عفونت ویروس نیل غربی ؛ علل، علائم و درمان آن

alikarimi55
ویروس نیل غربی چیست؟ ویروس نیل غربی ویروس میکروارگانیسمی است که توسط پشه ها و گاهی توسط کنه ها منتقل می شود. این بیماری معمولاً در آفریقا، غرب آسیا، خاورمیانه و کارائیب یافت می شود. بیشتر افراد از طریق نیش پشه ای آلوده به نام کولکس پیپیانس به این ویروس مبتلا شده اند. این نوع […]

نیل غربی

ویروس نیل غربی چیست؟

ویروس نیل غربی ویروس میکروارگانیسمی است که توسط پشه ها و گاهی توسط کنه ها منتقل می شود. این بیماری معمولاً در آفریقا، غرب آسیا، خاورمیانه و کارائیب یافت می شود.

بیشتر افراد از طریق نیش پشه ای آلوده به نام کولکس پیپیانس به این ویروس مبتلا شده اند. این نوع پشه که دراکثر ایالت های آمریکا یافت می شود ناقل ویروس نیل غربی است. این بیماری می تواند انسان، پرندگان، پشه ها، اسب ها و بعضی از پستانداران دیگر را آلوده کند. عفونت ویروس نیل غربی می تواند منجر به تب و بیماری های عصبی نیل غربی شود.

تاریخچه این ویروس در ایالات متحده

ویروس نیل غربی در سال 1937 در منطقه غرب نیل در کشور اوگاندا کشف شد. این ویروس نخستین بار در شهر نیویورک آمریکا در آگوست سال 1999 پدیدار شد. در شیوع این بیماری 62 مورد انسانی به این ویروس مبتلا و 7 مورد فوت شدند که نگرانی گسترده ای را ایجاد کرده است.

مرکز مبارزه با بیماری در سال 2012 شیوع 1118 مورد ویروس نیل غربی را تایید کرد که این تعداد از زمان شناسایی این ویروس در آمریکا بالاترین آمار گزارش شده است. از این تعداد 56% از بیماران از 47 ایالت دچار حمله عصبی شده اند. تقریباً 75٪ موارد از پنج ایالت (تگزاس، می سی سی پی، لوئیزیانا، داكوتای جنوبی و اوكلاهوما) گزارش شده است و تقریبا نیمی از موارد از تگزاس گزارش شده است. بر اساس گزارشات مرکز مبارزه با بیماری از سال 1999 بیش از 50000 نفر در آمریکا مبتلا به ویروس نیل غربی شده اند. بیش از 2300 نفر از این افراد درگذشتند. موارد مبتلا به ویروس نیل غربی در سال 2018 با افزایش 25 درصدی گزارش شده است.

ویروس نیل غربی در آمریکا

طبق گفته ی مرکز مبارزه با بیماری از ماه آگوست سال 2019در تمامی ایالت ها به جز هاوایی شیوع ویروس نیل غربی گزارش شده است. در سال 2018 بیش از 2600 مورد گزارش شده که 167 نفر از آنان فوت شده اند. بیش از 1600 مورد از افراد مبتلا به ویروس پتانسیل تحت تاثیر قرار دادن سیستم عصبی را داشتند.در اصل 10 درصد از بیماران مبتلا به حمله عصبی که به مرکز مبارزه با بیماری گزارش شدند در سال 2018 فوت کردند.

ویروس نیل غربی چگونه به پشه ها سرایت می کند؟

پرندگان حامل میانی این ویروس هستند. به همین ترتیب، آنها برای چرخه عمر ویروس و چرخه انتقال مهم هستند. غذای پشه های ماده که حامل ویروس نیل غربی هستند از پرندگان تهیه می شود. هنگامی که پشه ها از خون یک پرنده آلوده تغذیه می شوند، ویروس می تواند این پشه ها را آلوده کند.پرندگان حامل هایی ایده آل برای ویروس نیل غربی هستند. زیرا آلودگی در سطح بالا می تواند در خون آن ها پخش شود. پرندگان آلوده به خودی خود ممکن است علائم بیماری را نشان دهند یا نشان ندهند. کلاغ ها و زاغ های کبود برخی از گونه هایی هستند که به احتمال زیاد در اثر عفونت می میرند، در حالی که بیشتر گونه های پرندگان زنده می مانند.

افراد چگونه به این ویروس مبتلا می شوند؟

تقریبا تمامی افراد با نیش پشه نافل به ویروس نیل غربی مبتلا شده اند. پشه ها هنگامی که از خون پرندگان تغذیه می کنند مبتلا به این ویروس می شوند و این ویروس درون خون آن ها پخش می شود. تاکنون بیش از 300 گونه مختلف از پرندگانی که حامل ای ویروس هستند در آمریکا یافت شده است. با این وجود هنوز هیچ مدرکی مبنی بر انتقال مستقیم این ویروس از پرندگان به انسان در دست نیست. سرانجام ویروس راه خود را در غدد بزاقی پشه می یابد. این ویروس ممکن است توسط پشه ها در طول تغذیه های پی در پی از خون انسان و حیوانات وارد بدن آن ها شده و باعث بیماری شود.

نیل غربی

آیا ویروس نیل غربی مسری است؟

لازم به یادآوری است که ویروس نیل غربی مسری نیست و نمی تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. به عنوان مثال فرد نمی تواند ویروس را از لمس یا بوسیدن کسی که مبتلا به این بیماری است دریافت کند. به همین ترتیب، کارکنان مراقبت های بهداشتی که شخصی را با این بیماری معالجه کرده است نمی تواند عفونت را به دیگران منتقل کند. انسان ها میزبان بن بستی برای این نوع ویروس هستند به این معنا که افراد ممکن است به این ویروس مبتلا باشند اما سیستم ایمنی بدن مانع از تکثیر و بازگشت ویروس به پشه ها و دیگر میزبانان می شود. اسب ها نیز می توانند مبتلا به ویروس نیل غربی شوند اما میزبان بن بست هستند و نمیتوانند انسان ها را آلوده کنند.

بیشتر بدانید: راه های از بین بردن ویروس سرماخوردگی در خانه

موارد نادری که ویروس نیل غربی در آن شایع شده است

در تعداد کمی از موارد ویروس نیل غربی از طریق این روش های مختلف شایع می شود:

  • انتقال خون
  • پیوند عضو
  • تغذیه با شیر مادر
  • بارداری ( از مادر به فرزند)
  • قرار گرفتن در معرض آزمایشگاه

خطرات این ویروس در دوران بارداری چیست؟

خطر انتقال ویروس نیل غربی از مادران به نوزادان بسیار کم است. با این حال، تاکنون فقط تعداد کمی از موارد مورد مطالعه قرار گرفته است.این بدان معناست که هنوز میزان درصد آلودگی ویروس نیل غربی که در طول دوران بارداری می تواند منجر به آلودگی جنین و یا به همراه داشتن مشکلات پزشکی برای نوزادان شود مشخص نشده است.یک تحقیق کوچک از مادران آلوده به ویروس نشان داد که هر 17 بچه سالم متولد شده اند. در حقیقت، تنها یک نمونه مستند از آلوده شدن  نوزادی در دوران بارداری وجود داشته است.حتی با وجود این نگرانی هایی مبنی بر اینکه انتقال ویروس نیل غربی می تواند با اثر ناخوشایند یرسلامتی رخ دهد وجود دارد.به همین دلیل زنان باردار باید احتیاط کنند تا با خودداری از پشه های آلوده خطر ابتلا به ویروس نیل غربی را کاهش دهند. آنها می توانند این کار را با رعایت سه نکات ایمنی انجام دهند:

  • از پشه ها و مناطق مستعد پشه خودداری کنید
  • لباس های آستین بلند که محافظ پشه هستند بپوشید
  • از دافع حشرات DEET استفاده کنید.این دافع حشرات که در سازمان غذا و داروی آمریکا به ثبت رسیده برای زنان باردار بی خطر است.

آیا ممکن است ویروس نیل غربی را مستقیما از پرندگان گرفت؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که شخص با دست زدن به پرندگان آلوده، اعم از پرندگان زنده یا مرده به ویروس نیل غربی آلوده شود.با این حال بهتر است از تماس پوستی با حیوانات مرده به خصوص پرندگان مرده خودداری کنیم. برای رهایی و از بین بردن لاشه حیوانات باید از دستکش یا کیسه های پلاستیکی دو لایه استفاده کرد.برخی ایالت ها ویروس نیل غربی را از طریق تحت نظر داشتن پرنده ی مرده کنترل می کنند. برای اطلاع از اینکه چنین نظارتی در منطقه شما اتفاق می افتد، با برنامه کنترل  و نظارت محلی خود تماس بگیرید.

بیشتر بدانید: نشانه های اولیه مبتلا شدن به ویروس ایدز

خوردن پرندگان یا حیوانات آلوده

هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس به انسانهایی که پرندگان آلوده یا حیوانات را می خورند وجود ندارد.

مطابق با کلیه اقدامات بهداشت عمومی و به دلیل خطر ابتلا به پاتوژنهای شناخته شده ناشی از مواد غذایی افراد باید احتیاط کنند و از پخته شدن گوشت مصرفی اطمینان حاصل کنند.

نیل غربی

بیماری ویروس غرب نیل : چه کسی در معرض خطر است؟

اگر در مناطقی زندگی می کنید که در آنجا موارد فعال شناسایی شده است، در معرض خطر ابتلا به عفونت ویروس نیل غربی هستید. اما به یاد داشته باشید از هر 5 نفر 4 نفر علائمی نشان نمی دهند. آکادمی اطفال آمریکایی می گوید به نظر می رسد بچه ها در معرض خطر کمتری از ابتلا به این ویروس قرار دارند.

آیا این ویروس فصلی است؟

خطرعفونت در فصل پشه ها بالاتر است زیرا در آن زمان بیشترین فعالیت را دارند. زمانیکه دمای هوا سرد می شود فصل پشه ها به پایان می رسد. موارد ابتلا به ویروس نیل غربی عمدتا در اواخر تابستان یا اوایل پاییز در مناطق معتدل جهان رخ می دهد. با این وجود، در اقلیم های جنوبی که دما کمتر است، خطر عفونت ممکن است در تمام طول سال ادامه داشته باشد.

آیا ویروس نیل غربی کشنده است؟

حدود 70 تا 80 درصد از افراد آلوده هیچ علائمی ندارند. حدود 20 تا 30 درصد از افراد مبتلا به ویروس نیل غربی دچار تب و علائم خفیفی چون سردرد،  بدن درد  و گاهی ظهوردانه های قرمز روی پوست و تورم غدد لنفاوی می شوند. درصد کمی از افراد آلوده به این ویروس مبتلا به حمله عصبی نیل غربی می شوند.علائم آن شامل سردرد،  تب بالا، گرفتگی گردن ،گیجی ، سردرگمی، کما، لرزش، تشنج ،ضعف عضلات و فلج است. این ویروس می تواند کشنده باشد. یک نفر از 150 مورد آلوده  به شکل شدیدی دچار ویروس نیل غربی می شود.

بیشتر بدانید: نشانه های ویروس HIV در مردان

علائم تا چه مدت باقی می ماند؟

به  دنبال نیش عفونی معمولا 3 تا 14 روز طول می کشد تا علائم ظاهر شوند. علائم به طورکلی چند روز باقی می ماند اگرچه  چندی از افراد سالم اظهار داشتند که بیماری چندین هفته طول میکشد.هنگامی که عفونت منجر به بیماری حمله عصبی ویروس نیل غربی می شود علائم جدی می تواند تا چندیدن ماه ادامه داشته باشد.

آیا تب نیل غربی می تواند منجر به آنسفالیت( التهاب مغزی) نیل غربی شود؟

هنگامی که شخصی آلوده به ویروس نیل غربی می شود یکی از این سه نوع پیامد را برای آن ها به همراه دارد: ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد یا منجر به تب نیل غربی و یا حمله شدید عصبی نیل غربی شود.بیماری حمله عصبی نیل غربی می تواند علائم جدی مانند منژیت و آنسفالبت را ایجاد کند اما در کمتر از یک درصد از افراد آلوده اتفاق می افتد. اگر دچار تب همراه با سردرد شدید، سریعاً با پزشک خود مشورت کنید یا به بخش اورژانس بروید.

چگونه این ویروس باعث بیماری های جدی و مرگ در انسان می شود؟

به دنبال انتقال توسط یک پشه آلوده، ویروس نیل غربی می تواند در سیستم خونی تکثیر شود و از سد خونی- مغزی عبور کند تا به مغز برسد. اگر این اتفاق بیافتد منجر به حمله عصبی نیل غربی می شود. در طول حمله عصبی نیل غربی ویروس با عملکرد طبیعی سیستم عصبی مرکزی تداخل می کند و باعث التهاب بافت مغز می شود. اما چرا تنها بعضی از افراد دچار حمله ی عبی نیل غربی می شوند؟ سیستم دفاعی ضعیف می تواند پاسخی به این سوال باشد. برخی محققان متقدند این ویروس زمانی منجر به حمله عصبی نیل غربی می شود که سیستم دفاعی فرد نتواند به اندازه کافی ویروس را کنترل کند.

بیشتر بدانید: زندگی همراه با ویروس هپاتیت C

درمان ویروس نیل غربی

تشخیص عفونت ویروس وست نیل با آزمایش خون یا مایع مغزی نخاعی تأیید می شود. هیچ درمان مشخصی برای عفونت ویروس نیل غربی وجود ندارد. بیماریهای خفیف برای کاهش تب و درد به درمانی غیر از دارو نیاز ندارند.اگر عفونت نیل غربی به مغز برسد نیاز به درمان و حمایت ویژه است.در موارد حاد داروهای ضد التهاب ،مایعات تزریقی داخل عروقی و نظارت ویژه پزشکی ممکن است لازم باشد. هیچ گونه آنتی بیوتیک یا پادزهر خاصی برای درمان این عفونت ویروسی استفاده نشده است.

آیا واکسن این ویروس وجود دارد؟

هیچ واکسن فعلی برای جلوگیری از این ویروس وجود ندارد. واکسنی برای اسب ها اولین بار در سال 2005 معرفی شد و چهار واکسن دیگر اسب نیز از آن زمان منتشر شده است. چندین آزمایشگاه آمریکایی در حال حاضر از روشهای مختلفی برای تحقیق و توسعه واکسن انسانی استفاده می کنند، هرچند تا به امروز هیچکدام از مرحله آزمایشی فراتر نرفته اند.

ویروس های مشابه

ویروس نیل غربی، به شدت مرتبط به ویروس آنسفالیت ژاپنی و ویروس آنسفالیت سنت لوئیس است. این ویروس ها در جنوب شرقی، غرب و مرکزی ایالات متحده یافت می شود. اینها همه ویروس های ناشی از پشه هستند و چرخه زندگی مشابهی در پرندگان و پشه ها دارند. این نوع ویروس ها حتی در پشه هایی که ناقل ویروس نیل غربی هستند وجود دارد.

تفاوت عمده این است که آنسفالیت سنت لوئیس در پرندگان “خاموش” است، معمولا آنها را نمی کشد، بنابراین معمولاً هیچ هشداری قبل ازمبتلا شدن مورد انسانی وجود ندارد. با ویروس نیل غربی (گونه آمریكایی)، بعضی از پرندگان، به ویژه زاغ کبود و کلاغ ها، بیمار می شوند یا در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند از این رو هشدار اولیه ای را به محققان می دهند.

پیشگیری از ویروس نیل غربی: کنترل زیستگاه

محدود کردن زیستگاه پشه ها و کنترل تولید مثل آنها به ما کمک می کند کمتر در معرض آن ها قرار بگیریم. پشه ها روی آب های راکد تخم گذاری می کنند. بنابراین، کلیه قوطی ها، ظروف پلاستیکی، لاستیک های ماشین یا هر نوع ظرف مخصوص نگهداری آب را از اطراف خود دور کنید. حداقل یک یا دو بار در هفته، آب گلدان ها،ظرف آب حیوانات خانگی، حمام پرنده،استخر، سطل ها، بشکه ها و قوطی ها را خالی کنید. آب استخر را تخلیه کنید.ناودان های مسدود شده را چک و تمیز کنید. با انجام این کار، به کنترل زیستگاه هایی که در آن تخم های پشه ها رشد می کنند، کمک خواهید کرد.

پیشگیری: اجتناب و کنترل پشه ها

در این قسمت چند مرحله برای محافظت از خود و خانواده خود در برابر نیش های پشه ها آورده شده است:

حشره کش

حشره کش را روی پوست خود بزنید.یک حشره کش موثر حاوی 20 تا 30 درصد دیاتیلتولوآمید DEET)  (است. اگرچه DEET برای کودکان تأیید شده است، اما احتیاط لازم است.اگر کودکان کمتر از دو ساعت در خارج از منزل هستند، حشره کشی با غلظت DEET پایین تری را در نظر بگیرید.(حشره کش های با غلظت DEET بالا مدت بیشتری باقی می ماند). فقط یک بار در روز استفاده کنید و برای نوزادان زیر دو ماه استفاده نکنید.

بیشتر بدانید: علائم آنفولانزای ویروسی نوع A و B و راه های درمان آن

لباس

اگر آب و هوا اجازه میدهد هنگامی که خارج از خانه هستید لباس آستین بلند و شلوار بلند بپوشید.لباس ها را با حشره کش های حاوی پرمترین اسپری کنید (روی پوست نزنید) زیرا پشه ها ممکن است از روی لباس های نازک شما را نیش بزنند.

ملاحظات دیگر

  • هنگامی که با نوزاد خود بیرون از خانه هستید در قسمت جلوی کالاسکه کودک توری محاظ پشه قرار دهید.
  • هنگام سحر، غروب و اوایل عصر که اوج زمان حضور پشه هاست در خانه بمانید.
  • داخل پنجره ها و در ها توری نصب کنید تا پشه ها نتوانند داخل خانه شوند.
  • آب های راکد در حیاط را از بین ببرید.همسایه های خود را نیز به این امر تشویق کنید.

جوامع چطور می توانند ویروس نیل غربی را متوقف کنند؟

برای محافظت از این ویروس سه مرحله مهم وجود دارد كه جامعه می تواند انجام دهد. اول، یک جامعه می تواند بر جمعیت پرندگان خود نظارت داشته باشد. این شامل بررسی پرندگان بیمار و پرندگانی است که در اثر بیماری جان خود را از دست داده اند. دوم، جامعه می تواند مراقب آب راکد باشد، خصوصاً اگرحاوی ماده مغذی باشد.آب راکد به پشه ها اجازه می دهد در آنجا تخم گذاری کنند. سوم، تلاشهای گسترده برای کنترل پشه ممکن است ضروری باشد. این موارد شامل استفاده از حشره کش و سم پاشی است. با این حال، حتی با نظارت دقیق، سم پاشی و حشره کشی، ویروس ممکن است همچنان افراد را آلوده کند.

حشره کش ها

حشره کش ها معمولاً در مواردی مورد استفاده قرار می گیرند که کل جمعیت پشه ها باید کنترل شوند یا از بین بروند.حشره کش ها به دو دسته ی عمده تقسیم می شوند:لارویسید ها حشره کش هایی که برای کشتن پشه های نابالغ و ادالتیسید حشره کش هایی برای کشتن پشه های بالغ استفاده می شوند.

بیشتر بدانید: مراقب بیماری کرونا ویروس باشید! راه های پیشگیری از ویروس کرونا

لارویسید ها

لارویسیدها حشره کش هایی هستند که برای از بین بردن پشه های نابالغ به کار میروند. آنها می توانند رشد و نمو تخم های پشه را از چند طریق تغییر دهند. آنها شامل تنظیم کننده های رشد حشرات، لایه های سطحی، حشره کش های باکتریایی و ارگانوفسفات هایی مانند دیازینون هستند. از لارویسیدها مستقیما در منابع آب که تخم حشرات روی آن ها است استفاده می شود. در صورت استفاده صحیح، لاروییدها می توانند با محدود کردن تعداد پشه های جدید، به کاهش جمعیت پشه ها کمک کنند.

ادالتیسید ها

ادالتیسید ها محصولاتی هستند که برای از بین بردن پشه های بالغ استفاده می شوند.این نوع حشره کش را می توان  با کمک سمپاشی های دستی، کامیونی و یا هواپیما استفاده کرد. در صورت استفاده صحیح، این حشره کش می تواند تأثیر آنی در کاهش تعداد پشه های بزرگسالی که مردم را نیش میزنند و ویروس نیل غربی را منتقل می کنند در یک منطقه داشته باشد.

آیا می توانید یک ایمنی طبیعی ایجاد کنید؟

بیشتر افراد آلوده سرانجام بهبود می یابند. این بدان معنی است که آنها ایمنی طبیعی در برابر آلودگی ایجاد کرده اند. فرض بر این است که ایمنی از ویروس نیل غربی مادام العمر خواهد بود. با این وجود، ممکن است این ایمنی در سالهای بعد از بین برود.

حقایق ویروس نیل غربی

بهتر است از نیش پشه ها هنگام برخورد با ویروس نیل غربی، جلوگیری کنیم. مبارزه با گزش پشه، خطر ابتلا به ویروس نیل غربی را به همراه سایر بیماریهایی که پشه ها می توانند ناقل آن باشند کاهش می دهد.

بیشتر بدانید: آدنو ویروس یک در سگ ها: علائم، علت ها و درمان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ