ایمپلنت فوری و یک روزه چیست؟

حسام آرین
برای پر کردن جای خالی دندانی که کشیده شده روشهای مختلفی وجود دارد.گذاشتن دندان مصنوعی تکی، روش بریج دندان و یا کاشت ایمپلنت دندان.
برای پر کردن جای خالی دندانی که کشیده‎ شده روش‎های مختلفی وجود دارد.گذاشتن دندان مصنوعی تکی، روش بریج دندان و یا کاشت ایمپلنت دندان. ایمپلنت فوری دندان روشی عالی است برای جایگزینی فوری و سریع دندان از دست رفته می باشد. تا چندی پیش بعد از کشیدن دندان، لازم بود دو الی سه ماه (جهت ترمیم محل کشیدن) سپری شود و سپس جراحی ایمپلنت در فک انجام گیرد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی،مواد جدیدی تولید شده و این امکان بوجود آمده که همزمان با کشیدن دندان جراحی ایمپلنت نیز انجام شود. به این روش ایمپلنت فوری (کارگذاری ایمپلنت به جای دندان در همان لحظه کشیدن) یاFresh Socket گفته میشود. ایمپلنت بدون جراحی ( روش پانچ ): در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر عزیز گشاده رو در زعفزانیه تهران بهترین برندهای ایمپلنت دنیا در سریعترین زمان، بدون درد و بدون جراحی و خونریزی (روش پانچ) انجام می شود. مزایای ایمپلنت فوری: در بین همه این روش‌های جایگزینی دندان‏های از دست رفته، روش کاشت ایمپلنت مزیتهای بسیاری دارد که در این جا به انها اشاره می‎کنیم:
  • اگر جای دندان از دست رفته در ناحیه لبخند و در معرض دید قرار دارد، ایمپلنت دندان خیال شما را از بابت زیبایی ظاهری کاملاً راحت می‎کند.
  • بیمار با استفاده از روش ایمپلنت دندان احساس راحتی بیشتری نسبت به دندان مصنوعی دارد.
  • ایمپلنت دندان محدودیتی در غذا خوردن و تلفظ و ادای کلمات مختلف ایجاد نمیکند.
  • ایمپلنت دندان باعث آرامش خاطر و اعتماد به نفس شما میشود. چرا که با دندان مصنوعی نه تنها ظاهر دهان کمی تفاوت می کند، بلکه ممکن است نگران تکان خوردن و لغزیدن یا بیرون افتادن آن باشید و نتوانید در موقعیت های اجتماعی مختلف با خیال آسوده معاشرت کنید. اما ایمپلنت دندان در جای خود کاملاً ثابت و کاملا محکم است.
  • ایمپلنت تنها روش بسیار راحتی است که می تواند جلوی تحلیل رفتن استخوان فک پس از کشیدن یا افتادن دندان را بگیرد.
  • ایمپلنت دندان به راحتی فشار فک را تحمل میکندو بسیار بادوام و مقاوم است. طول عمر ایمپلنت دندان بسیار بالاست. فقط ممکن است پس از چند سال نیاز به تعویض تنها بخش تاج دندان باشد.
از برتریهای ایمپلنت فوری:
  1. کوتاه شدن دوره درمان ایمپلنت: کل مراحل کاشت ایمپلنت دندان در این روش نسبت به روش عادی ایمپلنت در زمان زمان کوتاهتری صورت میگیرد. در روش عادی زمان لازم برای قرار دادن تاج بر روی ایمپلنت گاها به 6 ماه میرسد.
  2. کاهش تعداد جراحی های لازم برای ایمپلنت: ایمپلنت و تاج همه تنها با یک عمل جراحی در جای خود قرار میگیرند و مانند روش عادی احتیاجی به جراحی مجدد بعد از چند ماه برای قرار دادن تاج روی ایمپلنت نیست. در نتیجه به تناسب درد و ناراحتی بیمار کمتر است.
  3. هماهنگی بهتر تاج و لثه: در روش ایمپلنت عادی، هیلینگ کپ استوانه ای بر روی ایمپلنتی که تازه کاشته شده است قرار میگیرد تا بافت لثه را تشکیل دهد. در ایمپلنت فوری بافت لثه با تاج موقتی شکل داده میشود. در نتیجه بافت لثه از نظر ظاهری بیشتر به تاج دائمی شباهت دارد. بنابراین کار از نظر زیبایی بهتر خواهد بود.
  4. نگهداری ارتفاع و ضخامت استخوانبعد از خروج دندان که از نظر زیبایی و موفقیت درمان ایمپلنت اهمیت دارد.
از مواد لازم برای انجام این پروسه پودر استخوان و ممبران جهت پر کردن فضای خالی بین دندان کشیده شده و ایمپلنت دندان جهت کمک به ثابت شدن ایمپلنت در محل است.واجدالشرایط بودن بیمار برای این نوع درمان توسط متخصص ایمپلنت مشخص می شود.

مراحل ایمپلنت فوری یک روزه:

در این روش بلافاصله پس از عمل کشیدن دندان، ایمپلنتداخل ساکت دندان جایگذاری می شود تا عمل جوش خوردن استخوان با ایمپلنت صورت بگیرد.سپس در همان روز تاج موقتی روی ایمپلنت قرار داده می شود و تازمان جوش خوردن استخوان روی آن باقی می ماند تا زیبایی لبخند با این روکش موقت تامین شود. سپس در پایان دوره التیام یا جوش خوردن، دندان موقتی با تاج دائمی جایگزین می شود.در این روش (ایمپلنت فوری) بیمار هیچ روزی بدون دندان نمی ماند. به طور کلی این روش بیشتر برای جایگذاری دندانهای جلوییو به منظور ترمیم لبخند زیبا صورت می گیرد و برای دندان های آسیاب به دلیل فشار زیادی که به آن نواحیوارد می شود، مناسب نیست. در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر عزیز گشاده رو سالانه صد ها درمان موفق ایمپلنت فورییک روزه  انجام میگیرد.

ایمپلنت های فوری عملکردی:

ایمپلنت های فوری می توانند عملکردی نیز باشند، به این معنی که در تماس با دندان مقابل قرار گرفته و برای خوردن نیز مورد استفاده قرار میگیرند. این ایمپلنت های فوری عملکردی، زمانی استفاده می شوند که چند دندان وابسته به ایمپلنت در یک ردیف در جلوی دهان قرار دارند و توسط متصل کننده سختی مانند دندان مصنوعی به هم متصل میشوند. یک نمونه متداول از این حالت دندان مصنوعی 4 تایی قوس پایین است. این تکنیک همه ایمپلنت ها را به یکدیگر متصل و قفل می کند تا در دوران جوش خوردن، در استخوان فک محکم قرار گیرند. با این شیوه هر نیرویی که اعمال آن ممکن است باعث شکستن یک ایمپلنت تکی شود، حذف شده و با تقسیم نیروی وارده بین چند ایمپلنت مشکل حل می شود.

جنس روکش دندان برای ایمپلنت فوری

  • روکش های پی اف ام (PFM) که اسکلت فلزی با رویه سرامیکی دارند
  • روکش زیرکونیای لایه لایه
  • روکش زیرکونیاییک تکه
  • کامپوزیت پر شده با سرامیک
  • طلا
جنس مناسب برای روکش دندان در ایمپلنت فوری توسط متخصص ایمپلنت تشخیص داده می شود. اخیرا علم ایمپلنت به این نتیجه رسیده است که موفقیت ایمپلنت هایی که فوری کاشته می شوند و به تدریج تحت فشار قرار میگیرند، از روش سنتی که در آن ایمپلنت کاشته می شود و بعد از 6 ماه روکش بر روی ایمپلنت قرار میگرفت، بیشتر است. در آینده دانش ایمپلنت، مدت زمان انتظار برای نصب روکش ایمپلنت دندان به حداقل میرسد و به همین دلیل با تکنولوژی جدید ایمپلنتهای جدیدی به وجود آمده اند که  سطح آنها SLA active  است. این تکنولوژی که فقط در کشور سوئیس وجود دارد و بهترین گزینه برای کاشت ایمپلنت فوری است. در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر گشاده رو، درمانهای تخصصی ایمپلنت از جمله ایمپلنت فوری توسط بهترین متخصص ایمپلنت در تهران  (دکتر عزیز گشاده رو ، متخصص ایمپلنت و زیبایی در تهران، هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رتبه اول بورد کشور) با استفاده از بهترین برندهای ایمپلنت دنیا انجام میشود. در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر گشاده رو از برند خاص ایمپلنت برای بیماران خاص مثل افراد مبتلا به دیابت و پوکی استخوان استفاده میشودو درصد موفقیت درمان ایمپلنت را خیلی بیشتر میکند . ایمپلنت هایی که در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر گشاده رو کارگذاشته میشوند به مدت ده سال تضمین میشوند. برای اطلاعات بیشتر به سایت مرکز تخصصی دکتر عزیز گشاده رو مراجعه کنید  
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ