تقویت حافظه در دانش آموزان و دانشجوها

alikarimi55
همه انسان ها در زندگی روزمره خود چیزهایی را فراموش می کنند و دیگر به یاد نمی آورند. بسیاری از انسان ها از این مشکل رنج می برند و تلاش می کنند که آنها را در دفترچه ای برای خود یادداشت کنند. عموما دانش اموزان و دانشجو ها مشکلاتی با حافظه خود دارند و نمی […]

همه انسان ها در زندگی روزمره خود چیزهایی را فراموش می کنند و دیگر به یاد نمی آورند. بسیاری از انسان ها از این مشکل رنج می برند و تلاش می کنند که آنها را در دفترچه ای برای خود یادداشت کنند. عموما دانش اموزان و دانشجو ها مشکلاتی با حافظه خود دارند و نمی توانند اطلاعاتی که دریافت می کنند را درون حافظه بلند مدت شان ذخیره کنند. مثلا ممکن است ساعت ها برای درس خاصی مطالعه کرده باشند و هنگام امتحان نتوانند آنچه که باید را بر روی برگه بنویسند. باید بدانید که عموما می توان با راهکار های مختلف و تغذیه مناسب مشکل حافظه را درمان کرد.

تقویت حافظه چیست

راه هایی در جهان وجود دارد که به تقویت حافظه معروف هستند. این روش ها به شما کمک خواهند کرد که بتوانید اطلاعاتی که دریافت می کنید را در حافظه بلند مدت تان ذخیره کنید. بسیاری فکر می کنند که حفظ نکردن اطلاعات مشکلی از ذهن شان است و دچار اختلالات ذهنی شده اند.

در دانش اموزان و دانشجو ها هم چنین مسئله ای باعث استرس زیادی می شود که همین استرس خود نابود کننده بسیاری از اطلاعات دیگر در ذهن می باشد. حال در این مطلب روش های مناسبی برای تقویت حافظه بیان خواهد شد.

دلیل تقویت حافظه در دانش آموزان و دانشجو ها

به طور واضح دلایل بسیار زیادی برای تقویت حافظه وجود دارد. دانش اموزان و دانشجو ها همگی درگیر درس ها و امتحانات زیادی هستند که برای فهم و قبولی در آن واحد نیاز به حافظه و ذخیره کردن اطلاعات دارند.

اگر چنین فرایندی صورت نگیرد، شخص نمی تواند آنچنان که باید مطالب را در ذهن خود ذخیره کند و در نهایت نمی تواند خروجی مناسب را برای خود دریافت کند. به همین علت به روش هایی برای تقویت حافظه خود نیاز دارد تا در نهایت بتواند از آزمون ها و کلاس های خود سربلند خارج شود.

فهم اطلاعات و قطعه بندی کردن آنها

درسی در تقویت حافظه به نام قطعه بندی کردن وجود دارد که راه اول تقویت حافظه است و می تواند اطلاعات را به خوبی در حافظه شما ذخیره کند. ممکن است شما به صورت تئوری نام این مطلب را نشنیده باشید اما قطعا در زندگی عادی تان بار ها از روش قطعه بندی کردن استفاده کرده اید.

مثلا شما شماره کارت خودتان را به صورت قطعه عدد های چهار تایی تقسیم کرده اید و آنها را در حافظه تان ثبت کرده اید. حال باید بدانید که چنین قضیه ای در تقویت حافظه شما بسیار کاربردی است. بسیاری از ذهن ها نمی توانند اطلاعات و اعداد طولانی را در حافظه خود یادداشت کنند.

به همین دلیل نیاز دارند که آنها را تبدیل به قطعه های کوچک تر کنند که یک فرایند عملی است.  در بخش زیر راه های مناسبی برای قطعه بندی اطلاعات بیان شده است:

  • برای قطعه بندی کلمه ها و لغات درسی، کافی است جملات را برای خودتان خلاصه کنید و جملات بلند را تبدیل به جملات کوتاه تر کرده تا به راحتی بتوانید آنها را در ذهن خود ذخیره کنید.
  • بسیاری از درس ها مربوط به تاریخ هستند و در تاریخ اسامی و سال های زیادی وجود دارد که ذخیره انها کار سختی است. کافی است برای چنین مواردی، حادثه های تاریخی را بر اساس دوره های زمانی یا حکومت ها در ذهن خود ثبت کنید.
  • برخی از دانشجو ها تلاش می کنند که زبان دیگری را مانند زبان انگلیسی بیاموزند. در این بخش حفظ لغات کاربرد زیادی دارد و برای بسیاری از افراد سخت است. تنها کافی است که دسته بندی هایی را برای خودتان تعیین کنید. مثلا کلمات مربوط به اتومبیل را در دسته رانندگی و ماشین قرار بدهید و به همین طریق در تقویت حافظه خود رشد داشته باشد.
  • در نهایت برای موارد دیگر و دروس دیگر، از الگو های سه تایی یا چهار تایی برای قطعه بندی شان استفاده کنید و به همین نحوه ادامه بدهید.

حال بخش دیگری درمورد تقویت حافظه و اطلاعات وجود دارد و آن هم فهم اطلاعات است. موارد زیادی پیش آمده که شما در حال حفظ کردن موضوعی هستید در صورتی که هیچ دانشی از ان موضوع ندارید و نمی توانید آن را به درستی بفهمید. در ابتدا سعی کنید به موضوعی که قرار است آن را حفظ کنید، فکر کنید.

سعی کنید آن را برای خود بفهمید و بدانید که چه چیزی را قرار است بیان کنید. زمانی که این را متوجه شوید تقریبا دیگر نصف راه را رفته اید و نیازی به حفظ ان ندارید.ک حال بعد از فهم با چند دور خواندن از روی آن به خوبی مطلب را حفظ خواهید شد و نسبت به آن تسلط پیدا خواهید کرد.

تاثیر ارتباط و تصویر سازی بر روی تقویت حافظه

تصویر سازی یکی از بهترین روش های برای تقویت حافظه و یادگیری مفاهیم سخت می باشد. بار های پیش آمده است که شما در حال خواندن مفاهیمی هستید که توضیحات زیادی دارند و نمی توانید تمامی بخش های آن را متوجه شوید. در چنین حالتی باید برای خود تصویر سازی کنید.

مثلا شما در حال خواندن چرخش آب به باران و تبدیل به باران هستید. ابتدا مفاهیم درسی آن را بخوانید و سپس سعی کنید در ذهن تان آن مفاهیم را تصویر سازی کنید. مثلا برای خود آبی را تصور کنید که در حال بخار شدن آست و به آسمان می رسد.

سپس از طریق رویداد های مختلفی تبدیل به ابر شده و باران از آن می بارد. این تصویر سازی به شما کمک می کند که مفاهیم سخت را به راحتی در ذهن خود ذخیره کنید. معمولا روش تصویر سازی برای درس هایی که دارای نمودار و جدول هستند کمک زیادی به شما می کند و می توانید تسلط بهتری نسبت به انها داشته باشید.

بعد از تصویر سازی، رابطه دادن اطلاعات به خاطرات و بخشی از خود، کمک زیادی به شما می کند. مثلا می توانید برخی از داده ها را به خاطره ای از خود یا دوستی از خودتان ارتباط بدهید. فرض کنید که شما در حال خواندن مطلبی از بازیگری هستید و یکی از دوستان شما بازیگر است.

می توانید آن مطلب را به دوست خود ربط بدهید و مواردی که بیان شده است را در دوست خود پیدا کنید. زمانی که شما یک اطلاعات را به فرد یا مکان یا حسی از خود ارتباط می دهید، چرخه ای از ذخیره شدن اطلاعات در ذهن تان آغاز می شود که کار را برای تقویت حافظه و ذخیره ان اطلاعات اسان می کند.

به همین دلیل سعی کنید در تمام دروسی که می خوانید، یک چرخه ارتباط به وجود بیاورید تا با به یاد آوردن آن شخص یا حس، اطلاعات مربوطه را هم به خاطر بیاورید.

صحبت از اطلاعات و داستان سرایی

اگر دقت کرده باشید، اشخاصی که با دوست خود به کتابخانه می آیند، اوقات شاد تری را دارند و راحت تر می توانند مطلبی را در ذهن خود به خاطر بسپارند. دلیل چنین چیزی، صحبت از آن مطلب است. آنها دائما در حال صحبت کردن از موضوعی هستند که دارند آن را می خوانند و همین باعث می شود که ذهن بیشتر درگیر آن موضوع شود و آن را به ذهن خود بسپارد.

پس باید بدانید که صحبت کردن تاثیر زیادی در تقویت حافظه شما دارد. زمانی که مطلبی را می خوانید و مشغول یاد گرفتن آن هستید، سعی کنید آن مطلب را برای شخصی بازگو کنید یا از حتی برای خود حرف بزنید تا ذهن بیشتر درگیر آن موضوع شود و بتواند ان را در ذهن خود به خاطر بسپارد.

کسانی که زبان انگلیسی می خوانند عموما سعی می کنند با همکلاسی های خود به همان زبان صحبت کنند. این برای یادگیری بیشتر است و آنها هم می دانند که چه تاثیر مفیدی بر روی ذهن شان و تقویت حافظه خواهد داشت.

بعد از صحبت کردن، داستان سرایی کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. داستان نوشتن یکی از راه های مهم تقویت حافظه است که به شما کمک می کند یک موضوع را با تمام جزئیات در حافظه خود داشته باشید. زمانی که در حال خواندن یک موضوع یا مطلبی هستید، سعی کنید بعد از تمام شدن آن مطلب، داستانی در مورد آن برای خود بنویسید و تمام اتفاقاتی که در مطلب رخ داده است را به کار ببرید.

این یک روش منطقی است که بسیاری از هنرمند ها تلاش می کنند از این روش در کارهای خود استفاده کنند. البته چنین کاری نیاز به زمان زیادی دارد و باید یک زمان مشخص شده ای را به آن اختصاص بدهید و همچنین تلاش کنید که داستان را به درستی و با اطلاعات صحیح برای خود بنویسید.

بازی کردن با اطلاعات و جمله سازی برای تقویت حافظه

جمله سازی یکی از بهترین و ساده ترین روش برای تقویت حافظه می باشد. جمله سازی در حقیقت معنا بخشیدن به اطلاعات است. مثلا فرض کنید که شما در حال خواندن اطلاعاتی در مورد سیاره ها و منظومه شمسی هستید. حال می توانید جمله ای مانند ” من هشت توپ دارم ” بنویسید و سپس اطلاعات مربوط به سیاره ها را به آن ربط دهید.

جمله سازی در حقیقت بیان کردن همان اطلاعات با تغییرات دلخواه در موضوع مطلب است که آسیبی به اطلاعات شما نمی رساند بلکه باعث می شود شما در به ذخیره رساندن آنها راه ساده تری داشته باشید.

با جمله سازی زمانی که آن می خواهید آن داده ها را به یاد بیاورید، کافی است به جمله هایی که بیان کرده اید فکر کنید تا بتوانید دسترسی راحتی به اطلاعات لازم داشته باشید. ذهن جملاتی که از خودتان خلق می شود را بسیار راحت تر می تواند درک کند و در خاطر خود داشته باشد. به همین دلیل است که جمله سازی روش مناسبی برای تقویت حافظه می باشد.

بازی با کلمات و اطلاعات هم می تواند یک راه مناسب برای به خاطر سپردن موارد لازم باشد. احتمالا بازی های زیادی بر روی گوشی دیده اید که مربوط به همین موضوع است و کمک می کند که حافظه شما تقویت شود. حال شما هم می توانید همین بازی ها را بر روی اطلاعات خود اجرا کنید.

مثلا اگر در حال خواندن مطلبی از درس ریاضی هستید، می توانید بازی های زیادی برای آن ایجاد کنید و آنها را انجام بدهید. همچنین می توانید یک رقابت یک نفره برای خودتان ایجاد کنید و تلاش کنید که رکورد قبلی خودتان را بزنید. این روش به شما کمک می کند که اوقات درسی لذت بخش تری داشته باشید و تاثیر زیادی در تقویت حافظه شما دارد. به همین دلیل نباید در انجام چنین کاری سهل انکاری کنید و آن را جدی بگیرید.

تغذیه مناسب و تاثیر آن

اگر از تمام موارد درسی و کارهای عملی خارج شوید، مورد مهمی مانند تغذیه وجود خواهد داشت که تاثیر زیادی بر روی ذهن شما دارد. همانطور که می دانید با خواندن موضوع و کتابی، ذهن شما به مرور زمان خسته تر خواهد شد و نیاز به منبعی دارد که از طریق آن بتواند ویتامین ها و مواد معدنی لازم خود را دریافت کنید.

آجیل می تواند یکی از بهترین تغذیه های موجود برای ذهن تان باشد. کافی است کمی آجیل مانند گردو و بادام همیشه همراه خود داشته باشید و هر یک ساعت کمی از آن را میل کنید تا ذهن تان مجددا آماده شود و احساس خستگی را از خود دور کند. بسیاری از افراد دو کار اشتباه را انجام می دهند.

کار اول این است که می خواهند سریعا درس خود را تمام کند و هیچ تغذیه ای به آن نمی رسانند و کار دوم این است که تغذیه ها نامناسبی مانند تنقلات مصرف می کنند که نمی تواند ذهن را به اندازه کافی آماده کند. به همین دلیل سعی کنید همیشه تغذیه های مصرفی مناسبی در کیف خود برای میل کردن داشته باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ