زندگی همراه با ویروس هپاتیت C

alikarimi55
زندگی با عفونت ویروس هپاتیت C، نیاز به برخی از تنظیمات و تغییرات در سبک زندگی شما دارد. درمان های جدید هپاتیت C باعث شده اند که از بسیاری از عوارض این بیماری جلوگیری شود. اما باز هم علاوه بر دنبال کردن این درمان ها، باید از مصرف برخی از مواد غذایی و داروهای خانگی […]

زندگی با عفونت ویروس هپاتیت C، نیاز به برخی از تنظیمات و تغییرات در سبک زندگی شما دارد. درمان های جدید هپاتیت C باعث شده اند که از بسیاری از عوارض این بیماری جلوگیری شود. اما باز هم علاوه بر دنبال کردن این درمان ها، باید از مصرف برخی از مواد غذایی و داروهای خانگی خودداری کنید. همچنین در صورت ابتلا به بیماری ویروس هپاتیت C، شما باید با تاثیرات عاطفی، اجتماعی و مالی این بیماری مقابله کنید.

تاثیرات عاطفی ویروس هپاتیت C

ابتلا به ویروس هپاتیت C منجر به ایجاد فشار روانی و عاطفی می ‌شود و اغلب با افسردگی همراه است. اضطراب شما در مورد آلوده کردن افراد دیگر نیز م تواند بر فشار عاطفی شما برای زندگی با این عفونت تاثیر گذار باشد. روش های مختلفی برای کنار آمدن با جنبه ‌های عاطفی ویروس هپاتیت C وجود دارد.

برخی از این روش ها شامل موارد زیر هستند:

استیگما اجتماعی

یک نگاه نامناسب و ننگ اجتماعی در مورد ویروس هپاتیت C وجود دارد و همچنین در برخی از موارد، تبعیضاتی نیز در مورد افراد مبتلا به این بیماری قادل می شوند. اما توجه داشته باشید که این یک تصمیم شخصی است و کاملاً به شما بستگی دارد که آیا می خواهید اطلاعات مربوط به بیماری خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید، یا خیر.

برخی از افراد مبتلا به ویروس هپاتیت C، ممکن است با در میان گذاشتن اطلاعات مربوط به بیماری خود با دیگران احساس راحتی کنند. در حالی که برخی دیگر ممکن است اینگونه نباشند.

محافظت از دیگران در برابر هپاتیت C

در حالی که شما حق داشتن یک حریم شخصی را دارید، اما لازم است که با آگاه کردن شرکای جنسی و هر فردی که به هر طریقی با خون شما در تماس است، دیگران را در برابر عفونت و بیماری خود محافظت کنید. حفظ صداقت در این زمینه یک راه مهم برای مراقبت از پاسخ عاطفی شما به شرایط است.

خود ادراکی

مطالعات جدید نشان می دهند که چگونه افراد مبتلا به ویروس هپاتیت C که عفونت را درک کرده اند، بر روی رویکردهای درمانی تاثیر می گذارند. درک بهتر این بیماری، توانایی فرد را در درک گزینه های درمانی با تصمیم گیری آگاهانه تر، بهبود می بخشد. این بدان معناست که هر چه شما در مورد ویروس هپاتیت C بیشتر بدانید، احتمال تصمیم گیری بهتر و بیشتر در مورد گزینه های درمانی خود خواوجود خواهد داشت.

افسردگی همراه با هپاتیت C

بیماری ویروس هپاتیت C اغلب با افسردگی همراه است. بهترین روش برای نزدیک شدن به افسردگی و از بین بردن آن، بهره گیری از کمک های حرفه ای است. مشاوره و درمان پزشکی می تواند به کاهش علائم افسردگی در طولانی مدت کمک کند.

تاثیرات جسمی و فیزیکی ویروس هپاتیت C

اگر مبتلا به ویروس هپاتیت C هستید، بسیاری از اقدامات احتیاطی در مورد مواد غذایی، نوشیدنی ها و داروهای مورد استفاده، وجود دارند. بیماری کبد در متابولیسم شما دخالت دارد. از این رو برخی از مواردی که می توانند قبل از تشخیص ویروس هپاتیت C برای شما بی خطر باشند، در این شرایط دیگر ایمن نیستند. اگر مبتلا به ویروس هپاتیت C هستید، لازم است از مصرف برخی از داروها اجتناب کنید. زیرا آن ها یا توسط کبد فرآوری می ‌شوند و یا ممکن است برای کبد سمی باشند.

برخی از دستورالعمل ها هنگام مصرف دارو شامل موارد زیر هستند:

  • برای اطمینان از عدم تعامل با کبد برچسب های مربوط به تمام داروها از جمله داروهای بدون نسخه را مطالعه کنید.
  • اگر در صورت ابتلا به بیماری کبد نمی توانید دارو مصرف کنید، با پزشک در مورد توصیه های پیشنهادی مشورت کنید.
  • از مصرف دوزهای بالاتر یا بیشتر از میزان توصیه شده دارو، خودداری کنید.
  • از مصرف داروهای سر خود و توصیه نشده توسط پزشک خودداری کنید.

اگر مبتلا به ویروس هپاتیت C هستید، تاثیر این بیماری بر کبد ممکن است در توانایی شما در متابولیسم مناسب بعضی از انواع مواد غذایی و نوشیدنی ها اختلال ایجاد کند. آگاهی از این موارد بسیار حائز اهمیت هستند و همچنین لازم است از مصرف غذاهایی که می تواند شما را به دلیل وجود بیماری کبدی، بیمار کند، خودداری کنید.

این غذاها شامل موارد زیر هستند:

الکل

در صورت ابتلا به بیماری ویروس هپاتیت C، الکل می تواند برای بدن شما خطرناک باشد. حتی مصرف مقادیر متوسط الکل می تواند منجر به ایجاد سمومی شود که بدن شما نمی تواند از عهده آن برآید. این می تواند باعث پیشرفت بیماری کبد شود و همچنین ممکن است در درمان های مورد استفاده برای ویروس هپاتیت C اختلال ایجاد کند.

غذاهایی که حاوی چربی فراوانی هستند

غذاهای چرب مانند گوشت، پوست مرغ، بیکن، سوسیس و پنیر، برای پردازش طبیعی به کبد سالم احتیاج دارند. اگر مبتلا به ویروس هپاتیت C هستید، این نوع غذاها می ‌توانند شما را به شدت بیمار کنند.

غذاهای شور

مصرف نمک در صورت ابتلا ویروس هپاتیت C می تواند مضر باشد. این امر عمدتا به این دلیل است که نمک می تواند به فشارخون بالا کمک کند. رایج ترین منابع سدیم فراوان، شامل ادویه های غذایی، سس های پودر شده، مخلوط سوپ، کره بادام زمینی و کلوچه است.

مواد غذایی حاوی محتوای فراوان قند

اگر مبتلا به ویروس هپاتیت C هستید، باید از مصرف غذاهای قندی و نوشیدنی هایی مانند نوشابه، نوشیدنی ورزشی، نوشیدنی های شیرین شده، کوکی ها، شیرینی ها و کیک خودداری کنید. این امر به این دلیل است که کبد شما درگیر متابولیسم قند می شود و در صورت ابتلا به بیماری کبد، قند اضافه می تواند مشکل ساز باشد.

تاثیرات اجتماعی ویروس هپاتیت C

تعامل سالم با افراد دیگر می تواند در مقابله با بیماری، به شما کمک کند. حفظ روابط اجتماعی بدون در نظر گرفتن بیماری ویروس هپاتیت C، بسیار مهم است. برای برخی از مبتلایان به ویروس هپاتیت C، ارتباط با افرادی که آنها نیز با این بیماری زندگی کرده اند، می تواند نوعی راهنمایی و پشتیبانی بیشتر برای شما باشد.

خانواده و دوستان

روابط با خانواده و دوستان بخش اصلی زندگی سالم است. زمانی که شما یک بیماری مسری دارید، ممکن است روابط بین شما و دیگران تغییر یابد. که این ممکن است به دلیل قضاوت و ترس از ارتباط باشد. انتخاب های درست در مورد روابط سالم، یک چالش بزرگ است. احتمال دارد که شما تصمیم بگیرید که بر روی بازسازی روابط با افرادی که برای آنها ارزش قائل هستید، سرمایه گذاری کنید. همچنین ممکن است تصمیم بگیرید فشار عاطفی برخی از روابط ناسالم را کمتر کنید.

شرایط کاری

به دلیل بیماری و درمان ممکن است شما به مدتی دور ماندن از کار یا مدرسه خود نیاز داشته باشید. اما بیشتر مبتلایان به ویروس هپاتیت C، می توانند پس از مصرف داروهای ضد ویروسی، سالم بمانند و به فعالیت های خود ادامه دهند.

گروه های پشتیبانی

با وجود بسیاری از شرایط پزشکی، از جمله ویروس هپاتیت C، می توانید در گروه های حمایتی شرکت کنید. در این گروه‌ ها شما در مورد تشخیص بیماری خود و تجربه هایی که پشت سر گذاشته اید، با دیگران صحبت می کنید. همانطور که شما در مورد چگونگی کنار آمدن با بیماری خود از دیگران اطلاعات دریافت می کنید، ممکن است بتوانید شما نیز برای دیگران مشاوره کنید.

شما می توانید از طریق پزشک معالج خود و یا سازمان های ملی گروه های حمایتی، این گروه های پشتیبانی را پیدا کرده و در آنها عضو شوید و اطلاعات و تجربه های خود را به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ