روش های اثبات شده برای کاهش نفخ شکم

حسام آرین
شکم متورم، آروغ زدن، نفخ شکم و درد تقریبا همه ما با این علائم متداول نفخ شکم آشنا هستیم. هرازگاهی با این مشکلات مشترک دستگاه گوارشی دست و پنجه نرم کرده ایم به گونه ای که در ادامه کار روزمره مان تداخل ایجاد کرده است.

شکم متورم، آروغ زدن، نفخ شکم و درد تقریبا همه ما با این علائم متداول نفخ شکم آشنا هستیم. هرازگاهی با این مشکلات مشترک دستگاه گوارشی دست و پنجه نرم کرده ایم به گونه ای که در ادامه کار روزمره مان تداخل ایجاد کرده است.

هنگامی که مجبور به بیرون رفتن هستید به دلیل پوشیدن شلوار جین تنگ یا پوشیدن لباس بیرون ناراحتی و درد افزایش می یاید. این وضعیت آزاردهنده است، اما باید بدانید موقتی و گذرا است. به گزارش تایمزسوفاندیا، در اینجا چند روش علمی اثبات شده برای کاهش سریع نفخ شکم وجود دارد.

از پرخوری پرهیز کنید

به طور معمول احساس نفخ بعد از خوردن یک وعده غذایی بزرگ و حجیم به ویژه هنگام خوردن غذا با عجلخ احساس می شود. زمان سریع غذا خوردن متوجه میزان غذا خوردن خود نمی شوید که در نهایت منجر به پرخوری و بیش از حد خوردن می شود. در نتیجه بعد از آن احساس نفخ و پر شدن شکم را تجربه می کنید، بنابراین بشقاب خود را بیش از حد با غذا پر نکنید و غذا خوردن آگاهانه را تمرین کنید و هر لقمه را به آرامی بجوید.

مراقب آلرژی غذایی و عدم تحمل باشید

آلرژی غذایی و عدم تحمل باعث ناراحتی و ایجاد احساس گرما در فرد می شود. اگر بعد از خوردن یک ماده غذایی خاص احساس تورم کرده اید می تواند نشانه عدم تحمل غذا یا آلرژی باشد. لاکتوز، فروکتوز، تخم مرغ و گلوتن برخی از مواد رایج هستند که باعث عدم تحمل می شوند. هضم این مواد غذایی که منجر به شکم درد می شود کار را برای برخی افراد سخت می کند.

از بلعیدن هوا یا گازها خودداری کنید

هنگام نوشیدن مایعات گازدار، جویدن آدامس یا نوشیدن با نی هوا و گازهای زیادی را می بلعیم. نوشیدنی های گازدار حاوی حباب های دی اکسید کربن هستند که پس از رسیدن به معده از مایع آزاد می شوند. در حالی که هنگام جویدن آدامس و نوشیدن با نی هم با بلعیدن هوای زیاد هم باعث ناراحتی در شکم می شود.

بیشتر بخوانید:چه مقدار میوه در رژیم غذایی مجاز است؟

نسبت به غذاهای پر فیبر مراقب باشید

اگر اغلب از مشکل نفخ شکم رنج می برید هنگام مصرف غذاهای حاوی مقدار زیاد فیبر مراقب باشید. برخی از غذاهای حاوی مقدار زیاد فیبر مقادیر زیادی گاز تولید می کنند این امر در حبوبات مانند لوبیا و عدس به کرات مشاهده می شود، همچنین غذاهای چرب روند هضم را کند کرده و برای افرادی که از مشکلات نفخ شکم رنج می برند مشکل ایجاد می کنند.

در فواصل منظم غذا بخورید

فاصله زمانی زیاد بین وعده های غذایی منجر به تشکیل گاز توسط باکتری های روده می شود. در طول روز وعده های غذایی کمی بخورید تا سیستم هضم بدن در حال حرکت باشد. بین وعده های غذایی حتی یک مشت آجیل یا میوه به جلوگیری از مشکل نفخ و تورم شکم نیز کمک می کند.

پروبیوتیک ها می توانند کمک کنند

ایجاد مشکل در سلامت روده یکی از دلایل عمده نفخ شکم است، بنابراین برای خلاص شدن از شر آن پروبیوتیک ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. پروبیوتیک هایی مانند ماست، کفیر و ترشی به افزایش تعداد باکتری های خوب روده و تسریع روند هضم کمک می کنند. نتایج چندین مطالعه نشان می دهد پروبیوتیک ها تولید گاز و نفخ را در افراد دارای مشکلات گوارشی کاهش می دهد.

مصرف سدیم را کاهش دهید

خوردن تنقلات شور یا غذاهای حاوی مقدار زیادی سدیم نیز می تواند احساس گرفتگی ایجاد کند. سدیم منجر به احتباس آب در بدن می شود که منجر به تورم و نفخ شکم می شود، بنابراین مصرف نمک و غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
ویدا مسعودی فرید

ویدا مسعودی فرید

1400-03-18 - 18:51 پاسخ

عالی وبسیار برای من مفید بود سپاسگزارم