علت بروز علائم آلرژی در صبح

alikarimi55
بینی گرفته، عطسه زدن، ترشحات پشت بینی، سرفه کردن ، آبریزش بینی، اینها همگی واکنش  های معمولی به یک ماده حساسیت زا و بروز علائم آلرژی هستند. آلرژی ها می تواند در هر زمانی در طول سال ، به ویژه در طول فصل بهار ، تابستان و پاییز ظاهر شوند و اگر با آنها زندگی […]

بینی گرفته، عطسه زدن، ترشحات پشت بینی، سرفه کردن ، آبریزش بینی، اینها همگی واکنش  های معمولی به یک ماده حساسیت زا و بروز علائم آلرژی هستند.

آلرژی ها می تواند در هر زمانی در طول سال ، به ویژه در طول فصل بهار ، تابستان و پاییز ظاهر شوند و اگر با آنها زندگی کنید ، ممکن است هر روز و در تمام روز با نشانه  های آزار دهنده آن سروکار داشته باشید.

با این حال برخی از مردم فقط علائم آلرژی را در هنگام صبح دارند ، که در این صورت برای بقیه روز خوب هستند .

این علائم به نظر آشنا می رسند؟

اگر اینطور است ، نگذارید که آلرژی، روز شما را به یک روز بد تبدیل کنند. در اینجا چند دلیل از علائم آلرژی در صبح و همچنین راه  هایی برای پیشگیری از عطسه و سرفه کردن و دیگر علائم وجود دارد.

علل اصلی و عمده علائم آلرژی در صبح چیست ؟

علائم آلرژی گاهی به خاطر رینیت آلرژیک(ورم غشاء مخاط بینی) و یا تب یونجه هستند. علائم  زمانی رخ می دهند که سیستم ایمنی بدن نسبت به مواد آلرژی زای موجود در هوا، بیش از حد واکنش نشان می دهد و باعث تورم و التهاب بینی می شود.

این نوع از واکنش سیستم ایمنی بدن می تواند علائم مزبور را تحریک کرده و باعث بروز علائم دیگری شود از جمله:

مواد حساسیت زایی که مسئول علائم حساسیت در صبح می شوند، عبارتند از:

1. آلرژی به گرده گیاهان

اگر به گرده گیاهان آلرژی داشته باشید ، احتمالا شاهد بدتر شدن علائم آلرژی در صبح خواهید بود .

این حالت به این دلیل است که تعداد گرده ها در صبح در بالاترین حد خود قرار دارند . بنابراین ، اگر در این زمان از روز در بیرون از خانه هستید،پیاده  روی کردن با سگ ، دویدن در صبح زود و  یا آماده شدن برای رفتن به محل کار، ممکن است باعث عطسه زدن های مکرر و سرفه کردن در فضای باز شود.

2. آلرژی به کنه های گرد و غبار

اگر به کنه های گرد و غبارحساسیت داشته باشید ، آلرژی می تواند در صبح  ها نیز بروز کند. اینها حشرات میکروسکوپی هستند که در خانه  ها زندگی می کنند و متاسفانه ، اتاق خواب می تواند مکان فعالیت آنها باشد.

کنه ها دوست دارند بر روی تشک  ها ، بالش  ها ، تخت  خواب  و مبل زندگی کنند. کنه های گرد و غبار، نیش نمی زنند و یا باعث پخش شدن بیماری نمی شوند. اما اگر شما در یک تخت  خواب پر از کنه خوابیده باشید ، ممکن است هر روز صبح با علائم آلرژی زا از خواب بیدار شوید.

3. آلرژی به شوره بدن حیوانات خانگی

حیوان خانگی یک عامل تحریک کننده دیگری برای آلرژی  های صبحگاهی است ، به خصوص اگر حیوان خانگی شما در تخت  خواب یا اتاق خوابتان می خوابد .

حتی زمانی که حیوانات خانگی با شما نمی خوابند، شوره بدن حیوانات خانگی هنوز هم می توانند بر روی تخت خواب شما جمع شوند و یا در میان پرزهای فرش گیر کنند.

4. آلرژی به کپک

کپک های درون منزل نیز می تواند علائم آلرژی را در صبح  بدتر کند ، به ویژه اگر اتاق خواب شما نزدیک به حمام باشد و یا نزدیک به محل هجوم کپک ها باشد.

دیگر علل بروز علائم آلرژی در صبح چیست؟

اما علائم آلرژی در صبح فقط توسط مواد حساسیت زا ایجاد نمی شود. رینیت غیر آلرژیک نیز  می تواند باعث تحریک و ایجاد علائم آلرژی در صبح شود از قبیل گرفتگی بینی، آبریزش بینی ، عطسه زدن و سرفه کردن.

رینیت آلرژیک و رینیت غیر آلرژیک دارای علائمی شبیه به یکدیگر هستند. تفاوت این دو در این است که رینیت غیر آلرژیک، سیستم ایمنی بدن را درگیر نمی کند. در عوض ، محرک ها و عوامل دیگری، تحریک کننده علائمی مانند آلرژی هستند. این عوامل عبارتند از:

1.آلرژی به بوهای تند

اگر از ژل های دوش معطر ، روغن  های معطر ضروری و یا لوسیون قبل از خوابیدن استفاده می کنید ، این مواد معطر و بوهای تند، ممکن است رگ  های خونی درون بینی را تحریک کنند و باعث گرفتگی و افزایش تولید مخاط شوند . این حالت می تواند منجر به گلو درد ، سرفه کردن و آبریزش بینی شود.

اگر هر شب در معرض این محرک  ها قرار داشته باشید می توانند باعث این شوند که شما با علائم آلرژی از خواب بیدار شوید . همچنین اگر نسبت به مواد شوینده ای که برای شستن ملافه ها استفاده می کنید، حساسیت داشته باشید ، ممکن است با علائم حساسیت از خواب بیدار شوید.

2. آلرژی به داروها

برخی از داروهای خاص نیز می توانند باعث رینیت غیر آلرژیک در صبح شوند. گاهی اوقات ، گشاد شدن رگ  های خونی در بینی ، به عنوان اثرات جانبی مصرف برخی از داروها ، مانند ایبوپروفن ، آسپرین ، مسکن و داروهای کاهش دهنده فشار خون بالا شناخته میشوند. این داروها زمانی که قبل از خواب مصرف شوند، می توانند باعث گرفتگی و آبریزش بینی در هنگام صبح شوند.

3.رفلاکس اسید معده

رفلاکس اسید معده زمانی رخ می دهدکه اسید معده به سمت گلو بر می گردد. صاف خوابیدن و یا خوابیدن بر روی پشت، می تواند رفلاکس اسید معده را بدتر کرده و باعث تحریک گلو شود. این حالت می تواند منجر به درد گلو، ترشحات پشت بینی و سرفه کردن در صبح شود. این علائم اغلب در طول روز بهبود پیدا می کنند.

4.بروز علائم آلرژی به دلیل تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی ناشی از دوران بارداری ، قاعدگی و مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی نیز می تواند منجر به بروز رینیت غیر آلرژیک شوند. به این دلیل که تغییر در سطوح هورمونی می تواند تولید مخاط را افزایش دهد و باعث ایجاد تغییراتی در غشای مخاطی شوند که در نتیجه منجر به بروز گرفتگی بینی ، آبریزش بینی و عطسه زدن می شود.

تغییرات هورمونی ممکن است باعث بروز علائم آلرژی در کل روز شوند و یا اینکه ممکن است در صبح احساس خفگی و گرفتگی داشته باشید که ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی زا و یا تحریک کننده ها در هنگام خواب است.

چگونه می توانید از بروز علائم آلرژی در هنگام صبح پیشگیری کنید؟

در اینجا چند نکته برای پیشگیری از علائم آلرژی در صبح وجود دارد، چه رینیت آلرژیک و چه رینیت غیر آلرژیک داشته باشید:

  • با حیوانات خانگی خود نخوابید و یا به آنها اجازه ندهید که در رختخواب شما بخوابند. برای کاهش مواد آلرژی زا در خانه، حداقل یک بار در هفته،حیوانات خانگی خود را استحمام کنید.
  • از فرش برای اتاق خواب خود استفاده نکنید و کفپوش چوبی و یا کاشی را جایگزین فرش کنید.
  • از دستگاهی که رطوبت اضافی هوا را از بین می برد استفاده کنید و سطح رطوبت اتاق خواب خود به زیر 50 درصد کاهش دهید. این کار به کشتن کنه های گرد و غبار کمک می کند.
  • یک پوشش ضد کنه گرد و غبار را بر روی تشک و بالش خود بکشید.
  • هر شب قبل از خوابیدن، یک آنتی هیستامین مصرف کنید.
  • گرد و غبار نشسته بر روی سطوح سخت را حداقل یک بار در هفته تمیز کنید و اشیاء و وسایل اتاق  خواب خود را برای کاهش انباشته شدن گرد و غبار مرتب نگه دارید.
  • فرش اتاق خود را حداقل یک بار در هفته جارو کنید . لوازم تخت خواب مانند ملافه ها و روبالشی ها را هفته  ای یک  بار با آب داغ ( حداقل ۱۳۰ درجه فارنهایت و یا ۵۴ درجه سانتی گراد ) بشوئید.
  • در هنگام خواب، پنجره های اتاق خود را ببندید زیرا این کار می تواند به از بین بردن گرده در اتاق خواب به شما کمک کند .
  • برای کاهش جریان برگشت اسید معده در هنگام خوابیدن، سر تخت خواب خود را به میزان شش تا هشت اینچ بالا بیاورید.
  • آزمایش کپک را به منظور بررسی کیفیت هوای داخل خانه انجام دهید.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید؟

علائم آلرژی در هنگام صبح، می توانند باعث بروز اختلال در کیفیت خواب شبانه شما شوند . اگر شما قادر به کنترل علائم آلرژی نیستید و یا اگر علائم شدید و جدی دارید ، به یک پزشک مراجعه کنید .

شما ممکن است به یک داروی تجویزی یا آزمایش آلرژی نیاز داشته باشید تا دلیل بروز علائم آلرژی را مشخص کرده و دیگر مشکلات را نیز کنترل کنید.

نکته مهم در رابطه با علائم آلرژی

اجازه ندهید که آلرژی های صبحگاهی شما را از پا درآورند. چه با تب یونجه و چه با رینیت غیر آلرژیک سر و کار داشته باشید، نکات ذکر شده می توانند به عطسه زدن، گرفتگی بینی و دیگر علائم آلرژی پایان دهند تا بتوانید با طراوت و نیروی تازه ای از خواب بیدار شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ