التهاب حنجره یا لارنژیت چیست؟ + عوامل و درمان خانگی آن

alikarimi55
لارنژیت، التهاب حنجره و تارهای صوتی است. این بيماري اغلب در هنگام عفونت تنفسی – مانند سرماخوردگی – یا هنگامی که حنجره بسیار تحریک می شود، رخ می دهد. نشانه اصلی لارنژیت، گرفتگی صدا است که می تواند برای چند هفته به طول انجامد و سپس مزمن شود. در اینجا نحوه ابتلا به لارنژیت، نحوه […]

لارنژیت، التهاب حنجره و تارهای صوتی است. این بيماري اغلب در هنگام عفونت تنفسی – مانند سرماخوردگی – یا هنگامی که حنجره بسیار تحریک می شود، رخ می دهد. نشانه اصلی لارنژیت، گرفتگی صدا است که می تواند برای چند هفته به طول انجامد و سپس مزمن شود. در اینجا نحوه ابتلا به لارنژیت، نحوه تشخیص آن و نحوه درمان آن را می توانید بخوانید.

التهاب حنجره

مرور کوتاه بر التهاب حنجره

علل: عفونت با ویروس هایا باکتری ها، تارهای صوتی صاف، وجود تحریک کننده هادر هوایی که تنفس می کنیم، آلرژی، سوزش سر دل مزمن (ریفلاکس)، خمیدگی جداره بینی، سینوزیت

علائم: گرفتگی صدا، از دست دادن صدا، گلو درد، مشکل در بلع، سرفه خلطی، تصفیه مکرر گلو

درمان: محافظت از صدا، عدم مصرف غذای داغ یا تند، سیگار کشیدن، الکل، استنشاق، مصرف آنتی بیوتیک هافقط در صورت عفونت باکتریایی.

تشخیص: براساس علائم معمولی، با استفاده از لارنگوسکوپ (حنجره بین) توسط پزشک گوش، حلق و بینی، تعیین آزمایشگاهی عوامل بیماری زا.

پیش آگهی: فرم حاد معمولاً به سرعت خود به خود بهبود می یابد، فرم مزمن می تواند دوباره و دوباره عود کند، احتمالاً تغییر در غشاهای مخاطی به شکل پولیپ، افزایش یا خشک شدن غدد مخاطی ایجاد می شود.

علل التهاب حنجره

لارنژیت دلایل مختلفی دارد:

ویروس هاو باکتری ها

بیشتر دلیل آن آلوده شدن دستگاه تنفسی توسط ویروس است. عوامل بیماریزای احتمالی به عنوان مثال ویروس های پاراآنفلوآنزا و آنفولانزا (از انواع ویروسهای آنفلوانزا)، راینو ویروس (از انواع ویروسهای سرماخوردگی) و آدنو ویروس هاهستند. علاوه بر این، باکتری ها، به ویژه استرپتوکوکها، متعاقباً می توانند روی غشاهای مخاطی موردتهاجم مستقر شوند.

تارهای صوتی تحت تنش زیاد

افرادی مانند خواننده هایا معلمین که فشار بیشتری روی صدای خود وارد می کنند، اغلب دچار لارنژیت می شوند. دستگاه صوتی سپس تحریک شده و دچار تغییر شکل می شود.

تنفس هوای آزار دهنده

حتی افرادی که غالبا هوای خشک، گرد و غبار، دودهای شیمیایی و یا آلایندههای تحریک کننده مانند دود سیگار را استنشاق می کنند، سریعاً دچار لارنژیت می شوند.

آلرژی

سایر بیماری ها همچنین می توانند باعث لارنژیت شوند. به عنوان مثال، اگر به دلیل حساسیت دچار پرخونی مزمن بینی شده اید و تقریباً به طور انحصاری از طریق دهان نفس می کشید، می تواند منجر به التهاب گلو و حنجره شود. این مورد برای سینوزیت مزمن نیز صدق می کند.

خمیدگی جداره بینی

همچنین یکی از خمیدگی جداره بینی، تنفس را مشکل تر می کند. بنابراین می تواند باعث بروز لارنژیت شود.

سوزش سر دل مزمن (بیماری رفلاکس یا ترش کردن)

در افراد مبتلا به بیماری رفلاکس، مایعات معده به طور مکرر وارد مری می شود که این همچنین می تواند باعث التهاب حنجره شود.

التهاب حنجره

آیا این بیماری مسری است؟

اگر عامل لارنژیت عفونت با ویروس هاو یا باکتری هاباشد، می تواند کاملاً مسری باشد. به عنوان مثال ویروس های آنفلوانزا به صورت قطرات ریز در هنگام صحبت یا سرفه بیرون می آیند و دوباره توسط افراد دیگر استنشاق می شوند.

با این حال، اگر آلوده شوید، منجر به سرماخوردگی یا گرفتن آنفولانزا خواهد شد، بدون آنکه به حنجره سرایت کند. اینکه چقدر لارنژیت مسری و چه اندازه شدید و چه مدت مسری می باشد، وابسته به عامل بیماری زا می باشد.

پزشکان بسته به مدت زمان ابتلا، یکی از دو شکل لارنژیت زیر را تشخیص می دهند:

لارنژیت حاد

لارنژیت حاد معمولاً در اثر عفونت با ویروس یا باکتری ایجاد می شود. افراد مبتلا معمولاً برای چند روز بیمار می شوند، گلودرد دارند، سرفه می کنند و مهمتر از همه خرخر و گرفتگی صداست؛ گاهی اوقات صدا دیگر به هیچ وجه بیرون نمی اید. به طور معمول لارنژیت حاد بدون عواقب بهبود می یابد.

لارنژیت مزمن

لارنژیت مزمن بیش از سه هفته ادامه دارد. این بیماری می تواند از لارنژیت حاد غیرقابل درمان ایجاد شود، اما اگر ناحیه حنجره و وتارهای صوتی نیز بطور دائم کشیده و صاف شود بعضی اوقات بیماریهای دیگر (مانند بیماری ریفلاکس معده) نیز باعث لارنژیت مزمن می شوند.

علاوه بر لارنژیت طبیعی، دو شکل خاص دیگر نیز وجود دارد که به ویژه در کودکان ظاهر می شود:

خروسک کاذب (سندرم کروپ)

سندرم کروپ نام دیگری برای التهاب حنجره و نای حاد است. برای تمایز آن هااز بیماری خروسک “واقعی”، معمولاً پزشکان از آن هابا عنوان خروسک کاذب یاد می کنند. این بیماری عمدتا در کودکان بین شش ماه تا سه سال مشاهده می شود.

سندرم کروپ عمدتا با صدای خشن و گرفته، سرفه و سر و صداهای پاتولوژیکی هنگام استنشاق ظاهر می شود (خرخر تنفسی). علاوه بر لارنژیت، غشای مخاطی در کودکان آسیب دیده در ناحیه حنجره و نای نیز تورم می شود تا حدی که مجاری هوایی منقبض شده و گلو احساس می شود که بسته است. تورم شدید می تواند برای کودک مبتلا، مشکل تنفسی ایجاد کند.

التهاب اپیگلوت

بیماری دیگر و نادر، به اصطلاح اپیگلوت است. بیشتر این بیماری در کودکان بین دو تا شش سال تأثیر دارد. این یک شکل خاص از لارنژیت است که در آن، اپیگلوت که در قسمت ورودی حنجره قرار دارد، ملتهب است.

در اپیگلوتیت، اپيگلوت وحنجره به میزان قابل توجهی متورم شده، کودک تب بالا، مشکل بلع شدید، مشکل تنفسی و “انعقادی” دارد. اپیگلوت اورژانسی است که باید فوراً توسط پزشک معالجه شود!

التهاب حنجره

علائم التهاب حنجره

علائم اصلی لارنژیت، گرفتگی صدا است: صدا کمترین توانایی مقابله با تنش وارده را دارد، صدا به شکل خراشیده تغییر می یابد (دش آوایی) یا به طور کامل از بین می رود؛ به طوری که فقط زمزمه کردن آهسته برای شخص امکان پذیر است (بی صدایی). حنجره با چین های صوتی و آکورد های صوتی مسئول تولید صدا هابرای صحبت، آواز و فریاد می باشد. اگر متورم یا اشغال شده باشد، این امر در صدا منعکس می شود.

علائم زیر مشخصه لارنژیت است:

  • گرفتگی صدا
  • تغییر صدا (دش آوایی)
  • گلو درد
  • مشکلات بلع
  • سرفه سینه
  • پاکسازی مکرر
  • احساس توده ای در گلو
  • احتمالاً تب (در لارنژیت حاد)

درمان لارنژیت

اگر لارنژیت بر پایه عفونت ویروسی باشد، فقط علائم قابل کاهش است. آنتی بیوتیک هاکمکی نمی کنند. فقط اگر باکتری های اضافی در لارنژیت دخیل باشند، پزشک آنتی بیوتیکی را تجویز می کند که بطور خاص با عوامل بیماری زا مبارزه می کند.

  • به گردنتان خیلی سخت نگیرید!

علاوه بر این، تنها آزاد نگه داشتن گردن و رها کردن مخاط حنجره در حالت استراحت مفید واقع خواهد شد. اقدامات زیر نیز می توانند مفید باشند:

  • سعی کنید تا حد امکان علی رغم مشکلات بلعیدن، به خصوص آب و چای گیاهی ولرم، بنوشید.
  • کمتر صحبت کنید
  • سیگار نکشید!
  • از هوای گرد و غبار دار و خشک دوری کنید.
  • از خوردن غذاهای داغ و تند و الکل خودداری کنید.

درمان خانگی التهاب حنجره

برخی از بیماران از داروهای خانگی برای درمان لارنژیت استفاده می کنند. برای مثال، استنشاق بخار داغ و محلول های نمکدار برای مرطوب کردن راه های هوایی می توانند کمک کننده باشند. همچنین می توانید روغن اکالیپتوس یا بابونه را به آب اضافه کنید. همچنین بسته های سیب زمینی و کوارک نیز از درمان های کلاسیک خانگی برای لارنژیت است.

 درمان لارنژیت مزمن 

لارنژیت مزمن اغلب کمتر از حاد قابل درمان است. بنابراین بسیار مهم است که کمتر صحبت کنید و به طور کلی راه های هوایی را تا حد ممکن تحریک نکنید. اگر سیگار می کشید، حتما باید آن را متوقف کنید! پزشک می تواند داروی کورتیزون تجویز کند. خاصیت ضد التهابی دارد و تورم را فروکش می کند.

گاهی اوقات لارنژیت مزمن به مشکلی در ایجاد صدا مرتبط است. در این حالت مشاوره با متخصص گفتاردرمانی می تواند مفید باشد. اگر بیماری دیگری در پشت حنجره، مانند سینوس های ملتهب مزمن یا بیماری ریفلاکس باشد، درمان آن بسیار مهم است.

معاینات و تشخیص التهاب حنجره

بیشتر افراد مبتلا به لارنژیت حاد برای علائم سرماخوردگی با پزشک مشورت می کنند. او ابتدا معاینه جسمی عمومی را انجام می دهد و به انتهای گلوی بیمار نگاه می کند تا ببیند که قرمز شده است یا لوزه ها متورم است.

در صورت مشکوک شدن به لارنژیت، پزشک در مورد علائمی مانند گلودرد، سرفه و گرفتگی سؤال می کند. ممکن است که وی شما را به متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع دهد.

معاینه حنجره با لارنگوسکوپ (حنجره نگار) برای لارنژیت

اگر بیمار به وضوح از درد در حنجره و گرفتگی صدا رنج می برد، پزشک گوش و حلق و بینی برای تشخیص از حنجره نگاه خاصی به آن می اندازد. او برای این منظور از لارنگوسکوپ استفاده می کند. لارنگوسکوپ وسیله ای کوچک و دستی است که به طور خاص برای مشاهده حنجره طراحی شده است.

پزشک می تواند حنجره و تارهای صوتی را از طریق یک آینه معاینه کند. برای كودكان یا افرادی كه دارای بازتاب دهان بند (بازتاب عق زنی) قوی هستند، پزشك از لارنگوسكوپ لوله ای انعطاف پذیر مانند لوله استفاده می كند كه از طریق بینی وارد می شود.

قرمز شدگی، سفت شدگی و چسبنده شدن

در مورد لارنژیت، لارنگوسکوپ، مخاط حنجره قرمز و سفت شده را نشان می دهد. همچنین طناب های صوتی معمولاً قرمز و متورم هستند. در مورد لارنژیت حاد، آن ها نیز اغلب با مخاط چسبناک و پوشش های سفید یا چرکی پوشانده شده اند. پزشک ممکن است یک اسمیر از بافت ملتهب برای تعیین دقیق عامل آلودگی بردارد.

معاینه برای تغییرات سلولی

همچنین از لارنگوسکوپی برای رد سایر بیماری ها مانند سل یا تومور حنجره استفاده می شود. این امر به ویژه برای افراد سیگاری بسیار مهم است. در موارد تردید، پزشک نمونه ای از بافت حنجره (نمونه بافت) می گیرد تا در آزمایشگاه تغییرات سلولی را آزمایش کند.

دوره بیماری و پیش آگهی التهاب حنجره

لارنژیت حاد معمولاً بدون عارضه است و در طی چند روز بدون عواقب بعدی بهبود می یابد. هر کسی که در این مدت به اندازه کافی مراقب خود نباشد، صحبت کند یا سیگار بکشد، احتمال انتقال خطرناک وضع حاد به شکل مزمن بیماری را بالا می برد.

حتی در صورت تشخیص و درمان به موقع، لارنژیت مزمن می تواند کاملاً دوباره برگردد. با این حال، عود نسبتا مکرر رخ می دهد. اگر لارنژیت مزمن مدت بسیار طولانی تداوم داشته باشد، مخاط حنجره می تواند به صورت دائمی تغییر کند.

گاهی اوقات تکثیر غشای مخاطی (پولیپ) شکل می گیرد. در برخی موارد، تعداد زیادی از غدد مخاطی ایجاد می شود (لارنژیت هایپرپلاستیک) یا غدد مخاطی به طور کامل از کار می افتند (لارنژیت خشک گلو).

همچنین از نظر پاتولوژیکی یک مخاط حنجره تغییر یافته و سفت شده، احتمال انحطاط سلول ها را افزایش می دهد و سرطان حنجره ایجاد می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ