توصیه هایی برای کنترل دیابت در روز جهانی این بیماری

Shabnam Khesal
امسال روز جهانی دیابت با ویروس منحوس کرونا عجین شده که شرایط سخت تری را برای مبتلایان به این بیماری ایجاد کرده است. دیابتی ها در گروه افراد پرریسک در معرض خطر ابتلا به کووید-19 قرار دارند، بنابراین باید بیش از دیگران مراقب سلامتی و تغذیه خود باشند. به گزارش ایندیاتایمز، چهاردهم نوامبر سالگرد تولد […]

امسال روز جهانی دیابت با ویروس منحوس کرونا عجین شده که شرایط سخت تری را برای مبتلایان به این بیماری ایجاد کرده است. دیابتی ها در گروه افراد پرریسک در معرض خطر ابتلا به کووید-19 قرار دارند، بنابراین باید بیش از دیگران مراقب سلامتی و تغذیه خود باشند.

به گزارش ایندیاتایمز، چهاردهم نوامبر سالگرد تولد “فردریک بانتینگ” کاشف انسولین نخستین بار در سال 1991 با همکاری بنیاد بین‌المللی دیابت (IDF)  و سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری چنین روزی هم افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با علل، عوارض، پیشگیری و درمان این پدیده روزافزون است.

افراد مبتلا به دیابت باید در مورد حفظ سطح قند خون خود احتیاط کنند بنابراین استفاده از تغذیه سالم و ورزش به این گروه از افراد برای مدیریت بیماری توصیه می شود، در اینجا چندین راهکار ساده ارائه شده که دانستن آن برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود.

وعده غذایی خود را کنترل کنید

به جای داشتن 2 تا 3 وعده غذایی بزرگ تر در روز سعی کنید وعده های غذایی خود را به 4 تا 5 وعده غذایی کوچک تر تقسیم کنید چراکه داشتن وعده های غذایی کم ضمن جلوگیری از افت ناگهانی قند خون دیابت را نیز تحت کنترل قرار می دهد.

میان وعده های سالم در خانه تهیه کنید

استفاده از میوه های خشک و آجیل های مقوی را جایگزین تنقلات مضر کنید و استفاده از شکر را در برنامه غذایی خود به حداقل برسانید.

پرخوری نکنید

پرخوری سناریوی بسیار متداولی برای اغلب افراد است، بنابراین برای جلوگیری از پرخوری بشقاب کوچک تری را برای غذا خوردن انتخاب و سعی کنید هنگام غذا خوردن استفاده از گجت ها را کنار بگذارید و حین خوردن نیز صحبت نکنید.

شکلات تلخ را انتخاب کنید

شکلات تنقلات مورد علاقه اغلب افراد محسوب می شود، اما افراد مبتلا به دیابت سعی کنند شکلات تلخ را جایگزین شکلات شیری کنند زیرا مقدار قند کمتری دارد. همچنین از مصرف نوشیدنی های شیرین مانند کولا و آب میوه های بسته بندی شده خودداری کنند. در عوض نوشیدنی های طبیعی، آب نارگیل یا فقط آب ساده را بنوشند.

برنج قهوه ای را انتخاب کنید

انتخاب برنج قهوه ای به جای سفید می تواند راهی آسان برای کنترل سطح قند خون شما باشد. برنج سفید شاخص گلیسمی (شاخص قندی) بالایی دارد که می تواند منجر به جهش ناگهانی سطح قند خون شود.

از خوراکی های نان  فانتزی ها دوری کنید

همه نان فانتزی ها آنچه را که برچسب محصولات شان ادعا می کند را انجام نمی دهند، بنابراین بهتر است از مصرف بیسکویت های نان فانتزی ها، تنقلات سرخ شده و سایر خوراکی هایشان خودداری کنید.

الکل ننوشید

الکل دارای مقدار زیادی قند است که می تواند سطح قند خون شما را افزایش دهد، بنابراین افراد مبتلا به دیابت استفاده از نوشیدنی های حاوی الکل را ترک کنند.

بیشتربخوانید:کنترل دیابت با کاهش مصرف گوشت!

ورزش کنید

عدم تحرک نقش کلیدی را در ابتلا به دیابت و تشدید آن در افراد مبتلا ایفا می کند، بنابراین توصیه می شود حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید و اگر نمی توانید 30 دقیقه را به صورت مدام انجام دهید توصیه می شود تمرین های ورزشی خود را به دو قسمت 15 دقیقه ای در روز تقسیم کنید.

مترجم:الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ