7 اشتباه در مورد لنزهای چشمی

داشتن لنزهای چشمی به یکی از موارد روزمره برای بسیاری از افراد و به ویژه خانم ها تبدیل شده است. صرف نظر از مواردی که گذاشتن لنز به توصیه چشم پزشک انجام می شود

داشتن لنزهای چشمی به یکی از موارد روزمره برای بسیاری از افراد و به ویژه خانم ها تبدیل شده است. صرف نظر از مواردی که گذاشتن لنز به توصیه چشم پزشک انجام می شود؛ این روزها بسیاری از افراد و مراکز آرایشی برای زیبایی و مصارفی غیر از ضعف یا مشکل چشم اقدام به تجویز لنز برای اکثر افراد مراجعه کننده به این مراکز را دارند و به دلیل عدم آگاهی از نوع مصرف آن و رعایت نکردن نکات بهداشت عمومی لنز و عادت هایی مانند با لنز خوابیدن باعث مشکلات فراوانی برای افراد می شوند که عدم رعایت نکات بهداشتی می تواند به عفونت چشم و احتمالا آسیب های دائمی چشم منجر شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) سالانه موردهای زیادی عفونت چشم مرتبط با لنزهای تماسی را معرفی می کند که تقریبا یک پنجم موارد از این عفونت ها سبب آسیب دیدگی چشم از نظر بینایی و قرنیه و یا حتی باعث پیوند قرنیه می شود. اما به راحتی می توان این آسیب دیدگی ها را کاهش داد و از چشم محافظت کرد. حدود 25٪ از موارد شامل رفتارهایی شناخته شده به عنوان رفتار اختیاری فرد می باشد که او را در معرض خطر بیشتر عفونت چشم قرار می دهد. استفاده ی نامناسب و مراقبت از لنزهای تماسی می تواند عفونت های چشم را ایجاد کند که بعضی اوقات باعث آسیب جدی و بلند مدت  به چشم ها می شود.

در زیر، هفت اشتباه که ممکن است شما در رابطه با این لنز های چشمی انجام دهید و آنچه باید به جای آن انجام دهید گفته شده است.

با لنز خوابیدن

آنزیم ها و آنتی بادی هایی که از سطح چشم شما محافظت می کنند نیاز به اکسیژن برای مبارزه با میکروب ها دارند. هنگامی که چشمان شما در شب بسته می شوند، تامین هوا کاهش می یابد؛ و لنز این اجازه را به چشم نمی دهد که اکسیژن مورد نیاز چشمتان را تامین کنید.

لنز را با انگشت کثیف جایگذاری می کنید

برای جلوگیری از انتقال روغن، خاک و باکتری به چشمانتان، دست هایتان را قبل از گذاشتن لنز تمیز بشویید. لنزها جسم های خارجی هستند که با چشم تماس پیدا می کنند، بنابراین به راحتی می توانند عفونت ایجاد کنند.

لنز ها را تمییز نمی کنید

لنزهایتان را قبل از استفاده به خوبی تمیز کنید تا میکروب ها و را از بین ببرید. این امر باعث می شود که احساس خارش بعد از استفاده از لنز وجود نداشته باشد و خطر را برای چشمانتان به کمترین حد برسانید.

روزانه لنز را ضدعفونی نمی کنید

این کار مثل تمیز کردن لباس ها روزانه می باشد. آن هارا با نمک سالین شستشو دهید، آن را با یک بافت تازه و تمیز خشک کنید و تا زمان استفاده ی دوباره تمیز نگهداری کنید تا از تمیزی آن مطمئن باشید و از چشمانتان بتوانید مراقبت کنید.

با لنز به حمام و شنا می روید

توصیه می شود که لنزهایتان را از آب (از جمله آب استخر) دور نگه دارید تا از عفونت نادر اما بالقوه چشم ناشی از آمباس و همچنین سایر انواع عفونت جلوگیری کنید. آب شیر نیز ممکن است این میکروب ها را داشته باشد.” باکتری ها و انگل ها در آب می توانند لنزهای شما را تحت تاثیر قرار دهند، به خصوص در زمینه های پرورش ریالارچ مانند حوضچه های آب گرم و استخر ها.

لنزهایتان را خیلی طولانی می گذارید

هنگامی که شما در خانه و در تعطیلات آخر هفته هستید، چشم هایتان را ببندید و سعی کنید از لنز استفاده نکنید. توصیه می شود که برای بیش از 12-14 ساعت در روز لنز در چشم باقی نماند اگر از این زمان بیشتر از لنز استفاده کنید به این معنی است که سلامت چشم هایتان را به خطر انداخته اید.

توجه به تاریخ انقضاء لنز

دنبال کردن دستورالعمل هایی که در بسته های لنز شما وجود دارد، ساده ترین راه برای حفظ چشمان شما از بیماری های مرتبط با لنز است. مردم فکر می کنند که اگر از لنزهایشان خوب مراقبت کنند می توانند آن ها را دور نیندازند و تا مدت زمان بیشتری از آن ها استفاده کنند. این به این معنی است که آنها می توانند با حساسیت بیش از حد دچار مشکل شوند. به یاد داشته باشید لنزهای روزانه را باید در انتهای هر روز دور انداخت و هرگز نباید در روز بعد از آن ها استفاده کرد.

برگردان: عرب زاده

چرا هرگز نباید لنزهای چشمی را در آب بگذارید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ