ظاهر پوست خود را با مصرف این مواد غذایی جوان تر کنید!

alikarimi55
چگونه میتوان پوست خود را از پیری زودرس حفظ کرد؟ پیری بخشی طبیعی از دوره ی زندگی شما است که نمی توان از آن جلوگیری کرد. با این حال، غذاهایی که شما مصرف می کنید می توانند به شما در بهبود شرایط پیری، از هر دو لحاظ داخلی و ظاهری از جمله پوست کمک کنند. […]

چگونه میتوان پوست خود را از پیری زودرس حفظ کرد؟ پیری بخشی طبیعی از دوره ی زندگی شما است که نمی توان از آن جلوگیری کرد. با این حال، غذاهایی که شما مصرف می کنید می توانند به شما در بهبود شرایط پیری، از هر دو لحاظ داخلی و ظاهری از جمله پوست کمک کنند. در این مطلب به برخی از غذاهایی که به ظاهر جوان تر و جوانتر شدن ظاهر شما کمک می کنند، اشاره شده است.

مصرف مقادیر بالای روغن زیتون

روغن بکر و فوق‌العاده ی زیتون، یکی از سالم‌ ترین چربی ها و روغن ها بر روی زمین است. تحقیقات نشان داده اند، که این روغن ممکن است به جلوگیری از بسیاری از بیماری های شایع مرتبط با پیری کمک کنند. این روغن فشار خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی کاهش می دهد. علاوه بر این، این روغن به جلوگیری از سندروم متابولیک کمک می کند. همچنین ممکن است در مبارزه با انواع سرطان ها موثر باشد. روغن زیتون همچنین ممکن است به جوان تر شدن پوست شما کمک کند.

مطالعات نشان می دهند که این ماده، دارای اثرات ضد التهابی شدید بر روی پوست است. این ممکن است پوست را از آسیب ناشی از آفتاب محافظت کند. علاوه بر این، تقریباً 73 درصد روغن زیتون از چربی اشباع نشده تشکیل شده است. این چربی با افزایش خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست همراه است. تحقیقی بر روی دو دسته از افراد میانسال و سالخورده که روغن زیتون مصرف می کردند، انجام شد. مشخص شد که افرادی که مقدار بیشتری از روغن زیتون را مصرف کرده بودند، احتمال آسیب های شدید آفتاب در آنها به حداکثر رسیده بود.

جوانسازی پوست با نوشیدن چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند در برابر رادیکال های آزاد از شما محافظت کند. رادیکال های آزاد، مولکول های ناپایداری هستند که در طول متابولیسم و در پاسخ به استرس شکل می گیرند. آنتی اکسیدان ها ساختار خود را تغییر می دهند، بنابراین قادر به ایجاد آسیب نیستند. چای سبز به ویژه سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول است. این آنتی اکسیدان می تواند با دیابت، مقاومت به انسولین، التهاب و بیماری های قلبی مقابله کند. پلی فنول ها همچنین ممکن است به محافظت از کلاژن که پروتئین اصلی پوست شما است، کمک کند. این باعث می شود برخی از علائم پیری کاهش یابد و حتی روند آن ها معکوس شود. مطالعات نشان می دهند که کرم ها و مکمل های چای سبز برای درمان آسیب های پوستی ناشی از نور آفتاب موثر هستند.

خوردن مقادیر بالایی از ماهی‌های چرب

ماهی چرب، یک ماده غذایی ضد پیری است. چربی های امگا 3 بلند زنجیر، برای بسیاری از شرایط مانند بیماری های قلبی، التهاب و کولیت اولسراتیو مفید هستند. مطالعات نشان می دهند که آنها از شما در برابر التهاب و آسیبهایی که با قرار گرفتن در مقابل آفتاب ایجاد می شوند، از شما محافظت کنند. ماهی قزل آلا یکی از محبوب ترین انواع ماهی های چرب است. این ماهی ممکن است ظاهر پوست شما را جوانتر کند. این ماده حاوی یک آنتی اکسیدان کاروتنوئید، به نام آستاگزانتین است. رنگ صورتی ماهی سالمون به دلیل وجود این آنتی اکسیدان است.

مطالعه ای بر روی افراد دارای پوست آسیب دیده ناشی از آفتاب به منظور تاثیر آستاگزانتین در بهبود پوست انجام شد. در این تحقیق افرادی که به مدت 12 هفته، ترکیبی از آستاگزانتین و کلاژن مصرف می کردند، خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست آنها پیشرفت کرده بود. ماهی های چرب ممکن است از پوست شما در برابر آسیبهایی که در پاسخ به التهاب و قرار گرفتن در معرض آفتاب رخ میدهند، محافظت کنند. همچنین آستاگزانتین موجود در ماهی باعث بهبود خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست می شود.

جوانسازی پوست با شکلات تلخ و کاکائو

آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تلخ، فوق العاده و منحصر به فرد هستند. این آنتی اکسیدان ها از آنتی اکسیدان های موجود در توت های آکای، زغال اخته و قره قروت، قوی تر هستند. تحقیق شکلات تلخ ممکن است فشار خون را کاهش داده، حساسیت به انسولین را بالا برده و عملکرد و ارتجاع شریانها را بهبود بخشد. شکلات حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاوانول است که پوست را از آسیب ناشی آفتاب محافظت می کنند. با این حال، مقدار فلاوانول ها در بین انواع مختلف شکلات متفاوت است.

مطالعات نشان می دهند، شکلات تیره سرشار از فلاوانول است و زمان قرار گرفتن در مقابل آفتاب قبل از قرمز شدن پوست را دو برابر میکند. این اتفاق در افرادی که شکلات با فلاوانول کمتری مصرف می کنند، رخ نمی دهد. همچنین مطالعات دیگر نشان می دهند که شکلاتهای سرشار از فلاوانول و کم فلاوانول، در عملکرد پوست تفاوت ایجاد می کنند. افرادی که گروه های سرشار از فلاوانول مصرف می کنند، هیدراتاسیون و صاف بودن پوست را تجربه می کنند. به یاد داشته باشید هر اندازه میزان کاکائوی موجود در شکلات بیشتر باشد، میزان فلاوانول آن بیشتر است. بنابراین حتماً شکلات تلخ با حداقل 70 درصد کاکائو انتخاب کنید.

خوردن سبزیجات بیشتر

سبزیجات، موادی مغزی و بسیار کم کالری هستند. آنها حاوی آنتی اکسیدان هایی می باشند که به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، آب مروارید و سرطان کمک می کنند. بسیاری از سبزیجات همچنین سرشار از کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن هستند. این مواد می‌توانند از پوست شما در برابر اشعه آفتاب و رادیکال های آزاد محافظت کنند. برخی از بهترین منابع بتاکاروتن شامل هویج، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین هستند. علاوه بر این سبزیجات سرشار از ویتامین C هستند. ویتامین C برای تولید کلاژن بسیار مهم است و اثرات آنتی اکسیدانی قوی دارد. سبزیجات سرشار از ویتامین C عبارتند از:

  • سبزیجات برگی
  • فلفل دلمه ای
  • گوجه فرنگی
  • کلم بروکلی

مطالعات نشان می دهند که افرادی که مقدار بیشتری از سبزیجات سبز و زرد رنگ مصرف میکنند، میزان چین و چروک پوست آنها کمتر است.

دانه های مغزی بذر کتان

دانه های بذر کتان فواید سلامتی شگفت انگیزی دارند. این دانه ها حاوی لیگنان هستند. لیگنان ها می توانند کلسترول خون، قند خون و انسولین را کاهش دهند. علاوه بر این، این دانه ها خطر ابتلا به سرطان پستان و پروستات را نیز کاهش می دهند. بذر کتان همچنین منبع خوبی از نوعی از اسید چرب امگا 3 به نام ALA است. این اسید چرب امگا 3 از پوست شما در برابر اشعه آفتاب محافظت می کند و ممکن است آسیب های ناشی از آن را کاهش دهد. مصرف بذر کتان به هیدراتاسیون بیشتر پوست و نرم تر شدن آن کمک می کند.

جوانسازی پوست با مصرف دانه های سرخ رنگ انار

انار از جمله سالم ترین میوه ها است. به نظر می ‌رسد که فعالیت آنتی اکسیدانی انار حتی بیشتر از چای سبز است. انار می تواند التهاب را کاهش دهد، از ایجاد قند خون بالا جلوگیری کند و نتایج را در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ بهبود بخشد. انار همچنین به محافظت از پوست در برابر آفتاب کمک می کند. محققان بر این باورند که قسمت های مختلف انار ممکن است برای ترمیم پوست آسیب دیده و افزایش تولید کلاژن با یکدیگر همکاری کنند. در نتیجه به جوانسازی پوست کمک می کند.

افزودن میوه آووکادو به رژیم غذایی

آووکادو سرشار از چربی‌های مفید قلب، فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی است که برای سلامتی ضروری می باشند. میوه آووکادو همچنین طعم خوش مزه ای دارد و بسیار متنوع است. آووکادو حاوی ترکیبات منحصر به فردی به نام الکل های چرب پلی هیدروکسیله شده، است. این الکل های چرب می توانند با التهاب مبارزه و از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کنند. همچنین این الکل های چرب ممکن است در ترمیم DNA آسیب دیده نیز موثر باشند. آووکادو به دلیل مقادیر بالای چربی های اشباع نشده و آنتی اکسیدان های لوتئین و زاکزانتین، از پوست و DNA شما محافظت می کنند.

جوانسازی پوست با مصرف انواع گوجه فرنگی ها

مصرف گوجه فرنگی فواید سلامتی چشم گیری را ارائه می دهد. بسیاری از این فواید گوجه فرنگی، به محتوای بالای لیکوپن موجود در آن نسبت داده شده است. لیکوپن نوعی کاروتنوئید است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و سرطان پروستات را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهند که لیکوپن ممکن است از پوست شما در برابر پرتو های آسیب دیده خورشید محافظت کند. مطالعات نشان می دهند که مصرف لیکوپن به مدت 15 هفته، باعث کاهش قابل ملاحظه ای در عمق و چین و چروک های پوست می شوند. توجه داشته باشید که پخت و پز گوجه فرنگی با چربی های سالم مانند روغن زیتون، سبب افزایش چشمگیر جذب لیکوپن در بدن می شود.


بیشتر بدانید؛ برای پاک کردن کامل آرایش از روی پوست این موارد را رعایت کنید!


استفاده از چاشنی ها و ادویه ها در غذاها

ادویه ها بیشتر از آن که به غذا طعم بدهند، کاربرد دارند. آنها حاوی ترکیبات گیاهی مختلفی هستند که ممکن است اثرات مفیدی بر سلامتی شما داشته باشند. تحقیقات نشان می دهند که برخی از ادویه ها به جوان شدن ظاهر پوست شما کمک می کنند. مشخص شده که دارچین باعث افزایش تولید کلاژن می شود و این ممکن است منجر به افزایش استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست شود. همچنین ممکن است آسیب های پوستی را که نتیجه فرآیندهای گلیکاسیون پیشرفته است، کاهش دهد. تحقیقات نشان می دهد که کپسایسین موجود در فلفل دلمه ای قرمز، میتواند برخی از تغییرات وابسته به سن را در سلول های پوستی، کاهش دهد. همچنین زنجبیل حاوی ترکیبی با اثرات ضد التهابی است. این ممکن است به جلوگیری از ایجاد لکه های پوستی که به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد می شوند، کمک کند.

آب قلم و آبگوشت

امروزه مصرف آب استخوان و قلم در بین افراد رواج یافته است. این با پختن استخوانهای گوشت، مرغ یا  ماهی به مدت طولانی تهیه می شود. آب قلم سرشار از کلاژن است و اثرات مفیدی بر سلامت ماهیچه ها و استخوان ها دارد. در هنگام پختن، کلاژن به ژلاتین تجزیه می شود. ژلاتین سرشار از اسیدهای آمینه گلیسین، پرولین و هیدروکسی پرولین است. بدن شما می‌ تواند این اسیدهای آمینه را جذب کند و از آن ها برای ایجاد کلاژن جدید در پوست استفاده کند. مصرف آب قلم و استخوان به جوانتر شدن طاهر پوست کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف کلاژن ممکن است ضمن کاهش چین و چروک، خاصیت ارتجاعی پوست، رطوبت و استحکام آن را بهبود بخشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ