راهکارهای پیشگیری از بیمار شدن و افزایش سلامتی بدن

alikarimi55
معمولاً همه افراد ممکن است این شرایط را تجربه کرده باشند که، چند روز قبل از یک رویداد بزرگ دچار سرماخوردگی یا ویروس شده باشند. برای بعضی از افراد بیمار بودن روش زندگی آنها است و روزهایی که از احساس خوبی برخوردار باشند، بسیار اندک است. خلاص شدن از شر عطسه و سردرد ممکن است […]

معمولاً همه افراد ممکن است این شرایط را تجربه کرده باشند که، چند روز قبل از یک رویداد بزرگ دچار سرماخوردگی یا ویروس شده باشند. برای بعضی از افراد بیمار بودن روش زندگی آنها است و روزهایی که از احساس خوبی برخوردار باشند، بسیار اندک است. خلاص شدن از شر عطسه و سردرد ممکن است برای آنها مانند یک رویا باشد. اما این اتفاق می تواند رخ دهد. با این حال ابتدا باید بدانید که چه چیزی شما را بیمار می کند.

نقش تغذیه در سلامتی یا بیمار شدن

مصرف یک سیب در روز، شما را از رفتن به پزشک دور نگه می دارد. این یک جمله ساده است که حقیقت دارد. اگر شما یک رژیم غذایی مناسب و متعادل را دنبال نکنید، بدن شما نمی تواند به بهترین وجه، عملکرد خود را انجام دهد. رژیم غذایی ضعیف همچنین خطر ابتلا به بیماری‌ های مختلف را افزایش می‌دهد. تغذیه خوب و دریافت مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز، بسیار ضروری است. گروه های سنی مختلف نیازهای غذایی متفاوتی دارند. اما قانون های زیر برای همه افراد در رده های سنی مختلف ضروری است:

  • روزانه انواع میوه و سبزیجات را میل کنید
  • پروتئین های فاقد چربی را به پروتئین های حاوی چربی برتری دهید
  • مصرف چربی ها، سدیم و قندها را محدود کنید
  • تا می توانید غلات کامل بخورید

ویتامین D

اگر شما به طور معمول بیمار می شوید، ممکن است مصرف ویتامین D برای شما مفید باشد. مطالعات نشان می دهند که مکمل های ویتامین D ممکن است خطر ابتلای افراد به عفونت حاد دستگاه تنفسی را کاهش دهد. کمبود ویتامین D با سیستم ایمنی ضعیف بدن در ارتباط است. شما می توانید مصرف ویتامین دی را از طریق غذاهایی مانند ماهی چرب، زرده تخم مرغ و قارچ افزایش دهید. همچنین قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب به مدت 10 الی 15 دقیقه در طول روز، روش دیگری برای افزایش ویتامین D بدن است.

بیشتر بدانید: درد این قسمت های بدن نشانه ی بیماری قلبی است

بدن خود را از کم آبی دور نگه دارید تا بیمار نشوید

عملکرد هر بافت و اندامی در بدن، به آب بستگی دارد. این ماده به انتقال مواد مغذی و مواد معدنی به سلول ها شما کمک می کند. علاوه بر این، دهان، بینی و گلو را مرطوب نگه می دارد. این به جلوگیری از ابتلا به بیماری ها کمک می کند. کمبود آب زمانی رخ می دهد که مایعات از دست رفته به طور مناسب جایگزین نشوند. تشخیص کمبود خفیف تا متوسط آب بدن گاهی اوقات ممکن است دشوار باشد. اما این می‌تواند شما را بیمار کند. علائم کمبود خفیف تا متوسط آب بدن را می توان در درد عمومی بدن، خستگی، سردرد و یبوست جستجو کرد. کمبود حاد و مزمن آب بدن می تواند خطرناک باشد. علائم کمبود آب بدن عبارتند از:

  • تشنگی شدید
  • چشم های گود رفته
  • سردرد
  • فشار خون پایین یا افت فشار خون
  • ضربان سریع قلب
  • سردرگمی یا بی حالی

کمبود خواب

افرادی که در طول شبانه روز خواب کافی ندارند، بیشتر بیمار می شوند. سیستم ایمنی بدن شما هنگام خواب، سیتوکین ها را آزاد می کند. سیتوکین ها، پیام دهنده های پروتئینی هستند که با التهاب و بیماری مبارزه می کنند. بدن شما در حالت بیماری یا استرس، به مقدار بیشتری از این پروتئین ها احتیاج دارد. اگر خواب شما به اندازه کافی نباشد، بدن شما نمی تواند مقادیر کافی پروتئین های محافظتی تولید کند. این توانایی طبیعی بدن شما را در مقابله با عفونت ها و ویروس ها کاهش می دهد. محرومیت از خواب کافی به مدت طولانی، می تواند خطرات زیر را در شما افزایش دهد:

  • چاقی
  • بیماری قلبی
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • دیابت

بیشتر بزرگسالان در طول روز به 7 تا 8 ساعت خواب احتیاج دارند. همچنین نوجوانان و کودکان به 10 ساعت خواب روزانه نیاز دارد.

بیشتر بدانید: آب بدن چه ارتباطی با بیماریهای مفصلی دارد؟!

دست های کثیف باعث بیمار شدنتان می شود

دستان شما در طول روز، با بسیاری از میکروب ها در تماس است. وقتی دستان خود را به طور مرتب نمی شوید و آن ها را با صورت، لب ها یا غذای خود تماس می دهید، این می تواند بیماری ها را در شما گسترش دهد. برای جلوگیری از این امر، به راحتی می توانید دست های خود را با آب و صابون ضد باکتریایی، به مدت 20 ثانیه بشویید. این به شما کمک می کند که سالم بمانید و از باکتری های بیماری زا دوری کنید. زمانی که آب و صابون در دسترس نباشد، می توانید از ضد عفونی کننده های دستی حاوی الکل استفاده کنید.

سلامت بد دهان

دهان شما پنجره‌ای برای سلامتی شما است. همچنین دهان شما یک پناهگاه امن برای باکتری های خوب و بد می باشد. زمانی که شما بیمار نیستید، سیستم دفاع طبیعی بدن به حفظ سلامت دهان و دندان شما کمک می کند. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به صورت روزانه، میزان باکتری های خطرناک را کنترل می کند. اما زمانی که باکتری های مضر از کنترل خارج شوند، این می تواند شما را بیمار کند. این باعث ایجاد التهاب و مشکلات در سایر قسمت‌های بدن می شود. سلامت ضعیف دهان با شرایط سلامتی زیر در ارتباط است:

  • بیماری قلبی
  • سکته مغزی
  • تولد زودرس
  • وزن کم هنگام تولد
  • اندوکاردیت یا عفونت در پوشش داخلی قلب

برای تقویت دندان ها و لثه های سالم، حداقل دو بار در روز، به ویژه پس از غذا، مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

بیشتر بدانید: 10خوراکی برای پاکسازی رگ های بدن (جلوگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی!)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ