چگونه اعصابی آرام داشته باشیم؟

a.mahammadi
آرامش و راحتی خیال نعمتی است که بسیاری آرزوی آن را دارند

در دنیای پراضطراب و پراسترس امروزی که مشغله زیاد, مسائلی که زاده دنیای مدرن هستند و… همه و همه دست به دست هم داده اند تا ناراحتی اعصاب را به معمول ترین مشکل جسمی و روحی انسانها تبدیل نمایند، آرامش و راحتی خیال نعمتی است که بسیاری آرزوی آن را دارند. اما برای رسیدن به آرامش تنها آرزو کافی نیست، بلکه باید قدم پیش نهاد و کاری کرد تا ضمن کمک به رفع تشویش و نگرانی، آرامش، نشاط و شادی در زندگی ما رونق بیابد. اما رازهای داشتن آرامش، اعصاب آرام و آرامش و شادی در زندگی چیست؟

با خدا ارتباط برقرار کنید: به همان میزان که جسم برای ادامه حیات به هوا و غذا نیازمند است، روح و باطن نیز به هدایت الهی و روح ربانی محتاج است به خدا توکل کنید. هرچه ارتباط شما با خدا، “آن نیروی عظیم و خرد لایتناهی” بیشتر و بیشتر شود، آرامش و نشاط بیشتری را در خود تجربه می کنید

مثبت اندیش باشید: هر فکر، صورتی از انرژی است که در جهت نیکی یا بدی خود تولید می کنیم. یاد بگیرید که احساس هایتان را از طریق افکار مثبت مهار کنید. به دقت افکارتان را زیر نظر بگیرید و هنگامی که یک فکر منفی هجوم می آورد، خودتان را وارسی و به جای آن یک فکر مثبت جایگزین کنید. ذهن مثبت، اوضاع مثبت را به خود جلب می کند.

قضاوت نکنید: در این جهان، هیچ حادثه ای برحسب تصادف نداریم تمام حوادث برای ما پیام هایی دارند که سبب تکامل روحمان می شوند. مثلاً شما می توانید پیام آن حادثه به ظاهر بد را بعد از گذشت مدت زمانی بفهمید و یا حتی ممکن است تا زمانی که زنده هستید متوجه نشوید. زیرا بسیاری از این وقایع فراسوی ادراک ما و جزء اسرار الهی هستند. بیایید کاملاً بپذیریم که در هر موقعیت نامطلوب، نیکی پنهانی برای همه وجود دارد.

بر آرامش درونی تمرکز کنید: بدون آرامش درونی دائما احساس خشم خواهید کرد. هر قدر هم برای کسب مال یا بالا بردن جایگاه اجتماعی خود تلاش کنید، اما ارزش درونی خود را پیدا نکنید، باز رضایت کافی از زندگی نخواهید داشت. زندگی در آرامش، صرفا به معنای دوری از خشونت نیست. محیط زندگی خود را آرام کنید و تا حد امکان استرس را در تمام زمینه‌های زندگی خود کاهش دهید. اگر مقدور است از محیط‌های تنش‌زا مانند جاهای پر ترافیک، مکان‌های پرجمعیت و نظایر آن بپرهیزید. . هرچه مسائل به نظر مشکل و پردردسر بیایند و هرچه قدر هم که بخواهیم کارهای زیادی را در آن واحد انجام دهیم، باید فقط به خلوتگاه درون خویشتن برگردیم و آرامش درونی پیدا کنیم.

مدیتیشن کنید: اگر فکر می کنید مدیتیشن انجام یک سری حرکات سخت و در آوردن صداهای عجیب است، کاملا در اشتباهید. انجام هر حرکت یا کار تکراری که موجب آرامش شما شود، می تواند نوعی مدیتیشن باشد مثل: پیاده روی، شنا، نقاشی، بافندگی و حتی رانندگی. وقتی ذهن شما درگیر کار، روابط دوستانه یا خانوادگی است، بهتر است برای ۵ تا ۱۰ دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید و اجازه دهید ذهنتان کمی آرام شود. اگر این کار را هر روز انجام دهید ،متوجه خواهید شد که به مرور زمان استرس شما کم می شود.

سپاسگزار باشید:انسان ها با نشان دادن مراتب تشکر و سپاسگزاری خود به دیگران می توانند به محیط اطراف و انسان های دیگر احساس مثبت و خوبی داشته باشند. برای این منظور، در چشمان مخاطب خود نگاه کنید و به او بگویید: «متشکرم». سپس همه رویدادهای و کارهای مثبت خود را در دفتری به طور روزانه یادداشت کنید.

از دیگران تعریف کنید: با یافتن و کشف کردن موقعیت های مختلف برای تحسین و تعریف کردن دیگران به مغز خود یاد می دهید تا خوبی های دیگران را ببینید و این در زندگی فردی شما نیز تاثیر شگرفی دارد و همین انرژی مثبت به ذهن و قلب شما نیز وارد می شود.

به دیگران عشق بورزید، اما آنها را کنترل نکنید: اولین گام مهم برای آرامش داشتن در زندگی این است که اعمال قدرت بر دیگران را متوقف کنید و نتایج آن را در زندگی خود ببینید. مسلما خودتان هم دوست ندارید کسی شما را کنترل کند؛ بنابراین به جای اینکه اراده و خواست خود را بر دیگران تحمیل کنید، سعی کنید از دیدگاه آنها به قضایا بنگرید. اطرافیان خود را با وجود عیب و نقص‌ها و تفاوت‌هایشان دوست بدارید و آنها را همانگونه که هستند بپذیرید.

زمانی برای خود اختصاص دهید: اجازه ندهید تمام وقت شما صرف دیگران شود طوری که برای خود وقت کافی نداشته باشید. اگر کار شما به گونه ای است که مدام با تلفن و ایمیل درگیر هستید بهتر است از آنها در زمان استراحت فرار کنید. مثلاً می توانید ساعات مشخصی را برای پاسخگویی به تلفن ها مشخص کنید. به این صورت به دیگران می فهمانید که شما هم به زمانی برای استراحت و آرامش نیاز دارید و نباید مزاحم شما شوند. وقتی به فشار های روحی اجازه می دهید ساخته شوند ایجاد آرامش کار سختی می شود. اما با استراحت کافی می توانید هنگام کار با انرژی و توان بیشتری به وظایف خود را انجام دهید که نتیجه آن یک رضایت درونی است.

تغذیه مناسب داشته باشید: بهتر است بدانیدکه تغذیه ی نامناسب نه تنها بر روی اعصاب و روان آدمی تاثیر بدی می گذارد، بلکه باعث مختل شدن فعالیت سایر سیستم بدن نیز می گردد. کمبود ویتامین ب فاکتوری است که کمبودش باعث به هم ریختن اعصاب و به اصطلاح از کوره در رفتن  میشود. بنابراین به تغذیه خود اهمیت دهید.

به مغزتان استراحت دهید (تغییر ذهن، تغییر زندگی است): شخصیت، الگوهای فکری و واکنش های احساسی ما همه در مغز ما شکل می گیرند، 30 ثانیه کافیست تا استرس شما جای خود را به آرامش بدهد. برای اینکار باید ذهن خود را به سمت موضوعات جالب و مثبت منحرف کنید. با تصور هر چیزی که به شما انرژی مثبت می دهد ، شروع کنید؛ تصویری از فرزند و یا همسرتان، عکس حیوانات ، تصور جواهر مورد علاقه شما که برای خریدش پول پس انداز کرده اید و تمام فکر هایی که برای مدت کوتاهی می تواند لبخند را روی لبان شما بیاورد، می تواند شما از یک فرد عصبی به فردی آرام تبدیل کند.

دید مثبت به خانه و محل کار خود داشته باشید: برای اینکه یددگاه مثبتی به کار و زندگی خود پیدا کنید، خانه و محل کار را با انواع خاطراه ها و لحظه های شاد همچون عکس هایی شاد ازمسافرت های خانوادگی پر کنید. برای اینکه پس از مدتی این عکس ها برایتان تکراری نشوند و اثر خود را از دست ندهند، هر چند وقت یکبار آنها را عوض کنید.

خود را با موسیقی سرگرم کنید: موسیقی می تواند ضربان قلب را کاهش و روح را تسلی دهد. متخصصان می گویند هنگامی که استرس شما زیاد می شود، با گوش دادن به یک موسیقی آرام و مطبوع، به کاهش ضربان قلب و استرس خود کمک کنید.تحقیقات نشان داده گوش کردن موسیقی سنتی آرام بخش است. (به یاد خدا بودن و گوش دادن به صوت دل انگیز قرائت قرآن می تواند بهترین تاثیر را داشته باشد)

به زبان بدن توجه کنید: اگر دوست دارید در اجتماع خوب ظاهر شوید و ارتباط درستی با مردم داشته باشید خوب است به رفتارها و واکنش های بدن مردم در موقعیت های مختلف دقت کنید و با خود حدس بزنید او اکنون چه احساسی دارد. سپس این تمرین را روی زبان بدن دوستان و همکاران خود تمرین کنید و ببینید به واسطه حدسی که زده اید، آنها چگونه پاسخ می دهند.
روزانه 10 دقیقه تمرکز کنید: اگر دوست دارید قدرت تمرکز و دقت خود را افزایش دید، هر روز 10 دقیقه در اتاقی ساکت روی زمین بنشینید، چشمان خود را باز نگه دارید و روی سوژه خاصی همچون لامپ روبه رو یا تابلوی نقاشی تمرکز کنید. سعی کنید همه حواس و تمرکز شما روی همان سوژه واحد باشد و با چشم نیز آن را نگاه کنید. اگر ذهنتان به هر دلیلی از موضوع پرت شد، دوباره با نگاه عمیق به سوژه حواس خود را به آن برگردانید. این تمرین را هر روز 10 دقیقه روی سوژه های مختلف انجام دهید.

به دنبال بخشایش باشید، نه انتقام: بخشیدن دیگران همیشه با یک احساس خوب همراه است. اینکه کجا زندگی می‌کنیم و چه دین یا فرهنگی داریم مهم نیست؛ در نهایت همه‌ی ما انسان هستیم. همه‌ی ما آرزوها و آرمان‌هایی مشابه هم داریم و می‌خواهیم خود و خانواده‌مان از زندگی خوبی بهره‌مند باشیم. تفاوت‌های فرهنگی، مذهبی و سیاسی نباید سبب نزاع و درگیری شود، زیرا چیزی به جز غم و اندوه و ویرانی در جهان به دنبال ندارد. اگر احساس می‌کنید باید در برابر آسیبی که دیگران به آبرو و شهرت‌تان زده‌اند، تلافی کنید یا در برابر عمل ناشایست آنها باید پاسخی به همان اندازه نفرت‌انگیز بدهید، به خشم، خشونت و غم و اندوه تداوم بیشتری می‌بخشید. برای اینکه در زندگی آرامش داشته باشید کافی است این حس را با بخشایش جایگزین کنید.

در حال زندگی کنید: بسیاری از ما زمان زیادی را در نگرانی آینده به سر می بریم. اگر در کل عمر خود این زمان ها را محاسبه نماییم متوجه می شویم از یک سال هم بیشتر شده است. محققان متوجه شده اند که نگرانی و تشویش برای آینده قسمت زیادی از فعالیت ذهنی فرد را اشغال می کند. در حالیکه این نگرانی هیچ کمکی به شما نمی کند به هیچ وجه. اگر بیشتر وقت خود را به فکر کردن درباره گذشته و نگرانی درباره آینده بگذرانید هیچگاه نخواهید توانیست به اندازه کافی آرامش داشته باشید. برای رسیدن به آرامش روحی و فکری واقعی باید فقط  در زمان حال از زندگی خود لذت ببرید نه افسوس گذشته را بخورید و نه نگران آینده باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ