چگونه یک برنامه کاری طراحی کنیم؟

alikarimi55
  همه افراد اهدافی دارند اما برخی از آن‌ها مهم‌ترند و در اولویت قرار دارند و برای رسیدن به آن‌ها نسبت به بقیه تلاش بیشتری می‌کنند. افرادی که با سرعت بیشتری مسیر رسیدن به اهداف را طی می‌کنند نسبت به بقیه افراد از برنامه‌ای منسجم و روش‌های مطمئن پیروی می‌کنند. پاسخ ساده است شما نیز […]

 

همه افراد اهدافی دارند اما برخی از آن‌ها مهم‌ترند و در اولویت قرار دارند و برای رسیدن به آن‌ها نسبت به بقیه تلاش بیشتری می‌کنند. افرادی که با سرعت بیشتری مسیر رسیدن به اهداف را طی می‌کنند نسبت به بقیه افراد از برنامه‌ای منسجم و روش‌های مطمئن پیروی می‌کنند. پاسخ ساده است شما نیز برای موفقیت به یک برنامه موثر نیاز دارید. در ادامه این مقاله 6 مرحله که به شما کمک می‌کند یک برنامه کاری منظم تهیه کنید تشریح شده است.

اولین گام برای تهیه یک برنامه کاری منظم؛ شفاف‌سازی کنید

اولین گام برای تهیه یک برنامه ریزی کاری این است که مشخص کنید دقیقا چه می‌خواهید. شفاف‌سازی یکی از مهم‌ترین موارد تهیه و تنظیم یک برنامه و شاید مهم‌ترین ویژگی رسیدن به موفقیت باشد. به جای داشتن اهداف گنگ مانند پول بیشتر، سلامتی بهتر و شادی، مشخص کنید که چه میزان پول در چه بازه زمانی می‌خواهید بدست آورید یا چه سطح از سلامتی مد نظر شما است.

نیاز است که اهداف خود را چند بعدی تنظیم کنید برای هر بخش از زندگی خود برنامه خاصی داشته باشید تا مانند یک ماشین روغن‌کاری عملکرد خوبی از خود ارائه دهید. برای سلامتی، کار، امور مالی، روابط، پیشرفت شخصی و حرفه‌ای، اجتماع و رشد معنوی خود نیاز به هدف دارید.

این اقدامات شما را به صورت ناگهانی در دسته‌ای خاص از افراد قرار می‌دهد زیرا بیشتر مردم نمی‌دانند که از زندگی چه می‌خواهند. بیشتر افراد به صورت ناخودآگاه از شکست و عدم موفقیت هراس دارند و همین ترس مانع از تنظیم یک برنامه واضح و روشن برای آینده آن‌ها می‌شود.

اگر اهداف واضح و خاصی برای خود تنظیم نکنید، در رسیدن به آن‌ها هم، ناکام نیستید زیرا این اهداف گنگ و مبهم هستند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای موفقیت در محیط کار

اهداف خود را بنویسید

تنها سه درصد از افراد بالغ اهداف خود را به صورت مکتوب نوشته‌اند و مابقی افراد قصد دارند که روزی این کار را انجام دهند. موفقیت با یک کاغذ، خودکار و چند دقیقه از وقت شما آغاز خواهد شد. می‌توانید با روش سه هدف شروع کنید. در کمتر از 30 ثانیه، به سرعت سه مورد از مهم‌ترین اهداف خود در زندگی را بر روی کاغذ بنویسید. همین الان این کار را انجام دهید.

با مشخص کردن سه هدف خود می‌توانید تصویر واضحی از این که از زندگی چه می‌خواهید برای خود تصور کنید. وقتی که اهداف خود را یادداشت می‌کنید، به طور ناخودآگاه یک سری قدرت‌های ذهنی در مغز شما فعال می‌شوند و شروع به برنامه ریزی برای رسیدن به این هدف می‌کنند. حتی این امکان را فراهم می‌کنند که بیشتر از آن چه به آن فکر می‌کردید در آینده برای شما اتفاق افتد. در این حالت شما انتظار دارید که به اهداف خود برسید و افراد و شرایطی را به خود جذب می‌کنید که در رسیدن به این هدف شما را یاری خواهند کرد.

زمان برای اهداف خود مشخص کنید

قدم بعدی زمان‌بندی مناسب برای اهداف است. اگر هدف بزرگی است، زمان رسیدن به آن را به زمان‌ها و دورهای کوتاه‌تری تقسیم کنید. چه خواهد شد اگر در آن بازه زمانی به هدف نرسید؟ زمان دیگری برای آن در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که زمان بندی به صورت حدسی انجام می‌شود و شما حدس می‌زنید که چه زمانی به این هدف خواهید رسید. ممکن است که درست به موقع به هدف خود برسید یا ممکن است که به مدت زمان بیشتری نیاز باشد.

اما شما باید قبل از این که به هدف برسید برای آن زمان تعیین کنید. تعیین زمان مانند یک نیروی محرکه عمل می‌کند و به ناخودآگاه شما این دستور را صادر می‌کند که طبق زمان برنامه باید به هدف برسید. اگر می‌خواهید که استقلال مالی برسید، باید هدف 10 یا 20 ساله تنظیم کنید و سپس آن را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید، سال به سال. بنابراین خواهید دانست که هر سال باید چه میزان پول ذخیره کنید. هیچ هدفی غیر منطقی نیست تنها زمان رسیدن به آن است که غیر منطقی انتخاب می‌شوند.

یک لیست تهیه کنید

اکنون یک لیست از تمام کارهایی که می‌توانید برای رسیدن به هدف خود انجام دهید، تهیه کنید. بعد از نوشتن اهداف، چیزی که موجب می‌شود افراد به عقب برگردند این است که به خوبی وقت بر روی تهیه لیستی که شامل کوچکترین کارها برای رسیدن به هدف هستند، نمی‌گذارند.

موانعی که باید بر آن‌ها غلبه کنید را شناسایی کنید، دانش، اطلاعات لازم و مهارت‌های مورد نیاز را کسب کنید. افرادی که کمک‌ها و راهنمایی‌های آن‌ها می‌تواند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند را شناسایی کنید.

هر چه که لیست تهیه شده کامل‌ و قابل فهم‌تر باشد شما را بیشتر ترغیب به تلاش برای رسیدن به هدف خواهد کرد و میل رسیدن به آن هدف را در شما افزایش خواهد داد در نتیجه دستیابی به آن هدف برای شما امکان‌پذیرتر خواهد شد. تمام این موارد را با اولویت و به ترتیب وارد برنامه خود کنید. اولویت به این معنی است که کدام هدف برای شما اهمیت بیشتری دارد و کدام یک از اهمیت کمتری برخورددار است . ترتیب به این مفهوم که چه کاری را باید قبل از کدام یک انجام دهید.

کوچکترین گامی را که فکر می‌کنید به شما می‌تواند کمک کند را یادداشت کرده و از آن پیروی کنید. هرگاه که مورد تازه‌ای به ذهن‌تان خطور کرد آن را به لیست خود اضافه کنید. قانون 20/80 می‌گوید که 80 درصد از نتایج دلخواه تنها از 20 درصد فعالیت‌ها حاصل خواهند شد. این قانون بیان می‌کند که 20 درصد از زمان خود را صرف برنامه‌ریزی و سازمان دهی به کارهای خود می‌کنید آنگاه برای رسیدن به هدف، به 80 درصد تلاش نیاز خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: برای سال جدید چه اهدافی تعیین کنیم و چگونه به آنها برسیم؟

برنامه کاری خود را روی کاغذ پیاده کنید

اکنون که لیست کامل و جامع خود را تهیه کرده‌اید باید برای خود برنامه‌ریزی کنید. برای هر روز، هفته و ماه خود برنامه بریزید. برای هر ماه ابتدای آن ماه، برای هر هفته آخر هفته‌ قبل آن و برای هر روز شب قبل از آن برنامه بریزید.

هرچه موقع برنامه‌ریزی جزئیات بیشتری در مورد وظایف خود در نظر بگیرید در مدت زمان کوتاه‌تری به نتیجه مطلوب خواهید رسید. قانونی است که می‌گوید هر دقیقه اضافی که بر روی برنامه‌ریزی خود وقت می‌گذارید 10 دقیقه وقت هنگام اجرای آن صرفه‌جویی کرده‌اید. سپس همان طور که هر روز طبق برنامه خود پیش می‌روید، وظیفه‌ای که برایتان اهمیت بیشتری دارد را ابتدا انجام دهید. دوباره می‌توانید برای کارهای روزانه خود نیز از قانون 20/80 استفاده کنید و به وظایف خود اولویت بدهید.

از خودتان بپرسید، اگر قرار باشد که تنها یک مورد از موارد لیست را انجام دهم، کدام یک خواهد بود؟ آنگاه عدد یک را کنار آن قرار دهید. سپس از خود بپرسید اگر بتوانم کار دیگری را از لیست خود انجام دهم کدام یک ارزش بیشتری دارد که وقت خود را صرف آن کنم؟ سپس عدد دو را کنار آن بنویسید.

این کار را تا زمانی که همه موارد آن را اولویت‌بندی کنید انجام دهید و حالا زمان عمل به برنامه رسیده است.

به برنامه خود عمل کنید

مرحله دیگر این است که به برنامه خود عمل کنید، پیگیر پیشرفت خود باشید و اقدامات لازم حین مسیر را انجام دهید. مطمئن شوید که همه کارها را هر روز در مسیر صحیح خواسته‌های خود انجام می‌دهید و در حال نزدیک شدن به اهداف زندگی‌تان هستید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ