عوامل خطرزای ابتلا به بیماری سرماخوردگی

alikarimi55
بر خلاف آنچه که به بسیاری از کودکان گفته می شود، موهای مرطوب نمی توانند باعث ایجاد بیماری سرماخوردگی شوند. در واقع سرماخوردگی ناشی از ویروس های سرماخوردگی هستند. بیش از 200 ویروس وجود دارند که می توانند باعث ایجاد سرماخوردگی شود. برخی از عوامل خطرزا، می توانند احتمال ابتلا به ویروس سرماخوردگی و بیمار […]

بیماری سرماخوردگی

بر خلاف آنچه که به بسیاری از کودکان گفته می شود، موهای مرطوب نمی توانند باعث ایجاد بیماری سرماخوردگی شوند. در واقع سرماخوردگی ناشی از ویروس های سرماخوردگی هستند. بیش از 200 ویروس وجود دارند که می توانند باعث ایجاد سرماخوردگی شود. برخی از عوامل خطرزا، می توانند احتمال ابتلا به ویروس سرماخوردگی و بیمار شدن را افزایش دهند. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • فصل
  • سن
  • کمبود خواب
  • استرس
  • سیگار کشیدن

در حالی که کنترل کردن برخی از عوامل خطرزا سخت است، اما برخی دیگر می توانند مدیریت شوند. لازم است که شما بیاموزید چگونه احتمال ابتلا به سرماخوردگی و انتقال آن به دیگران را کاهش دهید.

بیشتر بدانید: علائم و نشانه های سرماخوردگی در نوزادان که لازم است بدانید

نقش فصل ها در ابتلا به سرماخوردگی

فصل ها در ایجاد بیماری سرماخوردگی نقش دارند. ویروس سرماخوردگی در ماه هایی که هوا سرد است، مانند پاییز و زمستان و فصول بارانی، بیشتر دیده می شود. در طول این فصول، احتمالاً شما زمان بیشتری را در خانه می گذرانید. این باعث نزدیکی شما با افراد دیگر می شود. در نتیجه خطر ابتلا به ویروس سرماخوردگی و انتقال آن به دیگران بالا می رود. برای کاهش خطر ابتلا به بیماری یا انتقال آن به دیگران، لازم است بهداشت فردی را به خوبی رعایت کنید.

برای این کار دستان خود را مرتب بشویید. همچنین با استفاده از یک دستمال، دهان و بینی خود را هنگام سرفه یا عطسه بپوشانید. همچنین شرایط جوی خاص و شرایط فصلی نیز می توانند علائم سرماخوردگی را بدتر کنند. به عنوان مثال، هوای خشک می تواند غشاهای مخاطی بینی و گلوی شما را خشک کند. این می‌تواند آبریزش بینی و گلو درد را تشدید کند. برای اضافه کردن رطوبت به هوای خانه یا محل کار خود، از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید. برای جلوگیری از انتشار باکتری ها، قارچ ها و مواد تحریک کننده، به طور دستگاه رطوبت ساز را تمیز کنید.

بیشتر بدانید: درمان های سرماخوردگی و آلرژی

سن شما می تواند یک عامل خطرزا باشد

احتمال ابتلای کودکان زیر 6 سال به سرماخوردگی بیشتر است. این به این دلیل است که سیستم ایمنی بدن آنها هنوز کامل نشده و در برابر بسیاری از ویروس ها مقاومت ندارد. کودکان خردسال تمایل دارند با بچه های دیگر که احتمالاً حامل ویروس هستند، در تماس باشند. هم چنین آن ها ممکن است دستان خود را به طور مرتب نشویند یا هنگام سرفه و یا عطسه دهان و بینی خود را نپوشانند. در نتیجه ویروس های سرماخوردگی به راحتی در بین کودکان خردسال منتشر می شوند. برای کاهش خطر ابتلای کودکان به سرماخوردگی، آموزش های زیر را به آنها بیاموزید:

  • به آنها بیاموزید که دستان خود را مرتباً با آب و صابون بشویند
  • از به اشتراک گذاشتن غذا، نوشیدنی و ظروف غذاخوری خود، خودداری کنند
  • در هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را بپوشانند

بیماری سرماخوردگی

کمبود خواب عامل بیماری سرماخوردگی

کمبود خواب می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن شما که سیستم دفاعی طبیعی بدن شما است، تأثیر منفی بگذارد. خواب ناکافی احتمال ابتلا به سرماخوردگی و همچنین سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. برای سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن، سعی کنید روزانه به مقدار کافی بخوابید. بر اساس گزارشات کلینیک مایو، بیشتر بزرگسالان روزانه به 7 تا 8 ساعت خواب مفید و باکیفیت نیاز دارند. نوجوانان به 9 تا 10 ساعت و کودکان به 10 ساعت یا بیشتر از آن احتیاج دارند.

استرس روانی

به گفته محققان، استرس روانی همچنین خطر ابتلا به بیماری سرماخوردگی را افزایش می‌دهد. آنها بر این باورند که این امر بر نحوه عملکرد هورمون استرس کورتیزول تاثیر می گذارد. این هورمون التهاب را در بدن شما تنظیم می‌کند. زمانی که تحت استرس هستید، کورتیزول ممکن است در خنثی کردن واکنش التهابی بدن نسبت به ویروس سرماخوردگی، دچار مشکل شود. این ممکن است باعث ایجاد علائم سرماخوردگی شود. برای به حداقل رساندن استرس موارد زیر را انجام دهید:

  • شرایط استرس زا را شناسایی کنید و از موقعیت هایی که باعث استرس شما می شوند دوری کنید
  • تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق، تایچی، یوگا یا مدیتیشن را تمرین کنید
  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، مرتب ورزش کنید و به اندازه کافی بخوابید

بیشتر بدانید: آیا سرکه سیب برای درمان سرماخوردگی مفید است؟

استعمال دخانیات می تواند عامل خطر زای بیماری سرماخوردگی باشد

سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را مختل می کند. این خطر ابتلا به سرماخوردگی و ویروس‌های دیگر را افزایش می دهد. استنشاق دود دخانیات همچنین شما را در معرض مواد شیمیایی سمی قرار می دهد. این موارد می توانند گلو را تحریک کنند. علائم سرماخوردگی در صورت کشیدن سیگار، می تواند بدتر شود. اگر سیگار می کشید، برای ترک آن اقدام کنید. شما می توانید در مورد ابزارها و برنامه های ترک سیگار، با پزشک مشورت کنید. آنها ممکن است داروهای تجویز شده، درمان جایگزینی نیکوتین، مشاوره یا راهکارهای دیگر را برای کمک به ترک سیگار در شما توصیه کنند.

بیماری سرماخوردگی

سخن آخر

عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند خطر ابتلا به سرماخوردگی و انتقال آن به دیگران را افزایش دهند. خوشبختانه شما می توانید برای مدیریت عوامل خطر زا اقدام کنید و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهید. برای این کار، لازم است که بهداشت فردی را رعایت کنید. به اندازه کافی بخوابید. برای به حداقل رساندن استرس گام بردارید. از سیگار کشیدن یا استنشاق دود سیگار خودداری کنید. در صورت ابتلا به سرماخوردگی، به بدن خود فرصت دهید تا التیام یابد و همچنین از انتقال ویروس به افراد دیگر خودداری شود.

بیشتر بدانید: چگونه می توان از سرماخوردگی در زمستان جلوگیری کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ