متخصص طب فیزیکی و درمان بیماری اسکلتی عضلانی

alikarimi55
به نقل از دکتر سعادتی متخصص فیزیوتراپی فیزیوتراپیست‌ها متخصصان انجام حرکات هستند که بیماران با سنین مختلف و با بیماری‌هایی مرتبط با سلامتی را درمان می‌کنند تا درد آنها را کاهش دهند و یا تحرک را به آنها بازگردانند. فیزیوتراپیست‌ها برنامه‌های مراقبت شخصی را ایجاد می‌کنند که نیازهای مراقبت بهداشتی بیمار و نیازهای توانبخشی پس […]

درمان بیماری اسکلتی عضلانی

به نقل از دکتر سعادتی متخصص فیزیوتراپی فیزیوتراپیست‌ها متخصصان انجام حرکات هستند که بیماران با سنین مختلف و با بیماری‌هایی مرتبط با سلامتی را درمان می‌کنند تا درد آنها را کاهش دهند و یا تحرک را به آنها بازگردانند. فیزیوتراپیست‌ها برنامه‌های مراقبت شخصی را ایجاد می‌کنند که نیازهای مراقبت بهداشتی بیمار و نیازهای توانبخشی پس از عمل را برآورده می‌کند. آنها سعی می‌کنند بیماران را به سطوح قبل از آسیب بازگردانند. فیزیوتراپی و خدمات توانبخشی به بیماران کمک می‌کند به سمت جلو حرکت کرده تا بتوانند به کارها و فعالیت‌های روزانه و تفریحی خود بازگردند و بدون خطر بیشتر در وضعیت سلامت مطلوب خود باقی بمانند.

درمان بیماران معمولا توسط تیمی متشکل از متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و فیزیوتراپیست و متخصصین ارتوپدی فنی انجام می شود (به نقل از سایت ارتز و پروتز)

 

اهمیت طب فیزیکی

فیزیوتراپی صرفا یک روش جایگزین درمانی نیست؛ بلکه مزایای متنوعی را برای افرادی که از همه اقشار اجتماع هستند، از ورزشکاران و ورزش دوستان گرفته تا افرادی که از طیف وسیعی از مسائل بهداشتی رنج می‌برند، را ارائه می‌دهد. در وهله اول، فیزیوتراپیست‌ها بیمار را ارزیابی کرده و سوابق پزشکی او را بررسی می‌کنند. سپس، آنها برنامه‌های توانبخشی را طراحی و اجرا می‌کنند که برای بهبود تحرک بیمار و افزایش قدرت او و یا حداقل کاهش درد او طراحی شده‌اند. برنامه‌های درمانی اغلب شامل تمرین‌های مختلف و کشش، و همچنین رو‌ش‌های درمانی و ماشین‌هایی عملی هستند که به بهبود قدرت عضلانی، دامنه تحرک و عملکرد حرکتی بیمار کمک می‌کنند. این کار همچنین شامل آموزش بیمار یا سیستم پشتیبانی بیمار در فرآیند بهبود نیز می‌شود.

 

مزایای طب فیزیکی

مزایای طب فیزیکی

به مدت چندین دهه، فیزیوتراپی یک روش درمانی برای درمان برخی بیماری‌ها بوده است. در ابتدا هدف این بود که به بیماران برای بازگشت به زندگی عادی، بدون درد و رنج کمک کند، به طوری که بتوانند از فعالیت‌های روزانه‌ای که قبلا انجام میدادند دوباره لذت ببرند. فیزیوتراپی ممکن است صرفا فعالیتی فیزیکی نباشد؛ اما می‌تواند بیماری‌های قلب و عروق را نیز شامل شود. مزایای زیادی برای انجام فیزیوتراپی وجود دارد.

کمک به عملکرد بیماران

بعضی از کاندیدهای فیزیوتراپی ممکن است دارای اختلالات فیزیکی باشند که با آنها کار می‌کنند، در حالی که بعضی دیگر ممکن است پس از یک سکته مغزی در حال بهبود باشند. در برخی موارد برخی از بیماری‌ها یا حالت‌های پزشکی به حدی به بیمار آسیب می‌رساند که لازم است به بیمار آموزش دهیم تا بهترین شیوه حرکت و عملکرد را با وجود محدودیت‌های بیماری خود داشته باشد. فیزیوتراپی این کار را با تقویت توانایی‌هایی از پیش‌ موجود بیمار انجام می‌دهد.

توانایی‌های اصلی بیمار را بازسازی می‌کند

فیزیوتراپی در طول سالیان برای بسیاری از بیماران بسیار موثر واقع شده است. و با ادامه درمان تحت نظارت یک متخصص فیزیوتراپیست، بیمار می‌تواند بخش عمده‌ای از عملکرد اصلی خود را مجددا به دست آورده یا به طور کامل بهبودی یابد. علاوه بر این، فیزیوتراپی برای کمک به تقویت عملکرد و سلامت کلی بیمار بسیار عالی است.

مدت زمان ریکاوری را کوتاه می‌سازد

زمان بهبودی را می‌توان با کمک فیزیوتراپی کوتاه کرد، که اولویت اول برای بسیاری از بیماران است. آسیب‌های مرتبط به عضلات، رباط‌ها یا مفاصل می‌تواند باعث شود که بخشی از بدن سخت و بی‌حرکت شود و بدون تمرین مناسب می‌تواند مدت زیادی طول خواهد کشید تا قابلیت تحرک کامل در ناحیه آسیب دیده مجددا به دست آید.

رفته رفته که بیمار به تمرینات خود عادت می‌کند، تمرینات راحت‌تر شده و تدریجا قدرت آنها افزایش می‌یابد و سلامت کلی آنها شروع به بهبود می‌کنند.

طب فیزیکی چه کاربردهایی دارد؟

فیزیوتراپی به افرادی که در معرض شرایط، بیماری یا آسیب‌های پزشکی هستند و این بیماریها به طور منظم توانایی حرکت آنها را محدود می‌کند، کمک می‌کند. کمک می‌کند تا بیماران به سطوح قبلی عملکرد فیزیکی خود بازگردند. در اینجا برخی از روش‌های فیزیوتراپی می‌تواند به شما کمک می‌کند:

فیزیوتراپی به مدیریت درد کمک می‌کند

درد مزمن می‌تواند یکی از شرایط ناامیدکننده برای بیماران باشد، به ویژه اگر علت اصلی بیماری ناشناخته باشد. با این حال، تکنیک‌های فیزیوتراپی و تمرین‌های درمانی می‌تواند به تحرک مفاصل و بافت نرم شما کمک کرده و عملکرد عضلانی را بهبود دهد، درد را کاهش دهد یا درد را به طور کامل از بین ببرد. و هنگامی که بیماران به طور منظم تمرینات فیزیکی تجویزشده را انجام می‌دهند، می‌تواند جلوی بازگشت درد را بگیرد. درمان دستی یا درمان‌هایی مانند اولتراسوند و تحریک الکتریکی می‌تواند به کاهش درد و بازگرداندن عملکرد عضلات و مفاصل کمک کند تا درد کاهش یابد. چنین درمان‌هایی همچنین می‌توانند از بازگشت درد جلوگیری کنند.

فیزیوتراپی می‌تواند لزوم انجام جراحی را از بین ببرد

در حالی که جراحی در بعضی موارد اجتناب‌ناپذیر است، فیزیوتراپی می‌تواند به جلوگیری از جراحی در بعضی موارد دیگر کمک کند. با از بین بردن درد، کمک به شفا و بهبود سلامت فیزیکی، فیزیوتراپی می‌تواند به بهبود زخم‌های آسیب دیده کمک کند و به تنهایی قابلیت تحرک را بازگرداند، و بنابراین نیاز به انجام عمل جراحی را حذف می‌کند. و چنانچه قبلا عمل جراحی انجام داده باشید، فیزیوتواپی می‌تواند به شما اندامی متناسب داده و به شما در بازیابی هرچه سریعتر سلامتی کمک کند.

فیزیوتراپی می‌تواند از بروز آسیب جلوگیری کند

یکی از جنبه‌های کلیدی فیزیوتراپی شامل ارزیابی مناطق ضعیف در بدن بیمار و تشکیل یک برنامه فیزیوتراپی است که به ما در تقویت این مناطق آسیب‌پذیر کمک می‌کند. با تشخیص مناطق دارای ضعف عضلانی و اسکلتی، پزشک می‌تواند تعیین کند که چقدر احتمال دارد بیمار آسیب ببیند و یک رژیم ورزشی ایجاد کند که عضلات و مفاصل ضعیف را هدف قرار داده و آنها را تقویت کند و از این طریق از بروز آسیب‌های آینده در این مناطق جلوگیری نماید.

فیزیوتراپی تحرک و تعادل را بهبود می‌بخشد

اغلب پس از یک آسیب جدی یا یک جراحی بزرگ، بیماران به سختی می‌توانند به وضعیت قبل از عمل برگردند. قابلیت تحرک می‌تواند محدود شود، و فعالیت‌های ساده‌ای همچون نوشتن، خوردن یا متعادل کردن بدن می‌تواند تبدیل به یک چالش شود. این جا است که فیزیوتراپی میتواند مفید باشد. تمرینات درمانی می‌توانند تحرک را بازگردانند، راه رفتن و حرکت به اطراف را ایمن‌تر کنند، و حتی می‌توانند هماهنگی و تعادل در بیمارانی که در معرض خطر افتادن هستند را بهبود بخشد.

طب فیزیکی به توانبخشی چه بیماری‌هایی کمک می‌کند؟

موارد زیر حالت‌های بیماری هستند که معمولا توسط فیزیوتراپیست‌ها دیده می‌شود:

  • آرتروز
  • درد پشت
  • تعادل
  • سوختگی / زخم
  • سندرم تونل کارپال
  • رشد و عملکرد حرکتی کودکان
  • بیماری ریوی مزمن (COPD)
  • دررفتگی‌ها
  • شکستگی‌ها
  • آسیب‌های دست
  • سردرد
  • بی‌اختیاری
  • لنف ادم
  • پوکی استخوان
  • درد لگن
  • صدمات ورزشی
  • آسیب ترومایی مغز
  • اختلالات اسکلتی-عضلانی

بازیابی پس از یک سکته مغزی

بعد از سکته مغزی، معمولا بیمار تا حدی از عملکرد و حرکت را از دست می‌دهد. فیزیوتراپی به تقویت بخش‌های ضعیف بدن کمک می‌کند و راه رفتن و تعادل را بهبود می‌بخشد.

از بروز یا جلوگیری از آسیب‌های ورزشی

فیزیوتراپیست‌ها می‌دانند که چگونه ورزش‌های مختلف می‌توانند شما را در معرض انواع خاصی از آسیب‌ها (مانند شکستگی‌های ناشی از فشار برای دونده‌های دو استقامت) قرار دهند. آنها می‌توانند برنامه‌های مناسب بازیابی یا پیشگیری را برای شما طراحی کنند.

مدیریت دیابت و امراض عروقی

به عنوان بخشی از یک طرح کلی دیابت، ورزش می‌تواند به طور موثر به کنترل قند خون کمک کند. پزشکان می‌توانند یک برنامه شخصی را با ترکیب مناسب تمرین‌های هوازی و تقویتی ایجاد کنند.

مدیریت مسائل مربوط به سن

با بالا رفتن سن ممکن است مبتلا به آرتروز یا پوکی استخوان شوید یا نیاز به جایگزینی مفصل داشته باشید. “فیزیوتراپی به طور موثر می‌تواند به بیماران مسن تر در بازیابی تحرک کمک کرده و در صورت لزوم دستگاه کمکی راه رفتن را در اختیارشان بگذارد.

مدیریت بیماری قلبی و ریوی

در حالی که اکثر بیماران، توانبخشی قلبی را پس از حمله قلبی انجام می‌دهند، همچنین در صورتی که عملکرد روزانه‌ی شما ضعیف شده است، می‌توانید تحت تمرینات فیزیوتراپی قرار بگیرید.

به کودکتان کمک کنید بتوانند حالت های بیماری، آسیب یا مشکلات حرکتی را مدیریت کنند

فیزیوتراپی میتواند به کودکان کمک کند از مهارت‌های حرکتی کوچک گرفته تا مراقبت از مسائل عصبی مانند فلج مغزی و بهبودی از جراحی.

یک متخصص فیزیوتراپی چه نوع درمان‌ها و روش‌هایی انجام می‌دهد؟

 

متخصص فیزیوتراپی

به خصوص در بخش‌های بستری، فیزیوتراپیست‌ها درمان عمومی پزشکی مشابه با طب داخلی را برای حفظ ثبات پزشکی و ارائه‌ی پیشگیری ثانویه از معلولیت را ارائه می‌کنند. متخصصان فیزیوتراپی عمل جراحی انجام نمی‌دهند اما فرصت‌های زیادی برای تشخیص و درمان دارند. این روش‌ها عبارتند از:

نوار عصب و عضله

EMG (الکترومیوگرافی) ، قرار دادن الکترودهای سوزنی نازک در عضلات و مشاهده کردن پتانسیل‌های ثبت شده از واحد حرکتی است وقتی که عضلات فعال می‌شوند تا به ما کمک کند که آیا ضعف ناشی از اختلال عضله است یا عصب (به عنوان مثال، میوپاتی در مقابل نوروپاتی)

NCS (مطالعات هدایت عصبی) استفاده از الکترود برای ثبت حرکات و پاسخ‌های حسی است که توسط محرک‌های الکتریکی پخش می‌شوند. این آزمایش می‌تواند به تشخیص محل آسیب سیستم عصبی (رادیکولوپاتی، نوروپاتی جنبی، بیماری‌های نورون حرکتی یا اتصال عصبی-عضلانی) کمک کند.

ماساژدرمانی

ماساژ درمانی دربرگیرنده‌ی بسیاری از تکنیک‌های مختلف است. به طور کلی، درمانگران میفشارند، مالش میدهند و یا اینکه عضلات و سایر بافت‌های نرم بدن را دستکاری می‌کنند. مردم از ماساژ برای انواع مختلفی از اهداف مرتبط با سلامت استفاده می‌کنند، از جمله برای کاهش درد، بازسازی آسیب‌های ورزشی، کاهش استرس، افزایش آرامش، از بین بردن اضطراب و افسردگی، و کمک به سلامت عمومی.

طب سوزنی

طب سوزنی شامل وارد کردن سوز‌ن‌های بسیار نازک به درون پوست در نقاط استراتژیک بدن است. طب سوزنی عمدتا برای درمان درد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طب سنتی چینی طب سوزنی را به عنوان روشی برای متعادل کردن جریان انرژی یا نیروی حیات توضیح داده است – که به عنوان خی یا چی شناخته می‌شود – که به نظر می‌رسد که از طریق مسیرهای (مریدین) بدن شما جریان می‌یابد. با قرار دادن سوزن در نقاط خاص در امتداد این مریدین‌ها، متخصصان طب سوزنی بر این باورند که جریان انرژی شما دوباره متعادل خواهد شد.

در مقابل، بسیاری از پزشکان نقاط طب سوزنی را به عنوان مکان‌هایی برای تحریک اعصاب، عضلات و بافت همبند می‌بینند. برخی معتقدند که این تحریک باعث تقویت مسکن‌های طبیعی بدن و افزایش جریان خون می‌شود.

شوک درمانی

شاک ویو تراپی کمک می‌کند درد شما از طریق ارسال امواج صوتی به بافت آسیب‌دیده کاهش یابد. این موج صوتی امواج صوتی با انرژی بالا را به بافت آسیب‌دیده می‌فرستد و سبب بازسازی بافت و رگ‌سازی مجدد می‌شود. این دو اصطلاح مهم هستند … منظورشان این است که … امواج صوتی ایجاد شده توسط دستگاه شاک ویو می‌توانند تولید کلاژن را تحریک کنند، کلسیم را دفع کنند، فرایند التهاب مزمن را معکوس کنند، به بهبود رشد بافت از طریق تشکیل سلول‌های خونی و در نتیجه افزایش گردش خون کمک کنند، سوخت و ساز بافتی و استحکام استخوان. این هنوز هم بسیار پیچیده است . به زبان ساده‌تر، شاک ویو می‌تواند به کاهش درد و در نهایت از بین بردن درد از طریق تعمیر و رشد شتاب‌یافته بافت، بازگرداندن قابلیت تحرک و ارائه یک اثر ضد درد به شما اجازه بازگشت به وضعیت قبلی و فعالیت‌های معمول آنها را می‌دهد.

مغناطیس درمانی

مغناطیس درمانی یا مگنت تراپی یک شیوه درمانی جایگزین است که از مغناطیس‌های ایستا (به عبارت دیگر غیرمتحرک) برای کاهش درد و سایر نگرانی‌های بهداشتی استفاده می‌کند. مگنت تراپی یک روش پزشکی جایگزین شبه-‌علمی است که شامل استفاده از میدان‌های مغناطیسی استاتیک می‌‌شود. دانشمندان ادعا می‌کنند که قرار دادن برخی از قسمت‌های بدن در معرض میدان‌های ایستای مغناطیسی حاصل از آهنرباهای دائمی ‌اثرات مفید برای سلامتی دارد.

بیوفیدبک درمانی

در طی جلسه بیوفیدبک، الکترودها به پوست شما متصل می‌شوند. از سنسورهای انگشت نیز می‌توان استفاده کرد. این الکترود‌ها / سنسورها سیگنال‌هایی را به یک مانیتور ارسال می‌کنند که یک صدا، فلش نور یا تصویری را نشان می‌دهد که نشان دهنده قلب و میزان تنفس، فشار خون، دمای پوست، عرق کردن یا فعالیت عضلانی است.

زمانی که تحت فشار هستید، این عملکردها تغییر می‌کنند. ضربان قلب شما سرعت می‌گیرد، ماهیچه‌هایتان سفت می‌شوند، فشار خون شما افزایش می‌یابد، شروع به عرق کردن می‌کنید و تنفس شما سریع‌تر می‌شود. شما می‌توانید این پاسخ‌ها به استرس را مشاهده کنید که روی مانیتور اتفاق می‌افتد و سپس بازخورد فوری را با متوقف کردن آنها دریافت کنید. بیوفیدبک به شما کمک می‌کند تمرینات ریلکسیشن را تمرین کنید، که شما آن را به خوبی تنظیم می‌کنید تا کنترل‌های مختلف بدن را کنترل کنید.

اولتراسوند تراپی

اولتراسوند تراپی استفاده از امواج صوتی بالاتر از محدوده شنوایی انسان برای درمان صدماتی مانند فشارهای عضلانی و وضعیتی مشابه زانوی دونده است. این روش بیشتر توسط فیزیوتراپیست‌ها استفاده می‌شود. بسیاری از انواع درمان اولتراسوند، با استفاده از شدت‌های مختلف و فرکانس‌های صدا وجود دارد، اما همگی آنها از اصل اساسی “تحریک” و یا حتی برانگیختن بافت با امواج صوتی بالاتر از محدوده شنوایی انسان استفاده می‌کنند.

لیزر تراپی

لیزرتراپی از نور برای نفوذ به درون پوست و سپس به بافت استفاده می‌کند. این روش توسط پزشکان برای طیف وسیعی از امراض مورد استفاده قرار گرفته است. اگرچه تنها چند میلی‌متر نفوذ می‌کند، اما می‌تواند تاثیر عمیقی بر بهبود بافت داشته باشد. نشان داده شده که به کاهش درد، کاهش التهاب، افزایش جریان خون، تحریک بهبود زخم، تحریک بازسازی بافت، و کاهش اثر زخم کمک می‌کند.

دیاترمی

دیاترمی یک نوع روش درمانی است که عموما برای بیماری‌های عضلانی و مفصلی تجویز می‌شود. این روش از یک جریان الکتریکی با فرکانس بالا برای تحریک تولید حرارت در بافت‌های بدن استفاده می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ