علائم عفونت کریپتوسپوریدیوم چیست؟ علل، تشخیص، پیشگیری و درمان آن

alikarimi55
عفونت کریپتوسپوریدیوم (کریپتوزپوریدیوز) بیماری است که در اثر انگل های کوچک و تک سلولی کریپتوسپوریدیوم ایجاد می شود. هنگامی که کریپتوسپوریدیا وارد بدن شما می شود، آن ها به روده کوچک شما سفر می کنند و سپس به داخل دیواره های آن می پیوندند. بعداً، آن ها وارد مدفوع شما می شوند. در بیشتر افراد […]

عفونت کریپتوسپوریدیوم (کریپتوزپوریدیوز) بیماری است که در اثر انگل های کوچک و تک سلولی کریپتوسپوریدیوم ایجاد می شود. هنگامی که کریپتوسپوریدیا وارد بدن شما می شود، آن ها به روده کوچک شما سفر می کنند و سپس به داخل دیواره های آن می پیوندند. بعداً، آن ها وارد مدفوع شما می شوند.

در بیشتر افراد سالم، یک عفونت کریپتوسپوریدیوم باعث ایجاد اسهال آبکی می شود. عفونت معمولاً طی یک یا دو هفته از بین می رود. اگر سیستم ایمنی بدن به خطر بیفتد، یک عفونت کریپتوسپوریدیوم بدون درمان می تواند تهدید کننده زندگی شود. با تمرین بهداشتی و جلوگیری از بلع آب استخرها ، پارک های تفریحی آب، دریاچه ها و نهرها می توانید از بروز عفونت کریپتوسپوریدیوم کمک بگیرید.

علائم عفونت کریپتوسپوریدیوم

اولین علائم و نشانه های عفونت کریپتوسپوریدیوم ، که معمولاً طی یک هفته پس از عفونت ظاهر می شود، شامل موارد زیر است:

  • اسهال آبکی
  • کم آبی
  • عدم اشتها
  • کاهش وزن
  • گرفتگی معده یا درد
  • تب
  • حالت تهوع
  • استفراغ

علائم ممکن است تا دو هفته ادامه یابد، اگرچه ممکن است باقی بمانند و تا یک ماه ادامه یابند، حتی در افرادی که سیستم ایمنی سالم دارند. برخی از افراد مبتلا به عفونت کریپتوسپوریدیوم علائمی ندارند.

چه زمانی  باید به پزشک مراجعه کنید

اگر مبتلا به اسهال آبکی هستید که ظرف چند روز بهبود پیدا نمی کند، به یک  پزشک مراجعه کنید.

علل

عفونت کریپتوسپوریدیوم از زمانی شروع می شود که انگل های تک سلولی کریپتوسپوریدیوم از طریق دهان وارد بدن شما شوند. برخی از گونه های کریپتوسپوریدیوم می توانند باعث بیماری جدی تر شوند.

سپس این انگل ها به دستگاه روده شما سفر می کنند، جایی که در دیواره روده های شما مستقر می شوند. سرانجام سلول‌های بیشتری تولید می شوند و به مقدار زیادی به مدفوع شما ریخته می شوند، محلی که انتشار می یابند.

با لمس هر چیزی که با مدفوع آلوده در ارتباط باشد، می توانید به کریپتوسپوریدیوم آلوده شوید.  به این بیماری مبتلا شوید اگر شرایط زیر را تجربه کنید:

  • نوشیدن آب آلوده که حاوی انگل های کریپتوزپوریدیم است
  • شنا در آب های آلوده که حاوی انگل های کریپتوزپوریدیم است و به طور تصادفی قسمتی از آن را بلع می کنید
  • خوردن غذای آلوده و غیر آلوده که حاوی کریپتوزپوریدیا است
  • اگر دست شما با سطح آلوده، اشیاء، شخص یا حیوان در تماس بوده، دست خود را به دهان خود بزنید.

اگر سیستم ایمنی بدن شما را اچ آی وی / ایدز به خطر می اندازد، نسبت به فردی که سیستم ایمنی سالم دارد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری انگل های کریپتوسپوریدیوم هستید. مبتلایان به HIV / AIDS می توانند علائم شدید و بیماری مزمن و مداومی را تجربه کنند که درمان آن دشوار است.

انگل های نابود نشدنی عفونت کریپتوسپوریدیوم

انگل های کریپتوسپوریدیوم یکی از شایع ترین دلایل اسهال عفونی در انسان است. خلاص شدن از شر این انگل دشوار است زیرا در برابر بسیاری از مواد ضد عفونی کننده مقاوم است و بسیاری از فیلترها آن را حذف نمی کنند.

کریپتوپوریزیا می تواند ماه ها در درجه حرارت های مختلف زنده بماند، اگرچه انگل با جوشیدن از بین می رود.

عوامل خطر

افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به کریپتوزپوریدیوز هستند، عبارتند از:

  • کودکان ، به ویژه آن هایی که پوشک پوشیده اند، در مراکز مراقبت از کودکان شرکت می کنند
  • والدین فرزندان آلوده
  • کارکنان مراقبت از کودک
  • صاحبان حیوانات
  • کسانی که به فعالیت جنسی دهانی به مقعد می پردازند
  • مسافران بین المللی به ویژه مسافرانی که به کشورهای در حال توسعه سفر می کنند
  • کوهنوردان و اردوگاه هایی که آب تصفیه نشده و بدون فیلتر می نوشند
  • شناگرانی که در استخرها ، دریاچه ها و رودخانه ها آب می بلعند
  • افرادی که آب را از چاه های کم عمق و محافظت نشده می نوشند

عوارض عفونت کریپتوسپوریدیوم

عوارض عفونت کریپتوسپوریدیوم شامل موارد زیر است:

  • سوء تغذیه ناشی از جذب ضعیف مواد مغذی از دستگاه روده شما
  • کم آبی شدید
  • کاهش وزن قابل توجه
  • التهاب عبور بین کبد، کیسه صفرا و روده کوچک شما(مجرای صفراوی)
  • التهاب کیسه صفرا، کبد یا لوزالمعده شما

عفونت کریپتوسپوریدیوم تهدید کننده زندگی نیست. با این وجود، اگر پیوند داشته اید یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید، ایجاد عوارض می تواند خطرناک باشد.

پیشگیری

عفونت کریپتوسپوریدیوم مسری است، بنابراین احتیاط کنید تا از انتشار انگل به افراد دیگر خودداری کنید. هیچ واکسنی برای جلوگیری از عفونت کریپتوسپوریدیوم وجود ندارد.

برای جلوگیری از عفونت کریپتوسپوریدیوم :

بهداشت را به خوبی رعایت کنید. دستان خود را حداقل 20 ثانیه با صابون و آب پس از استفاده از توالت و تعویض پوشک و قبل و بعد از غذا بشویید. ضد عفونی کننده دست الکل باعث می شود میکروب هایی که باعث عفونت کریپتوسپوریدیوم می شوند، از بین بروند.

تمام میوه ها و سبزیجات را که به صورت خام می خورید، با آب غیر آلوده کاملاً بشویید و از خوردن مواد غذایی که گمان می کنید آلوده باشد، خودداری کنید. اگر به یک کشور در حال توسعه سفر می کنید، از غذاهای پخته نشده خودداری کنید.

در صورت داشتن سیستم ایمنی ضعیف یا در حال مسافرت در منطقه با خطر بالای عفونت، آب آشامیدنی را تمیز کنید. روش ها شامل جوشاندن – حداقل یک دقیقه در جوش نود – یا فیلتر کردن هستند، اگرچه فیلتر ممکن است به اندازه جوشیدن مؤثر نباشد.

حتما از فیلتری استفاده کنید که مطابق استاندارد NSF International 53 یا 58 برای کاهش کیست و تخمک باشد. به یک فیلتر آب مجزا برای باکتری ها و ویروس ها نیاز دارید. در طول فعالیت های جنسی از قرار گرفتن در معرض مدفوع خودداری کنید.

همیشه در هنگام اسهال از شنا کردن خودداری کنید. اگر می دانید که به عفونت کریپتوسپوریدیوم مبتلا شده اید، حداقل دو هفته پس از از بین رفتن علائم خود، شنا نکنید زیرا هنوز می تواند مسری باشد.

تشخیص

آزمایش های زیر می توانند عفونت کریپتوسپوریدیوم را تشخیص دهند:

تست مدفوع . برای بدست آوردن سلول برای تجزیه و تحلیل، پزشک ممکن است از یک نمونه مدفوع درخواست کند یا احتمالاً از روده شما نمونه بافتی (بیوپسی) بگیرد. سپس نمونه زیر میکروسکوپ بررسی می شود.

کشت ادرار. کشت نمونه ای از ادرار شما نمی تواند کریپتوسپوریدیوم را تشخیص دهد، اما می تواند به رد سایر عوامل بیماریزای باکتریایی کمک کند.

آزمایشات دیگر. هنگامی که مشخص شد که عفونت شما ناشی از انگل های کریپتوسپوریدیوم است، ممکن است برای بررسی عوارض به آزمایش بیشتری نیاز داشته باشید. به عنوان مثال، بررسی عملکرد کبد و کیسه صفرا می تواند تشخیص دهد که آیا عفونت شیوع یافته است یا خیر.

درمان عفونت کریپتوسپوریدیوم

اکثر افراد سالم مبتلا به کریپتوزپوریدیوز طی دو هفته بدون درمان بهبود می یابند. اگر سیستم ایمنی بدن شما را به خطر انداخته باشد، هدف از بین بردن علائم و بهبود پاسخ ایمنی بدن است. گزینه های درمانی کریتوزپوریدیوم عبارتند از:

داروهای ضد انگلی. داروهایی مانند نیتازوکسانید  می توانند با حمله انگل به تسکین اسهال کمک کنند. آزیترومایسین ممکن است با یکی از این داروها در افراد دارای سیستم ایمنی به خطر بیافتد.

عوامل ضد تحرک. این داروها حرکات روده شما را کند کرده و جذب مایعات را برای تسکین اسهال و ترمیم مدفوع طبیعی افزایش می دهند. داروهای ضد تحرک شامل لوپرامید و مشتقات آن  است. قبل از استفاده از این داروها با پزشک خود صحبت کنید.

جایگزینی مایعات. اسهال مداوم می تواند باعث کمبود آب شما شود. شما به مایعات و الکترولیت های مایعات، مانند سدیم، پتاسیم و کلسیم، که تعادل مایعات را در بدن حفظ می کنند، به صورت خوراکی یا داخل وریدی نیاز دارید. اگر HIV / AIDS دارید، درمان ضد ویروسی بسیار فعال می تواند بار ویروسی در بدن شما را کاهش داده و پاسخ ایمنی شما را تقویت کند. بازگرداندن سیستم ایمنی بدن در حد معینی ممکن است شما را از علائم بیماری کریپتوزپوریدیوز خلاص کند.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ