدار و خوشمزه می باشد.

سلامت دستگاه گوارش: انبه حاوی فیبر هایی است که حرکات روده‌ها را تنظیم کرده و از یبوست پیشگیری می‌کند. این میوه برای کاهش التهاب مخاط معده بسیار مفید است. همچنین سرشار از آنزیم‌های گوارشی است که به هضم غذا و به تجزیه‌ی پروتئین‌ها کمک می‌کند. به همین دلیل است که برای مقابله با حالت اسیدی معده مفید بوده و به هضم راحت غذا کمک می‌کند. مصرف انبه در افراد دارای سوء هاضمه به علت مقادیر زیاد ویتامین C و آهن بسیار توصیه می شود. پوست آن دارای 15 تا 18 درصد تانن است و یک قاشق چای­خوری پوست کوبیده آن به میزان دو مرتبه در روز برای اسهال مفید است.

درمان دیابت: این میوه برای بیماران دیابتی هم مفید است چون آنان مقدار بیش از حد قند در خون دارند  این مقدار بالای قند به عروق آسیب می رساند. انبه حاوی آهن، پتاسیم، اسید فولیک، ویتامین A، C و B6، مواد مغذی و فیبر است که قند خون را ثابت نگه می دارد  و آنرا کنترل می کند. در حالی که انبه  یک میوه شیرین است، ولی در بدن انسان گلوگز را کنترل میکند؛ البته نه برای همه دیابتی ها! اگر یک زن باردار هستید و دیابت دارید،  انبه برای شما مناسب نیست. بیماران مبتلا به دیابت  می توانند هم انبه و  هم برگ آن را استفاده کند. مصرف برگ انبه،   نوشیدن آب ۲-۳ عدد برگ  آن است. این  به خوبی سطح قند را کنترل میکند. در حالی که تحقیقات بی ضرر بودن آن را ثابت کرده است ولی بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد مقدار انبه  با پزشک مشورت کنید.

تقویت میل جنسی: این میوه برای افزایش میل جنسی هم مفید است چون سرشار از ویتامین E است که برای بهبود عملکرد هورمون‌ های جنسی بسیار موثر است. اگر مدتی است که دچار بی‌میلی شده‌اید بهتر است کمی انبه میل کنید.

سلامت پوست: این میوه منافذ بسته‌ی پوست را باز می‌کند. احتمالاً می‌دانید که آکنه‌ ها در نتیجه‌ی بسته شدن منافذ پوست ظاهر می‌شوند. برای تمیزی و مقابله با جوش‌ها گوشت این میوه را به صورت ماسک روی پوست صورت بگذارید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب خنک شستشو دهید. مصرف روزانه‌ی این میوه نیز باعث نرمی و خوش آب و رنگ شدن پوست می‌شود. استفاده از بخور این میوه تاثیر زیادی در تغذیه پوست دارد و موجب افزایش ایمنی و استحکام سطح پوست می‌شود. برای تهیه بخور این گیاه کافی است میوه انبه را رنده کرده و در ۲ لیوان آب جوش بجوشانید و سپس از آن برای بخور پوست صورت استفاده کنید. این بخور علاوه بر اینکه مواد مغذی لازم را به پوست می‌رساند موجب استحکام و در عین حال لطافت پوست نیز می‌شود. برخی از درمانگران استفاده از این بخور را پس از خنک شدن روی پوست، در افزایش میزان تاثیر این میوه موثر می‌دانند.

ضد سرطان: انبه سرشار از فنول‌هایی مانند کرستین، ایزوکرسیترین، استراگالین، فیستین، اسید گالیک و گالات متیل و همچنین آنزیم‌های فراوان است. این فنول‌ها و آنزیم‌ها باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. این میوه حاوی میزان زیادی فیبر پکتین است که خطر تشکیل سلول‌ های سرطانی در دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. از این گذشته انبه حاوی ترکیب دیگری به نام لوپئول می‌باشد که مانع از رشد سلول‌ های سرطانی پروستات می‌شود. این ترکیب همچنین رشد تومور های سرطانی در سر و گردن را کاهش می‌دهد.خانم هایی که به طور مرتب از انبه در رژیم غذایی خود استفاده می کنند می توانند در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد مقاوم تر شده و خطر ابتلا به سرطان سینه را در آن ها کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است. نتایج تحقیقات که در مجله بین المللی سرطان در ژوئن ۲۰۰۹ منتشر شد نشان داد زنان یائسه ای که دو یا چند وعده غذاهای غنی ازکاروتنوئید در روز میخورند خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها تا ۱۷ درصد کاهش یافته است. مصرف این میزان کاروتنوئیدها باعث میشود دوره ماهانه منظمی  داشته باشید و همین منظم شدن دوره ماهانه از ابتلا به پوکی استخوان و بروز سرطانها بخصوص سرطان سینه در زنانی که عات ماهانه شان منظم نیست پیشگیری میکند.

سلامت استخوان‌ها: جذب ویتامین K ناکافی خطر شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد. جذب ویتامین K به میزان کافی با مصرف به موقع میوه‌ها و سبزیجات تامین می‌شود و برای بهبود جذب کلسیم بدن که برای سلامت کامل استخوان‌ها ضروریست، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سلامت چشم:۱۰۰ گرم انبه ۱۵ درصد نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین A را تامین می‌کند که برای تضمین سلامت چشم‌ها و تقویت قوه‌ی بینایی لازم است. افرادی که می‌توانند روزانه از این میوه مصرف کنند کمتر در معرض مشکلات بینایی مانند کاهش دید شبانه، خشکی چشم، سوزش چشم و غیره قرار می‌گیرند. همچنین آنتی‌اکسیدان موجود در انبه موسوم به زیاکسانتین، حائلی در برابر تشعشات نورهای مضر بوده و نقش محافظ را برای حفظ سلامت چشم ایفا می‌کند و احتمالا صدمات ناشی از زوال شبکیه را دفع می‌کند.

درمان کم خونی: انبه برای خانم‌های باردار و افرادی که از کم‌ خونی رنج می‌برند بسیار مفید است. به خاطر اینکه سرشار از آهن است. از این گذشته میزان بالای ویتامین C موجود در آن باعث جذب حداکثری آهن می‌شود. توجه داشته باشید خانم‌هایی که در دوره‌ی پیش از یائسگی قرار دارند نیز در معرض کم‌خونی هستند. به همین دلیل مصرف این میوه را به خانم‌ها توصیه می‌کنیم.

تقویت حافظه: این میوه یکی از میوه‌ های فوق‌العاده برای مغز کودکان است. نتایج پژوهش‌ ها نشان می‌دهند که این میوه حاوی اسید گلوتامیک می‌ باشد و برای بچه‌ هایی که مشکل تمرکز دارند فوق‌العاده است. این ترکیب به بهبود حافظه و تحریک سلول‌های مغز کمک می‌کند. انبه به علت داشتن منیزیم و پتاسیم برای کاهش فشار عصبی و داشتن آرامش روحی مؤثر است زیرا اسید آمینه و تریپتوفان دارد و پیش ساز در تولید سروتونین یا هورمون شادی است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ