چگونه زندگی سالم داشته باشیم؟

alikarimi55
عبارت “شیوه زندگی سالم” تعریفی مختصر از چگونگی داشتن زندگی سالم است. مطلبی که پیشرو دارید در این باره با شما سخن می گوید، مطلبی که هم مطالب مفیدی را در بر گرفته باشد و هم احساس خوبی را در شما ایجاد کند. همه انسان های رفتارهایی بسیار بدیهی را می شناسند که فرد را […]

زندگی سالم

عبارت “شیوه زندگی سالم” تعریفی مختصر از چگونگی داشتن زندگی سالم است. مطلبی که پیشرو دارید در این باره با شما سخن می گوید، مطلبی که هم مطالب مفیدی را در بر گرفته باشد و هم احساس خوبی را در شما ایجاد کند. همه انسان های رفتارهایی بسیار بدیهی را می شناسند که فرد را به زندگی سالم و خود مراقبتی توصیه می کند. فرد سالم سیگار نمی کشد، سعی می کند وزن سالم خود را حفظ کند، غذاهای سالم مصرف می کند، در رژیم غذایی خود مقدار زیادی میوه، سبزیجات و فیبر گنجانده است و به طور منظم ورزش می کند.

اما در زندگی امروزه فاکتورهایی دیگر برای اضافه کردن به لیست زندگی سالم موجود است. یک فرد سالم در جامعه امروزی می داند که چگونه استرس را مدیریت کند، هر شب خوابی با کیفیت داشته باشد، نوشیدنی های مضر زیاد نمی نوشد، زیاد نمی نشیند و در واقع می توان گفت همه کارها را در اعتدال انجام می دهد. وقتی به فاکتورهای اصلی یک زندگی سالم در جامعه امروزی نگاه می کنید، بر می گردید متوجه می شوید که رعایت همه این موارد در دنیای فعلی بسیار سخت می باشد.

خبر خوب این است که شما لازم نیست همه چیز را همزمان تغییر دهید. در حقیقت ترفند زندگی سالم ایجاد تغییرات کوچک است.هر روز باید قدم های بیشتری برای داشتن زندگی سالم بردارید، 1 میوه به میان وعده های خود اضافه کنید، یک لیوان آب بیشتر بنوشید و یا به پوره سیب زمینی و سیب زمینی سرخ شده کنار بشقاب غذایتان نه بگویید. در همین لحظه تنها می توانید یک حرکت درست انجام دهید تا سبک زندگی سالم داشته باشید و روبه جلو حرکت کنید.

چرا برای داشتن زندگی سالم به تحرک بیشتر احتیاج دارید؟

می دانید که باید ورزش کنید اما بهانه های زیادی برای انجام ندادن این کار وجود دارد. وقتتان بسیار شلوغ است،نمی دانید از کجا شروع کنید، انگیزه ندارید و یا می ترسید که به خودتان آسیب برسانید. شاید بر این باور هستید که باید حتما ورزشی سخت انجام دهید در غیر این صورت ورزش شما مفید نمی باشد.

هر طرفی که درباره ورزش دارید باید به این نکته توجه کنید که ورزش به معنی حرکت داشتن می باشد. این که چه در خیابان بدوید یا در ماراتن شرکت کنید به معنای ورزش کردن می باشد، در واقع هر بار که مقداری بیشتر از آن چیزی که باید ورزش کنید و حرکت داشته باشید، به عنوان ورزش کردن محسوب می شود.

اینکه به توانید در طول روز ورزش کنید بسیار عالی و حیاتی می باشد، به این معنی است که عرق می کنید، ضربان قلبتان بالا می رود و در واقع برای تقویت بدن خود اقدامات لازم را انجام می دهید. فعالیت های متوسط و مدرنی مانند انجام دادن کارهای خانه، باغبانی و پیاده روی نیز می تواند در شما تغییر ایجاد کند.

بیشتر بدانید: راه هایی ساده برای زندگی سالم

مزایای تحرک داشتن بیشتر

نکته ای بسیار جالب و حائز اهمیت این می باشد که تنها چند دقیقه تحرک بیشتر در روز می تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد که ممکن است بسیاری از افراد از آن آگاهی نداشته باشند.

چند نمونه از مزایا و فواید داشتن تحرک بیشتر:

خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت را کاهش می دهد

استحکام و مقاومت مفاصل را افزایش می دهد

دامنه تحرکات و حرکت های شما را افزایش داده و بهبود می بخشد

انعطاف پذیری بدن شما را افزایش می دهد

توده استخوانی شما را افزایش می دهد

از پوکی استخوان و شکستگی جلوگیری می کند

روحیه را بهبود می بخشد و علائم اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد

عزت نفس را تقویت می کند

حافظه را در افراد مسن بهبود می بخشد

استرس را کاهش می دهد

حتی اگر بخواهید تغییرات کوچک و کاهش وزن کمتری داشته باشید، می توانید فواید آن را بسیار شگفت آور ببینید.

زندگی سالم

راه های بسیار ساده برای داشتن تحرک بیشتر برای داشتن زندگی سالم

می توانید با داشتن کمی تحرک و فعالیت بیشتر در زندگی خود روند اسلم سازی را آغاز کنید. اگر برای یک برنامه سنگین آماده نیستید، از تغییرات کوچک آغاز کنید. هر مقدار کمی فعالیت باعث حساب می شود و باعث سوزاندن کالری در بدن می شود.

تلویزیون و لپ تاپ خود را خاموش کنید

هفته ای یکبار تلویزیون و رایانه شخصی خود را خاموش کنید و زمان بیشتری را با خانواده خود  سپری کنید. بازی کنید، پیاده روی کنید، تقریبا هرکاری که دارای فعالیت بیشتر باشد و به شما کمک کند که تحرک داشته باشید بسیار مفید است.

بیشتر بدانید: با تغییر سبک زندگی بوی بد دهان را از بین ببرید

بیشتر راه بروید

به دنبال راه های کوچک برای پیاده روی بیشتر باشید.هنگامی که در حال مطالعه نامه، مجله یا قسمتی از کتاب خود هستید، می توانید قدم بزنید. همچنین می توانید قبل از آماده شدن برای رفتن به سرکار، روی تردمیل خود راه بروید.

برای داشتن زندگی سالم برخی از کارهای خانه را انجام دهید

می توانید برف های باریده شده روی پشت بام خانه خود را تمیز کنید، در باغچه به فعالیت مشغول شوید، برگ های ریخته شده در حیاط خانه خود را تمیز کنید، خانه را جارو کنید. این فعالیت ها شاید به ظاهر مانند یک ورزش جدی نباشد اما می تواند بسیار مفید باشند و تحرک بدن شما را افزایش دهند.

در حالی که صحبت می کنید قدم بزنید

زمانی که با تلفن صحبت می کنید، راه بروید و یا هنگامی که مشغول انجام دادن کارهای مورد علاقه خود هستید شروع به قدم زدن کنید. لیستی از فعالیت های بدنی خود را در یک روز معمولی تهیه کنید. اگر بخش عمده ای از وقت شما در نشستن سپری می شود شروع به نوشتن لیستی جدید کنید. لیست دیگری از کارهایی که می توانید در حین راه رفتن انجام دهید را آماده کنید تا تحرک خود را افزایش دهید. هر یک ساعت از جای خود بلند شوید، راه بروید، از پله ها بالا و پایین بروید و کششی به بدن خود بدهید.

زندگی سالم

داشتن رژیم غذایی سالم برای زندگی سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم بخش دیگری از یک سبک زندگی سالم است. رژیم غذایی سالم نه تنها میتواند به مدیریت وزن کمک کند بلکه می تواند سلامت و کیفیت زندگی شما را نسبت به سنتان بالا ببرد.شما این واقعیت را می دانید که باید در رژيم غذایی خود میوه و سبزیجات فراوانی قرار دهید و غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید. اما به خاطر داشته باشید که یک رژیم غذایی سخت می تواند شما را نسبت به مواد غذایی مضر هریس تر کند، پس تا آنجا که می توانید این تغییرات را کم کم در بدن خود ایجاد کنید. روش هایی دیگر دنبال روی از روش هایی کوچک برای ایجاد تغییر در زندگی غذایی می باشد. چند نمونه از تغییر نحوه غذا خوردن به روش زیر است:

بیشتر بدانید: کاهش ۵۰ درصدی ابتلا به دیابت بارداری با سبک زندگی سالم

میوه بیشتری بخورید

سعی کنید میوه ها را به غلات، سالاد، شام و یا دسر خود اضافه کنید. میوه یک میان وعده عالی برای بعد از کار و مدرسه می باشد. همچنین تا آنجا که می توانید از سبزیجات نیز استفاده کنید. آن ها را به هر قسمتی از غذای خود اضافه کنید. مثلا یک گوجه فرنگی به سالاد خود اضافه کنید، به پیتزای خود فلفل اضافه کنید، در سس ماکارونی خود فلفل بریزید. سبزیجات از قبل بریده شده، کنسرو شده یا یخ زده را برای میان وعده های سریع آماده کنید.

یک سالاد سالم به وعده غذایی خود اضافه کنید

اگر از سس های بسیار چرب استفاده می کنید سعی کنید از موارد کم چرب تر استفاده کنید تا به صورت اتوماتیک میزان کالری کمتری استفاده کنید.

برای داشتن یک زندگی سالم لبنیات کم چرب و بدون چربی استفاده کنید

استفاده از شیر و ماست کم چرب نیز یکی دیگر از راه های مصرف کالری کمتر می باشد. این روش احتیاج به تغییری بزرگ در رژیم غذایی شما ندارد.

بعضی از مواد غذایی را با بعضی دیگر جایگزین کنید

برخی از تغییرات و جایگزینی ها را در رژیم غذایی خود انجام دهید. لیستی از مواد غذایی که مصرف می کنید را یادداشت کنید، محتوای غذایی آن ها را بخوانید و سری بعدی در فروشگاه های مواد غذایی سعی کنید از نوع کم کالری استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که داشتن سبک زندگی سالم به معنای تغییرات بسیار شدید نیست. ایجاد تغییراتی هر چند کوچک نیز می تواند سبک زندگی شما را آهسته تغییر دهد. تنها کافی است که به یک قانون پایبند باشید و هر روز از آن پیروی کنید. تغییرات کوچک می توانند زندگی شما را دگرگون کنند.

بیشتر بدانید: مهم ترین فاکتور های یک سبک زندگی سالم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ