آیا می توان از ماسک یکبار مصرف استفاده مجدد کرد؟

حسام آرین
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) استفاده از ماسک های صورت را برای کند کردن روند شیوع و زنجیره انتقال ویروس کرونا توصیه می کند، اما برای افرادی که ماسک های یکبار مصرف دارند همواره یک سوال وجود دارد: آیا ماسک های یکبار مصرف مانند ان 95 و جراحی را می توان دوباره […]

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) استفاده از ماسک های صورت را برای کند کردن روند شیوع و زنجیره انتقال ویروس کرونا توصیه می کند، اما برای افرادی که ماسک های یکبار مصرف دارند همواره یک سوال وجود دارد: آیا ماسک های یکبار مصرف مانند ان 95 و جراحی را می توان دوباره استفاده کرد؟

به اختصار اگر بخواهیم به این سوال جواب دهیم باید بگوییم؟ بله، اما فقط در صورت مراقبت صحیح از آنها.

به گزارش یاهو، دکتر لوسیان دیویس، متخصص اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی ییل  واقع در آمریکا که عفونت های تنفسی را مطالعه می کند، گفت: “شماره یک: ماسک خود را لمس نکنید”. “اگر ماسک خود را لمس کردید، دستان خود را با آب و صابون یا الکل به طور حتم ضدعفونی کنید. اگر لازم است ماسک را خود عوض کنید این کار را در مکانی امن که نزدیک دیگران نیستید، انجام دهید.

استفاده مجدد از ماسک

نحوه تمیز کردن و نگهداری ماسک یکبار مصرف با خیال راحت

برای تمیز کردن ایمن ماسک و لمس کمترین سطح از آن از بندهای ماسک برای برداشتن و کنترل آن استفاده کنید. دیویس افزود: به احتمال زیاد قسمت اعظم ذرات ویروس در قسمت جلوی آن قرار می گیرند، بنابراین از لمس آن قسمت از ماسک خودداری کنید.

هنگامی که ماسک یکبار مصرف با خیال راحت برداشته شد آن را در محل ایمن و تمیزی قرار دهید. جید فلین، سرپرستار یکی از بخش های بیمارستان جانز هاپکینز گفت: من و دیگر همکاران ماسک را در کیسه های کاغذی یا “ظروف تمیز” دیگر با “تهویه خوب” قرار می دهیم که اجازه می دهد ماسک در معرض جریان هوا قرار گیرد.

وی افزود: بسیاری از ما فقط از آن کیسه های کاغذی قهوه ای استفاده می کنیم زیرا آنها ساختار خاصی دارند و می توانید ماسک را در آن قرار دهید.

همچنین دیویس استفاده از کیسه پلاستیکی زیپ کیف را توصیه می کند، اما بر لزوم لمس نکردن لبه های کیف تاکید فراوان دارد. به جای تلاش برای تمیز كردن ماسك یكبار مصرف فلین و دیویس هر دو توصیه كردند آن را فقط برای چند روز در یك محیط تمیز و ایمن بگذارید.

فلین اذعان داشت: ما ماسک ها را ضد عفونی یا تمیز نمی كنیم زیرا اگر از این مواد استفاده می كنید به نوعی آن را داخل بافت ماسک قرار می دهید که تنفس را برایتان سخت می کند، بنابراین من همچین کاری نمی کنم شما هم بهتر است فقط آن را در یک کیسه تمیز قرار دهید و بگذارید یکی دو روز آنجا بماند.

دیویس گفت: فرایندهایی برای تمیز كردن ماسك در بیمارستان ها وجود دارد، اما به طور معمول در آنها انواع مختلف گازها و ماشین های مخصوص وجود دارد که در دسترس عموم قرار ندارد. براساس آنچه ما می دانیم ویروس روی مقوا که ماده ای مشابه كاغذ دارد طی 24 تا 48 ساعت دیگر زنده نخواهند بود.

هر دو فلین و دیویس بر این باورند اگر ماسکی کثیف یا پاره شده باشد باید فورا آن را دور بیندازید. تهیه از هر دو نوع ماسک حداقل به تعداد 3 تا 5 عدد توصیه می شود به طوری که تا یکی ضدعفونی می شود بتوان از بقیه ماسک ها استفاده کرد.

دیویس افزود: ماسک به تعداد محدودی وجود دارد، بنابراین منطقی است که مردم بخواهند از آنها دوباره استفاده کنند فقط مطمئن شوید این کار را به درستی انجام می دهید و البته باید گفت در صورت وجود ماسک جراحی و یک بار مصرف به تعداد لازم بهتر است از هر ماسک همان یک بار استفاده شود.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ