مرگ یک فرد در اثر هانتا ویروس در چین؛ آیا شیوع این ویروس مانند کرونا است؟

alikarimi55
در مورد ویروس هانتا یا هانتا ویروس چقدر اطلاعات دارید؟  نگرانی های بسیاری در مورد شیوع این ویروس در بین افراد ایجاد شده است. پس از مرگ مرد چینی در اثر این ویروس، همه افکار به این سمت رفته که نکنه مانند کرونا ویروس، قدرت شیوع بالایی داشته باشد؟ آیا می دانید علائم این بیماری […]

در مورد ویروس هانتا یا هانتا ویروس چقدر اطلاعات دارید؟  نگرانی های بسیاری در مورد شیوع این ویروس در بین افراد ایجاد شده است. پس از مرگ مرد چینی در اثر این ویروس، همه افکار به این سمت رفته که نکنه مانند کرونا ویروس، قدرت شیوع بالایی داشته باشد؟ آیا می دانید علائم این بیماری چیست و چگونه منتقل می شود؟

هانتا ویروس

هانتا ویروس چیست؟

هانتا ویروس یا ویروس هانتا یک ویروس تک-رشته‌ای، غلاف-دار با آران‌ای با سو-منفی است. این ویروس به دلیل سرایت نکردن از انسان به انسان دیگری از کرونا خطرناک‌تر نیست. شیوع این بیماری بیشتر از طریق حیوانات به انسان است و باید از حیوان‌ها دوری کرد.

گفته شده که این ویروس‌ها معمولاً جوندگان را آلوده می‌کند، اما در آنها ایجاد بیماری نمی‌کنند.  انسان هم از راه تماس با ادرار، مدفوع یا آب دهان این جوندگان می‌توانند بیمار شود که این بیماری‌ها گاهی می‌توانند مرگ آور هم باشند.

مانند تب خونریزی دهنده به همراه سندرم کلیوی (HFRS) و سندرم ریه ویروس هانتا (HPS) که به آن سندرم قلب و ریهٔ ویروس هانتا (HCPS) هم گفته می‌شود.

ویروس‌های هانتا پدیده‌ای نسبتاً جدیدند؛ تب خونریزی دهنده به همراه سندرم کلیوی در جریان جنگ کره در میان سربازان آمریکایی و کره ای (۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳) دیده شد.

این بیماری ناشی از آلودگی به ویروس هانتا بود که باعث بیماری بیش از ۳ هزار سرباز شد و نشانه‌هایی شبیه نارسایی کلیه، خونریزی عمومی و شوک داشت. نرخ مرگ ناشی از این ویروس بیش از ۱۰ درصد بود. نام ویروس هانتا از نام رود هانتان گرفته شده‌است.

این ویروس قابل سرایت از فردی به فرد دیگر نیست، از خوردن مواد غذایی آلوده به فضولات و بزاق دهان موش آلوده، گاز گرفته شدن توسط موش آلوده یا تماس با موش آلوده به این بیماری مبتلا خواهند شد.

بیماری ویروس هانتا با علائمی مانند تب و لرز، درد ماهیچه‌ها به خصوص پاها، لگن و شانه، سردرد و سرگیجه، استفراع، اسهال، درد شکمی و احساس خستگی زیاد همراه است.

عارضه ریوی هانتا ویروس  یک بیماری تنفسی شدید و گاه کشنده در انسان است که در اثر عفونت با ویروس هانتا ایجاد می شود.  این بیماری در سال ۱۹۹۵ جزو بیماری های اخطار کردنی در بعضی از کشورهای توسعه یافته بود. هانتا ویروس برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ در جنگ آمریکا و کره  و در رودخانه Hantan  در کره شناسایی شد. هرکسی که با جوندگان حامل ویروس هانتا ویروس در تماس باشد.

علائم هانتا ویروس را بهتر بشناسید

علائم بیماری سندروم ریوی هانتا ویروس شامل تب، سرفه، سردرد، بی حالی، و تنگی نفس که به سرعت بدتر میشن و مشکلات شدید تنفسی رو به وجود میارن که حتی با دستگاه تنفس مصنوعی هم فرد به سختی می تونه نفس بکشه. این بیماری برای 36% افرادی که بهش مبتلا میشن کشنده هست.

هانتا ویروس
coronavirus,3d render

راه های انتقال این ویروس

متخصصان در توضیحات جامع خود در رابطه با هانتا ویروس عنوان کرده اند که این ویروس کشنده تر از ویروس کووید 19 است اما از آنجا که میزان سرایت این ویروس از انسان به انسان بسیار نادر است و تنها از طریق تماس با ادرار، مدفوع و بزاق دهان جونده گان (بیشتر موش) به افراد انتقال می یابد مانند ویروس کرونا نمی تواند به این شدت گسترش یابد اما به هرحال افزایش آگاهی و دانستن روش های انتقال برای حفظ سلامت امری ضروری است.

این ویروس عمدتاً هنگام تنفس در هوای آلوده به ویروس به افراد منتقل می شود یعنی اگر فرد در معرض تنفس مستقیم در هوایی قرار گیرد که قطرات ادرار و بزاق عامل بیماری آن را آلوده کرده است خطر ابتلا به این بیماری وجود خواهد داشت ؛ به زبان ساده تر هنگامی که قطرات ریز و حاوی ویروس وارد هوا می شوند شرایط انتقال از طریق تنفس فراهم میشود که این فرآیند به عنوان “انتقال هوایی” شناخته می شود.

چندین روش دیگر وجود دارد که جوندگان ممکن است هانتا ویروس را در افراد پخش کنند:

اگر جوندگان عامل ویروس فردی را با دندان زخمی کنند ممکن است ویروس در آن شخص پخش شود، اما این نوع انتقال نادر است.

دانشمندان بر این باورند که افراد ممکن است در صورت لمس چیزی آلوده به ادرار یا بزاق جوندگان حامل ویروس و سپس لمس بینی و دهان خود این ویروس را وارد بدن خود سازند. همچنین گمان میرود مصرف غذای آلوده به ادرار، قطره یا بزاق از جوندگان راه دیگر ابتلاست که همگی براثر رعایت نکردن بهداشت رخ می دهد.

گفتنی است سرایت این ویروس از انسان به انسان بسیار نادر بوده و همانطور که در ابتدای این بخش از سلامت نمناک گفتیم تنها از طریق مایعات بدن موش آلوده به این ویروس به انسان منتقل می شود.

درمان ویروس هانتا

هیچ درمان یا واکسن خاصی برای عفونت هانتا ویروس وجود ندارد. با این حال ، ما می دانیم که اگر افراد آلوده زود تشخیص داده شوند و مراقبت های پزشکی را در یک بخش مراقبت های ویژه دریافت کنند ، ممکن است بهبودی انجام شود. برای کمک به بیماران در مشکل شدید تنفسی در بخش مراقبت های ویژه ، بیماران لوله گذاری شده و تحت درمان با اكسيژن قرار می گیرند.

هرچه زودتر بیمار تحت مراقبت فوری قرار گیرد ، بهتر می شود. اگر بیمار دچار پریشانی کامل شود ، کمتر احتمال دارد درمان مؤثر شود.

بنابراین ، اگر در اطراف جوندگان بوده اید و علائم تب ، درد شدید عضلات و تنگی نفس شدید دارید ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. حتماً به پزشک خود بگویید که در اطراف جوندگان بوده اید – این امر به پزشک شما هشدار می دهد که از نزدیک به دنبال بیماری جوندگان مانند HPS باشد.

هانتا ویروس

راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس هانتا چیست؟

۱- از جوندگان به خصوص موش‌ها، فضولات و ادرار آن‌ها دوری کنید.

۲- از سالم بودن آب آشامیدنی و مواد غذایی اطمینان حاصل کنید.

۳- میوه‌ها و سبزیجات را ضدعفونی کنید.

۴- مسدود و ضدعفونی کردن محل‌هایی که ممکن است موش در آنجا باشد.

۵- استفاده از ماسک و دستکش در نظافت انبار یا جا‌هایی که مشکوک به وجود موش‌ها هستند.

۶- مکان‌هایی که موش در آنجا تردد داشته یا مرده است را ضدعفونی کنید.

آیا این ویروس به ایران رسیده است؟

تاکنون هیچ مورد از ابتلا به هانتا ویروس در ایران ذکر نشده است. مردم ایران به دلیل رعایت موارد بهداشتی و تغذیه‌های حلال گوشتی بسیار کم‌تر از سایر نقاط جهان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ