انواع آسم و راه‌های پیشگیری و درمان آن

Shabnam Khesal
آسم وضعیتی است که در آن مجاری تنفسی باریک و متورم می شود و ممکن است مخاط اضافی ایجاد کند که این امر می تواند تنفس را دشوار کرده و باعث سرفه، صدای سوت (خس خس) هنگام تنفس و تنگی نفس شود. برای برخی از افراد آسم یک عارضه جزئی محسوب می شود، اما برای برخی دیگر مشکل […]

آسم وضعیتی است که در آن مجاری تنفسی باریک و متورم می شود و ممکن است مخاط اضافی ایجاد کند که این امر می تواند تنفس را دشوار کرده و باعث سرفه، صدای سوت (خس خس) هنگام تنفس و تنگی نفس شود. برای برخی از افراد آسم یک عارضه جزئی محسوب می شود، اما برای برخی دیگر مشکل اساسی است که فعالیت های روزمره آنها را مختل می کند و ممکن است منجر به یک حمله آسم تهدید کننده زندگی شود.
به گزارش مایوکلینیک، آسم قابل درمان نیست اما علائم آن قابل کنترل است. از آنجا که آسم غالبا با گذشت زمان تغییر می کند مهم این است که شما تحت نظر پزشک باشید تا با ردیابی علائم و نشانه ها در صورت لزوم درمان لازم را دریافت کنید.
علائم آسم
علائم آسم در افراد مختلف متفاوت است احتمال می رود حملات آسم به ندرت اتفاق بیفتد. برخی علائم را فقط در زمان های خاص مانند هنگام ورزش دارند و برخی دیگر به صورت مداوم با علائم آن دست و پنجه نرم می کنند. علائم و نشانه های آسم عبارتند از:
تنگی نفس
تنگی یا درد در قفسه سینه
خس خس هنگام بازدم که نشانه شایع آسم در کودکان است
مشکل خواب ناشی از تنگی نفس، سرفه یا خس خس سینه
حملات سرفه یا خس خس سینه که توسط ویروس تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا بدتر می شود
نشانه هایی که نشان می دهد احتمالا آسم در حال بدتر شدن است عبارتند از:
افزایش دشواری تنفس همانطور که با دستگاهی اندازه گیری می شود که ریه های شما چگونه کار می کند (اوج جریان سنج)
نیاز به استفاده بیشتر از دستگاه استنشاقی تسکین سریع
برای برخی از افراد علائم و نشانه های آسم در شرایط خاص شعله ور می شوند:
آسم ناشی از ورزش که ممکن است هنگام سرد و خشک شدن هوا بدتر شود
آسم شغلی ناشی از عوامل تحریک کننده محل کار مانند گازهای شیمیایی، گازها یا گرد و غبار
آسم ناشی از آلرژی، ناشی از مواد موجود در هوا مانند گرده، هاگ کپک و ذرات پوست و بزاق خشک شده ریخته شده توسط حیوانات خانگی (شوره حیوان خانگی)
چه موقع برای درمان آسم به پزشک مراجعه کنیم؟
حملات شدید آسم می تواند زندگی فرد را تهدید کند، بنابراین بهتر است تحت نظر پزشک باشید تا هنگام بدتر شدن علائم و نشانه ها درمان های لازم را بگیرید و بدانید چه زمانی به درمان اضطراری نیاز دارید. علائم اضطراری آسم عبارتند از:
بدتر شدن سریع تنگی نفس یا خس خس سینه
حتی پس از استفاده از دستگاه استنشاقی تسکین سریع بهبودی حاصل نشده است
تنگی نفس هنگام انجام حداقل فعالیت های بدنی
اگر فکر می کنید آسم دارید، مرتبا سرفه یا خس خس می کنید که بیش از چند روز طول می کشد یا علائم یا نشانه های دیگری از آسم را دارید به پزشک مراجعه کنید. درمان زودرس آسم ممکن است با جلوگیری از آسیب طولانی مدت ریه به بدتر شدن شرایط با گذشت زمان کمک کند.
برای کنترل آسم بعد از تشخیص اگر می دانید که به آسم مبتلا هستید برای کنترا شرایط خود با پزشک در ارتباط باشید تا آن را کنترل کند. کنترل خوب طولانی مدت به شما کمک می کند روز به روز احساس بهتری داشته باشید و می تواند از حمله آسم تهدید کننده زندگی جلوگیری کند.
اگر علائم آسم شما بدتر شود و به نظر برسد داروی شما علائم را تسکین نمی دهد یا اگر باید بیشتر از استنشاق تسکین سریع خود استفاده کنید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
بدون مشورت با پزشک بیشتر از مقدار تجویز شده دارو مصرف نکنید. استفاده بیش از حد از داروهای آسم می تواند با ایجاد عوارض جانبی آسم شما را بدتر کند.
برای بازبینی درمان خود، آسم اغلب با گذشت زمان تغییر می کند. به طور مرتب با پزشک خود ملاقات کنید تا در مورد علائم خود صحبت کنید و هرگونه اصلاح درمانی را انجام دهید.
علل بروز آسم
هنوز مشخص نیست چرا بعضی از افراد به آسم مبتلا می شوند و برخی دیگر مبتلا نمی شوند، اما احتمالا به دلیل ترکیبی از عوامل محیطی و ارثی (ژنتیکی) مربوط است. قرار گرفتن در معرض تحریک کننده های مختلف و موادی که باعث ایجاد آلرژی (مواد حساسیت زا) می شوند می تواند علائم و نشانه های آسم را تحریک کند. عوامل محرک آسم از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند شامل موارد زیر باشد:
آلرژن های منتقل شده در هوا مانند گرده، کنه های گرد و غبار، هاگ کپک، شوره حیوانات خانگی
عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی
فعالیت بدنی
هوای سرد
آلاینده ها و محرک های هوا مانند دود
داروهای خاصی از جمله مسدود کننده های بتا، آسپرین و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن
احساسات و استرس شدید
سولفیت ها و مواد نگهدارنده به برخی انواع غذاها و نوشیدنی ها از جمله میگو، میوه خشک، سیب زمینی فرآوری شده و آبجو
بیماری ریفلاکس معده وضعیتی که در آن اسیدهای معده به داخل گلو برگشته اند
عوامل خطر برای ابتلا به آسم
تصور می شود تعدادی از عوامل احتمال ابتلا به آسم را افزایش می دهند. آنها عبارتند از:
داشتن خویشاوند خونی مبتلا به آسم مانند پدر و مادر یا خواهر و برادر
داشتن یک بیماری آلرژیک دیگر مانند درماتیت آتوپیک که باعث قرمزی و خارش پوست می شود یا تب یونجه که باعث آبریزش بینی، گرفتگی و خارش چشم می شود
اضافه وزن داشتن
سیگاری بودن
قرار گرفتن در معرض دود سیگار
قرار گرفتن در معرض دود اگزوز یا سایر انواع آلودگی ها
قرار گرفتن در معرض عوامل شغلی مانند مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی، آرایشگری و تولید
عوارض آسم عبارتند از:
علائم و نشانه هایی که در خواب، کار و سایر فعالیت ها تداخل ایجاد می کنند
شعله ور شدن علائم بیماری در فرد در محل کار یا مدرسه
باریک شدن دائمی لوله هایی که هوا را به داخل ریه ها منتقل می کنند (لوله های برونش) که بر میزان تنفس شما تاثیر می گذارد
ویزیت های اورژانس و بستری شدن در بیمارستان برای حملات شدید آسم
عوارض جانبی ناشی از مصرف طولانی مدت برخی از داروها برای تثبیت آسم شدید استفاده می شود
درمان مناسب تفاوت زیادی در جلوگیری از عوارض کوتاه مدت و بلند مدت ناشی از آسم ایجاد می کند.
پیشگیری از آسم
اگرچه راهی برای جلوگیری از ابتلا به آسم وجود ندارد، اما شما به کمک پزشک معالج تان می توانید یک برنامه گام به گام برای زندگی منطبق با شرایط خود و جلوگیری از حملات آسم طراحی کنید.
برنامه آسم خود را دنبال کنید. با پزشک و تیم مراقبت های بهداشتی خود یک برنامه دقیق برای مصرف داروها و مدیریت حمله آسم بنویسید، سپس حتما آن را دنبال کنید.
آسم یک بیماری مداوم است که نیاز به نظارت و درمان منظم دارد. تحت کنترل داشتن آن و درمان می تواند احساس کنترل بیشتری در زندگی شما ایجاد کند.
برای آنفلوانزا و ذات الریه حتما واکسینه شوید. واکسیناسیون می تواند از ایجاد آنفولانزا و ذات الریه که شرایط آسم شما را تشدید می کند جلوگیری کند.
عوامل محرک آسم را شناسایی و از آنها اجتناب کنید. تعدادی از عوامل حساسیت زا و تحریک کننده در فضای باز از گرده و کپک تا آلودگی هوا و سرما می توانند باعث حملات آسم شوند. بدانید چه چیزی باعث آسم می شود یا شرایط آن را بدتر می کند و اقدامات لازم را برای جلوگیری از این عوامل انجام دهید.
تنفس خود را کنترل کنید. ممکن است یاد بگیرید که علائم هشدار دهنده حمله قریب الوقوع مانند سرفه خفیف ، خس خس سینه یا تنگی نفس را تشخیص دهید. اما از آنجا که ممکن است عملکرد ریه شما قبل از مشاهده علائم کاهش یابد به طور مرتب اوج جریان هوا را با اوج سنج خانگی اندازه گیری و ثبت کنید. یک اوج سنج میزان سختی نفس کشیدن را اندازه گیری می کند و پزشک می تواند به شما نحوه کنترل اوج جریان خود در خانه را نشان دهد.
حملات را زود شناسایی و درمان کنید. اگر سریع اقدام کنید احتمال حمله شدید کمتر می شود و برای کنترل علائم نیز به دارو احتیاج نخواهید داشت. هنگامی که اندازه گیری های حداکثر جریان کاهش می یابد و شما را از حمله پیش رو آگاه می کند، طبق دستورالعمل داروی خود را مصرف کنید. همچنین هرگونه فعالیتی را که ممکن است باعث حمله شود را فورا متوقف کنید. اگر علائم شما بهبود نیافت از کمک پزشکی استفاده کنید.
داروهای خود را طبق تجویز پزشک مصرف کنید. سرخود حتی اگر به نظر می رسد آسم در حال بهبود است، داروهای خود را تغییر ندهید. بهتر است داروهای خود را در هر بار مراجعه به پزشک همراه داشته باشید تا اطمینان حاصل کند که از داروهای خود به درستی و با دوز مناسب استفاده می کنید.
به افزایش استفاده از استنشاق تسکین سریع توجه کنید. اگر متوجه شدید که به استنشاق تسکین دهنده سریع خود مانند آلبوترول اعتماد می کنید، بنابراین آسم تحت کنترل نیست و در مورد تنظیم درمان خود به پزشک مراجعه کنید.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ