علائم عفونت گوش میانی را بشناسید

Shabnam Khesal
التهاب یا عفونت گوش که به نام اوتیت شناخته می شود، باعث التهاب (قرمزی و تورم) و تجمع مایعات در پشت پرده گوش می شود. هر فردی ممکن است به عفونت گوش میانی مبتلا شود، اما نوزادان بین شش تا 15 ماهه بیشتر به این  نوع عفونت مبتلا می شوند. تخمین زده می شود از […]

التهاب یا عفونت گوش که به نام اوتیت شناخته می شود، باعث التهاب (قرمزی و تورم) و تجمع مایعات در پشت پرده گوش می شود. هر فردی ممکن است به عفونت گوش میانی مبتلا شود، اما نوزادان بین شش تا 15 ماهه بیشتر به این  نوع عفونت مبتلا می شوند. تخمین زده می شود از هر چهار کودک تقریبا یک کودک تا سن 10 سالگی حداقل یک بار عفونت گوش میانی را تجربه می کند.

علائم عفونت گوش میانی

به گزارش ان اچ سین فرم، در بیشتر موارد علائم عفونت گوش میانی به سرعت ایجاد و طی چند روز هم برطرف می شود که به عنوان اوتیت حاد شناخته می شود. علائم اصلی عبارتند از:

گوش درد، دمای بالا (تب)، مریض شدن، کمبود انرژی و کاهش شنوایی جزئی

اگر گوش میانی از مایعات پر شود، کاهش شنوایی ممکن است به دلیل عفونت گوش به عنوان گوش چسبناک، اوتیت مدیای ترشحی، عفونت گوش میانی یا اوتیت سروز رخ دهد.

انواع مختلف عفونت گوش میانی

عفونت ‌های گوش میانی به‌طور کلی به سه گروه تقسیم می ‌شوند:

اوتیت حاد (AOM)

اوتیت حاد شایع ‌ترین و جدی ‌ترین شکل عفونت گوش است. گوش میانی آلوده و متورم و مایع پشت پرده گوش جمع می ‌شود در این حالت تب نیز ممکن است رخ دهد.

اوتیت گوش میانی با افیوژن (OME)

بعد از اینکه عفونت گوش دوره خود را طی کرد، ممکن است مایع در پشت پرده گوش باقی بماند. فرد مبتلا ممکن است علائم OME را تجربه نکند، اما این عارضه با معاینه توسط پزشک تشخیص داده می شود.

اوتیت میانی مزمن با افیوژن (COME)

در اوتیت میانی مزمن با افیوژن، مایعات (با یا بدون عفونت) به‌طور مکرر به گوش میانی باز می‌گردند. این منجر به کاهش توانایی مبارزه با سایر عفونت‌ها می ‌شود و تاثیر منفی روی شنوایی فرد می گذارد.

بیشتربخوانید:از گوش پاک کن استفاده نکنید!

علائم عفونت گوش میانی در کودکان

از آنجا که نوزادان قادر به تشخیص منبع ناراحتی خود نیستند، بنابراین چرایی درد در این گروه سنی دشوار است. از علائمی که نشان می دهد می توان فهمید کودک خردسال احتمال دارد به عفونت گوش مبتلا شود:

گوش خود را بکشد یا بمالد

تحریک پذیری، تغذیه نامناسب یا بی قراری در شب

سرفه یا آبریزش بینی

اسهال

عدم پاسخگویی به صداها یا سایر علائم مشکل شنوایی مانند بی توجهی

از دست دادن تعادل

چه موقع برای درمان عفونت گوش میانی باید به پزشک مراجعه کرد

در بیشتر موارد اوتیت میانی ظرف چند روز بهبود می یابد، بنابراین معمولا نیازی به مراجعه به پزشک نیست. با این حال اگر شما یا فرزندتان این موارد را دارید حتما به پزشک عمومی مراجعه کنید:

علائمی که پس از دو یا سه روز هیچ نشانه ای از بهبود ندارند

درد زیاد

ترشح چرک یا مایعات از گوش، برخی از افراد ترشح گوش مداوم و بدون درد دارند که برای چندین ماه ادامه دارد و به عنوان اوتیت میانی مزمن شناخته می شود

یک بیماری زمینه ای مانند فیبروز کیستیک یا بیماری مادرزادی قلب که می تواند عوارض را بیشتر کند

عفونت گوش میانی چگونه درمان می شود؟

بیشتر عفونت های گوش طی سه تا پنج روز برطرف می شوند و نیاز به درمان خاصی ندارند. در صورت لزوم برای تسکین درد و تب باید از پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده شود. اطمینان حاصل کنید مسکن هایی که به کودک خود می دهید متناسب با سن او باشد. آنتی بیوتیک ها به طور معمول برای درمان عفونت گوش میانی استفاده نمی شوند اگرچه ممکن است در صورت ادامه یا شدت علائم گاهی اوقات تجویز شوند.

چه عواملی باعث عفونت گوش میانی می شود؟

بیشتر عفونت های گوش میانی زمانی اتفاق می افتد که عفونت هایی مانند سرماخوردگی منجر به تجمع مخاط در گوش میانی شود و باعث تورم یا انسداد لوله استاش (یک لوله نازک که از گوش میانی به پشت بینی می رود) شود. این بدان معناست که مخاط نمی تواند به درستی تخلیه شود و گسترش عفونت در گوش میانی را آسان می کند. آدنوئید بزرگ شده (بافت نرم پشت گلو) نیز می تواند لوله استاش را مسدود کند. در صورت ایجاد عفونت مداوم یا مکرر در گوش آدنوئید قابل برداشت است.

به این دلایل کودکان در معرض عفونت گوش میانی هستند:

لوله استاش در کودکان نسبت به بزرگسالان کوچکتر است

آدنوئیدهای کودک نسبتا بزرگتر از بزرگسالان است

برخی شرایط نیز می تواند خطر عفونت گوش میانی را افزایش دهد، از جمله:

داشتن شکاف کام، نوعی نقص مادرزادی در جایی که کودک در سقف دهان خود شکاف دارد

داشتن سندرم داون، یک بیماری ژنتیکی که به طور معمول باعث ایجاد برخی از ناتوانی های یادگیری و طیف مشخصی از ویژگی های جسمی می شود

آیا می توان از عفونت گوش میانی جلوگیری کرد؟

پیشگیری از عفونت گوش میانی امکان پذیر نیست، اما مواردی وجود دارد که می توانید خطر ابتلا به بیماری کودک را کاهش دهید. این شامل:

اطمینان حاصل کنید کودک شما واکسیناسیون معمول خود به ویژه واکسن پنوموکوک را انجام داده باشد

از قرار دادن کودک در معرض محیط های دودزا خودداری کنید

به کودک خود در حالی که صاف به پشت خوابیده غذا ندهید

در صورت امکان کودک خود را با شیر مادر تغذیه کنید

عوارض عفونت گوش میانی

عوارض عفونت گوش میانی بسیار نادر است، اما در صورت بروز می تواند جدی باشد. بیشتر عوارض نتیجه انتشار عفونت به قسمت دیگری از گوش یا سر است، از جمله:

استخوان های پشت گوش

گوش داخلی

غشاهای محافظ اطراف مغز و نخاع

در صورت بروز عوارض باید سریعا با استفاده از آنتی بیوتیک در بیمارستان درمان شوند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ