12 مورد از مزایای برتر روغن آرگان برای زیبایی پوست و مو

alikarimi55
تصور کنید میوه ای چندان مغذی باشد که بزها تنها برای خوردن آن از درختان بالاروند. درون آن میوه کوچک، مغز کوچکی قرار دارد که از طریق آن می توانیم روغن آرگان را به دست بیاوریم. نسل ها است که بومیان مناطق جنگلی ارگان در مراکش این مغز ها را له می کنند و از […]

روغن آرگان

تصور کنید میوه ای چندان مغذی باشد که بزها تنها برای خوردن آن از درختان بالاروند. درون آن میوه کوچک، مغز کوچکی قرار دارد که از طریق آن می توانیم روغن آرگان را به دست بیاوریم. نسل ها است که بومیان مناطق جنگلی ارگان در مراکش این مغز ها را له می کنند و از آن روغنی با ارزش که دارای مزایای فراوانی برای پوست و مو است را استخراج کنید.

روغن آرگان معمولاً برای معالجه زخم و رفع جوش و لک و همچنین برای تغذیه پوست و مو مورد استفاده قرار می گرفت و هنوز هم به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد. این درختان رشد بسیار  آهسته ای دارند به طوری که در سال 1998 جنگل آرگان توسط یونسکو به عنوان ذخیره زیست کره شناخته شد.

خبر خوب این است که برای به دست آوردن مزایای روغن آرگان نیازی به خرید محصولات لوکس مو و مراقبت از پوست ندارید. شما می توانید تنها این روغن را خریداری کنید، و آن را در تمامی دستورالعمل های زیبایی خود قرار دهید. اگرچه روغن گرانقیمت است، اما استفاده کردن از یک یا دو قطره از این روغن برای موارد پوست و مو در طول روز کفایت می کند.

روغن آرگان چیست؟

این روغن بسیار نادر است و دارای مقادیر فراوانی از اسیدهای چرب ضروری اولئیک (امگا 9) و لینولئیک (امگا 6) است. این اسید چرب ها هر دو به پوست مستعد آکنه می کنند. همچنین مطالعات نشان می دهند معمولاً اسید لینولئیک موجود در غدد چربی کم است.

روغن آرگان حاوی حدود 35-40 درصد اسید لینولئیک و 42-48 درصد اسید اولئیک است و البته به نوع منابع آن نیز بستگی دارد. در حالی که اسید لینولئیک باعث کاهش التهاب و آکنه و افزایش رطوبت پوست می شود، اسید اولئیک می تواند نفوذپذیری پوست را بهبود بخشد و به سایر مواد کمک کند تا راحت تر در پوست نفوذ کنند.

پیشینه استفاده از روغن آرگان و فواید آن

این روغن گیاهی که از هسته درخت آرگان حاصل می شود،  تنها در مراکش یافت می شود، اما از نظر تاریخی استفاده روغن آرگان برای مزایای پوست و مو مرسوم نبوده است. مردم در سراسر جهان از مزایای روغن آرگان برای کمک به درمان عفونت های پوستی، نیش های گزاف و لک های پوستی استفاده کرده اند. امروزه، این ماده توسط زنان و مردانی مورد استفاده قرار می گیرد که به دنبال یک مرطوب کننده موثر و طبیعی برای پوست و موی خود هستند.

دلیل مزایای فراوان روغن آرگان مراکش را برای پوست و مو نمی دانید؟ اگر نگاه ساده ای به ترکیبات آن بیندازید دلیلش را خواهید فهمید. این روغن حاوی ترکیبات زیر است:

  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • آنتی اکسیدان ها
  • اسیدهای چرب امگا 6
  • اسید لینولئیک

تحقیقات نشان می دهد هنگامی که این روغن بر روی پوست اعمال شود، تغییراتی نظیرکاهش التهاب و افزایش رطوبت پوست قابل مشاهده است. در صورت استعمال خارجی این روغن، توکوفرول موجود در ویتامین E به تقویت سلول های پوست و مو، کمک می کند.

دقیقاً به همین دلیل است که شرکت های آرایشی و بهداشتی آن را در محصولات ضد پیری، مراقبت از مو و پوست جزو اولویت های خود قرار می دهند.

فواید شگفت انگیز روغن آرگان

در اینجا 12 مزیت روغن آرگان و روش هایی که می توانید از این روغن طبیعی در برنامه ی زبیایی روزانه ی خوداستفاده کنید آورده شده است.

1. مرطوب کننده ی پوست

روغن آرگان به سرعت جذب می شود و باقیمانده روغنی باقی نمی گذارد. بعد از تمیز کردن پوست با یک پاک کننده طبیعی، یک قطره واحد را در کف دست خود بریزید تا گرم شود. با حرکت دایره ای به صورت و گردن خود بمالید.

در ماه های زمستان یا در آب و هوای خشک تر، ممکن است به دو قطره از آن نیاز داشته باشید اما به یاد داشته باشید که بسیار کم مصرف است. این روغن به منظور استفاده در اطراف چشم شما ملایم و بی خطر است.

پس از استعمال یک قطره ازروغن آرگان، شروع به حرکاتی ضربه ای از دماغ تا گیجگاه خود کنید. این حرکت را چندبار انجام دهید. سپس قطره ای از روغن را زیر چشم خود زده و دوباره همان حرکات ضربه ای ملایم را انجام دهید.

ویتامین A و ویتامین E به کاهش چین و چروک های ریز کمک کرده و این منطقه لطیف را مرطوب نگه می دارند. به علاوه، یک مطالعه در سال 2015 نشان می دهد که روغن آرگان همچنین دارای اثرات ضد پیری است.

2. سفت کننده ی طبیعی پوست

سفت کردن پوست یک گام مهم در روند مراقبت از پوست است و روغن آرگان به عنوان یک سفت کننده ی طبیعی پوست عمل می کند.  این روغن به عنوان یک روغن ضد آکنه، ضد لکه های ناشی از افزایش سن وآفتاب سوختی عمل می کند و رنگ و لعاب بیشتری به پوست می بخشد.

برای درست کردن پوست خود با روغن آرگان، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

  • 1 فنجان آب جوش را روی یک کیسه چای سبز بریزید و بگذارید 7 تا 10 دقیقه درآب حل شود.
  • کیسه چای را برداشته و بگذارید تا دمای آن به دمای اتاق برسد.
  • یک یا دو قطره از روغن مورد علاقه خود را (پرتقال، لیمو یا درخت چای عالی هستند) به همراه 2-4 قطره روغن آرگان را باهم مخلوط کرده و ترکیب را در یک ظرف در بسته قرار دهید
  • صبح و شب بعد از تمیز کردن و قبل از مرطوب کردن از آن استفاده کنید.

3. لایه برداری پوست با روغن آرگان

انجام لایه برداری پوست توسط خودتان آن کار دشواری نیست و بسیار ارزان تر از محصولاتی است که می توانید در فروشگاه ها تهیه کنید.

برای تجربه فواید روغن آرگان خالص هنگام لایه برداری، کافی است تنها این کار ها را انجام دهید:

  • 1 قاشق غذاخوری شکر قهوه ای را با چند قطره آرگان در دست خود مخلوط کنید
  • به مدت دو تا چهار دقیقه با حرکت دایره ای صورت خود را مالش دهید
  • سعی کنید مناطقی که دارای آکنه و خشک هستند را بیشتر مالش دهید
  • سپس صورت خود را با آب گرم آب کشی کرده بعد به آرامی خشک کنید

لایه برداری منظم به از بین بردن سلول های مرده پوست و کاهش خطوط و چین و چروک صورت کمک می کند، همچنین چهره ای جوانتر و شاداب تری را به شما می دهد. با کمک قند قهوه ای، مواد مغذی آرگان به آسانی در پوست شما جذب می شوند.

از این لایه بردار بیشتر برای صورت خود استفاده کنید. اگر آرنج یا پاشنه پایتان خشک است کمی بیشتر مالش دهید تا پوست خشک و مرده را کامل از بین ببرید.

بیشتر بخوانید: یک لایه‌برداری طبیعی و ارزان برای شادابی پوست

4. داروی ضد آکنه

محققان ثابت کرده اند که روغن ارگان باعث کاهش سطح چربی درون غدد چربی پوست در افراد دارای پوست چرب می شود. زنانی که قبلاً هیچگاه آکنه نداشته اند، می دانند که در سنین 30 و 40 این مزاحمان ریز بوجود می آیند و درمان آن ها اغلب دشوار است.

کرم های شیمیایی می توانند گران قیمت باشند و در واقع استفاده ی دراز مدت از آن ها آسیب می رساند. اسیدهای چرب موجود در روغن آرگان برای کاهش التهاب ناشی از آکنه مفید است که این شامل لک های پوستی، عفونت ها و محل نیش ها نیز می شود. در ضمن استفاده از این روغن باعث تسکین سلول های آسیب دیده پوست می شود.

اگر از روغن آرگان به عنوان مرطوب کننده خود استفاده می کنید اما هنوز در حال مبارزه با آکنه هستید، آن را در لیست داروهای خانگی جهت رفع آکنه اضافه کنید. یک قطره در کف دست خود قرار داده و آن را به راحتی به قسمت های آکنه داربمالید. برای مبارزه با جوش های سفید، حتماً از لایه بردار بالا، به علاوه ی چند قطره روغن درخت چای استفاده کنید.

تحقیقات نشان می دهد که روغن درخت چای با داشتن محتوای آنتی اکسیدانی غنی و خاصیت ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی، می تواند فواید روغن آرگان را تکمیل کند. این دودر کنار هم، می توانند ضمن کاهش التهاب و جای زخم، در مبارزه با آکنه های سرسخت موثر واقع شوند.

روغن آرگان

5. درمان جراحات کششی پوست

روغن آرگان با بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می تواند به شما در خلاص شدن از شر جراحات کششی کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که روغن آرگان باعث بهبود خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست می شود.

2-3 قطره از روغن آرگان خالص را در کف دستان خود قرار دهید و آن را به آرامی روی شکم، باسن، ران یا هر قسمت دیگری از بدن خود که دارای مشکل است بمالید.

ویتامین A و ویتامین E علاوه بر مرطوب کردن پوست به جوانسازی آن نیز کمک می کنند و باعث می شوند جراحات کششی کمتری شکل بگیرد. اگر دارای جراحات کششی هستید، قبل از حمام با  استفاده از روغن آرگان و شکر قهوه ای مناطق آسیب دیده را ماساژ دهید، سپس آن را به خوبی بشویید و قبل از پانسمان مجدد روغن را در مناطق آسیب دیده بمالید.

6. معالجه ی سوختگی و برآمدگی های ناشی از تیغ ( شیو کردن)

برجستگی های و سوختگی های ناشی از تیغ ناراحت کننده و ناخوشایند هستند. روغن آرگان یک روش درمانی مؤثر برای تسکین پوست بعد از شیو کردن آن است، از این روش هم برای آقایان بعد از اصلاح ریش و هم برای خانم ها بعد از اصلاح پاها می توانند بهره مند شوند.

یک یا دو قطره روغن آرگان را در دستان خود قرار داده و به آرامی داخل ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید.

7. مرطوب کننده تمام بدن

همچنین می توانید از روغن آرگان به عنوان مرطوب کننده تمامی نواحی بدن خود استفاده کنید. امیدوارم شما قبلاً از یک مرطوب کننده طبیعی (مانند روغن نارگیل) بر روی بدن خود استفاده کرده و از مواد شیمیایی مضر مخفی که در اکثر لوسیون ها و مرطوب کننده ها وجود دارد، خودداری کنید.

فقط دو قطره روغن آرگان را به روغنی دیگر مانند نارگیل، زیتون، جوجوبا، بادام شیرین یا کنجد اضافه کنید تا بلافاصله از تمامی مزایای این روغن طبیعی درمانی بهره مند شوید. اگر پوست پاشنه، آرنج یا مناطق دیگر بدنتان خشک شده است، می توانید با استفاده از یک قطره روغن آرگان و ماساژ دادن، آن نواحی را تسکین دهید.

8. حالت دهنده ی مو

روغن آرگان نه تنها برای پوست مفید است بلکه برای مو نیز عالی است. این روغن بدون چربی باعث حالت دادن مناسب به مو و ترمیم موهای آسیب دیده می شود.

روغن آرگان از موهای دارای جعد و فر در مقابل گرمای سشوار و اتو مو  محافظت می کند، در عین حال باعث تقویت موها و درخشش سالم آن ها می شود.

تحقیقات حاکی از آن است که روغن های سرشار از اسیدهای چرب ضروری، مانند روغن آرگان، می توانند به ضخیم شدن موها و جلوگیری از شکستگی یا آسیب رساندن کمک کنند.

برای بهبود سلامت موهای خود، ابتدا یک قطره را گرم کنید و قبل از اینکه آن را به موهای خود بزنید ابتدا انگشتانتان را لای موهای خود بکشید، سپس آن را در کف دست خود ریخته و به موهای خود بمالید و سعی کنید کنید و به نواحی انتهایی موهای خود توجه بیشتری داشته باشید. پس از اتمام، یک قطره به نوک انگشتان اضافه کرده و به پوست سر خود مالیده و ماساژ دهید. روغن باقیمانده ی اضافی را بر صورت، گردن یا دستان خود مالش دهید.

بیشتر بخوانید: ترفندهایی برای تقویت موهای آسیب دیده

9. مرطوب نگه داشتن موها و محافظت و تقویت آن ها

اگر موهای خشک و شکننده دارید، هفته ای یک بار یکبار تهویه عمیق شبانه با روغن آرگان انجام دهید. این به شما در مرطوب نگه داشتن موها و محافظت از موهای شما کمک می کند. شما باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • 4-10 قطره را قبل از ماساژ در پوست سر خود در دستان خود گرم کنید. تمامی مناطق را روغن زده و تا انتها بچرخانید، سپس یک کلاه حمام را روی موهای خود قرار دهید.
  • گرمای طبیعی بدن شما که در کلاه حمام نگه داشته می شود، به شما کمک می کند تا روغن نفوذ کند، در حالی که مانع از چرب و روغنی شدن بالش شما می شود.
  • صبح روز بعد، موهای خود را بشویید و مطمئن شوید که تمامی موهای خود را به خوبی شسته اید.

اگر دچار شوره سر یا خشکی پوست سر هستید، یک یا دو بار در هفته این روش را امتحان کنید تا شوره سر از بین برود. این روش را به صورت هفتگی ادامه دهید.

10. استفاده از روغن آرگان به عنوان بالم لب

روغن آرگان بیش از پوست و موی شما سود دارد. از این روغن به عنوان یک درمان فوق العاده لب یا جایگزین کردن بالم لب  استفاده می کنند. در 1-2 قطره  را روی لب های خود بمالید و روغن اضافی را پاک کنید.

این کار نه تنها لب های ترک خورده را تسکین می دهد بلکه لب های شما را نرم، صاف و مطبوع نگه می دارد. استفاده کردن از روغن آرگان را در طول زمستان ادامه دهید تا از لک های لب جلوگیری شود.

11. درمان ناخن و پوست اطراف آن ها

رطوبت غیر چرب روغن آرگان یک درمان ایده آل برای ناخن ها و پوست اطافشان است. بدین منظور تنها کافیست کارهای زیر را انجام دهید:

  • لاک تمامی ناخن های خود را پاک کنید سپس ناخن های خود را کاملاً بشویید
  • کم از روغن را روی هر ناخن به طور مستقیم قرار دهید، مرحله به مرحله به ناخن ها و پوست اطراف آن ها روغن بزنید
  • اجازه دهید تا تمام ناخن ها درمان شوند و به خوبی روغن را جذب کنند
  • ناخن های خود را به خوبی بشویید و سپس به دلخواه خود آن ها را مانیکور کنید

روغن نه تنها باعث بعبود وضعیت ناخن های شما می شود بلکه به مرطوب نگه داشتن پوست اطراف آن ها نیز کمک می کند تا در پوست پوست نشوند.

12.درمان پای ترک خورده با روغن آرگان

اگر پوستی خشک و ترک خورده روی پا یا پاشنه ی پای خود دارید، می توانید از روغن آرگان برای آبرسانی و ترمیم پوست استفاده کنید. 2 قطره از روغن آرگان را به آرامی به پاهای خود بمالید و مطمئن شوید که به خوبی مناطق مشکل دار را مالش می دهید. بسته به میزان خشک بودن پوست شما، ممکن است نیاز به استفاده از چند قطره بیشتر برای مرطوب کردن کامل منطقه داشته باشید.

شپش با استفاده از یک جفت جوراب آن را به خوبی بپوشانید تا روغن به خوبی جذب شود. اجازه دهید حداقل 20 دقیقه جوراب در پایتان باقی بماند، هرچند که ترجیح داده می شود که یک شب روی پایتان باقی بماند. برای جدا کردن روغن باقیمانده از کف پا از یک لیف یا کیسه ی گرم حمام استفاده کنید.

روغن آرگان

نحوه استفاده از روغن آرگان

برای بهره مندی از تمام مزایای روغن آرگان، می توانید روزانه از آن به روش های زیر استفاده کنید:

  • پوست خشک سر را درمان کنید
  • چین و چروک ها را در رفع کنید
  • درمان آکنه
  • از پوست در برابر آفتاب و لکه های خشک محافظت کنید
  • معالجه ی مشکلات ناشی از افزایش سن پوست
  • آرایش صورت خود را پاک کنید
  • روشن کردن پوست صورت
  • حالت دادن به موهای فر
  • تهویه ی شبانه مو ها
  • نرم و خوشن حالت کردن موها و آبرسانی به پوست اطراف ناخن ها
  • دست و پاهای ترک خورده خود را ترمیم کنید
  • جراحات کششی را به حداقل برسانید
  • لب های نرم

خرید روغن آرگان باکیفیت

خرید روغن آرگان با کیفیت بالا بسیار مهم است. یک روغن با کیفیت پایین همان مزایای روغن آرگان را به شما نمی دهد زیرا این ماده غلظت یکسانی از مواد مغذی را ندارد.

هنگام انتخاب روغن مناسب، به دنبال مواردی باشید که عبارتند از:

  • 100 درصد خالص
  • ارگانیک.
  • سرد شده
  • فیلتر نشده یا تصفیه نشده
  • گند زدایی نشده

یک روغن آرگان خوب و خالص گران تر خواهد بود، اما وقتی تعداد محصولات (کرم های چشم، مرطوب کننده ها، لوسیون ها) را مشاهده می کنید و می دانید که می توانید آن را جایگزین تمامی آن ها کنید، می فهمید که ارزش آن هزینه را دارد.

چه مقدار روغن آرگان باید در یک زمان استفاده کنید؟

بسته به مکانی که از آن استفاده می کنید، کمی متفاوت است، اما به یاد داشته باشید که کمی طول می کشد. برای پوست خود، فقط با یک یا دو قطره شروع کنید. مقدار استفاده برای مو بستگی به ضخامت، بافت، وضعیت و طول آن دارد، اما به احتمال زیاد در هر جایی به 1 تا 3 قطره نیاز خواهید داشت.

حتما بطری ها را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه داشته و درب آن را محکم ببندید. توصیه می شود تا مدت شش ماه پس از باز شدن روغن استفاده کنید. با یک بطری کوچک شروع کنید و به یاد داشته باشید که تاریخ مصرف آن کی است زیرا کیفیت آن گذشت زمان خراب شود.

اثرات جانبی روغن آرگان

اگر به مغز های آجیل حساسیت دارید، هنگام استفاده از روغن آرگان مراقب باشید. در حالی که از نظر فنی این ماده یک آجیل نیست و یک میوه سفت است اما روغن ناشی از آن از مغزش گرفته می شود. همیشه می توانید ابتدا روغن را روی بازوی خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که واکنش حساسیتی ندارید.

برخی از افراد ممکن است به روغن آرگان حساسیت نشان دهند، حتی اگر آلرژی شناخته شده ای نداشته باشند. اگر روغن پوست شما را تحریک می کند یا باعث ایجاد لک و جوش می شود، از مصرف آن خودداری کنید.

اگر از آرگان برای مصارف داخلی استفاده می کنید، احتمال بروز عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، نفخ، گاز، حالت تهوع و اسهال وجود دارد. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض جانبی روغن آرگان یا هر نوع عارضه جانبی دیگر، فوراً از مصرف آن خودداری کنید.

کلام آخر

  • روغن آرگان: روغن آرگان از هسته میوه ی درختان آرگان بومی مراکش تهیه می دهد. وقتی صحبت از سلامتی پوست و مو می شود، این یک روغن یک منبع آرایشی و زیبایی محسوب می شود.
  • فواید: این روغن دارای مواد مغذی فراوانی مانند ویتامین A، ویتامین E، اسیدهای چرب ضروری و آنتی اکسیدان ها است.
  • می توانید از روغن آرگان برای آبرسانی پوست و مو، بهبود آکنه، به حداقل رساندن جراحات کشش و علائم ناشی از افزایش سن و پیری، حتی در صورت خود استفاده کنید. در حقیقت این روغن می تواند جایگزین مناسبی برای بسیاری از محصولات زیبایی مرسوم باشد.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ