آیا چای سبز برای سلامت دهان و دندان مفید است؟

Shabnam Khesal
چای سبز ممکن است برای جوانه های چشایی شما موثر باشد، اما تحقیقات جدید نشان می دهد برای دندان ها و حفره دهان شما نیز مفید است. چای سبز حاوی ترکیباتی است که به نظر می رسد التهاب را کنترل و با عفونت باکتریایی مقابله می کند، همچنین این نوشیدنی غنی از آنتی اکسیدان است که دارای خواص سلامتی بسیاری است. حال […]

چای سبز ممکن است برای جوانه های چشایی شما موثر باشد، اما تحقیقات جدید نشان می دهد برای دندان ها و حفره دهان شما نیز مفید است. چای سبز حاوی ترکیباتی است که به نظر می رسد التهاب را کنترل و با عفونت باکتریایی مقابله می کند، همچنین این نوشیدنی غنی از آنتی اکسیدان است که دارای خواص سلامتی بسیاری است. حال این سوال مطرح می شود که آیا این نوشیدنی گرم محبوب می تواند برای سلامت دهان شما مفید باشد؟ به گزارش بست هلث مگ، در ادامه مطلب به شواهدی دال بر مفید بودن چای سبز برای سلامت دهان و دندان اشاره می شود.

تاثیر چای سبز بر پیشگیری از حفره

از آنجا که چای سبز باکتری ها را کنترل می کند و اسیدیته بزاق و پلاک های دندانی را کاهش می دهد ممکن است ابزار مفیدی در جلوگیری از ایجاد حفره باشد. یک مطالعه اخیر مستقر در مصر افراد را قبل و بعد از اینکه به مدت 5 دقیقه با چای سبز دهان خود را شستشو دادند مورد آزمایش قرار داد. افراد مورد آزمایش باکتری و اسید دهان کمتری داشتند، همچنین خونریزی لثه با این روش کاهش یافت. تحقیقات دیگر نشان داده است نوشیدن چای سبز نویدبخش این است که می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد.

بیشتربخوانیم:بهترین چایی ها برای سوزاندن چربی های شکم

تاثیر چای سبز بر سلامتی لثه

به نظر می رسد قدرت ضد التهابی چای سبز به کنترل بیماری پریودنتال (لثه) کمک می کند. نتایج یک نظرسنجی در ژاپن با شرکت تقریبا هزار مرد نشان داد افرادی که به طور مرتب چای سبز می نوشیدند لثه های سالم تری نسبت به افرادی که این نوشیدنی ها را مصرف نکرده بودند، دارند. یک مطالعه در آلمان نتایج مثبت مشابه ای در افرادی که از آنها خواسته شده آب نبات حاوی عصاره های چای سبز را بجوند، کشف شده است.

تاثیر چای سبز بر از دست دادن کمتر دندان


منطقی است که ماده ای که به جلوگیری از حفره و بیماری لثه کمک می کند به شما در نگه داشتن دندان نیز کمک کند. در صورت نیاز به اثبات نتایج تحقیقات ژاپنی که در سال 2010 منتشر شد، نشان می دهد مردان و زنانی که روزانه یک یا چند فنجان چای سبز می نوشند به احتمال زیاد دندان های طبیعی خود را نگه می دارند.

بیشتربخوانیم:چای سبز و این همه خواص/ از طول عمر تا کاهش وزن

تاثیر چای سبز بر کنترل سرطان دهان

به نظر می رسد آنتی اکسیدان ها و سایر خواص چای سبز در برابر آسیب سلولی و رشد تومور سرطانی از شما محافظت می کند. در یک مطالعه در دانشگاه تگزاس، عصاره چای سبز به بیمارانی که ضایعات پیش سرطانی در دهان داشتند داده شد و این روند پیشرفت سرطان دهان را کند کرده است، همچنین نتایج مطالعات حیوانی نشان داده است ترکیبات چای می توانند از رشد سرطان جلوگیری کند.

تاثیر چای سبر بر تنفس خوش بوتر

چای سبز با بوی بهتر نفس همراه است. چرا؟ به احتمال زیاد به دلیل از بین بردن میکروب هایی که دهان ما را بد بو می کند. دانشکده دندانپزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا پس از دریافت پودر چای سبز یا ماده دیگری که گویا به از بین بردن بوی بد دهان کمک می کند، سطح ترکیبات بدبو را در دهان افراد اندازه گیری کرد. در این مطالعه چای سبز از نعناع، آدامس و حتی روغن جعفری بهتر عمل کرد.

نکاتی برای نوشیدن چای سبز


آیا می خواهید رژیم روزانه شما شامل سبزی ها و چای سبز باشد؟ به احتمال زیاد مصرف حداکثر پنج فنجان در روز از این نوشیدنی بی خطر است، اما برای بهره مند شدن بیشتر از مزایای سلامتی و عطر و طعم آن مطمئن شوید چای را به روش بهینه تری تهیه کرده باشید. آب را در یک قوری سرامیکی گرم کنید برای تهیه چای از آب سرد و تازه، فیلتر شده یا از آب چشمه استفاده کنید. بعد از اینکه آب را به جوش آوردید، بگذارید سه دقیقه خنک شود. سپس آن را روی برگ های چای سبز یا کیسه چای بریزید و روی آن درپوش بذارید تا سه دقیقه دم بکشد.
شما اگر در حال حاضر چای سیاه می نوشید بخاطر داشته باشید از آنجا که چای سیاه فرآوری بیشتری دارد در مقایسه با چای سبز حاوی آنتی اکسیدان و ترکیبات شیمیایی مفید گیاهی کمتری است. کافئین موجود در چای سیاه دو تا سه برابر بیشتر است، بنابراین احتمال دارد باعث ایجاد عوارضی مانند عصبی شدن و اختلالات خواب شود. به علاوه، کافئین می تواند در برخی داروها تداخل ایجاد کند بنابراین درباره مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

اگر زیاد علاقه مند به نوشیدن چای سبز نیستید محصولات مراقبت از دهان و دندان حاوی چای سبز مانند خمیر دندان و دهان شویه آن را امتحان کنید، حتی می توانید آدامس حاوی چای سبز بجوید یا آب نبات های ساخته شده با چای سبز را بمکید به شرط اینکه بدون قند باشند، اما اگر از طرفداران نوشیدن چای هستید منطقی است دفعه دیگر که کتری را روشن می کنید چای سبز را انتخاب کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ