مزایا و معایب عمل لیپوساکشن چیست؟ + بررسی تکنیک های آن

alikarimi55
لیپوساکشن یک عمل جراحی است که در آن از روش مکش برای از بین بردن چربی نواحی خاص بدن مانند شکم، باسن، ران، بازوها یا گردن استفاده می شود. لیپوساکشن همچنین باعث شکل دهی و برجسته سازی برخی از از نواحی بدن می شود. به لیپوساکشن همچنین لیپوپلاستی و پیکرتراشی بدن نیز گفته می شود. […]

لیپوساکشن یک عمل جراحی است که در آن از روش مکش برای از بین بردن چربی نواحی خاص بدن مانند شکم، باسن، ران، بازوها یا گردن استفاده می شود. لیپوساکشن همچنین باعث شکل دهی و برجسته سازی برخی از از نواحی بدن می شود. به لیپوساکشن همچنین لیپوپلاستی و پیکرتراشی بدن نیز گفته می شود. لیپوساکشن معمولاً به عنوان یک روش کلی برای کاهش وزن یا به عنوان روشی برای جایگزین آن به شمار نمی رود. اگر شما مبتلا به اضافه وزن هستید و می خواهید وزن خود را کاهش دهید، روش های کاهش وزن مانند رژیم غذایی و ورزش یا جراحی باریاتریک مانند عمل بای پس معده، در مقایسه با لیپوساکشن از کارایی بیشتری برخوردار هستند. اگر با وجود برخورداری از وزن نرمال و ثابت، مقادیر فراوانی چربی در نواحی خاص بدن شما وجود دارد، شما کاندیدای مناسبی برای انجام عمل لیپوساکشن هستید.

لیپوساکشن چیست

لیپوساکشن سلول های چربی را به طور دائمی از بین می برد و سبب تغییر شکل بدن می شود. با این حال اگر شما بعد از عمل از شیوه زندگی سالم برخوردار نباشد، این خطر وجود خواهد داشت که سلول های چربی باقی مانده بزرگتر شوند و رشد کنند. برخی از خطرات انجام لیپوساکشن شامل عفونت، بی حسی و جای زخم است. اگر چربی به مقدار بیش از حد از بدن خارج شود، ممکن است حفره یا گودال در پوست ایجاد شود. در حالت کلی، خطرات جراحی با مقدار چربی برداشت شده مرتبط است.

موارد استفاده از لیپوساکشن

لیپوساکشن بیشتر از آنکه فواید سلامتی جسمی داشته باشد، برای بهبود ظاهر مورد استفاده قرار می گیرد. انجام عمل جراحی لیپوساکشن احتمالاً با دنبال کردن سبک زندگی سالم، یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و یک برنامه خواب سالم، با رسیدن به نتایج بهتری همراه است.

لیپوساکشن معمولاً تنها در صورتی توصیه می شود که تغییرات در سبک زندگی، شما را به نتایج مطلوب نرسانید است. در واقع لیپوساکشن می تواند چربی هایی را که در برابر ورزش و رژیم غذایی مقاوم هستند، درمان کرده و از بین ببرد. زمانی که وزن یک فرد افزایش می یابد، اندازه و حجم سلول های چربی در بدن وی افزایش می یابند.

لیپوساکشن تعداد سلول های چربی را کاهش می دهد. قبل از از انجام عمل لیپوساکشن لازم است که شما در مورد عوارض و مزایای لیپوساکشن با پزشک مشورت کنید. لیپوساکشن تنها پس از انجام بررسی های دقیق صورت می گیرد. قسمت هایی از بدن که معمولاً برای درمان لیپوساکشن مورد هدف قرار می گیرند، شامل موارد زیر هستند:

  • شکم
  • کمر
  • باسن
  • سینه
  • زانوهای داخلی
  • ران
  • پهلوها
  • گردن و ناحیه زیر چانه
  • ران ها، ممکن است ران های خارجی یا ران های داخلی مورد هدف قرار گیرند
  • بازوهای بالایی

لیپوساکشن در افرادی که دارای پوستی با خاصیت ارتجاعی مناسب هستند، بهتر عمل می کند. افرادی که پوست آنها فاقد خاصیت ارتجاعی است، ممکن است پوست آنها در مناطقی از بدن که لیپوساکشن بر آن انجام می شود، شل و افتاده شود. برای انجام عمل لیپوساکشن بیمار باید بالای 18 سال سن داشته و همچنین از سلامتی خوبی نیز برخوردار باشد. افرادی که مشکل گردش خون یا جریان خون دارند، مانند افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر، دیابت یا سیستم ایمنی تضعیف شده، تحت عمل لیپوساکشن قرار نخواهند گرفت.

مزایای انجام این عمل

لیپوساکشن معمولا برای اهداف زیبایی انجام می شود. اما گاهی اوقات نیز ممکن است برای معالجه برخی از شرایط مورد استفاده قرار گیرد. این شرایط شامل موارد زیر هستند:

  • لنفودما: لنفودما یک بیماری مزمن و طولانی مدت است که در آن مایعات اضافی معروف به لنف در بافت ها جمع می شوند و باعث ایجاد ورم یا تورم می شوند. لنفودما معمولاً در بازوها یا پاها ایجاد می شود. گاهی اوقات برای کاهش تورم، ناراحتی و درد از لیپوساکشن استفاده می شود.
  • ژنیکوماستی: ژنیکوماستی شرایطی است که درآن بافت های چربی در زیر سینه های مردان تجمع می یابد.
  • سندروم لیپودیستروفی: در این حالت چربی در یک قسمت از بدن جمع می شود و در قسمت دیگری از بین می رود. لیپوساکشن با ارائه توزیع طبیعی تر چربی بدن، می تواند ظاهر بیمار را بهبود بخشد.
  • کاهش شدید وزن پس از چاقی: افرادی که به مرض چاقی مبتلا هستند و حداقل 40 درصد شاخص توده بدنی خود را از دست می دهند، ممکن است برای از بین بردن پوست اضافی و سایر ناهنجاری ها به درمان نیاز داشته باشند.
  • لیپوم: لیپوم، تومورهای خوش خیم چربی هستند.

فرایند عمل لیپوساکشن

قبل از انجام این عمل، جهت اطمینان از مناسب بودن این روش، بیماران باید تحت آزمایش های بهداشتی قرار گیرند. برای انجام عمل لیپوساکشن معمولاً توصیه های زیر ممکن است ارائه شود:

  • افرادی که از آسپرین و داروهای ضد التهابی استفاده می کنند، باید حداقل دو هفته قبل از عمل مصرف آنها را قطع کنند.
  • برای انجام لیپوساکشن ممکن است به خانم ها توصیه شود که مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کنند.
  • بیماران مبتلا به کم خونی باید قبل از عمل مکمل آهن مصرف کنند.

در طول فرایند لیپوساکشن

بیماران ممکن است قبل از، عمل بیهوشی عمومی دریافت کنند که این می تواند از یک تا چهار ساعت به طول انجامد. همچنین ممکن است از اپیدورال برای معالجه در قسمت تحتانی بدن استفاده شود. در این حالت ماده بی حسی به فضای اپیدورال اطراف دورا یا کیسه پر از مایعات در اطراف ستون فقرات تزریق می شود.

این تا حدی می تواند شکم و پاها را بی حس کند. در هنگام انجام لیپوساکشن در نواحی بسیار کوچک، ممکن است از بی حسی موضعی استفاده شود. اگر بیمار تنها به بیهوشی موضعی نیز داشته باشد، ممکن است از او خواسته شود که در طول عمل بر روی پاهای خود بایستد تا از حذف چربی مناسب اطمینان حاصل شود.

انواع تکنیک ها

  • لیپوساکشن تامسنت: این روش، یکی از محبوبترین روش های لیپوساکشن است. در این حالت چندین لیتر محلول نمکی همراه با یک ماده بی حس کننده موضعی مانند لیدوکائین و یک جمع کننده عروق مانند اپی نفرین، در ناحیه ای که قرار است مکش انجام شود، به زیر پوست پمپ می شود. سپس چربی از طریق لوله های کوچک خارج می شود.
  • لیپوساکشن خشک: در این حالت قبل از مکش چربی، هیچ مایعی به زیر پوست تزریق نمی شود. این روش امروزه به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا خطر کبودی و خونریزی آن بیشتر است.
  • لیپوساکشن به کمک سونوگرافی: به این روش همچنین لیپوساکشن اولتراسونیک نیز گفته می شود. ارتعاشات سونوگرافی دیواره سلول های چربی را پشت سر می گذارد. این سبب می شود چربی به امولسیون یا مایع تبدیل و در نتیجه به راحتی خارج شود. این روش برای نواحی فیبری مانند سینه ی مردان، پشت و در مناطقی که قبلاً لیپوساکشن انجام شده است، مناسب است. پس از لیپوساکشن اولتراسونیک، لیپوساکشن با مکش برای از بین بردن چربی مایع انجام می شود.
  • لیپوساکشن با کمک انرژی: این روش همچنین به عنوان لیپوساکشن نیرو نیز شناخته می شود. در این روش از یک کانول مخصوص با سیستم مکانیزه شده استفاده می شود که به سرعت به جلو و عقب حرکت می کند. این به جراح اجازه می دهد چربی را راحت تر خارج کند.
  • لیپوساکشن به کمک لیزر: به این روش لیپوساکشن با هدایت لیزر نیز گفته می شود. این روش نیاز به استفاده از مایع غلیظ دارد. این روش کم تهاجمی تر از روش سنتی لیپوساکشن برای از بین بردن چربی است. در این روش یک لوله کوچک از طریق برشی که بر روی پوست انجام می شود، وارد بدن شده تا انرژی و حرارت لیزر را به چربی های زیر پوست منتقل کند.

پس از انجام عمل لیپوساکشن

  • بیهوشی: افرادی که بیهوشی عمومی دریافت کرده اند، معمولاً شب را در بیمارستان سپری می کنند. افرادی که بی حسی موضعی دریافت کرده اند، ممکن است در همان روز بیمارستان را ترک کنند.
  • باندهای محافظتی: ممکن است قسمتی از بدن که لیپوساکشن بر روی آن انجام شده است، توسط باندهای محافظتی یا کششی محکم شود.
  • آنتی بیوتیک ها: پزشک ممکن است برخی از آنتی بیوتیک ها را بلافاصله پس از عمل به بدن شما تزریق کند.
  • مسکن ها: مصرف مسکن ها می تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند.
  • بخیه ها: جراح پس از گذشت مدتی از انجام لیپوساکشن، بخیه ها را خارج می کند.
  • کبودی: ممکن است که کبودی قابل توجهی پس از انجام عمل در ناحیه مورد نظر ایجاد شود.
  • بی حسی: ممکن است در ناحیه ای که چربی از آن خارج شده است، احساس بی حسی کنید. این باید 6 تا 8 هفته پس از انجام لیپوساکشن بهبود یابد.

خطرات انجام این عمل

همانند همه جراحی های دیگر، لیپوساکشن نیز ممکن است خطراتی مانند خونریزی و واکنش به ماده بیهوشی را با خود به همراه داشته باشد. عوارض احتمالی مخصوص لیپوساکشن شامل موارد زیر است:

  • بی نظمی های پیکر تراشی: ممکن است به دلیل ازبین بردن ناهموار چربی، الاستیسیته ضعیف پوست و بهبودی غیر معمول، پوست شما ناهموار و یا پژمرده به نظر برسد. این تغییرات ممکن است دائمی باشند. همچنین آسیب ناشی از لوله کانول در زیر پوست که در انجام لیپوساکشن مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است لکه هایی دائمی به پوست شما اضافه کند.
  • تجمع مایعات: تجمع موقت مایعات ممکن از در زیر پوست رخ دهد. این مایعات ممکن است با استفاده از سوزن تخلیه شوند.
  • احساس بی حسی: احساس بی حسی موقت یا دائمی در ناحیه آسیب دیده ممکن است رخ دهد.
  • ایجاد عفونت: عفونت های پوستی نادر هستند اما ممکن است رخ دهند.
  • آسیب رسیدن به اندام های داخلی: کانولی که به عمق نفوذ می کند، ممکن است اندام داخلی را سوراخ کرده و به آن آسیب برساند. این نیاز به جراحی ترمیمی اضطراری در بیمارستان دارد.
  • آمبولی چربی: تکه های چربی ممکن است جدا شده و در رگ ها به دام افتند. آنها ممکن است در ریه ها جمع شده و یا به مغز برسند. آمبولی چربی یک شرایط اورژانسی است.
  • مشکلات کلیوی و قلبی: تغییر در سطح مایعات به هنگام تزریق و سپس خروج آنها از بدن، می تواند مشکلات کلیوی، قلبی و ریوی را با خود به همراه داشته باشد.
  • سمیت لیدوکائین: لیدوکائین یک ماده بیهوش کننده است که اغلب با مایعات تزریق شده در طی لیپوساکشن برای کمک به مدیریت درد تجویز می شود. اگرچه به طور کلی استفاده از لیدوکائین روشی ایمن است، اما در شرایط نادر ممکن است سمیت لیدوکائین رخ دهد. این سبب مشکلات جدی سیستم عصبی مرکزی و قلب می شود.

به طور کلی اگر جراح بر روی قسمت بزرگتر از بدن شما کار کند یا چندین عمل را به صورت همزمان انجام دهد، خطر عوارض افزایش می یابد.

نتایج عمل لیپوساکشن

پس از انجام این عمل، تورم به طور معمول طی چند هفته فروکش می کند. تا این زمان منطقه تحت درمان ممکن است حجیم تر به نظر برسد. اما پس از گذشت چند ماه و فروکش کردن تورم، از حجم آن کاسته می شود. این امری طبیعی است که پوست شما با بالا رفتن سن استحکام و خاصیت کشسانی خود را از دست بدهد. اما تا زمانی که وزن خود را در حد متعادل حفظ کنید، نتایج این عمل معمولاً طولانی مدت و ماندگار هستند. اگر شما پس از لیپوساکشن افزایش وزن داشته باشید، ممکن است توزیع چربی در شما تغییر کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ