درمان تریگر فینگر یا انگشت ماشه ای / علائم و دلایل بروز آن چیست؟

حسام آرین
انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر عارضه ای است که به علت التهاب تاندون های خم کننده انگشت رخ داده و موجب ناتوانی در خم و راست کردن انگشت، همچنین درد و حساسیت انگشت می شود. انگشت ممکن است با ضربه محکم و ناگهانی خم یا صاف شود درست مانند ماشه ای که کشیده و […]

انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر عارضه ای است که به علت التهاب تاندون های خم کننده انگشت رخ داده و موجب ناتوانی در خم و راست کردن انگشت، همچنین درد و حساسیت انگشت می شود.

انگشت ممکن است با ضربه محکم و ناگهانی خم یا صاف شود درست مانند ماشه ای که کشیده و آزاد می شود، همچنین انگشت ماشه ای به عنوان تنوسینوویت تنگی نیز شناخته می شود.

تنوسینوویت یا التهاب غلاف تاندونی همراه با تورم، سفتی و درد شدید است و عملکرد طبیعی انگشتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر انگشت ماشه ای شدید باشد ممکن است انگشت در حالت خم شده قفل شود.
افرادی که کار یا سرگرمی آنها نیاز به اقدامات چسبنده یا تکراری با دست دارد بیشتر در معرض خطر ابتلا به انگشت ماشه ای قرار دارند، همچنین این بیماری در خانم ها و افراد مبتلا به دیابت شایع تر است. به گزارش مایوکلینیک، درمان انگشت ماشه ای بسته به شدت آن متفاوت است.

علائم انگشت ماشه ای

علائم و نشانه های انگشت ماشه ای از وضعیت خفیف تا شدید می تواند پیشرفت کند و شامل موارد زیر باشد:
سفتی انگشت به ویژه هنگام صبح
شنیده شدن صدا از انگشتان هنگام خم و راست کردن آن ها
حساسیت یا یک ضربه (گره) کف دست در قاعده انگشت آسیب دیده
گرفتن یا قفل شدن انگشت در حالت خم شده ، که ناگهان مستقیم صاف می شود
انگشت در حالت خم شده قفل شده به گونه ای که فرد در صاف کردن انگشتان ناتوان است
التهاب و تورم انگشتان درگیر
انگشت ماشه ای هر انگشت از جمله انگشت شست را تحت تاثیر قرار می دهد. البته احتمال دارد به طور همزمان بیش از یک انگشت تحت تاثیر قرار گیرد یا اینکه هر دو دست درگیر شوند. عارضه انگشت ماشه ای به طور معمول صبح ها بیشتر مشاهده می شود به گونه ای که گویا چیزی را محکم داخل دست خود گرفته اید یا انگشت صاف می شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت گرم و ملتهب شدن مفصل انگشت خود به پزشک مراجعه کنید زیرا این علائم ممکن است نشان دهنده عفونت باشد. در صورت داشتن سفتی، گرفتگی، بی حسی یا درد در مفصل انگشت یا ناتوانی در خم و راست کردن انگشت رفتن به مطب پزشک الزامی است.

دلایل بروز انگشت ماشه ای

تاندون ها بندهای رشته ای هستند که عضله را به استخوان متصل می کنند. هر تاندون توسط یک غلاف محافظ احاطه شده است. انگشت ماشه ای هنگامی رخ می دهد که غلاف تاندون انگشت آسیب دیده تحریک شده و ملتهب شود. این امر با حرکت طبیعی سرخوردگی تاندون از طریق غلاف تداخل ایجاد می کند.
تحریک طولانی مدت غلاف تاندون می تواند باعث ایجاد جای زخم، ضخیم شدن و تشکیل برجستگی (گره) در تاندون شود که حرکت تاندون را حتی بیشتر مختل می کند.

عوامل خطر بروز انگشت ماشه ای

عواملی که شما را در معرض خطر ابتلا به انگشت ماشه ای قرار می دهد عبارتند از:
گرفتن مکرر. مشاغل و سرگرمی هایی که شامل استفاده مکرر از دست و گرفتن طولانی مدت است خطر ابتلا به انگشت ماشه ای را افزایش می دهد.
برخی بیماری ها. افراد مبتلا به دیابت یا آرتریت روماتوئید بیشتر در معرض خطر برای ابتلا به انگشت ماشه ای قرار دارند.
جنسیت. انگشت ماشه ای بیشتر در خانم ها مشاهده می شود.
جراحی سندرم تونل کارپ. انگشت ماشه ای ممکن است عارضه ناشی از جراحی سندرم تونل کارپ باشد، به ویژه در 6 ماه نخست پس از جراحی.

درمان انگشت ماشه ای

درمان این عارضه با توجه به شدت آن متفاوت بوده و با روش های مختلفی انجام می شود. بیمار باید به مدت حداقل 4 هفته از انجام فعالیت ‌هایی که نیاز به گرفتن یا چنگ زدن با انگشت دارند یا هرگونه فعالیتی که سبب وارد شدن فشار به انگشتان می شود اجتناب کند.
قرار دادن کمپرس یخ روی انگشتان التهاب ایجاد شده را تکسین می بخشد، کمپرس گرم نیز به کاهش احساس درد و بهبود حرکات انگشتان کمک می کند.
تجویز آتل برای قرار دادن انگشت در یک موقعیت خاص نیز یکی از روش هایی است که با استراحت دادن به تاندون ملتهب می توان به فرایند بهبودی انگشت ماشه ای کمک کند.
داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن در تسکین درد و التهاب ناشی از این آسیب می توانند کمک کننده باشند. تزریق داروهای استروئیدی در نزدیکی یا داخل پوشش تاندون التهاب آن را کاهش داده و به تاندون اجازه حرکت آزادانه دوباره را می دهد.
فیزیوتراپی نیز یکی از موثرترین روش های درمان انگشت ماشه ای است در این روش درمانی فیزیوتراپیست با ارائه تمرینات کششی به بهبود تحرک انگشتان کمک می کند.
در صورتی که روش های غیرجراحی نتوانند کمکی به بهبود شرایط بیمار بکنند پزشک جراحی برای برداشتن فشار یا از بین بردن انقباض و گرفتگی در تاندون درگیر را تجویز می کند.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ