علائم و نشانه های آلرژی به گربه و راه های تشخیص آن

alikarimi55
در مورد آلرژی به گربه چه می دانید؟ چرا بعضی از افراد در اثر تماس با گربه ها دچار خارش پوستی، کهیر و حتی تنگی نفس می شوند؟ آیا می دانید چگونه میتوان آلرژی به گربه را درمان کرد؟ در این مقاله از بخش حیوانات خانگی و بیماری های الو دکتر به بررسی آلرژی به […]

در مورد آلرژی به گربه چه می دانید؟ چرا بعضی از افراد در اثر تماس با گربه ها دچار خارش پوستی، کهیر و حتی تنگی نفس می شوند؟ آیا می دانید چگونه میتوان آلرژی به گربه را درمان کرد؟ در این مقاله از بخش حیوانات خانگی و بیماری های الو دکتر به بررسی آلرژی به گربه می پردازیم و علائم و راه های تشخیص آن را مورد بررسی قرار می دهیم. آلرژی به گربه می تواند تهدید کننده زندگی باشد زیرا در مواردی که علائم بیماری خیلی تشدید می یابد، تنگی نفس باعث تهدیدات جدی خواهد شد.

زندگی با آلرژی به گربه

حدود یک سوم از آمریکایی هایی که آلرژی دارند، به گربه ها و سگ ها آلرژی دارند و نسبت آلرژی به گربه دو برابر آلرژی به سگ است. زمانی که حیوانی با شما در خانه تان زندگی می کند، اشاره دقیق به علت آلرژی می تواند دشوار باشد، چراکه خانه خود دارای آلرژن های دیگری مانند غبار است که می تواند منجر به علائم مشابهی گردد. بنابراین اهمیت خواهد داشت که به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید نا آلرژی تان را به حیوانات خانگی تایید کند.

پذیرش اینکه گربه شما که بسیار دوستش دارید باعث مشکلاتی برای سلامتی تان شده است، می تواند سخت باشد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند علائم آلرژی شان را تحمل کنند تا اینکه حیوان خانگی شان را رها کنند. اگر مسمم هستید این حیوان پشمالوی خود را نگه دارید، گام هایی است که با انجام آن می توانید علائم آلرژی را به حداقل برسانید. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا درباره علائم آلرژی به گربه و کارهایی که می توانید برای پیشگیری از آن انجام دهید، بخوانیم.

علل ابتلا به این نوع آلرژی

به نظر می رسد ژنتیک نقش کلیدی در توسعه آلرژی ایفا می کنند و این به آن معنا ست که اگر یکی از اعضای خانواده تان چنین آلرژی داشته باشد، بیشتر احتمال خواهد داشت که شما نیز آن را تجربه کنید.

سیستم ایمنی بدن پادتن هایی می سازد تا با اجزائی که ممکن است به آن آسیب بزند مانند باکتری و ویروس ها، مبارزه کند. در فردی که به آلرژی مبتلا ست، سیستم ایمنی بدن اشتباها آلرژن ها را به عنوان ماده مضر شناخته و شروع به تولید پادتن کرده و با آنها مبارزه می کند که این باعث علائم آلرژی از جمله خارش، آبریزش بینی بیرون ریختن پوست و تنگی نفس می شود.

شاید دوست داشته باشید: نشانه های آلرژی فصل بهار چیست؟

در مورد آلرژی به گربه، آلرژن یا همان مواد حساسیت زا می تواند از شوره بدن گربه، مو، بزاق دهان و یا حتی ادرارشان به وجود بیایند. تنفس در مجاورت شوره بدن حیوانات خانگی یا تماس با این آلرژن ها می تواند به واکنش آلرژیک منجر شود. ذرات آلرژن این حیوانات می توانند بر روی لباس ها، معلق در هوا، روی مبلمان و رخت خواب و یا در ذرات گرد و غبار محیط وجود داشته باشد.

علائم آلرژی به گربه

اگر حساسیت شما یا سطح آلرژن هایتان پایین باشد، ممکن است آلرژی به گربه برای چند روز بروز نکند. اما علائم معمول آلرژی به گربه معمولا ظرف مدت کوتاهی از تماس با شوره بدن، بزاق دهان یا ادرار گربه ملموس خواهد شد. آلرژن های که نود درصد از افرادی مبتلا به آلرژی گربه آلرژی نسبت به آنها واکنش نشان می دهند از بزاق دهان و پوست گربه ها می آید. این مواد حساسیت زا در بالا ترین سطح، در گربه های نر وچود دارد که در طول نظاوت به موی بدن شان منتقل می شود.

این آلرژن ها می توانند باعث تورم و خارش در غشاهای پوستی اطراف چشم ها و بینی شوند که معمولا به ورم چشم و گرفتگی بینی منجر خواهد شد. بعضی از افراد ممکن است در واکنش به این آلرژن ها در صورت، گردن یا بالای قفسه سینه جوش بزنند. خستگی در آلرژی های درمان نشده رایج است، همچنین سرفه های مداومی که ناشی از ترشحات پشت بینی است. اما علائمی نظیر تب، لرز، حالت تهوع یا استفراغ بیشتر از اینکه به آلرژی اشاره کند، باید مربوط به یک بیماری در نظر گرفته شود.

اگر به گربه آلرژی داشته باشید و آلرژن های گربه به ریه هایتان وارد شوند، می توانند با پادتن ها ترکیب شده و باعث بروز علائم گردند که ممکن است شامل تنگی نفس، سرفه و با صدا نفس کشیدن، شود. آلرژی به گربه می تواند باعث بروز حمله های آسمی حاد شده و محرک آسم مزمن باشد.

تا 30 درصد از افرادی که آسم دارند می توانند حمله های شدید هنگام تماس با گربه پیدا کنند. اگر علائمی که تجربه می کنید مخرب یا ناراحت کننده اند، باید با پزشک خود درمورد برنامه های درمانی صحبت کنید.

نحوه تشخیص

دو روش تست برای هر نوع آلرژی از جمله آلرژی به گربه، وجود دارد:

  • آزمایش پوستی
  • آزمایش خون

همچنین دو نوع آزمایش پوستی برای آلرژی وجود دارد که شامل تست نقطه ای پوست و تست داخل پوستی می شود. هر دوی این آزمایشات نتایج را سریع نشان می دهد و نسبت به آزمایش خون احتمالا هزینه کمی تری خواهد داشت.

بعضی از افراد به علت اینکه برای شرایط یا سن شان پوست حساسی دارند، نمی توانند آزمایش پوستی بدهند. در این شرایط پزشک آزمایش خون را توصیه خواهد کرد. در این صورت نمونه ای از خون فرد گرفته شده و به آزمایشگاه انتقال داده می شود و پادتن ها موجود در خون را برای آلرژن های رایج مورد بررسی قرار می دهد. نتیجه زمان بیشتری طول می کشد، اما هیچ خطری برای واکنش های آلرژیک در طول آزمایش وجود نخواهد داشت.

آیا تا به حال به بیماری آلرژی به گربه دچار شده اید؟ شما در این مواقع از چه راهکارهای درمانی استفاده کرده اید؟ تجربیات خود را با دیگر کاربران الو دکتر به اشتراک بگذارید. آسم مزمن شود. الو دکتر پیشنهاد می کند مقاله آسم آلرژیک نسبت به گربه ها و روش های درمانی آن را نیز مطالعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ