آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟

حسام آرین
آیا لیزر موهای زائد خطرناک است؟ آیا لیزر موهای زائد عامل سرطان پوست است؟ آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟ دغدغه‌هایی مانند تأثیر لیزر موهای زائد در نازایی، سرطان و عوارض جانبی از این دست، برای هر کسی که قصد دارد این تکنیک زیبایی را امتحان کند، ایجاد می‌شود. به احتمال زیاد شما در […]
آیا لیزر موهای زائد خطرناک است؟ آیا لیزر موهای زائد عامل سرطان پوست است؟ آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟ دغدغه‌هایی مانند تأثیر لیزر موهای زائد در نازایی، سرطان و عوارض جانبی از این دست، برای هر کسی که قصد دارد این تکنیک زیبایی را امتحان کند، ایجاد می‌شود. به احتمال زیاد شما در پاسخ به این سوال که آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود، یک نه قاطع از درمانگرتان دریافت کرده‌اید. اما باز هم به احتمال زیاد نسبت به این مسئله باور پیدا نکرده‌اید. چرا که از گوشه و کنار در مورد آن می‌شنوید. و خوب اگر این موضوع صحت داشته باشد، بهای سنگینی بابت لیزر موهای بیکینی پرداخته‌اید؟ ما در اینجا یک بار برای همیشه این مسئله را در ذهن شما حل کرده و برایتان در مورد عوارض لیزر موهای زائد و اینکه آیا نازایی جزء این عوارض است یا نه توضیح می‌دهیم.

لیزر موهای زائد چه عوارضی دارد؟

لیزر دستگاهی است که با ایجاد انرژی و گرمای زیاد، فولیکول مو را مورد هدف قرار داده و مانع از رشد مجدد موها می‌شود. در واقع هدف پرتوهای لیزر، رنگدانه موجود در فولیکول مو است. این فرآیند عملکردی سطحی داشته و به همین جهت عوارض احتمالی در آن نیز بسیار سطحی و البته موقتی است. استفاده از دستگاه لیزر برای از بین بردن موهای بدن، در تمام دنیا به یک تکنیک کم تهاجمی معروف است. به علاوه اینکه دستگاه‌های مدرن و پیشرفته‌ای مانند لیزر الکساندرایت کندلا روی کار آمده‌اند، که عملکرد فوق‌العاده‌‌ای دارند. این دستگاه‌ها مجهز به سیستم خنک‌کننده هستند. کارایی این سیستم کاهش درد و پیشگیری از بروز هرگونه عارضه بر روی پوست ناحیه تحت درمان می‌باشد. با این حال ممکن است فکر کنید که مگر می‌شود حذف دائمی موها بوسیله لیزر هیچ عارضه‌ای به دنبال نداشته باشد. ما به همین خاطر و با هدف آگاه کردن شما از تمام عوارض رایج و نادر لیزر موهای زائد، فهرستی تهیه کرده‌ایم. به این ترتیب عوارض موقتی و سطحی حذف موهای بدن از طریق لیزر عبارتند از:
  •       قرمز شدن و ایجاد حساسیت در پوست

برداشتن مو با لیزر می‌تواند باعث تحریک موقت پوست شود. همچنین ممکن است شما در ناحیه تحت درمان شاهد اثراتی از قرمزی و تورم باشید. با این وجود، این اثرات بسیار جزئی و البته موقتی هستند. قرمزی و حساسیت پوست، مشابه به عوارضی هستند که ممکن است بعد از دیگر روش‌های حذف موهای زائد مانند اپیلاسیون، وکس و شیو نیز در پوست شما ایجاد شود.
  •       احساس سوزش در پوست

این عارضه تنها ظرف چند ساعت پس از انجام تکنیک زیبایی لیزر از بین می‌رود. استفاده از کیسه‌های یخ بر روی پوست ناحیه تحت درمان، کمک می‌کند این عارضه حتی زودتر از چند ساعت بهبود پیدا کند.
  •       تغییر در رنگدانه

گاهی بعضی از افرادی که از تکنیک لیزر برای از بین بردن موهای زائد خود استفاده کرده‌اند، شاهد وجود لکه‌هایی به رنگ متفاوت از رنگ پوستشان، می‌شوند. یعنی لکه‌های تیره رنگ بر روی پوست‌های روشن. اگر شاهد چنین تغییراتی در پوست خود بودید، اصلاً خودتان را نگران نکنید. چرا که این عارضه نیز کاملاً موقتی است و بعد از مدتی خود به خود برطرف می‌شود.

و اما عوارض شدیدتر حذف موهای زائد از طریق لیزر

عوارضی که در ادامه عنوان می‌کنیم جدی‌تر از موارد بالا است. اما فراموش نکنید که این عوارض به ندرت اتفاق می‌افتد. یکی از دلایل بروز چنین عوارضی انجام لیزر موهای ناخواسته در مرکز زیبایی نامعتبر و یا به دست کسانی است که تخصص کافی در این زمینه ندارند. این عوارض عبارتند از
  •       رویش و رشد بیش از حد موها

در این شرایط ناحیه تحت درمان دچار رشد غیر عادی موها می‌شود. این عارضه ممکن است به دلیل انتخاب تکنیک نامناسب برای شیو کردن موها در فاصله بین جلسات لیزر رخ بدهد.
  •       تغییر رنگ پوست

این عارضه که به ندرت اتفاق می‌افتد ممکن است در اثر برنزه کردن قبل یا بعد از لیزر، بروز پیدا کند.
  •       ایجاد اسکار

این اتفاق در کسانی که مستعد عارضه اسکار در پوستشان هستند، اتفاق می‌افتد.
  •       تاول و پوسته پوسته شدن

در صورتی که بعد از انجام لیزر، پوست خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید، ممکن است چنین عارضه‌هایی در ناحیه تحت درمان بروز پیدا کند.

یک بار برای همیشه، آیا نازایی نیز از عوارض لیزر موهای زائد در اندام‌های تناسلی است؟

به گفته دکتر "Elizabeth Hale" متخصص پوست و دانشیار بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، مکانیسم لیزر به گونه‌ای طراحی شده است که رنگدانه موجود در فولیکول مو را مورد هدف قرار می‌دهد. این پزشک در ادامه تأکید می‌کند که عمق نفوذ پرتوهای لیزر کمتر از یک میلی‌متر است. بنابراین پرتوهای لیزر هیچ امکانی برای دستیابی به اندام‌های داخلی شما و البته تخمدان‌هایتان ندارد. لیزر موهای بدن هیچ تاثیری بر روی قدرت باروری زنان یا مردان ندارد. همانطور که مشاهده کردید، حتی جدی‌ترین عوارض لیزر موهای زائد که البته به ندرت اتفاق می‌افتد، هیچ ارتباطی با اندام‌های داخلی بدن و البته قدرت باروری ندارد. در واقع اثرگذاری این تکنیک بر روی پوست بوده و کاملاً سطحی است. حتی اگر لیزر بیکینی و اندام‌های تناسلی را در برنامه خود پیش رو دارید، با خیال راحت این کار را انجام دهید. چرا که کوچکترین اشعه‌ای نمی‌تواند به اندام‌های داخلی نفوذ کند‌.

در چه شرایطی لیزر برای از بین بردن موهای بدن خطرناک است؟

به گفته دکتر Elizabeth Hale"، تکنیک لیزر برای حذف موهای بدن در صورتی خطرناک است که توسط فرد غیر متخصص انجام شود. به همین خاطر تحت هیچ شرایطی نباید به آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و مراکز غیر معتبر برای انجام این تکنیک مراجعه کنید. این متخصص پوست و زیبایی تأکید می‌کند که برای انجام لیزر موها بدون احتمال ایجاد عوارض جانبی، باید  به پزشک متخصص مراجعه کنید. توصیه ما به شما مراجعه به کلینیک پزشکی ترمه برای از بین بردن موهای صورت و بدنتان است. در این کلینیک گروهی از پزشکان متخصص و باتجربه با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های لیزر موهای زائد و همچنین سیستم خدمات‌رسانی متعهدانه، شما را به هدفتان می‌رسانند. سلامت شما برای گروه پزشکی ترمه در اولویت قابل توجهی نسبت به دیگر دغدغه‌ها قرار خواهد گرفت.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ