با عوارض پایین بودن هورمون تستوسترون آشنا شوید

alikarimi55
هورمون تستوسترون، هورمونی است که توسط بدن انسان تولید می شود. این ماده عمدتا در مردان توسط بیضه ها ایجاد می شود. پایین بودن هورمون تستوسترون بر ظاهر و رشد جنسی یک مرد تاثیر گذار می باشد. این امر باعث تحریک تولید اسپرم و همچنین گرایش جنسی می شود. هورمون تستوسترون همچنین به ایجاد توده […]

هورمون تستوسترون، هورمونی است که توسط بدن انسان تولید می شود. این ماده عمدتا در مردان توسط بیضه ها ایجاد می شود. پایین بودن هورمون تستوسترون بر ظاهر و رشد جنسی یک مرد تاثیر گذار می باشد. این امر باعث تحریک تولید اسپرم و همچنین گرایش جنسی می شود.

هورمون تستوسترون همچنین به ایجاد توده عضلانی و استخوانی کمک می کند. تولید تستوسترون به طور معمول با افزایش سن کاهش می یابد. اگر میزان تستوسترون بیش از حد لازم کاهش یابد، مردان می توانند طیف وسیعی از علائم را تجربه کنند.

برخی از علائم و عوارض پایین بودن تستوسترون

بر اساس گزارشات سازمان غذا و دارو، دامنه طبیعی تستوسترون بین 300 تا 1000 نانو گرم در دسی لیتر است. علائم تستوسترون پایین اغلب نامحسوس هستند. در این مطلب به برخی از علائم پایین بودن تستوسترون اشاره شده است.

میل جنسی کم

تستوسترون، نقش اساسی را در میل جنسی در مردان دارد. برخی از مردان ممکن است در سن بالا افت فعالیت جنسی را تجربه کنند. با این حال فردی که دارای تستوسترون پایین است، احتمالاً افت شدیدتری در تمایل به برقراری رابطه جنسی را تجربه خواهد کرد.

مشکل در نعوظ به خاطر پایین بودن هورمون تستوسترون

در حالی که تستوسترون تحریک جنسی انسان است، در دستیابی و حفظ نعوظ نیز دخالت دارد. تستوسترون به تنهایی سبب نعوظ نمی شود، اما گیرنده های موجود در مغز را برای تولید اکسید نیتریک تحریک می کند. اکسید نیتریک یک مولکول است که به ایجاد یک سری از واکنش های شیمیایی لازم برای ایجاد نعوظ کمک می کند.

هنگامی که سطح تستوسترون خیلی پایین باشد، ممکن است یک مرد در رسیدن به نعوظ قبل از رابطه جنسی یا داشتن نعوظ خود به خود دچار مشکل شود.

بیشتر بخوانید: روش های درمان اختلال نعوظ

گاهی اوقات مشکلات بهداشتی دیگری در ایجاد مشکلات نعوظ نقش دارند. این مشکلات می تواند شامل موارد زیر باشند:

  • دیابت
  • مشکلات تیروئید
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • مصرف الکل
  • افسردگی
  • استرس
  • اضطراب

حجم کم مایع منی به علت پایین بودن هورمون تستوسترون

تستوسترون در تولید مایع منی نقش دارد. مایع معنی یک مایع شیری است که به تحرک اسپرم کمک می کند. مردان مبتلا به تستوسترون پایین، اغلب در زمان انزال متوجه کاهش حجم مایع منی خود می شوند.

ریزش مو

تستوسترون در چندین عملکرد بدن از جمله رشد مو نقش دارد. در حالی که عنصر وراثت در ریزش مو موثر است، اما احتمالا مردان مبتلا به کلسترول پایین، دچار ریزش موی بدن و موهای خود شوند.

بیشتر بخوانید: راهکاره های عالی برای جلوگیری از ریزش مو

خستگی

مردان مبتلا به تستوسترون پایین خستگی شدید و کاهش سطح انرژی را معمولا گزارش می دهند. اگر علی رغم خوابیدن زیاد، دچار خستگی هستید یا انگیزه‌ای برای ورزش کردن ندارید، ممکن است سطح تستوسترون شما پایین باشد.

از دست دادن توده عضلانی به علت پایین بودن هورمون تستوسترون

از آنجا که تستوسترون در ساخت عضله مردان نقش دارد، مردان با سطح تستوسترون پایین متوجه کاهش حجم عضلات خود می شوند. مطالعات نشان می دهد که تستوسترون بر توده عضلانی تاثیر می گذارد. اما لزوماً بر قدرت و عملکرد آن موثر نیست.

افزایش چربی بدن

مردان با تستوسترون پایین ممکن است افزایش چربی بدن را تجربه کنند. به ویژه سطح تستوسترون پایین سبب ژنیکوماستی یا بزرگ شدن بافت پستان می شود. تصور می شود که این اثر به دلیل عدم تعادل بین تستوسترون و استروژن در مردان رخ می دهد.

پایین بودن هورمون تستوسترون با کاهش توده استخوانی

پوکی استخوان یا نازک شدن توده استخوانی، شرایطی است که اغلب با خانمها در ارتباط است. با این حال مردان با تستوسترون پایین نیز ممکن است پوکی استخوان را تجربه کنند. تستوسترون به تولید و تقویت استخوان کمک می کند. بنابراین مردان با تستوسترون پایین به ویژه مردان مسن، حجم استخوان کمتری دارند و بیشتر در معرض شکستگی استخوان هستند.

تغییرات در خلق و خوی

مردان با تستوسترون پایین ممکن است در خلق و خوی خود تغییراتی را تجربه کنند. از آنجا که تستوسترون بر بسیاری از فرایندهای بدنی تاثیر می گذارد، می تواند بر خلق و خوی و ظرفیت ذهنی نیز تاثیر گذار باشد. مطالعات نشان می دهد که احتمال ابتلای مردان با تستوسترون پایین به افسردگی، تحریک پذیری یا عدم تمرکز بیشتر است.

تاثیرات بر روی حافظه

سطح تستوسترون و همچنین عملکرد های شناختی، به ویژه حافظه، با افزایش سن کاهش می یابد. در نتیجه پزشکان این تئوری را تایید کرده اند که کاهش تستوسترون در حافظه آسیب دیده نقش دارد.

افزایش خطر کم خونی با پایین بودن هورمون تستوسترون

پزشکان بر این باورند که تستوسترون پایین با افزایش خطر کم خونی در ارتباط است. زمانی که محققان ژل تستوسترون را به مردان کم خون که تستوسترون پایینی نیز داشتند، تزریق کردند، پیشرفت‌هایی در کم خونی آنها مشاهده کردند. برخی از علائم کم خونی می تواند شامل مشکلات تمرکز، سرگیجه، گرفتگی ساق پا، مشکلات خوابیدن و ضربان غیر طبیعی قلب باشد.

اندازه بیضه های کوچکتر

سطح تستوسترون پایین در بدن می تواند به بیضه های کوچکتر از حد معمول منجر شود. بدن برای ایجاد آلت تناسلی و بیضه، به تستوسترون احتیاج دارد. در نتیجه سطح پایین آن می تواند در آلت تناسلی کوچک و یا بیضه های کوچکتر از حد معمول نقش داشته باشد.

کلام آخر

برخلاف زنان که در یائسگی افت سریع سطح هورمون را تجربه می‌کنند، مردان با گذشت زمان کاهش تدریجی سطح تستسترون را خواهند داشت. هر چه سن مرد بالاتر باشد، احتمال ابتلای او به پایین بودن سطح تستوسترون بیشتر است. مردان با سطح تستوسترون زیر 300 نانوگرم در دسی لیتر، ممکن است برخی از علائم تستوسترون پایین را تجربه کنند. پزشک شما می تواند آزمایش خون را توصیه کند و در صورت لزوم درمان را شروع کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ