رفتارهایی که هیچ کس در یک رابطه نباید قبول کند

Shabnam Khesal
تعدادی از افراد در رابطه های غلط گرفتار شده اند و تصور می کنند انتظارات طرف مقابلشان عادی است در صورتی که اصلا اینطوری نیست. با این حال، حتی رفتارهای سمی که بسیاری از ما تصور می کنیم “عادی” است، خیلی ظریف در ایجاد رابطه سالم خلل ایجاد می کنند. روابط شما ممکن است از […]
رفتارهایی که هیچ کس در یک رابطه نباید قبول کند
تعدادی از افراد در رابطه های غلط گرفتار شده اند و تصور می کنند انتظارات طرف مقابلشان عادی است در صورتی که اصلا اینطوری نیست. با این حال، حتی رفتارهای سمی که بسیاری از ما تصور می کنیم “عادی” است، خیلی ظریف در ایجاد رابطه سالم خلل ایجاد می کنند. روابط شما ممکن است از یک رابطه کلاسیک کنترل کننده دور باشد، اما هنوز هم می تواند شاخص هایی وجود داشته باشد که باعث آزار و رنجش شما یا شریک زندگی تان شود.
البته در این موارد کاملا به این معنی نیست که باید رابطه خود را خاتمه دهید. اغلب صحبت و مشاوره با یک زوج درمانگر می تواند به شناسایی این الگوهای مشکل ساز کمک کند و روش هایی برای خلاص شدن از آنها به شما توصیه شود. موفقیت شما در غلبه بر این موانع به تمایل شما و همسرتان برای تلاش حل این مسئله بستگی دارد، برخی از افراد به جای حل مشکل سعی می کنند در رابطه فرو بروند و در آن به همان شکل ناراحت کننده غرق شوند. به گزارش سایکولوژی تودی، در این بین نخستین قدم تصدیق الگوهای ناکارآمد است. در خود یا همسرتان کدام یک از این شرایط مکرر، اما آزار دهنده را تشخیص می دهید؟

بیشتربخوانیم:چرا باید به روابط عاشقانه پس از ازدواج اهمیت بیشتری داد؟

عدم اطمینان مزمن

شما ممکن است شریک زندگی خود را فردی حواس پرت و بی توجه بدانید، اما آیا با آسیب اینکه هرگز تصور نمی کنید او بتواند از انجام کارهای محوله بربیاید آشنا هستید؟ این کار خواه پرداخت قبض برق یا پیگیری کاری باشد که می تواند باعث ایجاد استرس مزمن شود و اعتماد به نفس را از بین ببرد. این می تواند عدم اطمینان را در جایی که باید پشتیبانی باشد ایجاد کند و در جایی که رابطه به جای ایجاد امنیت شک و تردید ایجاد می کند و حتی اگر شریک زندگی شما توپ را رها نمی کند تا دستکاری کند بلکه تحت فشار قرار گرفته یا از مشکلات بی توجهی رنج می برد تاثیرات آن بر ارتباط یک زن و شوهر می تواند جدی باشد. این موضوعی است که باید به صورت فردی و زوجی مورد بررسی قرار گیرد. در هنگام بروز این مشکل افراد باید یکدیگر را حمایت و در شناسایی ریشه مشکل کمک کنند در صورت عدم موفقیت می توانند به روان درمانگر مراجعه کنند.

بیشتربخوانیم:به این دلایل نباید بگذارید برای هم عادی شوید

شوخی که اصلا “خنده دار” نیست

زوج های مختلف آستانه های متفاوتی برای آنچه که از نظر طعنه زدن در مقایسه با مسئله خنده دار است، دارند و متاسفانه حتی در یک زوج یکسان نیز ممکن است حساسیت های بسیار متفاوتی در مورد احساس خوب و سخت داشتن در مورد شوخی در آنها وجود داشته باشد. کلید رابطه ارتباط و احترام است شریک زندگی شما باید بتواند در برابر تمایل به اذیت کردن وقتی می داند این خط قرمز شماست خود را کنترل کند و شما نیز باید بتوانید در مورد آن صحبت کنید به گونه ای که احساس امنیت کند. غالبا شرکایی که به طور مرتب از مرز صدمه زدن به یکدیگر عبور می کنند با اصرار بر اینکه “فقط شوخی می کنند” در واقع آن را توجیه می کنند، اما این جمله بی اعتباری است زیرا اثرات به اندازه هدف آن مهم هستند.

نیاز به همیشه در دسترس بودن

برخی از افراد از طرف مقابل خود انتظار دارند هر موقع آنها می خواهند در دسترس باشد و در مشکلات و شرایط کنارش باشد، اما زیاده روی در این رفتار برخی مواقع تا آنجایی پیش می رود که او چنان بیش از حد کنترل می کند که رفتارش به وضوح فراتر از “قانونگذاری” تلقی می شود. غالبا چنین رفتارهایی از روی ناامنی یا اضطراب ناشی می شوند و به راحتی نمی فهمند چگونه روابط را در طول زمان فرسایش می دهند. اگر انگیزه ای برای تغییر وجود داشته باشد، زوج درمانگر یا روان درمانگر حرفه ای می تواند کمک کند.

بیشتربخوانیم:آقایان چگونه قلب همسرشان را تسخیر کنند؟

رها کردن یا عدم تحمل احساسات

برخی افراد تصور می کنند در مقابل شریک زندگی خود اجازه “ابراز احساسات” ندارند. البته گاهی اوقات ممکن است خود این افراد این احساسات را به طرق انفجاری یا تهدیدآمیز بیان کنند، بنابراین در این موارد ناراحتی شریک زندگی آنها قابل درک است، اما در مواقع دیگر شریک زندگی چه به دلیل سابقه پیچیده گذشته با خانواده خود یا فقط به دلیل ویژگی شخصیت آنها محیطی را ایجاد می کند که احساس نارضایتی و عدم امنیت می کند. اگر شریک زندگی شما به طور دائم به دلیل ابراز احساسات به روشی منطقی احساس بدی در شما ایجاد می کند یا انتظار دارد همیشه روحیه خوبی داشته باشید این می تواند ناراحت کننده باشد. خطر واقعی این است که احتمال می رود باعث شود شما احساسات خود را به حدی دفن کنید که آنها از درون شروع به خوردن شما کنند.

بیشتربخوانیم:این ویژگی ها نشان می دهد که با فرد مناسبی در رابطه هستید!

عشق بدون قید و شرط

هنگامی که زن و شوهر می توانند با دستیابی به یک الگوی متقابل و کلی کار را به طور مساوی تقسیم کنند (“وقتی او آشپزی می کند، من تمیز می کنم”) بسیار عالی است، اما در اینجا کلید اصلی این است که وقتی نوبت به کارهای عادی می رسد مشارکت هایی که می توانند در صورت لزوم انعطاف پذیر شوند تحت فشار بسیار کمتر از بین می روند. طی یک رابطه طولانی و متعهد مواقعی وجود خواهد داشت حتی هفته های طولانی یا بیشتر یک نفر در این رابطه نیاز به حمایت بیشتر دارد که می توان با حمایت و پشتیبانی فرد را به آرامش رساند تا از شرایط دشوارش عبور کند، بدون شک در این شرایط قدردانی می شود و می تواند به احساس خوب هر دو شریک کمک کند، اما وقتی یکی از شرکا انتظار دارد دیگری کاری که برایش انجام داده را جبران کند یا همیشه حساب می کند که طرف مقابل چه چیزی به او بدهکار است پس حفظ احساس حمایت واقعی، اعتماد و عشق بی قید و شرط در این شرایط دشوار است.

مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ