آیا خوردن غذاهای سالم به پرخوری می‌انجامد؟

مهرناز زاوه
اخیرا طی تحقیقی محققان دریافته‌اند که وقتی به این نتیجه می‌رسیم که غذایی سالم بوده و برای ما مفید است، از آن غذا بیشتر می‌خوریم چون فکر می‌کنیم خاصیت اشباع کنندگی آنها نسبت به غذاهای ناسالم کمتر است.

اخیرا طی تحقیقی محققان دریافته‌اند که وقتی به این نتیجه می‌رسیم که غذایی سالم بوده و برای ما مفید است، از آن غذا بیشتر می‌خوریم چون فکر می‌کنیم خاصیت اشباع کنندگی آنها نسبت به غذاهای ناسالم کمتر است. آنها در این زمینه، سه آزمایش را بر روی سه گروه از شرکت کنندگان انجام دادند.
نخست این تیم از ۵۰ نفر از دانشجویان دوره‌ی لیسانس خواستند تا تست انجمن ضمنی را انجام دهند که برای ارزیابی این مسئله بود که آیا دانشجویان معتقدند غذاهای سالم نسبت به غذاهای ناسالم خاصیت اشباع کنندگی کمتری دارد یا نه.
در مرحله‌ی بعد، محققان از ۴۰ دانشجوی فارغ‌التحصیل خواستند تا کلوچه بخورند؛ یک کلوچه حاوی اطلاعات غذایی بود که نشان می‌داد این کلوچه، غذایی ناسالم و غیرمغذی است در شرایطی که سایر کلوچه‌ها در قالب گزینه‌های سالمی مشخص شده بودند. بعد از مصرف کلوچه، از شرکت کنندگان خواسته شد تا میزان گرسنگی خود را اعلام کنند.
در سومین تجربه‌ی «دنیای واقعی»، ۶۲ دانشجوی دوره لیسانس شرکت داشتند و تیم تحقیقاتی این مسئله را ارزیابی کرد که تصویرسازی غذایی چگونه بر میزان غذایی که شرکت کنندگان سفارش می‌دادند در هنگام دیدن یک فیلم کوتاه تأثیر گذاشته و چگونه این تصویرسازی بر میزان غذایی که حین فیلم می‌خورد اثر دارد.
در تجربه‌ی کلوچه، محققان دریافتند شرکت کنندگانی که کلوچه‌های سالم مصرف کردند، در مقایسه با شرکت کنندگانی که کلوچه‌هایی خوردند که جزو گزینه ‌های ناسالم بود احساس گرسنگی بیشتری داشتند.
در تجربه‌ی دنیای واقعی، محققان دریافتند شرکت کنندگانی که میزان بیشتری غذا را پیش از دیدن فیلم سفارش دادند، زمانی که آن را به عنوان گزینه‌ی سالمی تصویرسازی کرده بودند حین فیلم غذای بیشتری خوردند، در مقایسه با غذایی که جزو گزینه‌های ناسالم بود.
(منبع: shape)

برای رژیم غذایی سالم چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ