زگیل تناسلی در زنان و مردان چگونه تشخیص داده می شود؟

حسام آرین
زگیل تناسلی یک عفونت شایع جنسی است که توسط ویروسی بنام پاپیلوما ویروس انسانی (HPV) ایجاد می‌شود.
زگیل تناسلی یک عفونت شایع جنسی است که توسط ویروسی بنام پاپیلوما ویروس انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست با پوست فردی که مبتلا به زگیل تناسلی است منتقل می‌شود. پاپیلوما ویروس انسانی در حین رابطه جنسی از طریق واژن و مقعد نیز می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. زگیل تناسلی به ندرت از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل می‌شود.

راه‌های انتقال زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از طریق تماس با دستگاه تناسلی فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل می‌شود. ممکن است ویروس روی پوست وجود داشته باشد اما زگیل قابل مشاهده نباشد. حتی در صورت استفاده از کاندوم یا رابطه جنسی بدون دخول نیز احتمال ابتلا به زگیل تناسلی وجود خواهد داشت زیرا کاندوم کل پوست دستگاه تناسلی را پوشش نمی‌دهد.

علائم زگیل تناسلی

در صورت ابتلا به زگیل تناسلی ممکن است توده‌ها یا زائده‌هایی را ببینید که قبلاً در اطراف واژن، آلت تناسلی یا مقعد وجود نداشته‌اند. گاهی نیز بدون مشاهده علائم روی پوست ممکن است به پاپیلوما ویروس مبتلا باشید. ممکن است سال‌ها پس از تماس با ویروس علائم را نشان دهید. بنابراین نمی‌توان زمان دقیق تماس با پاپیلوما ویروس انسانی را تعیین کرد. معمولاً در دوران بارداری به دلیل تغییر در روند مقابله سیستم ایمنی بدن با ویروس احتمال ظهور یا عود زگیل تناسلی وجود دارد. زگیل دهانی نیز باید حتماً توسط متخصص بررسی شود تا از بروز عوارض احتمالی پیشگیری شود.

آزمایش زگیل تناسلی

دکتر محرابیان با مشاهده زگیل‌های خارجی دستگاه تناسلی آن‌ها را تشخیص دهد. تشخیص زگیل‌های داخلی چالش‌برانگیزتر است. برای تشخیص زگیل تناسلی از روش‌های زیر استفاده می‌شود:
  • معاینه لگن: برای بررسی تغییرات دهانه رحم ناشی از زگیل‌های تناسلی ممکن است تست پاپ به عنوان بخشی از معاینه لگن انجام شود. همچنین ممکن است کولپوسکوپی برای بررسی و نمونه‌برداری از واژن و دهانه رحم صورت گیرد.
  • آزمایش خون: دکتر محرابیان ممکن است سایر بیماری‌های مقاربتی را که اغلب با زگیل‌های تناسلی مرتبط هستند آزمایش کند. این بیماری‌ها شامل سوزاک، بیماری سفلیس و کلامیدیا هستند.
  • معاینه مقعدی: طی این معاینه پزشک از دستگاهی به نام آنوسکوپ برای جستجوی زگیل در داخل مقعد استفاده می‌کند.
  • نمونه‌برداری: در صورت تردید در تشخیص ممکن است پزشک متخصص بیوپسی (بریدن و برداشتن یک قطعه کوچک به اندازه نوک مداد) را انجام دهد.

درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل‌های تناسلی باید توسط پزشک متخصص درمان زگیل تناسلی در تهران توصیه شود. درمان پیشنهادی به نوع زگیل شما بستگی دارد. پزشک یا پرستار در این باره با شما صحبت خواهند کرد. گزینه‌های درمانی عبارتند از:
  • کرم یا داروهای مایع - معمولاً می‌توانید داروهای مخصوص به شکل کرم یا مایع را چند بار در هفته و به مدت چند هفته روی زگیل‌ها قرار دهید. این روش‌های درمانی در بعضی موارد می‌توانند باعث بروز درد، تحریک یا سوزش شوند
  • فریز کردن (انجماد) - پزشک یا پرستار زگیل‌ها را با نیتروژن مایع منجمد می‌کنند. این درمان معمولاً هر هفته به مدت چهار هفته ادامه دارد. همچنین فریز کردن می‌تواند باعث بروز درد، احساس سوزش و تحریک شود
  • عمل جراحی - پزشک یا پرستار می‌توانند زگیل‌ها را جراحی کنند. عمل جراحی از طریق برش، سوزاندن یا درمان با لیزر صورت می‌گیرد. عمل جراحی معمولاً فقط در مواردی توصیه می‌شود که زگیل به درمان‌های دیگر پاسخ ندهد یا اندازه آن خیلی بزرگ باشد. عوارض جانبی عمل جراحی شامل خونریزی، عفونت زخم یا باقی ماندن جای زخم است
در صورت عدم درمان ممکن است مواردی از قبیل اندازه و تعداد زگیل‌ها و احتمال انتقال عفونت به هر یک از شریک‌های جنسی افزایش یابند. در بعضی از افراد مبتلا زگیل خود به خود بهبود می‌یابد.

زگیل تناسلی راجعه

حتی پس از بهبود زگیل‌ها می‌توانند عود کنند. این روند ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها بعد از اولین پیدایش زگیل تناسلی رخ دهد. شما می‌توانید با سالم نگه داشتن خود و سیستم ایمنی بدن از طریق رژیم غذایی سالم و ورزش از ابتلای مجدد به زگیل تناسلی پیشگیری نمایید. سیگار کشیدن احتمال موفقیت در پاکسازی ویروس را کاهش می‌دهد، بنابراین توصیه می‌شود سیگار را ترک کنید. در برخی افراد درمان‌های ذکر شده مؤثر نیستند. هیچ درمان قطعی برای زگیل‌های تناسلی وجود ندارد اما ممکن است بدن شما به مرور زمان ویروس را پاک کند.

جلوگیری از انتقال زگیل‌های تناسلی به شریک زندگی

استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی از طریق واژن، مقعد یا دهان بهترین راه برای جلوگیری از انتقال زگیل‌های تناسلی به شریک زندگی است. هرچند اگر ویروس روی پوست بدون محافظ و فاقد کاندوم باشد احتمال انتقال آن همچنان وجود خواهد داشت. پزشک ممکن است به شما توصیه کند حین درمان زگیل‌های تناسلی از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

کاهش خطر زگیل تناسلی

برای کاهش خطر ابتلا به زگیل تناسلی باید در هر بار رابطه جنسی از طریق واژن، مقعد یا دهان از کاندوم استفاده کنید. حتی در صورت استفاده از کاندوم احتمال ابتلا به زگیل تناسلی وجود خواهد داشت زیرا کاندوم قادر به پوشش کل ناحیه تناسلی نیست. واکسیناسیون علیه پاپیلوما ویروس انسانی خطر ابتلا به ویروس را که باعث ابتلا به زگیل می‌شود، کاهش می‌دهد.

زگیل تناسلی و سرطان

زگیل‌های تناسلی سرطان نیستند و سرطان ایجاد نمی‌کنند. علت آن‌ها نوع دیگری از پاپیلوما ویروس انسانی است.

سایر بیماری‌های مقاربتی

اگر مبتلا به زگیل تناسلی هستید، توصیه می‌شود که از نظر کلیه بیماری‌های مقاربتی زیر آزمایش شوید:
  • کلامیدیا
  • سوزاک
  • بیماری سفلیس
  • اچ آی وی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مینا جمالپور

مینا جمالپور

1400-05-30 - 23:59 پاسخ

سلام زگیل به گوشت بزر گ بیرون واژن دارم آیا خطرناک است