آیا حذف شام در روند لاغری ایده خوبی است؟

Shabnam Khesal
“برای کاهش وزن کمتر غذا بخورید” این شایع ترین مانترا برای کاهش وزن محسوب می شود و به نظر می رسد منصفانه باشد زیرا از دست دادن وزن کاهش کالری دریافتی و سوزاندن بیشتر آن با انجام فعالیت های مختلف بدنی است. کاهش کالری دریافتی برای کاهش وزن مهم است، اما آیا صرف کاهش کالری دریافتی حذف یک وعده غذایی […]

“برای کاهش وزن کمتر غذا بخورید” این شایع ترین مانترا برای کاهش وزن محسوب می شود و به نظر می رسد منصفانه باشد زیرا از دست دادن وزن کاهش کالری دریافتی و سوزاندن بیشتر آن با انجام فعالیت های مختلف بدنی است. کاهش کالری دریافتی برای کاهش وزن مهم است، اما آیا صرف کاهش کالری دریافتی حذف یک وعده غذایی که در اینجا در مورد شام صحبت می شود برای کاهش وزن ایرادی ندارد؟ لازم نیست!

چرا حذف وعده شام فکر خوبی نیست

فرد باید در اوایل روز کالری بیشتری مصرف و اواخر روز آن را محدود کند، اما این بدان معنا نیست که می توانید وعده شام را به طور کامل حذف کنید به امید اینکه با این کار سایز دور کمر خود را کاهش می دهید. یک مطالعه نشان می دهد این ایده اشتباه است و حتی می تواند منجر به افزایش وزن شود. یافته های یک تحقیق در سال 2021 که در “Journal Nutrients“ منتشر شده نشان می دهد افرادی که به طور مرتب از وعده شام صرف نظر می کنند در مقایسه با افرادی هر شب شام می خورند وزن بیشتری پیدا می کنند. تعجب خواهید کرد اگر بدانید خوابیدن با شکم خالی در طول دوره مطالعه 6 ساله درصد وزن داوطلبان را 10 درصد افزایش داده است. این گروه از افراد بیشتر دچار چاقی و اضافه وزن شدند و نتایج در مورد زنان و مردان نیز مشابه است.

چگونه حذف وعده شام منجر به افزایش وزن می شود؟

این مطالعه نشان می دهد افرادی که خوردن شام را نادیده می گیرند به طور معمول بسیاری از مواد غذایی ناسالم را هنگام عصر می خورند. در نتیجه شب با ایجاد حس سیری شام نمی خورند. چیزی که این گروه از افراد متوجه نمی شوند این است که با پیروی از این روند هیچ بهره ای نخواهند برد بلکه سوءمصرف مواد چربی، کربوهیدرات و شیرین نه تنها برای هدف کاهش وزن شما مضر است بلکه منجر به بروز سایر مشکلات سلامتی می شود، بنابراین خوردن یک وعده غذایی سالم و برنامه ریزی شده در شب به مراتب بهتر از خوردن غذای بی ارزش در طول روز است. افرادی که شام می خورند به طور معمول غذای سالم تری تهیه می کنند و به برنامه غذایی خود پایبند هستند.

مطالعه متناقض

تحقیقات نشان می دهد حذف ایده یک وعده غذایی بد است در حالی که ممکن است به ازای هر کیلو کاهش وزن کمک کند. نظرات در مورد این موضوع کاملا متناقض است، بر اساس نتایج مطالعه دیگری که در ژورنال تغذیه در سال 2017 منتشر شده است افرادی که روزانه دو وعده غذایی می خورند و ساعت های طولانی تری در حالت روزه می مانند شاخص توده بدنی خود را به طور قابل توجهی در طول یک سال کاهش می دهند. در همان مطالعه مشخص شد افرادی که بیشتر کالری دریافتی خود را از وعده های ناهار یا صبحانه دریافت می کنند شاخص توده بدنی خود را بیشتر از افرادی که شام می خورند کاهش می دهند.

بهترین روش برای مدیریت کنترل کالری دریافتی

اینکه آیا عادت حذف وعده شام منجر به افزایش یا کاهش وزن می شود به دلیل اینکه چرا و چگونه آن را کنار می گذارید نیز بستگی دارد. اگر مراقب عادت های غذایی خود نباشید و عصر خوراکی های ناسالم بخورید حذف وعده شام ممکن است به نوعی به شما کمک کند. افزایش وزن غیر قابل اجتناب است اگر می خواهید از وعده شام صرف نظر کنید وعده های غذایی خود را با دقت برنامه ریزی کنید و کالری خود را در طول روز با دقت پخش کنید. بیشتر افرادی که روزه داری متناوب را تجربه می کنند روزانه یک وعده غذایی بیشتر هم شام را حذف می کنند تا مطمئن شوند کل کالری موجود در پنجره غذا را مصرف می کنند، اما روزه داری برای مدت طولانی تر برای آنها دشوار می شود، بنابراین عصرها میان وعده های سالم می خورند تا سیر شوند. روزه داری متناوب رژیم نیست بلکه یک الگوی غذایی است که برای همه افرادی که سعی در کاهش وزن دارند موثر است، بنابراین اگر می خواهید از وعده شام خود صرف نظر کنید بهتر است روزه داری متناوب را تجربه کنید زیرا موثرتر است.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ