کاپ قاعدگی چیست ؟ / نحوه استفاده و مزایای آن

Shabnam Khesal
کاپ قاعدگی نوعی محصول بهداشتی قابل استفاده مجدد برای زنان است. یک فنجان کوچک و قابل انعطاف به شکل قیف که از لاستیک یا سیلیکون ساخته شده است و آن را وارد واژن می کنید تا مایعات پریود وارد آن شود. خون بیشتری در کاپ ها نسبت به سایر روش ها جمع می شود که باعث […]
کاپ قاعدگی نوعی محصول بهداشتی قابل استفاده مجدد برای زنان است. یک فنجان کوچک و قابل انعطاف به شکل قیف که از لاستیک یا سیلیکون ساخته شده است و آن را وارد واژن می کنید تا مایعات پریود وارد آن شود. خون بیشتری در کاپ ها نسبت به سایر روش ها جمع می شود که باعث می شود بسیاری از خانم ها از آنها به عنوان یک جایگزین سازگار با محیط زیست برای تامپون یا نوار بهداشتی استفاده کنند و بسته به میزان خونریزی می توانید تا 12 ساعت از یک کاپ استفاده کنید. به گزارش هلث لاین، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه قرار دادن و بیرون آوردن کاپ قاعدگی، نحوه تمیز کردن آن و موارد دیگر ادامه مطلب را بخوانید.

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی

اگر به استفاده از کاپ قاعدگی علاقه مند هستید با یک متخصص زنان مشورت کنید. اگرچه می توانید هرکدام از مارک ها را بصورت آنلاین یا در اکثر فروشگاه ها خریداری کنید، اما بهتر است ابتدا متوجه شوید چه سایزی برای شما مناسب تر است. برای تشخیص اندازه مناسب کاپ قاعدگی شما و پزشکتان باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
سن
طول دهانه رحم
خونریزی زیاد دارید یا خیر
استحکام و انعطاف پذیری کاپ
ظرفیت کاپ
قدرت عضلات کف لگن
زایمان به صورت واژینال
استفاده از کاپ های قاعدگی کوچکتر به طور معمول برای خانم های زیر 30 سال که زایمان طبیعی نداشته اند توصیه می شود. سایزهای بزرگتر اغلب برای زنانی که بیش از 30 سال سن دارند و از طریق واژن زایمان کرده اند یا خونریزی های شدیدتری دارند توصیه می شود.

قبل از این که کاپ قاعدگی را بگذارید

هنگامی که برای نخستین بار از کاپ قاعدگی استفاده می کنید احتمال می رود احساس ناراحتی و آزردگی خاطر داشته باشید، اما “چرب کردن” کاپ می تواند به روند سهولت در فرآیند کمک کند. قبل از اینکه کاپ را داخل واژن خود بگذارید بهتر است لبه آن را با آب یا یک روان کننده بر پایه آب آغشته کنید زیرا این کار قرار دادن کاپ قاعدگی را راحت تر می کند.

چگونه می توان کاپ قاعدگی را داخل واژن قرار داد؟

اگر می توانید از تامپون استفاده کنید پس جاگذاری کاپ قاعدگی برای شما به نسبت آسان است، برای استفاده از کاپ این مراحل را دنبال کنید:
دستان خود را کاملا بشویید.
آب یا یک روان کننده بر پایه آب را به لبه فنجان بمالید.
کاپ قاعدگی را محکم از وسط تا کنید و آن را در یک دست نگه دارید و لبه آن به سمت بالا باشد.
کاپ را مانند یک تامپون بدون نرم کننده داخل واژن خود قرار دهید باید چند سانتی متر زیر دهانه رحم قرار بگیرد.
هنگامی که کاپ در واژن قرار گرفت آن را بچرخانید تا یک مهر و موم ضد هوا ایجاد کند که از نشت آن جلوگیری کند.
اگر کاپ را به درستی وارد کرده باشید نباید آن را احساس کنید، همچنین باید بتوانید به راحتی حرکت کنید، بپرید، بنشینید، بایستید و سایر کارهای روزمره را بدون افتادن کاپ انجام دهید.

چه موقع کاپ قاعدگی را بیرون بیاورید؟

بسته به اینکه خونریزی شدید دارید یا خیر می توانید 6 تا 12 ساعت از یک کاپ قاعدگی استفاده کنید. این بدان معنی است که می توانید از یک کاپ برای محافظت در طول شب استفاده کنید.
همیشه باید کاپ قاعدگی خود را بعد از 12 ساعت بردارید. اگر قبل از این ساعت پر شد برای جلوگیری از نشتی باید زودتر از موعد مقرر آن را خالی کنید.

چگونه کاپ قاعدگی را بیرون بیاورید؟

برای بیرون آوردن کاپ قاعدگی مراحل را دنبال کنید:
دستان خود را کاملا بشویید.
انگشت اشاره و شست خود را در واژن قرار دهید. پایه کاپ فنجان را به آرامی بگیرید.
پایه را بچرخانید تا مهر و موم آن آزاد شود و برای بیرون آوردن آن را به پایین بکشید.
پس از بیرون آمدن محتوای کاپ را داخل توالت خالی کنید.

مراقبت های بعد از استفاده از کاپ قاعدگی

قبل از قرار دادن مجدد در واژن، کاپ های قاعدگی قابل استفاده مجدد باید شسته و تمیز شوند، بنابراین کاپ شما باید حداقل دو بار در روز خالی شود.
کاپ های قاعدگی قابل استفاده مجدد با دوام هستند و با مراقبت مناسب می توانند از 6 ماه تا 10 سال دوام بیاورند، اما اگر از نوع یک بار مصرف آن استفاده می کنید بهتر است بعد از خارج کردن آن کاپ را دور بیندازید.

مزایای استفاده از کاپ های قاعدگی چیست؟

بسیاری از زنان استفاده از کاپ های قاعدگی را انتخاب می کنند زیرا:
مقرون به صرفه هستند: شما برای یک کاپ قاعدگی قابل استفاده مجدد یک بار هزینه می کنید برخلاف تامپون یا پد که باید به طور مداوم خریداری شود و می تواند سالانه 100 دلار افزایش یابد.
کاپ های قاعدگی ایمن ترند: از آنجا که در کاپ های قاعدگی به جای جذب خون جمع می شوند، شما در معرض ابتلا به سندرم شوک سمی (TSS) نیستید، عفونت باکتریایی نادر مرتبط با استفاده از تامپون است.
کاپ های قاعدگی خون بیشتری را در خود نگه می دارند: یک کاپ قاعدگی می تواند حدود یک تا دو اونس جریان قاعدگی را در خود جای دهد. از طرف دیگر، تامپون ها فقط می توانند تا یک سوم اونس را نگه دارند.
سازگار با محیط زیست هستند: کاپ های قاعدگی قابل استفاده مجدد می توانند مدت زمان طولانی استفاده شوند به این معنی که زباله بیشتری به محیط زیست وارد نمی کنید.
می توانید رابطه جنسی برقرار کنید: بیشتر کاپ های قابل استفاده مجدد باید قبل از رابطه جنسی خارج شوند، اما کاپ های یکبار مصرف نرم می توانند حین صمیمیت و نزدیکی داخل واژن بمانند. شریک زندگی شما نه تنها کاپ را احساس نخواهد کرد بلکه نگران نشتی نیز نخواهید بود.
می توانید از کاپ به همراه آی یودی استفاده کنید: برخی از شرکت ها ادعا می کنند کاپ قاعدگی می تواند آی یو دی را از بین ببرد، اما یک تحقیق در سال 2012 این باور را تکذیب کرد، بنابراین اگر درباره استفاده این دو به طور همزمان نگران هستید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

مضرات استفاده از کاپ های قاعدگی چیست؟

کاپ های قاعدگی یک گزینه مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست است، اما هنوز هم باید چند نکته را بخاطر بسپارید:
برداشتن کاپ می تواند کثیف باشد: ممکن است در مکان یا موقعیتی قرار بگیرید که برداشتن کاپ برای شما دشوار یا ناخوشایند باشد. این بدان معناست که شما احتمال می رود نتوانید از نشت آن طی مراحل جلوگیری کنید.
وارد یا خارج کردن آن سخت است: هنگام قرار دادن کاپ قاعدگی ممکن است متوجه شوید به درستی این کار را نمی توانید انجام دهید یا خارج کردن آن برای شما سخت باشد.
یافتن کاپ قاعدگی مناسب شما سخت است: کاپ های قاعدگی برای همه مناسب نیستند، بنابراین ممکن است پیدا کردن گزینه مناسب برای شما سخت باشد. این بدان معناست که مجبور شوید چند مارک را قبل از پیدا کردن مارک مناسب برای خود امتحان کنید.
ممکن است به مواد حساسیت داشته باشید: بیشتر کاپ های قاعدگی از مواد فاقد لاتکس ساخته می شوند و این برای افرادی که به لاتکس آلرژی دارند گزینه مناسبی است، اما برای برخی از افراد این احتمال وجود دارد که مواد سیلیکونی یا لاستیکی آن باعث واکنش آلرژیک شود.
شاید باعث تحریک واژن شود: اگر کاپ به درستی تمیز نشده و از آن مراقبت نشود کاپ قاعدگی می تواند واژن شما را تحریک کند. اگر کاپ را بدون هیچ گونه روانکاری وارد کنید نیز احتمال می رود باعث ناراحتی شما شود.
احتمال عفونت افزایش می یابد: کاپ قاعدگی را خیلی خوب بشویید و بگذارید خشک شود. از کاپ قاعدگی یکبار مصرف استفاده نکنید، بعد از استفاده از آن دستان خود را بشویید.

قیمت آن چند است؟

کاپ های قاعدگی نسبت به تامپون ها و پد ها مقرون به صرفه هستند. شما می توانید به طور متوسط 20 تا 40 دلار برای یک کاپ پرداخت کنید و حداقل برای مدت 6 ماه مجبور به خرید کاپ دیگر نیستید. هزینه تامپون و پد به طور متوسط 50 تا 150 دلار در سال است، بسته به اینکه دوره قاعدگی شما چقدر طولانی و سنگین باشد و هر چند وقت یکبار پریود می شوید.

چگونه یک محصول بهداشتی زنانه مناسب برای خود انتخاب کنیم؟

برای بسیاری از خانم ها استفاده از کاپ قاعدگی مشکلی ندارد. قبل از استفاده از آن اطمینان حاصل کنید در یک محصول بهداشتی زنانه به چه مواردی نیاز دارید:
آیا هزینه کاپ برای شما کمتر است؟
آیا استفاده از آن آسان تر است؟
آیا می خواهید در دوران قاعدگی خود رابطه جنسی برقرار کنید؟
اگر به این سوال ها پاسخ مثبت داده اید کاپ قاعدگی گزینه مناسبی برای شماست، اما اگر هنوز مطمئن نیستید با متخصص زنان در مورد گزینه های خود و اینکه چه محصول قاعدگی می تواند برای شما بهتر باشد مشورت کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ