ارزش غذایی و کالری انبه + فواید مصرف انبه

alikarimi55
انبه میوه ای استوایی و از خانواده میوه های آلویی است. این به این معنی است، که آنها یک بذر یا یک هسته ی بزرگ در وسط دارند. انبه که گاهی اوقات پادشاه میوه ها نیز نامیده می شود، یکی از پرطرفدار ترین میوه ها در سراسر جهان است. انبه نه ‌تنها میوه ای خوشمزه […]

انبه میوه ای استوایی و از خانواده میوه های آلویی است. این به این معنی است، که آنها یک بذر یا یک هسته ی بزرگ در وسط دارند. انبه که گاهی اوقات پادشاه میوه ها نیز نامیده می شود، یکی از پرطرفدار ترین میوه ها در سراسر جهان است. انبه نه ‌تنها میوه ای خوشمزه است، بلکه سرشار از مواد مغذی نیز می باشد. با این حال، مانند اکثر مواد غذایی، اعتدال در مصرف انبه بسیار مهم است.

میوه های شیرین مانند انبه، می توانند حاوی قند فراوانی باشند. اما قند موجود در میوه ها، با قندهای فرآوری شده متفاوت هستند. زیرا قند آنها توسط فیبر و تعداد زیادی از مواد مغذی، برای بدن متعادل می شود. میوه های شیرین مانند انبه، جایگزین مناسبی برای غذاهای بد و سایر میان ‌وعده‌های ناسالم هستند. اگر مایل هستید چیزی شیرین مصرف کنید، به جای مواد ناسالم، انبه بخورید. زیرا مواد غذایی کامل، رضایت بخش تر هستند. علاوه بر این، مزایای سلامتی فراوانی نیز برای بدن دارند.

میوه انبه در حدود 5000 سال پیش برای اولین بار در هندوستان کشت و بهره برداری شد. گوشت شیرین و طلایی انبه، امروزه در سراسر جهان بسیار محبوب است. برخی از رایج ترین انواع انبه هایی که امروزه مصرف می شوند، در کشورهایی مانند مکزیک پرو و اکوادور کشت می شوند.

ارزش  تغذیه ای مصرف انبه

هر فنجان انبه خرد شده ( 165 گرم) حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کالری: 107
  • فیبر: 3 گرم
  • شکر: 24 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • ویتامین A: 25 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • ویتامین C: 76 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم: 257 میلی گرم
  • ویتامین B6: 2 میلی گرم

فواید سلامتی مصرف انبه

انبه فواید سلامتی فراوانی، از تامین ویتامین های اساسی بدن گرفته تا بهبود هضم غذا را دارا می باشد.

محتوای ویتامین A انبه

انبه سرشار از ویتامین A است. همان طور که اشاره شد، یک فنجان انبه خرد شده، در حدود 25 درصد از میزان مورد نیاز ویتامین A بدن را تامین می کند. این ویتامین عملکردهای مهم فراوانی در بدن، به ویژه برای چشم و پوست دارد. ویتامین A همچنین باعث تقویت سلامت استخوان ها، سیستم تولید مثل و سیستم ایمنی بدن می شود.

محتوای ویتامین C مصرف انبه

انبه یکی از عالی ترین و بهترین منابع غذایی ویتامین C است. این ویتامین، برای سیستم ایمنی بدن شما ضروری می باشد. علاوه بر این، ویتامین C در رشد عضلات، تاندون و استخوان‌ها نقش دارد. خوردن انبه، به دلیل دارا بودن ویتامین C، باعث بهبود جذب آهن گیاهی می شود. یک فنجان انبه خرد شده، 46 میلی گرم ویتامین C دارد، که این مقدار 76 درصد از میزان مورد نیاز روزانه ویتامین C بدن را تامین می کند.

کنترل وزن با خوردن انبه

انبه پتانسیل فراوانی برای کنترل وزن سالم دارد. تحقیقات نشان می دهند که انبه و فیتو شیمیایی های موجود در آن، ممکن است سلول های چربی و ژن های مرتبط با چربی را سرکوب کنند. مطالعات نشان می‌دهند که پوست انبه، تشکیل بافت های چربی را به روشی مشابه با آنتی اکسیدان رسوراترول مهار می کند.

خاصیت ضد سرطانی مصرف انبه

ریز مغذی های موجود در انبه ممکن است با سرطان مبارزه کنند. تحقیقات در مورد مصرف انبه برای پیشگیری از سرطان، به ویژه سرطان پستان، امیدوار کننده است. مطالعات نشان می دهند، انبه باعث کاهش اندازه تومور ها و سرکوب فاکتورهای رشد سرطان می شود. علاوه بر این، مصرف انبه پیشرفت سرطان پستان در مراحل اولیه به نام کارسینوم داکتال را متوقف می کند.

بهبود هضم غذا با خوردن انبه

مصرف انبه در افراد مبتلا به یبوست مزمن، نتایج چشمگیری را نشان داده است. تحقیقات انجام شده نشان می دهند، گروهی از افراد که هر روز انبه می خورند، نسبت به افرادی که به همان اندازه فیبرمصرف می‌ کنند، در بهبود علائم یبوست پیشرفت بیشتری داشته‌اند. همچنین اسید های چرب و سالم موجود در انبه، شرایط مربوط به سلامتی دستگاه گوارش مانند ترشحات معده را که به هضم غذا کمک می کنند، بهبود می بخشند. این اثرات مثبت علاوه بر آنتی اکسیدان های سالم موجود در انبه، ممکن است ناشی است مقادیر فراوان آب و فیبر آن باشد.

پیشگیری از بیماری های قلبی با مصرف انبه

محتوای فیبر، پتاسیم و ویتامین های موجود در انبه، سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. انبه علاوه بر کاهش جذب سدیم، جذب پتاسیم را نیز افزایش می دهد. این سبب می شود که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در افرادی که انبه مصرف می کنند، کاهش یابد.

چگونگی خوردن انبه

خوردن انبه تازه بسیار خوشمزه و طعم دار است. شما می توانید آن را به صورت پوست کنده، برش داده و مصرف کنید. برخی روش های دیگر خوردن انبه شامل موارد زیر هستند:

  • اسموتی سبز انبه 4 ماده‌ای
  • ماهی تن همراه با سالسای انبه
  • سالاد کنجد انبه و زغال اخته

انبه رسیده هنگام لمس کمی نرم است و رایحه ای خوشبو دارد. شما می توانید انبه های رسیده را از فروشگاه یا بازار محلی خود تهیه کنید.

در مصرف انبه اعتدال را رعایت کنید

بهتر است در خوردن انبه زیاده روی نکنید و آن را به صورت معقول مصرف کنید. اگر مبتلا به دیابت یا شرایط پزشکی دیگری هستید که باعث حساسیت به میوه ها یا قند می شود، در مورد مصرف انبه با پزشک مشورت کنید. انبه یکی از شیرین ترین میوه ها ست و دارای فیبر کمتری نسبت به سایر میوه ها می باشد. بنابراین نباید بیشتر از 2 بار در طول روز مصرف شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ