ارزش غذایی موز سبز و زرد + خواص موز

alikarimi55
موزها میوه هایی بسیار خوشمزه هستند و خوردن آن ها بسیار آسان است. علاوه بر این، آنها غنی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند. بیشتر افراد موز را زمانی که زرد و رسیده است، مصرف می کنند. اما خوردن موز های سبز و نارس نیز ایمن و بی خطر هستند. با […]

موزها میوه هایی بسیار خوشمزه هستند و خوردن آن ها بسیار آسان است. علاوه بر این، آنها غنی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند. بیشتر افراد موز را زمانی که زرد و رسیده است، مصرف می کنند. اما خوردن موز های سبز و نارس نیز ایمن و بی خطر هستند. با این حال بسیاری از افراد مزه و بافت آن را دوست ندارند.

تفاوت موز سبز با موزهای زرد

موزها معمولاً به صورت سبز و نارس برداشت می شود. این به این دلیل است، که از رسیدن بیش از حد موز قبل از خرید توسط مشتری جلوگیری شود. بنابراین ممکن است شما موز را با رنگ سبز در سوپرمارکت دیده و خریداری کنید. علاوه بر تفاوت در رنگ، تفاوت های موز های سبز و زرد شامل موارد زیر هستند:

طعم: موزهای سبز شیرینی کمتری نسبت به موزهای زرد دارند. آن ها مزه ای کاملاً تلخ دارند.

بافت: بافت موزهای سبز محکم تر و سفت تر از موزهای زرد است. بافت آنها گاهی اوقات به صورت موم توصیف می شود.

ترکیب: موزهای سبز، نشاسته بیشتری نسبت به موزهای زرد دارند. با رسیدن موزها و زرد شدن آنها، نشاسته موجود در موز سبز به قند تبدیل می شود.

علاوه بر این، قطعه قطعه کردن موزه‌های سبز، سخت تر است. در حالی که موزهای رسیده به راحتی خرد می‌شوند.

ترکیب کربوهیدراتی موزها به مرور و به رسیدن آنها، تغییر می کند. موزهای نارس حاوی مقادیر بیشتری نشاسته هستند. حدود 70 تا 80 درصد وزن خشک موزهای نارس، به دلیل محتوای نشاسته موجود در آنها است. بخش اعظمی از نشاسته موجود در موز، نشاسته مقاوم است که در روده کوچک هضم نمی شود. بنابراین، اغلب به عنوان فیبر در رژیم غذایی طبقه بندی می شود. با این حال، موزها هنگام رسیدن، نشاسته خود را از دست می دهند. در واقع با رسیدن و کامل شدن موزها، نشاسته آنها به قندهای ساده شامل ساکاروز، گلوکز و فروکتوز تبدیل می شود. جالب است بدانید که موزهای رسیده، تنها حاوی 1 درصد نشاسته هستند.

موزهای سبز همچنین، منبع خوبی از پکتین هستند. این نوع فیبر رژیم غذایی در میوه ها یافت می شود و به آنها کمک می کند شکل ساختاری خود را حفظ کنند. زمانی که موزها بیش از حد رسیده و کامل می شوند، پکتین تجزیه می شود. این سبب می شود که موز نرم و خمیری شود. پکتین و نشاسته مقاوم در موزهای سبز، می توانند مزایای سلامتی فراوانی از جمله کنترل قند خون و هضم بهتر و سالم تر غذا را با خود به همراه داشته باشند.

بیشتر بدانید: مزایای بسیار عالی موز که باید بدانید

مواد مغذی موجود در موز سبز و زرد

موزهای سبز و زرد هر دو منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی مهم هستند. عناصر ریز مغذی موجود در یک عدد موزه سبز یا زرد متوسط (118 گرم)، حاوی موارد زیر هستند:

  • فیبر: 1 گرم
  • پتاسیم: 12 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B6: 20 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • ویتامین C: 17 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • منیزیم: 8 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • منگنز: 15 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • مس: 5 درصد از میزان مورد نیاز روزانه

یه عدد موز متوسط، حاوی حدودا 105 کالری است که بیش از 90 درصد از آن، از کربوهیدرات تامین می شود. علاوه بر این، موزها از نظر چربی و پروتئین در سطح بسیار پایینی قرار دارند.

برخی از مزایای بی نظیر موز عبارتند از:

موزها به احساس سیری و کاهش اشتها کمک می‌کند

موزهای سبز به دلیل محتوای فیبری زیاد، احساس سیری بیشتری به بدن شما می دهند. غذاهای سرشار از فیبر باعث پر شدن حجم معده می شوند و احساس سیری را تقویت می کنند. پکتین و نشاسته مقاوم که فیبرهای موجود در موز سبز هستند، با افزایش احساس سیری در ارتباط هستند. این نوع فیبرها، همچنین ممکن است سرعت تخلیه معده را کندتر کنند. در نتیجه از میزان غذای مصرفی شما کاهش می یابد. این به نوبه خود، به شما کمک می کند تا کالری کمتری مصرف کنید که می تواند به کاهش وزن منجر شود.

بیشتر بدانید: آیا موز به رفع یبوست کمک می کند؟

موزها می توانند سلامت گوارشی را بهبود بخشند

مواد مغذی موجود در موزهای سبز نیز ممکن است اثر پروبیوتیک داشته باشند. نشاسته مقاوم و پکتین به جای اینکه در روده شما شکسته شوند، باکتری های مفید موجود در روده را تغذیه می کنند. باکتری های موجود در روده، این دو نوع فیبر را تخمیر می کنند و بوتیرات و سایر اسیدهای چرب با زنجیره ی کوتاه مفید را تولید می کنند. اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه ممکن است  به مشکلات گوارشی مختلفی کمک کنند. علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آنها از بدن شما در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کنند.

مصرف موز سبز برای قند خون شما بسیار مفید است

قند خون بالا یک نگرانی عمده برای سلامتی است. این بیماری اگر به مرور زمان درمان نشود، ممکن است منجر به دیابت نوع 2 شود. همچنین خطر سایر مشکلات جدی سلامتی را نیز افزایش می دهد. پکتین و نشاسته مقاوم موجود در موزهای سبز، ممکن است به کنترل قند خون پس از مصرف غذا کمک کند. موزهای سبز نارس همچنین از نظر شاخص گلیسمی دارای رتبه پایین و ارزش 30 هستند.

اما شاخص گلیسمی موزهای رسیده حدود 60 می باشد. شاخص گلیسمی، میزان سرعت قند خون پس از خوردن غذا را اندازه گیری می کند. مقیاس شاخص گلیسمی از 0 تا 100 متغیر است. هر اندازه شاخص گلیسمی پایین تر باشد، برای کنترل خون مفیدتر است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ