هفته سی و پنجم بارداری در یک نگاه

alikarimi55
اگر به هفته سی و پنجم بارداری وارد شده اید، باید کم کم خود را برای زایمان آماده کنید؟ آیا می دانید با چه چیزهایی قرار است روبرو شوید و وضعیت جنین شما چگونه خواهد بود؟ جنین در هفته سی و پنجم بارداری تغییر در حرکات جنین: اکنون که فضای کمتری در رحم تان وجود […]

اگر به هفته سی و پنجم بارداری وارد شده اید، باید کم کم خود را برای زایمان آماده کنید؟ آیا می دانید با چه چیزهایی قرار است روبرو شوید و وضعیت جنین شما چگونه خواهد بود؟

جنین در هفته سی و پنجم بارداری

تغییر در حرکات جنین:

اکنون که فضای کمتری در رحم تان وجود دارد، حرکات فرزندتان از لگد و مشت به چرخیدن و وول خوردن تغییر می کنند.

رشد کردن:

کودک تا این لحظه رشد زیادی داشته است. بدن او در حال آماده شدن برای تولد است.

سر و ته بودن:

تا این هفته، تقریبا تمام جنین ها در موقعیت سر و ته قرار دارند (یعنی سر او رو به ناحیه لگن است). این موقعیت آن ها را برای تولد آماده می کند.

افزایش وزن جنین

قد جنین تا این هفته بلند است و ثابت مانده است یعنی جنین قدی حدود ۱۸ اینچ دارد. (هر اینچ برابر با ۲٫۵۴ سانتی متر است). او اکنون الگوی ثابتی برای افزایش وزن را دنبال می کند، وزن او تا الان چیزی حدود ۵ و ¼ پوند است. (هر پوند معادل 0.4536 کیلوگرم است). جنین تا روز زایمان از ۱ پوند گرفته تا چند پوند افزایش وزن خواهد داشت. این به این معناست که دست ها و پاهای استخوانی جنین الان توپر و نرم شده اند.

هفته سی و پنجم بارداری ماه چندم است؟

اگر در هفته سی و پنجم بارداری هستید یعنی در ماه ۸ بارداری قرار دارید. تنها ۱ ماه از بارداری تان باقی مانده است.

جمجمه کودک نرم باقی مانده است

چیز دیگری که این روزها با سرعت شگفت انگیزی در حال رشد است، قدرت مغزی کودک است. خوشبختانه قسمت هایی که مغز را احاطه کرده اند (جمجمه) هنوز نرم باقی مانده اند. نرم بودن جمجمه به فرزندتان کمک می کند که راحت تر از مجرای تولد خارج شود.

شمارش هفته بارداری

آیا می دانستید که اندازه بالای استخوان عانه (پوبیس) تا بالای رحم برابر با تعداد هفته های بارداری است (این اندازه باید به سانتی متر باشد)؟ پس وقتی در هفته سی و پنجم بارداری قرار دارید به این معناست که اگر متخصص این قسمت را اندازه گیری کند، متر سی و پنجم سانتی متر را نشان خواهد داد. این تکنیک، روش مناسبی برای بررسی هفته بارداری است، به خصوص اگر شمارش از دست تان رفته باشد.

تکرر ادرار و بی اختیاری در ادرار

چیز دیگری که به شما یادآوری می کند که در کدام مرحله بارداری قرار دارید، تکرر ادرار است. بله در سه ماه اول بارداری هم این تجربه را داشتید، اما این دفعه به جای این که هورمون های بارداری را مقصر بدانید، باید گفت که علت این موضوع موقعیت سر جنین است.

حال که جنین در موقعیت سر و ته قرار دارد تا برای زایمان آماده شود، سر او به مثانه تان فشار وارد می کند. نتیجه چه می شود؟ نتیجه این می شود که تمام مدت احتیاج به دفع ادرار دارید.

ممکن است که احساس نیاز شدید و فوری به دفع ادرار داشته باشید. یا هنگامی که سرفه یا عطسه می کنید یا می خندید، کنترل مثانه را از دست می دهید. به هیچ عنوان مصرف مایعات را کاهش ندهید. به جای آن هر بار مثانه را به طور کامل تخلیه کنید. می توانید در صورت نیاز تمرینات کگل را امتحان کنید چون ماهیچه های ناحیه لگن را تقویت می کند و سبب پیشگیری یا اصلاح بسیاری از بی اختیاری های ادرار در طول بارداری می شود.

یک دولا پیدا کنید

دولا چه کسی است؟ به مامای همراه دولا می‌ گویند. دولا کسی است که می تواند کمک زیادی برای شما (در طول زایمان یا بعد از آن) فراهم کند. اول از همه یک مامای همراه برای تولد وجود دارد که نوعی همراه است که به طور ماهرانه آموزش دیده تا برای شما خدمات حمایتی فراهم کند و در طول زایمان به شما کمک کند. یک دولای دیگر هم وجود دارد که بعد از زایمان به شما کمک می کند.

دولایی که هنگام زایمان همراه شما است همه چیز را درباره تکنیک های نفس کشیدن و ریلکسیشن در زایمان می داند و در این زمینه به شما کمک می کند.

به علاوه بهترین پوزیشن برای درد کمتر را نیز به شما معرفی می کند. بعضی از زنانی که زایمان می کنند با حضور دولا در کنارشان احساس می کنند که به داروهای مسکن کمتری احتیاج دارند و گاهی به داروی مسکن نیازی نخواهند داشت. مامای همراه تمام گزینه های رهایی از درد را بررسی می کند و بهترین گزینه را با توجه به شرایط شما در نظر می گیرد. اما مهم ترین نقش او می تواند فراهم کردن حمایت احساسی در طول زمانی باشد که ترسیده اید. برای پیدا کردن مامای همراه از پزشک تان و سایر مادران سوال بپرسید.

علائم بارداری در هفته سی و پنجم

سردردهای گاه و بیگاه:

اگر سرتان خیلی درد می کند، می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد از جمله: قرار گرفتن در گرمای زیاد یا گیر افتادن در یک اتاق با فضای بسته. هنگامی که سردرد به سراغ تان آمد استراحت کنید و بیرون بروید تا هوایی تازه کنید، یا می توانید پنجره را باز کنید. از پزشک تان بپرسید که مصرف کدام مسکن در طول بارداری بدون خطر است. خیلی از پزشکان عقیده دارند که مصرف استامینوفن در طول بارداری بی خطر است، تا زمانی که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

رگ های واریسی:

آیا رگ های واریسی در پاهایتان شروع به درد و خاریدن کرده اند؟ جوراب های واریس به برطرف کردن درد و واریس در زنان باردار کمک زیادی نمی کنند. اما این جوراب ها می توانند به رگ های واریسی فشار وارد کنند تا با فشاری که شکم به آن ها وارد می کند مقابله کنند.

هموروئید:

رگ های واریسی می توانند در هر قسمتی به وجود بیایند. رگ های واریسی که در رکتوم به وجود می آیند را هموروئید می گویند. برای آرام کردن آن ها، قسمت مربوطه را با آب گرم بشویید و سپس با دستمال توالت آن را تمیز کنید. اگر دستمال توالت خیلی ضخیم است بهتر است که از دستمال توالت های لطیف تر استفاده کنید.

خونریزی لثه ها:

‌در این دوره احتمال خونریزی لثه ها بالا است چون حساس تر شده اند. برای تقویت لثه ها، ویتامین C دریافت کنید. برای این کار آب پرتقال بنوشید یا از گوجه فرنگی و گیاهان گندمی در سالاد استفاده کنید.

دانه های پوستی:

اگر به طور ناگهانی متوجه ظهور دانه هایی روی پوست شکم تان شدید ممکن است که دچار پاپول ها و پلاک های کهیری خارش ‌دار بارداری (PUPPP) باشید. این دانه ها بی خطرند و مشکلی برای شما یا فرزندتان ایجاد نمی کنند اما اذیت کننده هستند. برای آرام کردن خارش ناشی از آن ها بعد از حمام روی آن ها از ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

افزایش عدم تعادل:

در این هفته حفظ تعادل بدن سخت تر خواهد شد چون دارید به انتهای بارداری نزدیک می شوید و تنها چند هفته باقی مانده است. اگر چیزی نیاز دارید که در قفسه های بالایی است، به جای این که خودتان روی صندلی بروید و آن را بردارید از همسرتان بخواهید که آن را به شما بدهد.

مغز در طول بارداری:

با جلو رفتن بارداری حواس پرت تر خواهید شد. حجم سلول های مغز واقعا در حال انقباض است و تلاش تان برای خوابیدن بی نتیجه می ماند. بعد از تولد نوزاد این حالات برطرف خواهند شد.

انقباضات براکستون هیکس:

از آن جایی که بدن در حال تمرین برای زایمان است ممکن است که انقباضاتی را حس کنید. آیا تا الان این انقباضات را تجربه نکرده اید؟ زنان بارداری که اولین بارداری خود را می گذرانند ممکن است که به انقباضات ماهیچه های رحم که همچون سفت شدن عضلات شکم به نظر می رسند، توجهی نکنند.

نکاتی برای زنان باردار در هفته سی و پنجم بارداری

درباره گزینه های کاهش درد مربوط به زایمان تحقیق کنید:

این روزها گزینه های موثر و بی خطری هستند که می توانند زایمان را برای شما راحت تر کنند. می توانید برنامه زایمانی را در نظر بگیرید که در آن درد ناچیز و جزئی را حس می کنید در حالی که در طول تمام پروسه بیدارید و می توانید فرزندتان را ببینید. اطمینان حاصل کنید که درباره تمام گزینه های رهایی از درد (همچون بیحسی موضعی یا تکنیک های تنفسی) آگاهی دارید. ممکن است که با نزدیک تر شدن به زایمان نظرتان را درباره این روش ها تغییر دهید.

از استریپ بینی استفاده کنید:

هورمون های بارداری سبب متورم شدن غشاء مخاطی در بینی تان می شوند که باعث می شود دائما احساس خفگی داشته باشید. یک بسته استریپ بینی بخرید تا سوراخ های بینی را باز نگه دارید.

یک برنامه برای زایمان آماده کنید:

احتمالا تا الان درباره بارداری و زایمان مطالعه زیادی داشته اید، به خوبی برای زایمان آماده شده اید و می دانید که باید چه کارهایی را برای آن انجام دهید. به همین خاطر ممکن است که صحبت از ایده آل های زایمان در بیمارستان و توسط دیگران کمی برای شما عصبی کننده باشد چون دوست دارید برنامه خودتان را داشته باشید.

مطمئنا می خواهید که پزشک، ماما و پرستاران از شما و فرزندتان به بهترین شکل مراقبت کنند.

به علاوه پزشکان و متخصصان در بیمارستان به شما می گویند که در طول زایمان چه اتفاقاتی می افتد و باید چه کارهایی انجام دهید. اما مسلما دوست دارید که ترجیحات خودتان هم در این مورد در نظر گرفته شود. به همین خاطر می توانید یک برنامه برای زایمان در نظر بگیرید. بهترین کار این است که یک برنامه داشته باشید پس از همین حالا شروع کنید و به این فکر کنید که دوست دارید تجربه تان چگونه پیش برود.

یک صندلی کودک برای ماشین تان تهیه کنید:

درباره این که فرزندتان را از بیمارستان به خانه برگردانید برنامه ریزی کرده اید؟ از آن جایی که از زایمان خیلی دور نیستید بهتر است که یک صندلی مخصوص کودک برای ماشین تان تهیه کنید. صندلی را به درستی در ماشین جاسازی کنید و از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید. حدود ۸۰ تا ۹۵ درصد از والدین، صندلی را به درستی جاسازی نمی کنند.

می توانید برای انجام این کار از یک متخصص فنی کمک بگیرید تا مطمئن شوید که صندلی به درستی در جای خود قرار گرفته است. تمام دستورالعمل های مربوط به نصب صندلی را بخوانید و رعایت کنید تا برای آوردن فرزندتان به خانه به مشکل برنخورید.

رهایی از سوزش معده:

هنگام غذا خوردن حتما صاف بنشینید و سعی کنید که چند ساعت بعد از غذا خوردن هم صاف بمانید.

بلافاصله بعد از غذا خوردن دراز نکشید و خم نشوید. هنگامی که مجبور به خم شدن شدید روی زانوهایتان خم شوید و نه روی کمر، چون مسلما نمی خواهید که اسید معده به سمت مری برگردد.

به آرامی غذا بخورید. جویدن اولین مرحله در پروسه گوارش است اما معمولا خیلی ها این مرحله مهم را نادیده می گیرند. هر چه بیشتر یک لقمه را بجوید، معده تان کار کمتری برای انجام دادن دارد.

به علاوه جویدن آدامس بدون شکر به افزایش بزاق و کمک به خنثی کردن اسید در مری کمک می کند. اما در مصرف این آدامس ها افراط نکنید چون مصرف زیاد آن ها سبب اسهال می شود.

یادتان نرود که هنگام غذا خوردن استرس را از خود دور کنید چون غذا خوردن با اضطراب سبب فشار به سیستم گوارش و سوزش معده می شود.

به باشگاه رفتن تان ادامه دهید:

نوزادانی که مادران شان هنگامی که آن ها را باردار بودند ورزش می کردند؛ شب ها زودتر می خوابند، کمتر در معرض کولیک قرار دارند و بهتر می توانند خود را آرام کنند. این نوزادان هنگامی که جنین بودند بیشتر تحت تاثیر تغییرات ضربان قلب و سطح اکسیژن مادرشان و صداها و لرزش هایی بوده اند که در طول ورزش در رحم تجربه می کردند.

در یک کلاس احیای قلبی ریوی (CPR) شرکت کنید:

امیدواریم که هیچ وقت مجبور به استفاده از این مهارت نشوید اما این که بدانید چگونه از احیای قلبی ریوی برای نوزاد استفاده کنید خیلی مهم است. علاوه بر این هنگامی که نوزاد بزرگ تر شد و تبدیل به کودکی نوپا شد نیز در خطر است و بلد بودن این مهارت کمک زیادی به شما می کند.

کلاس های احیای قلبی ریوی زیادی وجود دارند که با هزینه کم و گاهی بدون هیچ هزینه ای می توانید در آن ها شرکت کنید.

می توانید مهارت هایی که یاد گرفته اید را با سایر زنان باردار هم به اشتراک بگذارید. هر کلاسی که انتخاب می کنید اطمینان حاصل کنید که مربی تان ماهر و متخصص است و از ماکت و عروسک های نوزاد برای آموزش استفاده می کند. تمام مهارت های کمک های اولیه را یاد بگیرید و آن ها را تمرین کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ