سر خارگل چیست؟ + خواص و معایب آن

alikarimi55
سر خارگل از گیاه بنفش رنگ سر خارگل می آید که یکی از محبوب ترین گیاهان دارویی در سراسر دنیا ست. بومیان آمریکایی از این گیاه قرن ها ست که برای درمان بیماری های گوناگون استفاده می کنند. امروزه این گیاه به خوبی به عنوان یک گیاه دارویی بدون نسخه جهت درمان سرماخوردگی های متداول […]

سر خارگل از گیاه بنفش رنگ سر خارگل می آید که یکی از محبوب ترین گیاهان دارویی در سراسر دنیا ست. بومیان آمریکایی از این گیاه قرن ها ست که برای درمان بیماری های گوناگون استفاده می کنند. امروزه این گیاه به خوبی به عنوان یک گیاه دارویی بدون نسخه جهت درمان سرماخوردگی های متداول یا آنفلونزا شناخته شده است. با این حال از آن برای درمان درد ها، التهابات، میگرن و سایر مشکلات سلامتی نیز استفاده می شود. در این مقاله به بررسی خواص و نحوه استفاده از این گیاه خواهیم پرداخت.

سرخارگل چیست؟

سر خارگل نام یک گروه از شکوفه های گیاهی از خانواده گل های آفتاب گردان است. این گیاه بومی شمال آمریکا ست، مکانی که در چمن زار ها و مناطق باز جنگی این گل ها رشد می کنند. در مجموع، این گروه نه گونه دارد، اما تنها انواعی از آن که در مکمل های گیاهی استفاده می شود، سر خارگل پورپوریا (Echinacea purpurea)، سر خارگل آنگوستیفولیا (Echinacea angustifolia) و سر خارگل پالیدا (Echinacea pallida) هستند.

هر دو بخش این گیاه یعنی بخش بالای خاک و ریشه های آن در قرص ها، رنگ های خوراکی، عصاره ها و دمنوش ها استفاده می شود. این گیاه انواع قابل توجهی از ترکیبات فعال مانند اسید کافئیک اسید، الکل آمید، اسید فنولیک رزمارینیک اسید، پلی اتیلن ها و بسیاری موارد دیگر را در بر دارد.

به علاوه، مطالعات، سر خارگل و بسیاری از عناصر آن را با خواص زیادی برای سلامتی مرتبط می داند که از آن جمله می توان به کاهش التهابات، ارتقای ایمنی و پایین آوردن سطح قند خون اشاره کرد.

سر خارگل غنی از آنتی اکسیدان است

این گیاه پر از ترکیبات گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به دفاع از سلول ها در مقایل فشار اکسید شدگی کمک می کنند. فشار اکسید شدگی با بیماری های مزمنی نظیر دیابت، بیماری های قلبی و بسیاری موارد دیگر مرتبط است. بعضی از این آنتی اکسیدان ها شامل فلاونوئید ها، اسید سیژوریک و رزمارینیک اسید می شود.

این آنتی اکسیدان ها در عصاره های میوه و گل های این گیاهان در مقایسه با سایر بخش های آن مانند برگ ها و ریشه بیشتر یافت می شود. به علاوه، گیاه سر خارگل حاوی ترکیباتی به نام الکل آمید است که می تواند بیشتر فعالیت های آنتی اکسیدان ها را افزایش دهد. الکل آمید می تواند آنتی اکسیدان های فرسوده را تجدید کرده و به آنها کمک کند تا بهتر به مولکول هایی که مستعد فشار اکسید شدگی هستند، دست یابند.

سر خارگل ممکن است خواص فراوانی برای سلامتی داشته باشد

تحقیقات بر روی این گیاه حاکی از آن است که خواص متعدد و چشمگیری بر روی سلامتی خواهد داشت.

تاثیر مثبت سر خارگل بر سیستم ایمنی

سر خارگل برای اثرات مفید خود بر سیستم ایمنی به خوبی شناخته شده است. مطالعات فراوان نشان داده که ممکن است این گیاه به سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت ها و ویروس ها کمک کند که در نتیجه می توانید سریع تر از بیماری بهبود یابید. این یکی از دلایل آن است که سر خارگل اغلب برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی های متداول استفاده می شود.

در حقیقت، یک بررسی بر روی 14 مطالعه مشخص کرده که استفاده از سر خارگل ممکن است خطر پیشرفت سرماخوردگی را تا 50 درصد و طول دوره سرماخوردگی را تا یک و نیم روز کاهش دهد. با این حال، بسیاری از مطالعات در مورد این موضوع ضعیف طراحی شده اند و هیچ فایده واقعی را نشان نمی دهند و این مسئله را سخت می کند که بدانیم آیا خواص مشاهده شده مصرف این گیاه بر سلامتی واقعی ست یا تنها از روی شانس است.

به طور خلاصه، درحالی که سر خارگل ممکن است ایمنی را تقویت کند، تاثیرش بر سرماخوردگی های متداول نا واضح است.

ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد

بالا بودن قند خون می تواند خطر مشکلات سلامتی جدی را افزایش دهد که شامل دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بسیاری از مشکلات مزمن دیگر می شود.

مطالعات بر روی لوله های آزمایشگاهی نشان داده که ممکن است گیاه سر خارگل به پایین آمدن سطح قند خون کمک کند. در یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده شد، عصاره سر خارگل پورپوریا، آنزیم هایی که کربوهیدرات ها را هضم می کنند را سرکوب می تماید، بنابراین در صورتی که مصرف شود، مقدار قند وارد شده به خون را کاهش خواهد داد.

در تست دیگری نشان داد شد که عصاره سر خارگل سلول ها را در مقابل تاثیر انسولین، حساس تر می سازد به این صورت که گیرنده های PPAR-y را فعال می کند که دارو های دیابت نیز آن را هدف قرار می دهند. این گیرنده خاص، با برداشتن چربی اضافی خون کار می کند که یک فاکتور خطر برای مقاوم سازی انسولین است و برای سلول ها ساده تر می کند تا در مقابل انسولین و قند واکنش نشان دهند. اما هنوز، تحقیقات بر روی انسان و تاثیرات آن بر قند خون ناقص است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ