خواص دارویی سفره هفت سین

Shabnam Khesal
ثانیه‌ها در گذرند و با سپری ‌شدن هر لحظه، یک گام به تحویل سال و نو شدن آن نزدیک می‌شویم. جشن نوروز ریشه در ایران باستان دارد و سرشار از مراسمی کهن با تاریخچه‌ غنی است که از دوران قدیم برایمان به یادگار باقی مانده است.عید نوروز در ایران اولین روز از سال نو و […]

خواص دارویی سفره هفت سین

ثانیه‌ها در گذرند و با سپری ‌شدن هر لحظه، یک گام به تحویل سال و نو شدن آن نزدیک می‌شویم.
جشن نوروز ریشه در ایران باستان دارد و سرشار از مراسمی کهن با تاریخچه‌ غنی است که از دوران قدیم برایمان به یادگار باقی مانده است.عید نوروز در ایران اولین روز از سال نو و مصادف با یکم فروردین است. که در مناطق مختلف ایران و کشورهای فارسی زبان آن را جشن می گیرند.
این جشن برخلاف همه جشن‌های مختلف سالانه با شور و شوقی وصف ناپذیر همراه با جنب و جوش فراوان در میان ملت ها در اولین روز بهار آغاز می‌شود.
ما این جشن باستانی و کهن را از اقوام مختلفی در منطقه به ارث برده‌ایم. جشنی که با رنگ و بویی ویژه، هویتی ایرانی گرفته و نماد پیوند اقوام و مردمان ایران است. نوروز را شروع رستاخیر طبیعت، موعد رویش و تولد نباتات می‌دانیم و باورمان بر این است که همگام با طبیعت، ما نیز باید روزگار نو و تازه ‌ای را با روح و روان تازه و پوشیدن لباس نو آغاز کنیم.

هفت سین

یکی از رسوم سنتی و مهم عید نوروز چیدن سفره هفت سین است که هر کدام از اجزای آن سمبل نیکی هایی است که افراد در دید و بازدیدهای خود برای یکدیگر آرزو می کنند.حتی اگر فلسفه وجودی سفره هفت سین را ندانیم، باز هم چیدن آن، حال و هوای بسیار خوبی در فضای منزل و یا محیط کار ایجاد می کند. ایرانیان از دیرباز اعتقاد دارند که هنگام تحویل سال نو،7 فرشته مقرب به زمین آمده و با 7 خوراکی در کنار سفره هفت سین حضور پیدا می کنند. به همین دلیل چیدن سفره هفت سین اهمیت بسیاری برای اعضای خانواده از سال های دور داشته است.7 خوراکی که در سفره هفت سین قرار دارد هر کدام دارای خواص بسیار زیادی است.

خواص سیب

خواص سیب

سیب، نمادی از تندرستی و زیبایی است که ایرانیان آن را برای حفظ سلامتی اعضای خانه بر سر سفره قرار می دهند.

سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است و بی مناسبت نیست که یک ضرب المثل انگلیسی می گوید که خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی نیاز می کند. سیب باعث پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون می شود.

همچنین در درمان کم خونی، دیابت و پیشگیری از سرطان و حفظ سلامت پوست و موبسیار مفید است. سیب قرمز حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدانی به نام کورستین است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید است.

سیب دارای فلاونوئید بسیار قوی به نام کورستین و آنتی اکسیدان های زیادی است که باعث کاهش فشار خون بالا و کاهش چربی خون شده و به درمان بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند. ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان های موجود در سیب آن را به یک سم زدای قوی کبد تبدیل کرده که با کاهش چربی کبد می تواند به درمان کبد چرب کمک کند.

جالب است بدانید سیب از زمان های قدیم، مسواک طبیعت نامیده شده است. اگر چه خوردن یک سیب در واقع نمی تواند دندان ها را پاک کند اما گاز گرفتن و جویدن یک تحریک لثه و شیرینی سیب باعث افزایش جریان بزاق می شود که با کاهش سطح باکتری های موجود در دهان، باعث کاهش پوسیدگی دندان می شود.
مطالعات نشان داده که سیب باعث افزایش حرکات روده شده و به درمان یبوست کمک می کند، همچنین سیب از میوه های مفید برای درمان اسهال محسوب می شود. سیب حاوی فیبر و آب زیادی بوده و از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند.
نقرس و درد مفاصل با مصرف گوشت زیاد به وجود می آید. خوردن سیب از تشکیل اسید اوریک در بدن جلوگیری می کند، با افزایش اسید های ادراری، به همین دلیل از درد مفاصل و نقرس پیشگیری می کند.

بیشتربخوانیم:این میوه را بخورید و دکتر نروید

خواص سنجد

خواص سنجد
سنجد یکی دیگر از اجزای جدانشدنی از سفره نوروزی است که عطر برگ و شکوفه های آن محرک عشق و مهر و نماد زایندگی ، عشق و دلباختگی است. از سنجد می‌توان در درمان بسیاری از امراض استفاده کرد . خاصیت ضد درد و التهاب سنجد ثابت شده است، علاوه بر این سنجد یک دیورتیک طبیعی است که با پاکسازی و سم زدایی کلیه ها وسنگ کلیه کمک می کند. سنجد دارای ترکیباتی مانند فیتکمیکال‌ها است که یک آنتی‌اکسیدان مناسب محسوب می شود که برای سلامتی بدن بسیار مفید است.
عصاره سنجد باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها مقاوم شود. سیستم ایمنی بدن به دلیل استرس کاهش پیدا می کند چه بهتر است که در این زمان سنجد مصرف کنید.
استفاده از روغن سنجد برای افزایش ضخامت پوست موثر است و همچنین برای درمان بریدگی ها می توان از روغن سنجد استفاده کرد. سنجد به دلیل داشتن فیبر زیاد باعث ایجاد احساس سیری در بدن شده و به همین دلیل می تواند اشتها را کاهش دهد و منجر به لاغری شود.
سنجد دارای خاصیت درمانی برای رفع تکرر ادرار در زنان و مردان است. مصرف سنجد یا همان زیتون روسی از بروز تومور در بدن پیشگیری می کند. همچنین مصرف سنجد در کنترل دیابت ، خاصیت ضدا التهابی قوی در سنجد، به عنوان یک دیورتیک قوی و طبیعی عمل می کند و با پاکسازی و سم زدایی کبد در درمان بیماری های کبدی از جمله ورم کبد و کبد چرب موثر است.
عصاره سنجد فشار خون بالای ناشی از رژیم های قندی را کاهش می دهد. این عصاره برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند موثر است.
مکانیسم مهار صفرا در سنجد باعث می شود که معده تقویت شده و از بروز تهوع و استفراغ جلوگیری می کند. افرادی که دچار حالت تهوع صبحگاهی هستند و مزه دهان آنها تلخ است مانند افراد صفراوی با مزاج گرم وخشک، بهتر است پس از بیدار شدن از خواب دو تا سه عدد سنجد مصرف کنند.

خواص سرکه

خواص سرکه

سرکه نیز مانند سیر برای پاکی محیط، زدودن آلودگی و باطل کردن سحر و جادو بر سر سفره قرار می گرفت. به عنوان یکی از اجزای غذا، سرکه کامله کالری کمی دارد لذا برای افرادی که در رژیم غذایی خاصی به سر می بردند و اجازه مصرف کالری به مقدار زیاد را ندارند، عالی است.
رکه حاوی برخی ترکیبات طبیعی است که تاثیر مثبتی بر روی واکنش انسولین می گذارند. به عبارتی دیگر این ماده همچنین برای تثبیت سطح قند خون مفید است. کبد جایی است که انسولین تولید می شود. یکی از عواملی که باعث می شود انسولین نتواند تولید شود زمانی است که سوخت و ساز با مشکل مواجه است. سرکه می تواند به بهبود متابولیسم کبد برای تولید مناسب انسولین کمک کند. مقدارپتاسیم در سرکه کاملا بالاست در حالی که مقدار سدیم آن نسبتا کم است. در واقع یکی از فواید سرکه، ارتقای سلامتی قلب است.
زمانی که خون جریان طبیعی در محل مناسبی نداشته باشد، سکته رخ می دهد و علت بروز آن کاهش اکسیژن رسانی به مغز است. سرکه می تواند به از بین بردن عواملی که باعث کاهش جریان خون می شوند کمک کند و مانع از سکته شود.
گلبول های قرمز خون برای توزیع مواد مغذی و اکسیژن به سرتاسر بدن ضروری هستند. سرکه به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند. یکی از ویژگی های فوق العاده سرکه محتوای زیاد عوامل ضد باکتریائی آن است که برای مقابله با عفونت ها موثر هستند. یکی از عفونت هایی که سرکه باید با آن مقابله کند، مشکلات پوستی است. با این حال برای درمان صرفا باید بر روی پوست مالیده شود.

بیشتربخوانیم:خواص شگفت انگیز سرکه برای سلامت بدن

خواص سماق

خواص سماق

سماق از اجزای سفره هفت سین و نماد عشق مهر و پیوند دل ها است. سنجد نماد مزه و طعم زندگی است.

سماق دارای آنتی اکسیدان های قوی است که با سلول های بدی مبارزه می کند و به سلول های سالم آسیب می رسانند. سماق یک گیاه ضدمیکروبی می باشد. گفته می شود که گیاه سماق به عنوان یک دفاع جدی در برابر مواد مغذی کم مصرف به ویژه سالمونلا تیفیموریوم مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات نشان داده اند که گیاه سماق در درمان دیابت و چاقی موثر است. طبق نتایج آزمایشگاهی، سماق یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش کلسترول و قند خون کمک می کند.
سماق دارای خواص ادرار اوری است بنابراین، مشاهده شده است که این یک گیاهی است که به حذف مواد سمی از بدن کمک می کند. برای دفع ادرار و التهاب دردناک و التهاب ناشی از التهاب لثه استفاده می شود.
برخی مطالعات نشان داده اند که گیاه سماق دارای خواص ضد سرطانی است. اگر شما سیگاری هستید، ممکن است بتوانید خطر ابتلا به سرطان ریه را با استفاده از ترکیبی از شیمی درمانی و پرتو درمانی کاهش دهید. همچنین سماق برای برای سلامتی چشم، سلامتی گوش و سلامت قلب مفید است.

بیشتربخوانیم:این ماده ضد چربی خون می باشد

خواص سمنو

خواص سمنو

سمنو از جوانه های تازه رسیده گندم تهیه می شود و نماد زایش و باروری گیاهان و فراوانی خوراک و غذاهای خوب و پر نیرو است.

سمنو دسری خوشمزه و درعین‌حال اکسیر زندگی‌بخش سفره نوروز است که دنیایی از ویتامین‌ها آن را تبدیل به ماده‌ی غذایی ارزشمند کرده‌اند. این دسر گندم‌گونِ سرشار از خاصیت، برای بسیاری از مشکلات و بیماری‌های جسمی شفابخش است. سمنو ماده غذایی است که ازجوانه گندم تهیه شده و هیچ شیرین کننده مصنوعی به آن اضافه نمی‌شود و برای سلامت و رشد بدن به خصوص کودکان بسیار مفید است.
سمنو حاوی موادی مانند سلنیوم، فسفر، کرومیوم، روی، آهن، مس و انواع ویتامین های K-E-A و گروه ویتامین های B12,B8, B5, B3, B1 است.
مصرف سمنو باعث تقویت عمومی بدن به ویژه استخوان ها می شود زیرا سمنو سرشار از کلسیم وپتاسیم است و از پوکی استخوان می شود بنابراین افراد میانسال که در معرض پوکی استخوان قرار دارند می توانند با مصرف به انداره سمنو از این بیماری جلوگیری کرده واستخوان های خود را تقویت کنند. سمنو سرشار از آنتی اکسیدان است به همین دلیل مصرف آن سبب کاهش سرطان خواهد شد.
فیبر بالای سمنو سبب می شود که این غذای مقوی برای لاغری مفید باشد زیرا به دلیل ایجاد سیری طولانی مدت از ریزه خواری جلوگیری کرده و موجب می شود از پرخوری دست برداریم. همچنین  سوءهاضمه را بهبود بخشیده و هضم غذا را بهتر می کند.

مصرف سمنو باعث سلامت دستگاه گوارش شده و نقش موثری در درمان سرطان کولون دارد همین امر حرکات روده ها را کم کرده و بهبود می بخشد و یبوست را درمان می کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در سمنو احتمال بروز سرطان و تومور را کاهش می‌دهد، مصرف روزانه سمنو در حد کم باعث کاهش اثرات سرطان کولون می‌شود.

بیشتربخوانیم:لاغری با «سین» خوشمزه سفره هفت سین!

خواص سیر

خواص سیر

سیر دیگر اجزای سفره هفت سین است که نماد میکروب زدایی و پاکیزگی محیط زیست و سلامت بدن و نیز زدودن چشم زخم است.
دانشمندان اکنون می‌دانند که بیشتر فواید سلامتی سیر ناشی از ترکیبات گوگرد است که در هنگام خرد شدن یک میخک سیر ایجاد می‌شود. شاید مشهورترین آن معروف به آلیسین باشد.

به طور خلاصه اما مفید می توان گفت که سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین c کلسیم، آهن، منیزیم ،پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین های B2، B1 و B3 است. خوردن سیر مجاری تنفس و خون را پاک می کند و با این کار از شدت و زحمت تنگ نفس کاسته و گاهی موجب درمان آن می شود. سیر پوست بدن را خوش رنگ و گونه را سرخ و روده ها را از عفونت ها پاک می کند به خصوص در اطفال، و با این خصوصیت سپری مقابل تیفوئید و دیفتری و مسکن سیاه سرفه و خروسک است. آنتی اکسیدان قوی موجود درسیر، رادیکال های آزاد را که باعث پیری و بیماری می شود خنثی می کند. با رقیق کردن خون مانع از لخته شدن آن می شود و در نتیجه احتمال بروز سکته را کاهش می دهد.
اثرات ترکیبی سیر در کاهش کلسترول و فشار خون و همچنین خواص آنتی اکسیدانی آن، ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک مغز مانند آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد. امروزه سیر نیز در برخی افراد برای پیشگیری از سرطان ریه، سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان معده، سرطان رکتوم و سرطان روده بزرگ استفاده می‌شود. همچنین سیر خام به کاهش و درمان مشکلات روده، بهبود زخم‌ها و نیز کاهش گازهای معده و نفخ کمک می‌کند.

بیشتربخوانیم:فوق‌العاده‌ ترین داروی طب سنتی

کلام آخر

هر یک از عناصری که سفره‌ هفت ‌سین را می‌آراید، بازتاب ‌دهنده‌ مفهوم خاصی در فرهنگ ایرانیان باستان است. همانطور که گفته شد ، سین‌های سفره هفت‌ سین پیوند ناگسستنی با آغاز سال نوی ایرانی دارند.
هریک از آن‌ها همچون زمین که با فرارسیدن بهار سرشار از طراوت و شادابی می‌شود و زندگی تازه‌ای را آغاز می کند، پیام تازه‌ای را برای ما به ارمغان می‌آورند؛ پیامی که یادآوراندیشه‌ نیک و نوید بخش نیت‌ها و تصمیم‌های تازه است.
در پایان خاطرمان باشد که سین سلامتی را در اولویت‌های خود قرار دهیم و در این روزهای خاص که بیماری کرونا گریبان گیر زندگی هایمان شده با رعایت تمام موارد و اصول بهداشتی و سلامت، سالی سرشار از امنیت جان و تندرستی را برای خود و خانواده هایمان رقم بزنیم.

گزارش : شبنم موسوی خصال

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ