چگونه جوش را ببریم؟

a.mahammadi
دیدن صورتی پر از آثار ناشی از جای جوش، یکی از اتفاقات بسیار آزاردهنده برای آقایان و بخصوص خانم‌های جوان محسوب می‌شود.

آثار جوش ها بر روی صورت می تواند ناخوشایند باشد. واقعیت این است که نباید انتظار محو شدن یک شبه آثارجوش ها داشته باشید با این حال استفاده از محصولات، روش های مراقبت از پوست و راه کارهای درمانی ذکر شده در این مطلب بدون شک می تواند به مرور زمان تاثیر شگرفی در شادابی و زیبایی پوست صورت شما داشته باشد.

بخش اول: درمان های طبیعی

لیموی تازه:آب لیمو به صورت طبیعی دارای خواص سفید کنندگی پوست است و به طور موثری می تواند با روشن تر کردن لک های پوستی به محو کرن آثار جوش های صورت کمک کند. آب لیموی تازه را با نسبت یکسان با آب مخلوط کنید و مستقیما تنها بر روی آثار جوش های صورت زده شود (روی دیگر بخش های پوست صورت که لک نیستند زده نشود). پس از 15 تا 25 دقیقه صورت خود را بشویید. فراموش نکنید که پس از شستشو ی صورت از مرطوب کننده استفاده کنید.

جوش شیرین: با استفاده از جوش شیرین به “اکسفولیت پوست” یا روند نوسازی لایه های پوستی کمک کنید.  جوش شیرین می تواند برای اکسفولیت کردن پوست و در نتیجه به حداقل رساندن آثار جوش های پوستی مورد استفاده قرار گیرد. یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید و به حالت خمیری در آورید. خمیر جوش شیرین را بر روی تمام پوست صورت با ملایمت و به صورت دایره وار (با تمرکز بیشتر بر روی نواحی لک شده) به مدت 2 دقیقه مالش دهید. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید و خشک کنید.

عسل:  عسل یک محصول طبیعی شگفت آور برای پاک کردن جوش های پوستی و کاهش قرمزی به جا مانده جوش روی پوست به شمار می آید. این موضوع به دلیل وجود خواص آنتی باکتریال و ضد التهاب عسل می باشد. عسل خام یا عسل مانوکا بیشترین تاثیر را خواهد داشت. عسل را می توان مستقیما روی آثار جوش های پوستی قرار داد.

آلوئه ورا: خواص تسکین دهنده “آلوئه ورا” می تواند در بسیاری از نارحتی ها از سوختگی و جراحات گرفته تا آثار جوش های پوستی موثر باشد. آلوئه ورا به جوانسازی، شادابی و رطوبت پوست و درنتیجه محو شدن آثار جوش ها کمک می کند. برای درمان هرچه موثرتر این آثار می توانید چند قطره “روغن درخت چای” را با شیره آلوئه ورا مخلوط کنید.

روغن درخت چای: به دلیل وجود ترکیبات آنتی باکتریال و خاصیت تسکین دهندگی، درخت چای به خشک کردن جوش های سر سفید و از بین بردن آکنه ها کمک قابل توجهی می کند.

خمیر دندان: آنچه که ما برای تمیزی دهان و دندان استفاده می کنیم به سادگی می تواند جوش های صورت را خشک و اندازه آنها را کوچک کند. البته خمیر دندان برای افرادی که از آکنه ها و جوش های مزمن رنج می برند کارکرد چندانی ندارد و می تواند به پوست آنها آسیب جدی بزند. فراموش نکنید که برای تسکین پوست تنها از خمیر دندان سفید استفاده کنید.

سیر: سیر با خاصیت آنتی باکتریال و سولفور که تأثیر شگفت انگیزی در نابودسازی سریع آکنه های پوستی دارد. سیرها را تکه تکه کنید و روی قسمت های آسیب دیده پوستتان بگذارید و پس از چند دقیقه آنها را بشویید و تا پوستی روشن و صاف داشته باشید.

آسپرین: به دلیل خاصیت ضد التهابی آسپرین نه تنها قابلیت مبارزه با جوش ها را دارد بلکه به کم رنگ شدن آنها هم کمک می کند. یک ربع از آسپرین را شب ها روی قسمت های ملتهب پوست خود بگذارید و تا صبح برای شستن آن صبر کنید.

نمک دریایی: اگر به دنبال راهی سریع برای از بین بردن جوش ها هستید، پیشنهاد ما به شما نمک دریایی است. کافی است مقداری آب به دو قرص نمک دریایی اضافه کنید و آن را روی قسمت های حساس پوست بگذارید، سریع تر از آنچه فکرش را بکنید جوش ها از بین می روند و پوست شما صاف می شود.

سرکه سیب: سرکه سیب با تنظیم PH پوست باعث بهبود ظاهری پوست به مرور زمان و کاهش دیده شدن لکه های قرمز و آثار زخم های موجود خواهد شد.

پودر زردچوبه:  با داشتن خواص آنتی بیوتیکی و ضد التهاب خود می تواند گزینه مناسبی برای از میان بردن آثار جوش های صورت باشد. پودر زردچوبه را با مقداری آب و آب لیمو مخلوط کنید و روی این نواحی قرار دهید. بعد از 15 دقیقه با آب سرد بشویید.

قالب های کوچک یخ: سریعترین روش درمانی خانگی که با کاهش التهاب و قرمزی پوست به محو شدن آثار جوش های پوستی کمک می کند. برای استفاده از این روش تنها کافی است یک دستمال کاغذی را دور یک قالب یخ بپیچید و آن را برای 1 تا 2 دقیقه روی محل قرار دهید تا احساس بی حسی کنید.

بخش دوم: استفاده از محصولات و روش های درمانی پزشکی

کرم کورتیزون: کرم کورتیزون به کاهش التهاب و بهبود پوست کمک می کند. برای تجویز کرم کورتیزون مناسب با پزشک متخصص مشورت کنید.

کرم های روشن کننده پوست: کرم های روشن کننده ای که حاوی کوجیک اسید (Kojic acid)، آربوتین (Arbutin)، عصاره شیرین بیان، عصاره شاه توت و ویتامین C هستند بدون تحریک و ایجاد حساسیت های پوستی به روشن شدن پوست و به محو شدن لکه های پوستی حاصل از جوش ها کمک می کنند.

محصولات حاوی سالیسیلیک و گلیکولیک: سالیسیلیک و گلیکولیک در بسیاری از محصولات مراقبت پوست مانند کرم ها و پماد های پوستی یافت می شوند. این مواد با نوسازی لایه های جدید پوست، لایه هایی که باعث ایجاد لکه روی پوست شده اند را به سطح آورده و به طور کامل آنها را ناپدید می کنند.

محصولات حاوی رتینوئید: رتینوئید ها گونه ای ویتامین A هستند که در رنج گسترده ای از محصولات مراقبت پوست جهت درمان چین و چروک ها، تغییر رنگ و جوش های پوستی مورد استفاده قرار می گیرند.

لیزر درمانی: اگر آثار به جا مانده از جوش ها به خودی خود پس از چند ماه از بین نرفت، بهتر است استفاده از لیزر درمانی را در نظر بگیرید. با توجه به اینکه از چه روش درمانی استفاده می کنید، استفاده از لیزر می تواند باعث تحریک تولید کلاژن شود و همچنین با سوزاندن لکه های پوستی امکان ایجاد لایه های جایگزین تازه را فراهم کند.  

فیلر ها یا پرکننده ها: لکه ها و آثار به جا مانده از جوش ها می تواند شکل دائمی به خود بگیرد و امکان بازیابی پوست غیرممکن باشد. تزریق فیلر می تواند به صورت موقتی این حفره های ایجاد شده را پر کند و پوست صورت را یکدست کند؛ اما هر چهار تا شش ماه تزریق فیلر می بایست تکرار شود.لایه برداری شیمیایی پوست و “میکرودرم ابریژن” را در نظر داشته باشید.

بخش سوم: مراقبت از پوست

همیشه از پوست صورت در مقابل خورشید مراقبت کنید. از محصولات مراقبت پوست ملایم استفاده کنید. به طور منظم پوست را لایه بردای کنید. از فشردن و دست کاری جای جوش ها پرهیز کنید. آب بیشتری بنوشید و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. هرچه سریعتر درمان آثار جوش و لکه های پوست صورت را شروع کنید نتیجه موثرتر خواهد بود. موثرترین روش درمانی رفع آثار جوش ها، صبر کردن است. زیرا پس از چندین ماه این جراحات با تولید کلاژن جدید پر خواهند شد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ