نحوه فهرست بندی در ورد

نحوه فهرست بندی در ورد برای دانشجویانی که قصد نوشتن پایان نامه دارند.

حتما هر کدام از شما دانشجویان بارها و بارها با فهرست بندی در ورد به مشکل بر خورده ایدو نتوانسته ایید آن را به خوبی مدیریت کنید. در این مطلب سعی شده است تا نحوه فهرست بندی در ورد به شما به درستی اموزش داده شود تا به مشکلات همیشگی بر نخورید.

نحوه فهرست بندی در ورد

متاسفانه دیده شده که برخی از دانشجویان برای ایجاد فهرست عناوین مطالب مقاله ی خود یا آن را به صورت دستنویس می نویسند و یا با راه های پیش و پا افتاده با word آن را ایجاد میکنند مثل زدن نقطه، تایپ عناوین بصورت تک تک و نوشتن شماره صفحات. غافل از اینکه این نرم افزار همه ی این کارها را به راحتی و به صورت خودکار انجام می دهد. پس از نوشتن مقاله یا پروژه خود، عناوینی که می خواهید در فهرست دیده شوند را باید Heading بندی کنید. برای این کار ابتدا عنوان خود را به حالت select در آورده و از تب Home و منوی Styles یکی از فرمتهای Heading 2، Heading 1 یا Heading 3 را انتخاب کنید.

پس از انتخاب یکی از حالات، رنگ، اندازه و فونت نوشته شما تغییر می کند. آن را به حالت دلخواه خود درست کرده و این فرمت را با استفاده از format painter به سایر عناوین موجود در متن اختصاص دهید. لازم به ذکر است که با دوبار کلیک روی این ابزار، برای همیشه به حالت انتخاب در می آید و دیگر لازم نیست هر بار روی آن کلیک کنید.

پس از اتمام کار مکان نما را به صفحه ای منتقل کنید که می خواهید فهرست در آن ایجاد شود. از تب Reference و منوی Table Of Contents یکی از قالب ها را به دلخواه انتخاب می کنیم.

شاهده می کنید که تمامی عناوین انتخاب شده همراه با شماره صفحه ایجاد می شوند. اگر می خواهید این فهرست به سمت راست منتقل شود، با کلیک بر روی سه نقطه ی بالای پنجره فهرست تمام آن را select all کرده و با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+shift آن را به سمت راست منتقل کنید.
در مواقع بعدی اگر یک عنوان اضافه شد و یا شماره صفحه ی برخی از عناوین تغییر پیدا کرد با انتخاب گزینه ی Update Table در بالای پنجره فهرست می توانید آن را به روز کنید. با انتخاب گزینه ی Update page number only فقط شماره صفحات به روز شده و با انتخاب Update entire table اگر عنوان جدیدی اضافه شده بود، وارد جدول خواهد شد.  به راحتی با نحوه فهرست بندی در ورد می توانید پایان نامه خود را تحویل بدهید.

 در مواقع بعدی اگر یک عنوان اضافه شد و یا شماره صفحه برخی از عناوین تغییر پیدا کرد با انتخاب گزینه Update Table در بالای پنجره فهرست میتوانید آن را به روز کنید. با انتخاب گزینه Update Page Number Only فقط شماره صفحات به روز شده و با انتخاب Update Entire Table اگر عنوان جدیدی اضافه شده بود، وارد جدول خواهد شد.

 مشکلاتی در نحوه فهرست بندی در ورد

 ممکن است در فهرست ساخته شده دو اشکال وجود داشته باشد. یکی اینکه ابتدای فهرست ساخته شده کلمه Content درج شده باشد و دیگری اینکه متن اصلی در ادامه فهرست نوشته شده است، در صورتی که متن اصلی باید از ابتدای صفحه ای دیگر (صفحه بعد) شروع شود.

برای حل مشکل اول کلمه را انتخاب کنید و عنوان مقاله و یا هر نوشته ای را که میخواهید درج شود را وارد کرده و جمله را راست چین کنید.

برای حل مشکل دوم فلش ماوس را به ابتدای جایی که متن اصلی شروع شده است ببرید و کلیک کنید تا مکان نما به آنجا انتقال داده شود. حال از سربرگ page Layout به کادر گروه page setup بروید و بر روی گزینه Page Break کلیک کنید و از کادر باز شده آن گزینه Next page را انتخاب کنید تا متن شما به صفحه بعد انتقال داده شود.

برای راست چین بودن فهرست به صورت پیش فرض، از منوی page setup زبانه layout قسمت section direction گزینه right to left را انتخاب کنید تا همیشه فهرست شما بعد از هر به روزرسانی راست چین بوده و نیازی به استفاده از ctrl shift نباشد.

 اگر خواستید فهرست ساخته شده را حذف نمایید به این صورت عمل کنید:

برای حذف کردن فهرست عناوینی که ایجاد شده و در سند موجود میباشد، از سربرگ References به کادر گروه Table of content مراجعه نمایید. بر روی گزینه Table of Contents کلیک کنید واز کادر باز شده آن گزینه Remove Table of Contents را انتخاب کنید تا فهرست ساخته شده شما حذف گردد.

کاربردهای نرم افزار ورد

نرم افزار ورد جزء نرم افزارهای آفیس است. نرم افزارهای آفیس نرم افزارهای پر کاربردی هستند که اغلب مورد استفاده قرار می گیرند. ورد، پاورپوینت، اکسل و… جزء نرم افزارهای آفیس هستند. نرم افزار ورد نیز کاربرد های زیادی دارد از این نرم افزار برای تایپ، فرمول نویسی، درج جدول و… استفاده می شود.

به گزارش گروه خبری بانکی دات آی آر نرم افزار ورد برای تایپ متن مورد استفاده قرار می گیرد همچنین ابزارهای مختلفی در این نرم افزار وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان فونت و سایز نوشته ها را تغییر داد. نرم افزار های آفیس معمولا در کارهای اداری مورد استفاده قرار می گیرند.

برای تایپ متن اغلب از نرم افزار ورد استفاده می شود همچنین اندازه ی متن و کلمات را می توان با استفاده از ابزار های ورد تغییر داد. با استفاده از نرم افزارهای ورد همچنین می توان یک فایل متنی را ذخیره نمود و یا در صورت نیاز آن را ویرایش کرد.
زمانی که متن و جملات را در نرم افزار ورد تایپ می کنیم در صورتی که غلط های املایی و یا اشکالات دستور زبان وجود داشته باشد می توانیم با استفاده از ورد آنها را تصحیح کنیم. برجسته کردن کلمات، شماره گذاری پاراگراف ها و یا شماره گذاری عنوان ها نیز از دیگر قابلیت های نرم افزار ورد است.

همچنین با استفاده از نرم افزار ورد می توان صفحات مختلف را نیز شماره گذاری کرد تا در هنگام چاپ نیز هر صفحه شماره داشته باشد.
با استفاده از ورد می توانیم جدول های مختلف را طراحی کنیم و برای هر جدول به تعداد دلخواه ستون و یا ردیف قرار دهیم. نرم افزار ورد قابلیت های بسیار زیادی دارد. می توانیم رنگ متن را به دلخواه تغییر دهیم و آن را ویرایش کنیم.

ابزار های کاربردی متفاوتی در نرم افزار ورد وجود دارد که با استفاده از هر کدام می توانیم متن خود را ویرایش کنیم. همچنین با استفاده از نرم افزار ورد می توانیم فرمول نویسی کنیم. برای صفحاتی که در ورد قرار دارند می توان کادر قرار داد کادرها نیز در انواع و شکل های مختلف وجود دارند که می توانم برای هر صفحه به دلخواه و در صورت نیاز یک کادر نیز انتخاب کنیم.

جدول ها و نمودارها معمولا پر کاربرد هستند بنابراین می توان از نرم افزار ورد برای درج جدول و یا نمودار استفاده نمود بنابراین نرم افزار ورد یکی از نرم افزارهای پر کاربرد است. (نحوه فهرست بندی در ورد)

برای محو کردن نوار ابزارها می توان روی آنها کلیک راست کرده و زمانی که فهرست نوارهای ابزار ظاهر گردید ، آنها را از حالت فعال در آورید بدین صورت شما نوار ابزارها را در روی صفحه نخواهید داشت.
 Ruler-  یا خط کش :خط کش یکی دیگر از ابزارهای کارآمد در برنامه Word میباشد. این خط کش بسیار دقیق بوده و با آنچه که شما روی کاغذ اندازه میگیرید برابر است . خط کش برای تنظیم حاشیه ها و تورفتگی ابتدای پاراگرافها استفاده میشود. برای ظاهر کردن خط کش از منوی View زیر منوی Ruler را انتخاب نمایید.
اگر خط کش عمودی ظاهر نشد برای ظاهر کردن خط کش عمودی نیز می توانید از منوی View پنجره را به حالت Print Layout برده و سپس از منوی Tools زیر منوی Options را انتخاب و از روی برگ نشان View گزینه Vertical Ruler را انتخاب نمائید.
درصورتیکه بخواهید خط کش شما در سمت راست پنجره ظاهر شود مراحل بالا را تکرار و گزینه Right Ruler را انتخاب نمائید.
Scroll Bar- یا نوارهای مرور : دکمه ها و نــوارهایی هستند که توسط آنها میتوان صفحه را جابجا نمود . این دکمه ها بطور افقی برای جابجایی به چپ و راست و بطور عمودی برای بالا و پائین طراحی شده اند. بجای استفاده از دکمه های مرور که با هر بار فشردن آنها کمی صفحه جابجا می شود می توان از نوارهای مرور نیز استفاده کرد.
برای جابجایی باید روی این نوارها قرار گرفته و بـــا ماوس نوار را جابجا نمود. در صورتیکه سند شما دارای چند صفحه باشد می تواند نشان دهنده شمارش صفحه نیز باشد نوارهای مرور برای این کار باید اشاره گر ماوس را روی نـــوار برده و بر روی آن کلیک کنید تا شماره صفحه به نمایش در آید. برای ظاهر کردن Scroll bar عمودی و افقی و انتقال آن به سمت چپ پنجره، باید پنجره را از منوی View به حالت Print layout برده سپس از منوی Tools و زیر منوی options در برگ نشان View گزینه های Vertical Scroll bar, Horizontal Scroll bar و Left Scroll bar را انتخاب نمود.
Next Page, Previous Page – یاصفحه قبل و بعد :برای آنکه یک صفحه به بالا یا پائین برود باید از این علامت استفاده کرد.
– محیط تایپ : این محیط اصلی ترین قسمت برنامه است.
این قسمت محل تایپ ، حروف چینی و صفحه آرایی شماست . تمام عملیاتی که باید در مورد کارتان انجام دهید در این محل خواهد بود.
مکان نما : محل حرف بعدی را که تایپ خواهد شد نشان می دهد.
Right Click یا کلیک راست : قرار دادن اشاره گر بر روی موضوعی خاص و کلیک دکمه سمت راست ماوس با این عمل منوی میانبری ظاهر میشود که کاربر میتواند از آن فرمانی را انتخاب نماید.
Screen Tips – یا نکته ابزار : کافیست با ماوس روی یکی از کلید ها قرار بگیرید و کمی مکث کنید خواهید دید یک جعبه متن کوچک به نام نکته ابزار باز خواهد شد و نام آن کلید را نشان خواهد داد.  (نحوه فهرست بندی در ورد )

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ