5 ماده مغذی برای افزایش آهن خون و درمان کم خونی

Shabnam Khesal
تا به حال شده است که حتی پس از داشتن یک خواب آرام شبانه هم احساس خستگی شدید کرده باشید؟ یا این که به طور ناگهانی در طول روز بی حال بشوید؟ اگر این شرایط را به طور مرتب تجربه می کنید می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد که به عنوان کم […]

تا به حال شده است که حتی پس از داشتن یک خواب آرام شبانه هم احساس خستگی شدید کرده باشید؟ یا این که به طور ناگهانی در طول روز بی حال بشوید؟ اگر این شرایط را به طور مرتب تجربه می کنید می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد که به عنوان کم خونی شناخته می شود و به طور کلی به این معنی است که تعداد گلبول های قرمز خون شما کم است.

بیشتربخوانید:این خوراکی ها مانع جذب آهن می شود

بیشتربخوانید:مصرف خودسرانه قرص آهن چه بلایی بر سرمان می آورد؟

به گزارش ایندیاتایمز، RBC (شمارش گلبول قرمز خون Red Blood Count) مسئول انتقال اکسیژن به تمام قسمت‌های بدن است و هنگامی که تعداد آن کم باشد بدن مجبور می شود با کار بیشتر اکسیژن را به سایر نواحی بدن منتقل کند که این کار می تواند شما را در معرض خطر ایجاد عوارضی مانند افسردگی، زایمان زودرس، خطر بالای عفونت و سایر موارد قرار دهد. برای غلبه بر این مسئله به طور طبیعی مواد مغذی را که به تولید RBC کمک می کنند را باید در برنامه غذایی خود بگنجانید. در اینجا 5 ماده مغذی آورده شده است که باید بخشی از رژیم غذایی شما باشند.

تاثیر غذاهای غنی از آهن بر گلبول های قرمز خون

کمبود آهن یکی از دلایل عمده کم خونی است و برای غلبه بر آن باید غذاهای غنی از آهن را بیشتر مصرف کرد. این ماده مغذی به تقویت تولید هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون کمک می کند که به نوبه خود باعث افزایش میزان RBC می شود. گوشت قرمز، حبوبات، تخم مرغ، لوبیا و میوه های خشک از منابع معمول آهن به شمار می آیند.

بیشتربخوانید:اگر در حال رژیم گرفتن هستید خوردن این حبوبات را فراموش نکنید

تاثیر فولات بر گلبول های قرمز خون

فولات نوعی ویتامین B است که برای ساخت سلول های قرمز و سفید خون در مغز استخوان مورد نیاز است. مکمل فولات به عنوان اسیدفولیک شناخته می شود. بدن ما از فولات برای تولید اجزای اساسی هموگلوبین استفاده می کند، بنابراین کمبود این ماده مغذی می تواند از رشد گلبول های قرمز خون جلوگیری کند. سبزیجات سبز برگ مانند اسفناج، نخود فرنگی و عدس از منابع عالی فولات هستند.

تاثیر ویتامین B12  بر گلبول های قرمز خون

ویتامین B12  نقش مهمی در شکل گیری RBC دارد. کمبود این ماده مغذی می تواند منجر به توسعه غیر طبیعی RBC شود و از رشد آنها جلوگیری کند که به عنوان کم خونی مگالوبلاستیک شناخته می شود. این ماده غذایی در درجه اول در محصولات لبنی و منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی و صدف وجود یافت می شود. علاوه بر این غلات صبحانه نیز با ویتامین B12 غنی می شوند.

تاثیر مس بر گلبول های قرمز خون

مس به طور مستقیم در تولید RBC نقشی ندارد، اما به RBC برای دستیابی به آهن که برای تکثیر خود نیاز است، موثر واقع می شود. مصرف کمتر مس می تواند کل این فرآیند را با مشکل مواجه کند، بنابراین خوردن غذاهای غنی از مس مانند صدف، گیلاس و ماهی می تواند تولید RBC را آسان کند.

تاثیر ویتامین C بر گلبول های قرمز خون

درست مثل مس، ویتامین C نیز به طور مستقیم روی تولید RBC تاثیر نمی گذارد، اما جذب آهن را در بدن بهبود می بخشد. داشتن غذاهای غنی از ویتامین C هنگامی که از غذاهای گیاهی برای تامین سطح دریافت آهن استفاده می کنید، بسیار مهم است. جفت شدن غذاهای غنی از ویتامین C با آهن “غیر هم” می تواند به بدن شما در جذب آهن بیشتر کمک کند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ