گیاه تاج خروس فاقد گلوتن، سرشار از پروتئین و دارای مزایای فراوان

alikarimi55
اگر دنبال یک دانه یا گیاه فاقد گلوتن می گردید که خواص مغذی داشته باشد، می توانید گیاه تاج خروس یا آمارانت را امتحان کنید. گل تاج خروس امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده، دلیل این محبوبیت مزایای زیادی است که برای سلامتی دارد. این گیاه معطر است، به خاطر وجود فیبر به فرد احساس سیری […]

اگر دنبال یک دانه یا گیاه فاقد گلوتن می گردید که خواص مغذی داشته باشد، می توانید گیاه تاج خروس یا آمارانت را امتحان کنید. گل تاج خروس امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده، دلیل این محبوبیت مزایای زیادی است که برای سلامتی دارد. این گیاه معطر است، به خاطر وجود فیبر به فرد احساس سیری می دهد و همچون کینوآ، منبعی غنی از پروتئین در نظر گرفته می شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت نشان داد که پروتئین موجود در گیاه تاج خروس به علت وجود میزان متعادل آمینواسیدهای ضروری سرشار از مواد مغذی است. علاوه بر این، فیتوشیمیایی یافت شده در این گیاه در خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهابی و مزایای گسترده این گیاه نقش دارد. اگر دنبال یک گیاه یا دانه فاقد گلوتن هستید که آن را به دستور پخت مورد علاقه خود بیفزایید، بهتر است که گیاه تاج خروس را امتحان کنید. این گیاه خوشمزه، سیر کننده و مغذی است.

گیاه تاج خروس یا آمارانت چیست؟

گیاه تاج خروس ۶۰ گونه متفاوت دارد. این گیاه فاقد گلوتن در گذشته یکی از مواد غذایی اصلی آزتک ها بوده. برخی تخمین می زنند که این گیاه بین ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ سال پیش استفاده می شده. به خاطر وجود پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های زیاد موجود در دانه گیاه تاج خروس ، آزتک ها که تمدنی باستانی بودند این گیاه را جزوی اصلی از برنامه غذایی خود می دانستند. این گیاه هنوز هم در پرو، چین، روسیه، آمریکای شمالی و جنوبی به وفور استفاده می شود. این گیاه بلند است، برگ های پهن زیادی دارد و گل های آن بنفش، قرمز یا طلایی هستند. گیاه تاج خروس همچون سورگوم یا ذرت خوشه ای، در شرایط بدون نور و آب هم رشد می کند و گیاه مفیدی در نظر گرفته می شود. گیاه “Pigweed” نوعی از این گیاه وحشی است که در ایالات متحده آمریکا رشد می کند و قابل استفاده در غذا است.

آیا می دانستید که محصولات زیادی هستند که با این گیاه تولید شده اند؟ این گیاه باستانی به صورت دانه، برگ، آرد و روغن در دسترس است. در حقیقت، برگ این گیاه برای داروسازی استفاده می شود، در حالی که دانه آن به خاطر وجود فیبر و پروتئین در غذاها استفاده می شود. روغن گیاه تاج خروس به صورت موضعی و برای بهبود سلامت پوست استفاده می شود. مزایای این گیاه به این علت هستند که پروتئین زیادی دارد و تاثیرات آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارد. علاوه بر این، فیبر زیادی دارد و با بیماری های قلبی و مشکلات گوارشی مقابله می کند. به همین دلیل، پختن گیاه تاج خروس و افزودن آن به برنامه غذایی روزانه می تواند مزایای زیادی داشته باشد.

ارزش غذایی گیاه تاج خروس

گیاه تاج خروس منبعی غنی از پروتئین، فیبر، منگنز، منیزیم، فسفر و آهن است. استفاده از آن به تنظیم سیستم گوارشی کمک می کند، توان فرد را بالا می برد و خطر شکستگی استخوان ها را پایین می آورد. یک فنجان دانه گیاه تاج خروس پخته شده (حدود ۲۴۶ گرم) حاوی این مواد است:

  • ۲۵۱ کالری
  • ۴۶ گرم کربوهیدرات
  • ۹.۳ گرم پروتئین
  • ۳.۹ گرم چربی
  • ۵.۲ گرم فیبر
  • ۲.۱ میلی گرم منگنز (۱۰۵ درصد DV یا ارزش روزانه)
  • ۱۶۰ میلی گرم منیزیم (۴۰ درصد DV)
  • ۳۶۴ میلی گرم فسفر (۳۶ درصد DV)
  • ۵.۲ میلی گرم آهن (۲۹ درصد DV)
  • ۱۳.۵ میکروگرم سلنیوم (۱۹ درصد DV)
  • ۰.۴ میلی گرم مس خوراکی (۱۸ درصد DV)
  • ۰.۳ میلی گرم ویتامین B6 (۱۴ درصد DV)
  • ۵۴.۱ میکروگرم فولات (۱۴ درصد DV)
  • ۲.۱ میلی گرم زینک (۱۴ درصد DV)
  • ۱۱۶ میلی گرم کلسیم (۱۲ درصد DV)
  • ۳۳۲ میلی گرم پتاسیم (۹ درصد DV)

مزایای گیاه تاج خروس

۱_ منبعی غنی از پروتئین است:

پروتئین موجود در گیاه تاج خروس کیفیت خیلی بالایی دارد. در هر فنجان پخته شده این گیاه، ۹ گرم پروتئین وجود دارد. پروتئین برای هر سلول بدن استفاده می شود و برای ساخت حجم ماهیچه ای، پشتیبانی از عملکرد نورولوژیکی، کمک به گوارش و توازن هورمونی مفید است. مواد غذایی پروتئینی برای پیشگیری از افزایش وزن هم مفیدند چون باعث می شوند که احساس سیری به فرد دست بدهد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ انجام شد نشان داد که مصرف پروتئین قبل و بعد از ورزش سبب کاهش آسیب ناشی از ورزش به ماهیچه ها می شود. این مطالعه نشان داد که پروتئین برای ریکاوری ماهیچه ها و افزایش ایمنی حین ورزش مفید است.

۲_ التهاب را کاهش می دهد:

گیاه تاج خروس قادر به کاهش التهاب است. وقتی سموم محیطی و سموم ناشی از برنامه غذایی در بدن جمع می شوند، سیستم ایمنی بدن خیلی فعال می شود، در نتیجه سبب تحریک سلول های دفاعی و هورمون هایی می شود که به بافت ها آسیب می زنند. وقتی سیستم ایمنی بیش از حد فعال می شود و شروع به حمله کردن به بافت های سالم می کند، فرد دچار اختلالات خودایمنی نظیر سندرم نشت روده و التهاب در قسمت های سالم بدن می شود. در این شرایط احتمال بروز آرتریت، فیبرومیالژیا، بیماری سلیاک و سندرم روده تحریک پذیر بالا می رود. از آن جایی که دانه ها و مواد غذایی سرشار از پروتئین در مقابله با التهاب مفیدند، این گیاه گزینه مناسبی در نظر گرفته می شود.

یکی از مزایای مواد غذایی ضد التهابی، عملکرد مفید آن ها در رهایی از درد ناشی از آرتریت و نقرس است. آرتریت یک بیماری مفصلی است که سبب ورم و درد مفاصل می شود. یکی از انواع آرتریت، استئوآرتریت است و هنگامی اتفاق می افتد که غضروف بین مفاصل از بین می رود و سبب التهاب و درد می شود. این نوع آرتریت معمولا در مفاصلی اتفاق می افتد که ما اغلب زیاد از آن ها استفاده می کنیم، همچون مفصل زانو، مفصل ران، مفاصل ستون فقرات و دست ها. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت نشان داد که این گیاه سبب پیشگیری از التهاب در انسان ها و موش ها شده بود. گیاه تاج خروس به عنوان درمانی طبیعی برای آرتریت در نظر گرفته می شود و توانایی کاهش علائم استئوآرتریت و سایر اختلالات التهابی را دارد.

۳_ از سلامت استخوان ها پشتیبانی می کند:

کلسیم موجود در گیاه تاج خروس به بدن این امکان را می دهد که از این ماده معدنی برای ترمیم استخوان ها و استحکام آن ها استفاده کند. به برنامه غذایی روزانه خود، مواد غذایی سرشار از کلسیم را بیفزایید چون به ترمیم شکستگی و ضعف استخوان ها کمک می کند. کمبود کلسیم، احتمال شکستگی و بروز پوکی استخوان را افزایش می دهد. پوکی استخوان هنگامی اتفاق می افتد که سوراخ های کوچک یا قسمت های ضعیف شده در استخوان ها شکل می گیرد و سبب شکستگی و درد می شود.

تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت، نشان داد که مصرف این گیاه ، روشی موثر و مفید برای بالا بردن دریافت کلسیم، آهن و زینک است. کلسیم برای بدن اهمیت زیادی دارد چون بدون میزان کافی کلسیم در بدن، استخوان ها در معرض ضعیف شدن و خم شدن قرار دارند؛ که این موضوع احتمال شکستگی استخوان ها را افزایش می دهد. کلسیم سبب تقویت استخوان ها می شود.

۴_ به کاهش کلسترول کمک می کند:

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، تاثیر دانه گیاه تاج خروس را روی سطح کلسترول گونه های حیوانی بررسی کرد. در این مطالعه، دانه گیاه تاج خروس سبب کاهش کلسترول کم چگالی (LDL) شده بود. LDL را به عنوان کلسترول بد می شناسند چون سطح پروتئین کم و کلسترول زیادی دارد. و این گیاه خاصیت کاهش کلسترول را دارد.

این گیاه با افزایش تکرر حرکات روده و دفع مدفوع، به سیستم گوارشی کمک می کند. این به علت وجود فیبر در این گیاه است. فیبر کلسترول را در سیستم گوارشی محصور می کند و باعث می شود که توسط بدن دفع شود. مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر به کاهش طبیعی کلسترول کمک می کند.

۵_ به تقویت سیستم گوارشی کمک می کند:

از آن جایی که گیاه تاج خروس سرشار از فیبر است، سیستم گوارش را تحریک می کند و به دفع مواد غیر ضروری از بدن کمک می کند. به علت ساختار فیبر و ناتوانی بدن در جذب آن، بدون این که جذب شود به همراه آنزیم های گوارشی از سیستم گوارشی عبور می کند؛ سپس سموم، مواد غیر ضروری، چربی و کلسترول را با خود از روده خارج می کند. طبق نتایج یک تحقیق، ۷۸ درصد از فیبر موجود در این گیاه غیر محلول و ۲۲ درصد آن محلول است، که نسبت به فیبر موجود در گندم و ذرت خیلی بیشتر است. فیبر محلول برای گوارش درست ضروری است چون تبدیل به ماده چسب مانندی می شود که چربی، قند، باکتری و سموم را به دام می اندازد. علاوه بر کمک به تقویت سیستم گوارش، گیاه تاج خروس در پیشگیری از اختلالاتی همچون سندرم نشت روده هم موثر است.

برای این که درباره سندرم نشت روده بیشتر یاد بگیرید، دیواره های درونی مجرای گوارشی را همچون یک تور با حفره های کوچک در نظر بگیرید که تنها به یک سری مواد خاص اجازه عبور را می دهد. پوشش داخلی روده همچون یک سد عمل می کند که اجازه عبور به تکه های بزرگ مواد غذایی که می توانند به سیستم گوارشی آسیب بزنند را نمی دهد. این امر سبب التهاب درون سیستم گوارشی می شود و سبب خستگی مفرط، نفخ‌، اضافه وزن، سردرد، مشکلات پوستی و اختلالات تیروئید می شود. به علاوه می تواند سبب حساسیت غذایی شود. این موضوع به این علت است که پروتئین و چربی ای که هنوز جذب نشده، می تواند از روده خارج شود، به جریان خون وارد شود و سبب واکنش آلرژیک شود. با پرورش و مصرف گیاهی همچون این گیاه ، می توانید منبعی غنی از فیبر داشته باشید که به تولید باکتری های مفید کمک می کند و برای درمان سندرم نشت روده مفید است.

۶_ در مقابله با دیابت موثر است:

تنها یک فنجان این گیاه حاوی بالای ۱۰۰% میزان توصیه شده منگنز روزانه است. به افرادی که دیابت دارند برای کاهش قند خون گیاه تاج خروس پیشنهاد می شود. منگنز برای تولید آنزیم های گوارشی که برای پروسه گلوکونئوژنز نیاز هستند، ضروری است. گلوکونئوژنز در تبدیل آمینو اسیدهای پروتئین به قند و توازن قند در جریان خون نقش دارد.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته، شیوع دیابت و اختلالات کلیوی در افرادی که منگنز خون پایینی دارند بیشتر است. به علاوه تحقیقات نشان داده اند که منگنز پایین خون در هومئوستازی گلوکز و عملکرد کلیه ها نقش دارد.

۷_ فاقد گلوتن است:

گیاه تاج خروس یک گیاه فاقد گلوتن است، پس افرادی که نسبت به گلوتن حساس هستند، می توانند این گیاه مفید را مصرف کنند. حساسیت نسبت به گلوتن گروهی از علائم است که در ارتباط با عکس العمل به پروتئین موجود در گیاه گندم (به نام گلوتن) است. نوع شدید حساسیت به گلوتن بیماری سلیاک است. تحقیقات نشان داده اند که حساسیت به گلوتن که خیلی هم شدید نباشد می تواند سبب بروز علائمی همچون درد مفاصل، سردرد، خستگی مفرط و ضعیف شدن حافظه شود.

برخی از علائم عدم تحمل گلوتن شامل خستگی مفرط، درد مفاصل و استخوان ها، آرتریت، ناباروری، سقط جنین، افسردگی و دانه های پوستی هستند. بهتر است افرادی که به گلوتن حساسیت دارند در برنامه غذایی خود این گیاه ، کوینولا و گندم سیاه را بگنجانند.

۸_ برای زنان باردار مفید است:

فولات موجود در گیاه تاج خروس به بدن کمک می کند که سلول های جدید تولید کند. برای زنان باردار، کمبود فولات سبب نقص لوله عصبی (همچون اسپینا بیفیدا) می شود. این کمبود می تواند سبب نارسایی قلبی هم شود.

دریافت فولات کافی از مواد غذایی برای تکثیر DNA ضروری است و بدون فولات، سلول های جنین قادر به رشد درست نیستند. به همین علت است که فولات یکی از ضروری ترین ویتامین ها برای زنان باردار در نظر گرفته می شود. تحقیقات نشان داده اند که مصرف مواد غذایی حاوی فولات تا ۲۶ درصد خطر بروز نقص لوله عصبی را کاهش می دهد. در مراحل اولیه بارداری دریافت میزان کافی فولات خون ضروری است چون سریع ترین تکثیر سلولی در مراحل اولیه بارداری اتفاق می افتد.

۹_ به کاهش وزن کمک می کند:

دلایل زیادی وجود دارند که چرا مصرف این گیاه به داشتن وزن متناسب و دلخواه کمک می کند. گیاه تاج خروس سرشار از فیبر است که سیستم گوارشی را منظم نگه می دارد و احتمال التهاب را کاهش می دهد. گیاه تاج خروس استخوان ها را قوی می کند، به فرد اجازه می دهد که از نظر فیزیکی فعال باشد و احتمال شکستگی استخوان ها را به حداقل می رساند. علاوه بر این، گیاه تاج خروس منبعی غنی از پروتئین است که به فرد کمک می کند که تا طولانی مدت احساس سیری داشته باشد.

این گیاه سرشار از لیزین است که نوعی آمینو اسید است و به میزان خیلی کم در سایر گیاهان و دانه ها پیدا می شود. لیزین برای رشد مناسب ضروری است. به علاوه مطالعات نشان داده اند که لیزین نقشی اساسی در تولید کارنیتین دارد. کارنیتین یک ماده مغذی است که سبب تبدیل اسیدهای چرب به انرژی و کاهش کلسترول می شود. گاهی ورزشکاران از لیزین به عنوان مکمل پروتئینی استفاده می کنند چون سطح انرژی را بالا می برد و سبب تقویت رشد ماهیچه ها می شود. اگر دنبال کاهش وزن هستید، اما نمی توانید به میزان مناسب ورزش کنید، بهتر است که به برنامه غذایی خودگیاه تاج خروس بیفزایید.

نحوه مصرف گیاه تاج خروس

همان طور که گفته شد انواع مختلفی از این گیاه در دسترس هستند. از جمله روغن گیاه تاج خروس که معمولا برای سلامت پوست استفاده می شود. آرد گیاه تاج خروس نیز محصولی است که در دسترس است. گیاه تاج خروس و دانه آن، رایج ترین نوع گیاه تاج خروس در دسترس هستند. برای پختن دانه گیاه تاج خروس مراحل زیر را دنبال کنید.

  • ۱_ حدود ۱.۵ فنجان آب را به نیم لیوان گیاه تاج خروس بیفزایید.
  • ۲_ ترکیب به دست آمده را در یک ماهیتابه کوچک گرما بدهید تا شروع به جوشیدن کند.
  • ۳_حرارت را کم کنید و اجازه دهید که آهسته بجوشد و آب جذب این گیاه شود. این کار حدود ۲۰ دقیقه زمان می برد.

این گیاه باستانی (گیاه تاج خروس) مزه برشته و خوشمزه ای دارد و ترکیب خوبی با وعده های غذایی مختلف (از صبحانه گرفته تا دسر) می شود. در این جا به راه هایی برای افزودن این گیاه به برنامه غذایی اشاره خواهیم کرد:

  • برای صبحانهگیاه تاج خروس را با میوه ها، مغزیجات و ماست پروبیوتیک ترکیب کنید.
  • در برنج، پاستا، اورزو، بلغور عربی و ریسوتو از این گیاه استفاده کنید.
  • گیاه تاج خروس را به سوپ بیفزایید تا ساختار غلیظ تری داشته باشد.
  • با این گیاه و عسل “کیک برنجی” درست کنید.
  • پودینگ برنج را با گیاه تاج خروس درست کنید.
  • برای پختن کیک های عاری از گلوتن از آرد این گیاه استفاده کنید.
  • به اسموتی، گیاه تاج خروس بیفزایید تا خوشمزه شود.

پرورش گیاه تاج خروس

پرورش گیاهانی (از جمله گیاه تاج خروس )، مغزیجات و دانه ها مزایای زیادی دارد. این دانه ها و گیاهان به سیستم گوارشی کمک می کنند و به بدن این امکان را می دهند که به مواد مغذی مورد نیازش برسد. پرورش و مصرف این گیاه به این موارد کمک می کند:

  • افزایش جذب مواد مغذی
  • هضم مواد غذایی را آسان تر می کند.
  • کاهش فیتیک اسید
  • شکستن گلوتن
  • افزایش آنزیم ها و آنتی اکسیدان ها

برای جوانه زدن دانه گیاه تاج خروس باید آن را به مدتی در مایعی بخیسانید، گاهی آن را در یک نوع ماده اسیدی می خیسانند. برای خیساندن دانه این گیاه ، اجازه دهید که ۸ ساعت در آب بماند. بعد از جوانه زدن، باید آب آن را بگیرید و آن را بکارید. خیلی از کارشناسان بر این باورند که خیساندن روش مناسبی است. اما اکثرا بر این باورند که تراکم مواد مغذی در مواد غذایی ای که خیسانده می شوند و سپس جوانه می زنند، بالا می رود.

افزودن گیاه تاج خروس به برنامه غذایی

یکی از بهترین روش ها برای افزودن این گیاه به برنامه غذایی، استفاده از آن به عنوان صبحانه است. بسیاری از افراد روز خود را با مصرف جو دوسر شروع می کنند، بهتر است که به جای آن از گیاه تاج خروس استفاده کنید. مصرف آن با میوه ها و ماست ترکیب مغذی و خوشمزه ای خواهد شد. می توانید آن را به مواد غذایی گوناگونی بیفزایید.

عوارض جانبی گیاه تاج خروس

استفاده از گیاه تاج خروس، در غذا بی خطر است و عوارض جانبی شناخته شده ای ندارد. اگر متوجه شدید که هضم گیاه تاج خروس سخت است، آن را بخیسانید و اجازه دهید که جوانه بزند. اگر باردارید و در گذشته این گیاه مصرف نکرده اید، مصرف آن را در این زمان آغاز نکنید چون ممکن است که نسبت به آن حساسیت داشته باشید.

کلام آخر

  • گیاه تاج خروس، گیاهی فاقد گلوتن است که سرشار از پروتئین، فیبر و میکرونوترینت ها است.
  • گیاه تاج خروس، مزه خوبی دارد. تحقیقات نشان داده اند که مزایای این گیاه به علت تاثیر آنتی اکسیدان و ضد التهابی آن هستند.
  • گیاه تاج خروس، می تواند به جای سایر گیاهان استفاده شود. این گیاه به مواد غذایی طعم لذیذی می دهد و برای غلیظ کردن وعده های غذایی هم استفاده می شود.
  • هضم گیاه تاج خروس جوانه زده آسان تر است و جذب مواد مغذی در آن بیشتر است. علاوه بر این، گیاه تاج خروس جوانه زده به شکستن گلوتن و افزایش آنزیم های گوارشی کمک می کند.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ