چطور از شر اگزما خلاص شویم؛ 7 درمان طبیعی برای اگزما

alikarimi55
اخیراً چند تا سوال در مورد مشکلات پوستی مثل اگزما و پسوریازیس دریافت کرده‌ام. من متخصص پوست نیستم اما در تجربه هایی که خودم و خانواده ام در مورد مشکل اگزما داشته‌ایم تعدادی درمان‌های خانگی و طبیعی را پیدا کرده ایم که می تواند به شما کمک کند و اینجا می خواهم آنها را با […]

اخیراً چند تا سوال در مورد مشکلات پوستی مثل اگزما و پسوریازیس دریافت کرده‌ام. من متخصص پوست نیستم اما در تجربه هایی که خودم و خانواده ام در مورد مشکل اگزما داشته‌ایم تعدادی درمان‌های خانگی و طبیعی را پیدا کرده ایم که می تواند به شما کمک کند و اینجا می خواهم آنها را با شما به اشتراک بگذارم.

ارتباط بین رژیم غذایی و اگزما

فکر کنم مهم باشه که بهتون بگم، همه درمان های موضعی که برای پوست استفاده میشن قبلش باید علت ایجاد کننده اونا بررسی بشه. بخصوص رژیم غذایی و فاکتور های مربوط به سبک زندگی که باعث ایجاد اگزما شده . به طور خاص، اگزما و دیگر مشکلات پوستی مشکلات پیچیده‌ای هستند که علت های متنوعی دارند. اما مواردی وجود دارند که می‌توانند به شما در حل این مشکل کمک کنند.

در خانواده ما، پسرم مدت طولانی با اگزما دست و پنجه نرم می‌کرد تا اینکه بالاخره از شرش خلاص شد. اون از طریق سزارین متولد شد و جفت سرراهی(یک نوع وضعیت بارداری) نیز بود و به محض اینکه به دنیا اومد بهش آنتی بیوتیک و استروئید داده شد. همین باعث ایجاد مشکلاتی در باکتری های مربوط به دستگاه گوارش، تاخیر در یادگیری و برخی از مشکلات پوستی/ گوارشی شد.

ما با برنامه GAPS شروع کردیم و تغییرات زیادی در سبک زندگی او ایجاد کردیم و در نهایت دیدیم که بهبودی حاصل شد. اگر تا به حال در مورد GAPS نشنیده اید باید بگم که GAPS، پروتکل سندروم روان و گوارش می باشد، در واقع یک برنامه تغذیه ای بسیار حساس و سخت‌گیرانه است که به بهبود دستگاه گوارش کمک می کند.

تمرکز آن بر روی تسکین و بهبودی دستگاه گوارش از طریق غذا هایی مثل سوپ قلم و دیگر چربی های مفید می باشد و در کنار آن روی افزایش باکتری های مفید دستگاه گوارش با پروبیوتیک و غذاهای تخمیری نیز تمرکز می کند. بسته به شدت بیماری ممکن است قبل از آن یک رژیم مقدماتی قبل از این رژیم آغاز شود که سخت گیرانه ترین بخش این پروتکل است و بر روی تسکین شدید تمرکز می کند و قبل از اینکه غذاهای دیگر شروع شود باید یک سری مراحل را طی کند.

سخت ترین قسمت GAPS  برای اینکه موثر واقع شود،بخصوص در ابتدای رژیم، این است که فرد باید صد درصد از این رژیم پیروی کند. این یعنی بسیاری از غذاها را باید در خانه آماده کند و حتما باید کسی آنها را درست کند که آشنا به این رژیم باشد، زیرا در غیر اینصورت و با اضافه کردن مواد غذایی خارج از رژیم می تواند وضعیت گوارشی را بدتر کند.

ما رژیمی پر از غذا های شفا بخش مثل سوپ قلم که برای پوست بسیار عالی است و چربی های سالم و حذف غذاهای خاصی که شامل گلوتن و کازئین (لبنیات و گندم) بودند، داشتیم. ما همچنین فهمیدیم که حذف مصرف رنگ های غذایی و مواد فراوری شده می تواند کمک کننده باشد.

البته اگر شنیده باشید، این اقدام بیشتر روی رفتار کودک اثر می گذرد تا پوست او اگر شما و یا یکی از اعضای خانواده تان از مشکلات پوستی رنج می برد یا دچار آلرژی یا کشمکش های رفتاری شده است من حتما توصیه می کنم که سری به کتاب سندروم روان و گوارش بیندازید. چون ممکن است خواندن این پروتکل برایتان مفید واقع شود.

اگزمای نوزادی؛ فراتر از یک مشکل پوستی

اگزما فقط به خاطر درد و خارش مشکل آفرین نیست. اگزما در کودکان میتونه ریسک خطری برای دیگر بیماری‌ها باشه. وقتی که پسرم داشت با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کرد ما متوجه این مساله نشده بودیم. اما طبق تحقیقات جدید کودکانی که اگزما دارند ۱ الی ۳ برابر ریسک بیشتری برای بروز آلرژی غذایی در آینده دارند.

فراتر از آن، تحقیقات نشان داده که کودکانی که اگزما دارند ۱۱ برابر ریسک بیشتری برای ایجاد برای داشتن آلرژی غذایی نسبت به بادام زمینی در اولین سال زندگی خودشون دارند. طبق این تحقیق و دیگر تحقیقات برجسته مثل تحقیق LEAP ، راهنما های پزشکی شامل موسسه ملی سلامت و آکادمی کودکان آمریکا، در حال حاضر توصیه میشه که کودکان را در معرض غذا های آلرژیک قرار دهیم.

به خصوص کودکان مبتلا اگزما، تا ریسک بروز آلرژی غذایی در آینده کمتر شود. بسته به شدت اگزمای کودکتان، موسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی به بیماران نکات زیر را توصیه می کند:

شیرخوارانی که اگزمای خفیف تا متوسط دارند

با متخصص کودک خود صحبت کنید تا برایتان اگزمای خفیف تا متوسط را توضیح دهد و اگزمای کودک شما را درجه بندی کند. اگر فرزند شما اگزمای خفیف تا متوسط دارد، قرار دادن او در معرض آلرژن جهت کاهش ریسک بروز آلرژی‌های غذایی توصیه می شود.

شیرخواران با اگزمای شدید

در این شیر خواران توصیه می شود که قبل از این که آنها را در معرض آلرژن قرار دهید. با متخصص کودک خود صحبت کنید. ممکن است پزشک قبل از اینکه او را در معرض آلرژن قرار دهید بخواهد یک تست آلرژی انجام دهد.

اینکه بخواهید شیرخواران را در این سن در معرض آلرژن قرار دهید می تواند فرآیند دشواری باشد، چون آنها هنوز نمی توانند غذاهای جامد بخورند. خوشبختانه  کمپانی هایی وجود دارند که محلول هایی تولید می کنند که با مخلوط کردن آن با شیر مادر، فرمولا یا غذا و دادن آن به کودک می توانید او را در معرض سطح مناسبی از آلرژن قرار داده و ریسک بروز آلرژی غذایی در آینده را کم کنید.

چطور از شر اگزما خلاص شوید

خب، حالا بعد از اینکه رژیم غذایی اصلاح شد، می توانید از تعدادی درمانهای طبیعی به صورت موضعی استفاده کنید تا فرآیند بهبودی را سرعت ببخشید و یا ناراحتی را کاهش دهید. برای ما این موارد مفید بود:

روغن نارگیل

یکی از پرمصرف ترین روغن هایی که من استفاده می کنم روغن نارگیله. من از اون برای سلامت پوست، مو، دندان و یا حتی ساختن صابون خانگی استفاده می کنم. اما برای اگزما هم بسیار عالی است، البته اگر آن فرد آلرژی به نارگیل نداشته باشد. برای کودک من لایه نازکی از روغن نارگیل برای خنک کردن اگزما و تسکین خارش و درد کافی بود. برای افرادی که به روغن نارگیل آلرژی دارند لوسیون های هیپوآلرژیک موثر است.

اسپری آب دریا

برای اگزما هایی که خیس هستند و یا ترشح دارند به نظرم خشک کردن اونا خیلی بهتر از مرطوب کردن باعث تسکین میشه. برای این نوع از اگزماها ما از اسپری خانگی نمک و منیزیم استفاده کردیم. من اغلب از افراد مختلف می شنوم که وقتی به ساحل میرن مشکلات پوستی شون بهتر میشه و احساس بهتری دارن و واقعا هم حق دارن. با وجود ویتامین D، منیزیم و دیگر مینرال های موجود در آب، ساحل می تونه برای مشکلات پوستی عالی باشه.

اما افرادی که کنار اقیانوس یا دریا زندگی نمی کنند، این اسپری های خانگی می‌تواند مزایای ساحل و آب دریا را برای آنها داشته باشد.

روغن تخمیر شده جگر ماهی کاد

به نظر چندش‌آور میاد. البته مزش هم اصلا خوب نیست. اما روغن تخمیر شده جگر ماهی کاد یکی از اون مکمل هایی هست که ما هر روز استفاده می کنیم. این روغن یکی از روغن هایی است که چربی های سالمی داره و توسط متخصصین توصیه شده است. این مکمل همچنین بخش مهمی از فرایند رمینرالیزاسیون دندان می باشد که توسط برخی متخصصین پیشنهاد شده است.

این ماده همچنین باعث کاهش التهاب در بدن می شود و باعث تولید و رشد سالم سلول ها، هورمون ها و مغز می شود. بخصوص در دوران بارداری بسیار مفید است و برای رشد جنین ضروری می باشد.  این روغن منبع غنی از ویتامین های محلول در چربی A، D، E وK بوده و در بسیاری از فعالیتهای حیاتی بدن نقش دارد. این مکمل ها گران هستند اما ما با اضافه کردن آنها به رژیم خودمون تاثیر اونارو مشاهده کردیم. آره، طعمش خیلی بده اما بچه هام بهش نیاز دارن. می تونید اونا رو داخل اسموتی اونا بندازید.

درمان اگزما با حمام منیزیم

برای بعضی از افراد غوطه ور شدن در آب و حمام گرفتن اوضاع اونارو را بدتر می کنه. اما افرادی که تحمل دارند حمام های منیزیم و دیگر حمام های سم‌زدایی می‌ تونه در فرآیند بهبود پوست به اونا کمک کند. من معمولاً یک فنجان از نمکهای اپسوم یا برفکهای منیزیم و چند قاشق غذا خوری از نمک هیمالیا به حمام وان بچه هام اضافه می کنم.

اگر هم خودم وقت داشته باشم در این ترکیب، حمام ریلکس کننده می گیرم. اگر هم وقت کافی نداشته باشم، روغن منیزیم هم کمک کننده است. من به طور شگفت آوری اثر منیزیوم تراپوستی رو (حمام یا روغن منیزیم) مشاهده کردم و اثر گذاریش سریعتر بود.

دستور حمام منیزیم مورد علاقه من به صورت زیر است:

  • یک الی دو فنجان نمک اپسوم یا برفک منیزیم (برفک منیزیوم ساده‌تر جذب میشه)
  • یک دوم فنجان نمک دریایی یا هیمالیا
  • یک دوم قاشق غذا خوری عصاره وانیل طبیعی
  • ۱۰ الی ۱۵ قطره از روغن معطر به انتخاب خودتان (من عاشق زنبق و نعنا هستم)

پرو بیوتیک ها

مثل روغن ماهی که در بالا اشاره کردم پروبیوتیک ها، یکی از مکمل هایی هستند که تاثیر و تفاوت قابل توجهی در سلامت پوستی( اگر مشکل مربوط به رژیم غذایی و دستگاه گوارش باشد) ایجاد می کنند. برای ما پروبیوتیک های با کیفیت، نقش بسیار حیاتی داشتند. پروبیوتیک ها و غذاهای غنی از پروبیوتیک یکی از چیزهایی است که از رژیم غذای مدرن امروزه حذف شده.

من هر روز بیشتر و بیشتر تحقیقات مختلفی می بینم که در مورد تاثیر مثبت باکتری های گوارشی در سلامت ما اشاره کرده است. در گذشته، مردم اغلب غذاها رو با تخمیر کردن حفظ می‌کردند و اون منبع خوبی از پروبیوتیک‌ها برای آنها می شد. اما حالا اکثر غذا ها مردن و خیلی کم پیش میاد که مثل قدیم اونارو تخمیر کنیم. از آنجایی که باکتری های دستگاه گوارش بسیار مهم هستند پروبیوتیک ها یکی از اون مکمل هایی هستن که سعی می کنم همیشه ازش استفاده کنم.

شما می تونید از نوشیدنی‌ها و غذاهای مختلفی که دارای پروبیوتیک هستند استفاده کنید. همچنین می تونید از کپسول های پروبیوتیک استفاده کرده و به بچه هاتون هم بدید. من خودم اونو به داخل نوشیدنی ها و اسموتی های بچه ها می ریزم و به اونها می دم و یا  حتی خودم اونارو می جوم یا می بلعم. حتی اینم بگم که خودم وقتی دچار مسمومیت غذایی شده بودم با مصرف اونا تاثیرشو دیدم. البته باید از برندی معتبر استفاده کنید. چون همه برندها تاثیر یکشانی واسه من نداشتن.

درمان اگزما با مصرف غذاهای غنی از ژلاتین

من اشاره کردم که سوپ قلم بخش مهمی از رژیم شفابخش برای ما بوده و حاوی مقدار زیادی از ژل می باشد. ژلاتین برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و همچنین ماده غذایی مناسبی برای مو، پوست و ناخن می باشد. سوپ قلم مغذی و غلیظ خانگی بسیار آسان و ارزان است و اصلاً با نمونه‌های بیرونی و صنعتی آن که اغلب حاوی سدیم گلوتامات یا دیگر مواد شیمیایی هستند و عاری از مواد مغذی سالم می باشند قابل مقایسه نیستند.

وقتی که می خواهید برای سوپ قلم خودتون یک استخوان انتخاب کنید، سعی کنید استخوانی باشه که از دامهای چمنزار یا گاومیش باشه و یا می تونید از استخوان ماکیان که در علفزار زندگی کرده و یا ماهی آزاد استفاده کنید. از آنجایی که شما مینرال های آنها را از این طریق استخراج می کنید و به شکل غلیظ آنها را می نوشید باید مطمئن باشید که آن حیوان سالم بوده و مواد مغذی آن را دارد. می تونید از جاهای مختلفی این استخوان ها رو تهیه کنید:

  • استخوان هایی که از مرغ، اردک، بوقلمون یا غاز بعد پخت باقی مونده
  • از یک قصاب محلی بخصوص آنهایی که کل بدن حیوان رو خریداری می کنند
  • از کشاورزان و مزرعه داران محلی که حیوان های خودشون رو تو مراتع و چمنزار بزرگ می کنن و یا هر جایی که خودتان به آنها اطمینان دارید.

اما افرادی که هنوز آماده نیستند که یه دیگ بگیرند و استخون بندازن توش تا برای چند ساعت بجوشه میتونن از مکمل های ژلاتینی آن استفاده کنند. فقط باید مطمئن باشید که آن کمپانی شرایط ساخت این ماده را که در بالا گفتم داشته باشه و از حیوان های مناسب استفاده کنه.

ضماد پوستی تسکین دهنده اگزما

برای اسکار ها و زخم های اگزما که زمان بهبودی آنها بیشتر طول می کشد ما از یک ضماد تسکینی خانگی استفاده کردیم که برامون خیلی کمک کننده بود. قبل از اینکه سیستم گوارشی پسرمون رو با این رژیم درست کنیم، تو صورتش اگزمایی ایجاد شده بود که ما هنوز داریم روش کار می‌کنیم تا جای اون رو از بین ببریم و برای حل آن از این ضماد خانگی استفاده می کنیم.

این ضماد علاوه بر اگزما، برای بریدگی ها، کبودی ها و کوفتگی ها، نیش ها، حساسیت ها و تحریکات پوستی هم کمک کننده است. همچنین در درمان راش و تحریکات پوستی ناشی از پوشک هم مفید است. فقط نباید هنگام استفاده از اون، از پوشک های پارچه ای استفاده کنید و یا قبل از آن، این ضماد رو بگذارید.

مطالب این مقاله توسط پزشک تایید شده است، اما صرفا تجربه‌های شخصی بوده و ما به شما توصیه می کنیم که قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ