آسیب رباط صلیبی پیشین یا قدامی چیست؟

حسام آرین
آسیب رباط صلیبی پیشین پارگی یا پیچ خوردگی رباط صلیبی قدامی است - یکی از نوارهای محکم بافتی که به اتصال استخوان ران به استخوان درشت نی کمک می کند.

آسیب رباط صلیبی پیشین پارگی یا پیچ خوردگی رباط صلیبی قدامی است – یکی از نوارهای محکم بافتی که به اتصال استخوان ران به استخوان درشت نی کمک می کند.

آسیب دیدگی رباط صلیبی پیشین به طور معمول هنگام ورزش هایی مانند فوتبال، بسکتبال و اسکی در سراشیبی رخ می دهد که شامل توقف ناگهانی یا تغییر جهت، پرش و فرود است. بسیاری از افراد هنگام آسیب دیدگی رباط صلیبی پیشین احساس تورم در زانو می کنند و با ایجاد احساس ناپایداری تحمل وزن بیش از حد دردناک می شود. بسته به شدت آسیب دیدگی درمان ممکن است شامل استراحت، تمرین های مناسب و توانبخشی برای کمک در بازیابی قدرت و ثبات یا جراحی برای جایگزینی رباط پاره شده و به دنبال آن توان بخشی باشد. یک برنامه تمرینی مناسب نیز احتمال می رود به کاهش خطر آسیب رباط صلیبی پیشین کمک کند.

علائم آسیب رباط صلیبی

علائم و نشانه های آسیب رباط صلیبی پیشین به طور معمول شامل موارد زیر است:
صدای تر تروق بلند یا احساس “ترکیدگی” در زانو
درد شدید و عدم توانایی ادامه فعالیت
تورم سریع
از دست دادن دامنه حرکت
احساس بی ثباتی

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر آسیب دیدگی در زانوی باعث بروز علائم یا آسیب به رباط صلیبی پیشین شود باید به سرعت مراقبت را پیش بگیرید. مفصل زانو شامل ساختار پیچیده ای از استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و سایر بافت هایی است که با هم کار می کنند، بنابراین تشخیص سریع و دقیق برای تعیین شدت آسیب و انجام درمان مناسب مهم است.

علل آسیب دیدگی رباط صلیبی پیشین

رباط ها نوارهای محکم بافتی هستند که استخوان را به استخوان دیگر متصل می کنند. رباط صلیبی پیشین یکی از 2 رباطی که از وسط زانو عبور می کند و با اتصال استخوان ران به استخوان درشت نی به ایجاد ثبات در مفصل زانو کمک می کند. آسیب های رباط صلیبی پیشین اغلب حین فعالیت های ورزشی و تناسب اندام رخ می دهد که روی زانو فشار وارد می کند:
کاهش ناگهانی سرعت و تغییر جهت
چرخش با پای محکم کاشته شده
ناخواسته از یک پرش فرود می آید
توقف ناگهانی
دریافت مستقیم ضربه به زانو یا برخورد مانند تکل در فوتبال
وقتی رباط آسیب می بیند به طور معمول پارگی نسبی یا کامل بافت به وجود می آید. یک آسیب خفیف ممکن است رباط را کشش دهد، اما آن را سالم نگه دارد.

بیشتر بخوانید:فواید شگفت انگیز گیلاس زمستانی

عوامل خطر بروز آسیب رباط صلیبی پیشین چیست؟

تعدادی از عوامل خطر ابتلا به آسیب رباط صلیبی پیشین را افزایش می دهد، از جمله:
جنسیت زن به احتمال زیاد به دلیل تفاوت در آناتومی، قدرت عضلانی و تاثیرات هورمونی
شرکت در برخی ورزش ها مانند فوتبال، بسکتبال، ژیمناستیک و اسکی در سراشیبی
وضعیت ضعیف سلامتی
استفاده از الگوهای حرکتی معیوب مانند حرکت دادن زانوها به سمت داخل هنگام حرکت اسکات
پوشیدن کفش های نامناسب
استفاده از تجهیزات ورزشی با ضعف نگهداری شده مانند بندهای اسکی که به درستی تنظیم نشده اند
بازی در زمین چمن مصنوعی

عوارض آسیب رباط صلیبی پیشین

افرادی که آسیب رباط صلیبی را تجربه می کنند بیشتر در معرض آرتروز زانو قرار دارند. آرتروز ممکن است رخ دهد حتی اگر برای بازسازی رباط جراحی کنید. عوامل مختلفی به احتمال زیاد بر خطر آرتروز تاثیر می گذارد مانند شدت آسیب اصلی، وجود آسیب های مرتبط در مفصل زانو یا سطح فعالیت پس از درمان.

جلوگیری از بروز آسیب به رباط صلیبی

تمرین و ورزش مناسب به کاهش خطر آسیب رباط صلیبی کمک می کند. یک متخصص در حوزه ورزش، یک متخصص طب فیزیکی، یک مربی ورزشی یا سایر متخصصان پزشکی ورزشی می توانند ارزیابی، دستورالعمل و بازخورد برای کاهش خطرات به شما ارائه دهند، برنامه های کاهش آسیب رباط صلیبی شامل موارد زیر است:

تمریناتی برای تقویت هسته از جمله باسن ، لگن و پایین شکم با هدف آموزش ورزشکاران برای جلوگیری از حرکت زانو به سمت داخل هنگام حرکت اسکات
تمریناتی که عضلات پا را تقویت می کنند به ویژه تمرینات همسترینگ برای اطمینان از تعادل کلی در قدرت عضلات پا
تمرین و ورزش با تاکید بر تکنیک مناسب و وضعیت زانو هنگام پریدن و فرود آمدن از روی پرش ها
آموزش بهبود روش هنگام انجام حرکات چرخشی و برش
آموزش تقویت عضلات پاها، باسن و هسته، همچنین آموزش بهبود روش های پرش و فرود و جلوگیری از حرکت زانو به سمت داخل به کاهش خطر آسیب بیشتر رباط صلیبی در ورزشکاران زن کمک می کند.

بیشتر بخوانید:مصرف داروها و مواد مخدر در دوره ی حاملگی چه تأثیری بر جنین خواهد داشت؟

در پایان

برای جلوگیری از آسیب دیدگی از کفش و بالشتک مناسب ورزش استفاده کنید. اگر در سراشیبی اسکی می روید بندهای اسکی خود را توسط یک متخصص آموزش دیده به درستی تنظیم کنید تا در صورت سقوط یا افتادن اسکی ها به طور مناسب آزاد شوند. به نظر نمی رسد استفاده از زانوبند از آسیب رباط صلیبی جلوگیری کند یا خطر آسیب مکرر پس از جراحی را کاهش نمی دهد.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ