دابل جی چیست

اگر نمی دانید دابل جی چیست و دوست دارید اطلاعات بیشتر درباره دابل جی کسب کنید این مقاله را تا انتها بخوانید. ما برای شما اطلاعات لازم درباره دابل جی را فراهم کرده ایم.

دابل جی چیست

دابل جی یکی از ابزار قابل استفاده در پزشکی است که وسیله کار متخصصین کلیه و مجاری ادراری است. دابل جی برای بیماری های خاص کاربرد دارد. دابل جی انواع مختلفی دارد. اگر نمی دانید دابل جی چیست و دوست دارید اطلاعات بیشتر درباره دابل جی کسب کنید این مقاله را تا انتها بخوانید. ما برای شما اطلاعات لازم دربارهدابل جی را فراهم کرده ایم.

اطلاعات لازم درباره دابل جی

 استنت حالبی یا اصطلاحا دابل جی که در گفتار عامه فنر هم گفته میشود .فنرلوله باریک، انعطاف پذیر  وبلندی به باریکی لوله داخلی خودکار است که طی عمل جراحی از طریق مجرای ادرارتوسط متخصص ارولوژی در حالب گذاشته می شود که حدودا از 3هفته تا یک ماه باید در حالب بماند وسپس طی عمل جراحی سرپایی توسط متخصص ارولوژی خارج می شود. به علت اینکه این وسیله دو سر جی مانند دارد به آن دبل جی هم می گویند. طی عمل جراحی وبه وسیله دستگاه یورتروسکوپ استنت داخل حالب قرار میگیرد یک سر آن در ورودی کلیه یا همان لنگچه فیکس می شود وسر دیگر آن در مثانه قرار می گیرد

در چه مواقعی استنت گذاشته می شود

1-بیمار دچار تنگی شدید حالب باشد به طوریکه عبور دادن دستگاه یورتروسکوپ از حالب غیر ممکن شود

2-در مواقعی که سنگ خرد می شود وخرده های سنگ باید از حالب خارج شوند استنت گذاری انجام می شود که هم حالب باز بماند ودر اثر خروج خرده های سنگ انسداد پیدا نکند وهم هنگام خروج خرده سنگها آسیب حالب ایجاد نگردد

3-در مواقعی که حالب دچار چسبندگی شده باشد ویا پارگی حالب در تروما ها

عوارض استنت چیست؟

DSC_00531-درد شدید در ناحیه پهلو

2-خون ریزی در ادرار

3-دفع شن ریزه وخرده سنگ

4-احساس سوزش وتکرر ادرار

برای اینکه کمتر  دچار عوارض استنت شویم چه کنیم

1-مایعات به میزان فراوان استفاده شود

2-از انجام کار سنگین وبرداشتن بار سنگین اجتناب گردد

3-در زمان تعیین شده جهت خروج استنت مراجعه شود

4-بهداشت فردی رعایت شود

شما اکنون لوله ای داخل بدن خود دارید ( به نام : دبل جی” ) که قابل رویت برای شما نیست. این لوله باریک و نرم به طور موقت جهت خروج بهتر ادرار از کلیه شما گذاشته شده است.

لطفاً به نکات زیر توجه فرمائید:

لوله ” دبل جی “حداقل 6-3 هفته باید در بدن شما باقی بماند، حتماً به تاریخ تذکر داده شده  توسط کادر پزشکی جهت خروج آن توجه فرمائید.
در صورت عدم توجه شما به خروج این لوله ممکن است اطراف این لوله ، سنگ تشکیل شود و یا دچار عفونت کلیه و دستگاه ادراری شوید.
لطفاً از دویدن و جست و خیز یاا کارهای سنگین پرهیز نمائید، زیرا ممکن است دچار خونریزی ادرار و سوزش تشدید یافته شوید. در صورت شدید بودن خون در ادرار ابتدا چند ساعت استراحت کنید و مایعات بیشتری مصرف نمائید. در صورت عدم بهبود با پزشک خود یا بیمارستان تماس بگیرید.
سعی کنید ادرار خود را نگه دارید و حتی بدون احساس ادرار، هر 2 ساعت یکبار به تخلیه آن اقدام نمائید.
وجود لوله ” دبل جی “در داخل بدن شما ممکن است ایجاد درد مختصری نماید. جهت رفع درد می توانید از مسکن های تجویز شده استفاده نمائید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ